Wykupić się, czy nie warto

Data: 2009-11-13 14:06:54
Autor: Rajmund Wrotek
Wykupić się, czy nie warto
Z tego, co wiem do końca tego roku można składać wnioski o przekształcenie prawa ... w pełne prawo własności. W związku z tym mam pytanie:

Posiadajac spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu w budynku wielorodzinnym (blok), gdzie część lokali to "prawo lokatorskie, a czesć to prawo własnościowe - warto bawić się w przekształcenie tego prawa? Jedni mówią, że mając mieszkanie właśnościowe nie warto się bawić gdyż zysk jest niewielki.

__________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 4603 (20091113) __________

Data: 2009-11-13 05:14:07
Autor: BK
Wykupić się, czy nie warto
On Nov 13, 2:06 pm, "Rajmund Wrotek" <RajmundWro...@interia.pl> wrote:
[...]

Termin do konca roku dotyczy mieszkan lokatorskich, nie wlasnosciowych.

Data: 2009-11-13 14:45:17
Autor: szerszen
Wykupić się, czy nie warto

Użytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisał w wiadomości news:387fe49e-d2f7-4564-8890-8791478757e4t2g2000yqn.googlegroups.com...

Termin do konca roku dotyczy mieszkan lokatorskich, nie wlasnosciowych.

a na wlasnosciowe jest/byl jakis termin, czy ta szopka wogole ich nie dotyczy?

Data: 2009-11-13 14:09:55
Autor: Liwiusz
Wykupić się, czy nie warto
Rajmund Wrotek pisze:
[...]

   Zyskiem jest wartość tego mieszkania - można je sprzedać, albo zapisać w spadku, w przeciwieństwie do lokatorskiego. Różnicy w opłatach do administracji chyba nie ma.

--
Liwiusz

Data: 2009-11-13 14:13:31
Autor: Tomasz Kaczanowski
Wykupić się, czy nie warto
Liwiusz pisze:
Rajmund Wrotek pisze:
[...]

Pisał o własnościowym i przeobrażeniu go w odrębną własność.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2009-11-13 14:14:22
Autor: Liwiusz
Wykupić się, czy nie warto
Tomasz Kaczanowski pisze:

Pisał o własnościowym i przeobrażeniu go w odrębną własność.

   Faktycznie.

--
Liwiusz

Data: 2009-11-13 14:10:22
Autor: Rafał \"SP\" Gil
Wykupić się, czy nie warto
Rajmund Wrotek pisze:

mówią, że mając mieszkanie właśnościowe nie warto się bawić gdyż zysk jest niewielki.

Do czasu aż spółdzielnia popadnie w długi ;)

Części do skuterów   Kaski z homologacją   Części do motocykli

Data: 2009-11-13 14:23:02
Autor: mvoicem
Wykupić się, czy nie warto
(13.11.2009 14:06), Rajmund Wrotek wrote:
[...]

Też tak myślałem i nie przekształczałem kiedy było można (bo to że teraz
można to traktuję jako bardzo teoretyczną możliwość).

Ale teraz sobie myślę, że jednak trzeba było przekształcić - choćby z
tego względu że mając prawo własności (i jakby takich jak ja było więcej
w bloku), moglibyśmy się uwolnić od spółdzielni i założyć wspólnotę.

Z mieszkaniami własnościowymi spółdzielczymi to jest niemożliwe (niech
mnie ktoś poprawi jeżeli się mylę).

p. m.

Data: 2009-11-13 14:48:49
Autor: szerszen
Wykupić się, czy nie warto

Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:hdjn7r$5fr$1nemesis.news.neostrada.pl...

Ale teraz sobie myślę, że jednak trzeba było przekształcić - choćby z
tego względu że mając prawo własności (i jakby takich jak ja było więcej
w bloku), moglibyśmy się uwolnić od spółdzielni i założyć wspólnotę.

no i co by wam to dalo?
nadalbyscie byli zalezni, bo wasza wspolnota miescila by sie w bloku spoldzielni i tak sobie kombinuje, ze moglibyscie byc wyzej taksowani za wszelkie remonty bloku itd

sam ma takie mieszkanie, znaczy sie spoldzielczo wlasnosciowe, tez sie zastanawialem nad odrebna wlasnoscia, ale dalem sobie spokoj, spoldzielnia spora, dobrze prosperujaca, czynsze stosunkowo niewysokie

Data: 2009-11-13 15:30:46
Autor: Rajmund Wrotek
Wykupić się, czy nie warto

Czyli wychodzi na to, że jak ktoś posiada własnościowe prawo i spółdzielnai jest ok, to nie warto za wszelka cenę dążyć do przekształcenai tego prawa w prawo odrębnej własnosci. __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 4604 (20091113) __________

Data: 2009-11-13 15:43:47
Autor: szerszen
Wykupić się, czy nie warto

Użytkownik "Rajmund Wrotek" <RajmundWrotek@interia.pl> napisał w wiadomości news:hdjqip$2l4l$1newsread2.aster.pl...

Czyli wychodzi na to, że jak ktoś posiada własnościowe prawo i spółdzielnai jest ok, to nie warto za wszelka cenę dążyć do przekształcenai tego prawa w prawo odrębnej własnosci.

tak sobie wykombinowalem, ale nie oznacza ze tak jest prawda :) czytajac rozne wypowiedzi, doszedlem do wniosku ze najwieksze zagroenie to dlugi spoldzielni i konsekwencje, w moim przypadku raczej malo realne
zalety?
niespecjalnie dostrzegam, kredyt, spadek, sprzedaz, wszystko jak przy odredbnej wlasnosci, cena, praktycznie identyczna, przynajmniej na dzien dzisiejszy, takze poki co zostaje jak jest

Data: 2009-11-14 15:26:34
Autor: Marcin Wasilewski
Wykupić się, czy nie warto
Użytkownik "szerszen" <szerszen@tlen.pl> napisał w wiadomości news:hdjrhu$18i$1news.task.gda.pl...

niespecjalnie dostrzegam, kredyt, spadek, sprzedaz, wszystko jak przy odredbnej wlasnosci, cena, praktycznie identyczna, przynajmniej na dzien dzisiejszy, takze poki co zostaje jak jest

To że teraz jest ok., nie znaczy, że tak będzie zawsze. Wystarczy że trasi się wam prezes spółdzielni przekręciarz i już nie będzie tak wesoło.

Data: 2009-11-16 11:38:17
Autor: szerszen
Wykupić się, czy nie warto

Użytkownik "Marcin Wasilewski" <jakis@adres.pewnie.je.st> napisał w wiadomości news:hdmemn$30l$1news.task.gda.pl...

To że teraz jest ok., nie znaczy, że tak będzie zawsze. Wystarczy że trasi się wam prezes spółdzielni przekręciarz i już nie będzie tak wesoło.

pewnie, i cegla w drewnianym kosciele na leb spadnie, zdaje sobie z tego sprawe

Data: 2009-11-14 15:21:21
Autor: Marcin Wasilewski
Wykupić się, czy nie warto
[...]

    W czym by się mieściła?

    Jeśli ponad połowa mieszkańców (a dokładnie posiadaczy udziałów, bo ich wielkość jest zależna od wielkości posiadanych lokali) ma chęć utworzyć wspólnotę niezależną od spółdzielni, to ją tworzy i już. Spółdzielnia w tym przypadku jest takim samym posiadaczem udziałów jak każdy inny posiadacz lokalu stanowiącego odrębną własność.

    W momencie wyodrębnienie pierwszego lokalu stanowiącego odrębną własność, to nie jest już "blok spółdzielczy", tylko blok (i grunt) w którym spółdzielnia posiada jakieś tam udziały. Czasem większe, czasem mniejsze - w zależności od tego ile lokali jest wyodrębnionych.

    I co najważniejsze, zarządca (zazwyczaj jest to w tych przypadkach spółdzielnia mieszkaniowa) chcąc dokonać czynności przekraczającej zarząd zwykły. Np. sprzedać kawałek gruntu, czy też zamienić części wspólne budynku np. piwnice na lokal stanowiący odrębną nieruchomość, musi mieć zgodę wszystkich współwłaścicieli.

Data: 2009-11-16 11:42:19
Autor: szerszen
Wykupić się, czy nie warto

Użytkownik "Marcin Wasilewski" <jakis@adres.pewnie.je.st> napisał w wiadomości news:hdmecu$2dl$1news.task.gda.pl...

[...]

zapominasz o kolejnej sprawie, naprawy, modernizacje itd, w przypadku spoldzielni i jej czlonkow kwoty rozkladaja sie zupelnie inaczej, nize w przypadku pojedynczych wlascicieli i sie moze okazac, ze ocieplenie bloku, naprawa windy, naprawa dachu, wymiana rur i 1000 innych pierdol, mocno trzepnie po kieszeni, zadowolonych z siebie odrebnych wlascicieli

Data: 2009-11-16 15:05:56
Autor: Jacek_P
Wykupić się, czy nie warto
szerszen napisal:
[...]

No wlasnie, ze nie. Uwalono juz mozliwosc rozpisywania kosztow
remontowo-modernizacyjnych pomiedzy rozne bloki, a w obrebie bloku
spoldzielnia juz nie musi byc taka silna i zawsze istnieje mozliwosc
kontroli sadowej, co w przypadku spoldzielcow jest czysta fikcja.
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-11-17 08:16:59
Autor: szerszen
Wykupić się, czy nie warto

Użytkownik "Jacek_P" <Lato-i-Upal@cyf-kr.edu.pl> napisał w wiadomości news:hdrpok$em5$1srv.cyf-kr.edu.pl...

No wlasnie, ze nie. Uwalono juz mozliwosc rozpisywania kosztow
remontowo-modernizacyjnych pomiedzy rozne bloki,

chyba ze tak, choc w przypadku spoldzielni, uwazam to za kretynizm

Data: 2009-11-16 23:04:39
Autor: Marcin Wasilewski
Wykupić się, czy nie warto
Użytkownik "szerszen" <szerszen@tlen.pl> napisał w wiadomości news:hdrah4$72v$1news.task.gda.pl...

[...]

    A ty myślisz, że teraz to krasnoludki fundują? Zresztą gdy spółdzielnia pozostaje zarządcą to wiele się nie zmienia.
    Obecnie też płacisz tzw. fundusz remontowy, zresztą bardzo prawdopodobne, że obecnie spółdzielnie muszą i tak księgować ten fundusz na osobnym koncie dla każdej wyodrębnionej nieruchomości. Wydzielenie nieruchomości stało się faktem, czy masz spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, czy odrębną własność za wiele nie zmienia.

Data: 2009-11-17 08:16:20
Autor: szerszen
Wykupić się, czy nie warto

Użytkownik "Marcin Wasilewski" <jakis@adres.pewnie.je.st> napisał w wiadomości news:hdsi9i$4aj$1news.task.gda.pl...

   A ty myślisz, że teraz to krasnoludki fundują?

nie, ale jak to mowia, w kupie sila ;)

Data: 2009-11-14 16:25:35
Autor: mvoicem
Wykupić się, czy nie warto
(13.11.2009 14:48), szerszen wrote:

[...]

No zaraz, jakby nas było powiedzmy 21 na 40mieszkaniowy blok, to wtedy
raczej my byśmy spółdzielnię taksowali (oczywiście jakbyśmy ustalili
zarządcą kogoś innego niż spółdzielnię)

Mylę się?

p. m.

Data: 2009-11-14 22:33:39
Autor: Marcin Wasilewski
Wykupić się, czy nie warto
Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:hdmipk$gno$1nemesis.news.neostrada.pl...

No zaraz, jakby nas było powiedzmy 21 na 40mieszkaniowy blok, to wtedy
raczej my byśmy spółdzielnię taksowali (oczywiście jakbyśmy ustalili
zarządcą kogoś innego niż spółdzielnię)
Mylę się?

    Nie mylisz się. Co najśmieszniejsze byli posiadacze mieszkań spółdzielczych lokatorskich mają obecnie większe prawa niż posiadacze mieszkań spółdzielczych własnościowych, którym szkoda 800 zł, aby dokonać przekształcenia.

Data: 2009-11-14 23:37:14
Autor: Animka
Wykupić się, czy nie warto
Marcin Wasilewski pisze:
[...]

Wydałam kiedyś kupę forsy na przekształcenie z lokatorskiego w spółdzielcze własnościowe.
Już mi się odechciało. Zresztą już za późno, bo jest połowa listopada. Ponadto mieszkania nie zamierzam sprzedać, córka i tak odziedziczy, więc nie ma co się "szarpać".

--
animka

Data: 2009-11-16 15:24:46
Autor: mvoicem
Wykupić się, czy nie warto
(14.11.2009 22:33), Marcin Wasilewski wrote:
[...]

Wydaje mi się że rzeczony przepis uwalił TK, co prawda dał czas na
funkcjonowanie do końca roku, ale spółdzielnie zapowiedziały (w tym
moja) że wobec tego będą blokować ile się da.

Mój tok rozumowania jest taki: skoro spółdzielnia będzie blokować i
opóźniać, bez większego problemu uda jej się zwlec na następny rok,
przestanie obowiązywać przepis o odpowiedzialności karnej za
niedokonanie przeszktałcenia w jakimśtam terminie, więc żadna siła nie
zmusi spółdzielni do dokończenia przekształcenia.

Jest gdzieś luka w w/w rozumowaniu?

p. m.

Data: 2009-11-13 17:27:53
Autor: mareK
Wykupić się, czy nie warto
Trochę sie ostatnio poprzez kłopoty ze Spóldzielnią podszkoliłem w prawie
Spóldzielczym mieszkaniowym.

Teoretycznie nie duzo to zmienia.
 W przypadku bankructwa Spółdzielni z automatu własnościowe prawo
przekształci sie w odrębna własność.

 Ale tak w teori i na bazie obowiazujacego prawa, w praktyce to do końca roku
ma wyjść nowelizacja ustawy o Spóldzielniach , a nasi politycy i
ustawodawcy, coś zawsze mogą wymodzić z tym prawem, jak juz się zdarzało.
Jak masz własność odrębną notarialną to Twoje , a ze spółdzielczą to może
jeszcze byc różnie.
Dlatego polecam przekształcenie wczesniejsze  i odżałowanie kilkuset złotych
za akt.

Jeśli wiekszość mieszkań w nieruchomości jest odrebną własnością, to można
zostać wspólnotą, z tym , że to nie jest  jednoznaczne z budynkiem.
W spóldzielni nieruchomość spóldzielcza, to czasami jeden, a czasami kilka
czy kilkanaście budynków.
Można sie tego dowiedzieć w SM.

Jak wszyscy w nieruchomości bedą mieć odrębna własność, to z automatu
zostaną wspólnotą.

Korzyści są istotne, wspólnota niezależnie od SM decyduje na co przeznaczyc
kase za opłaty miesięczne, a nie Prezes SM.
I może zlecic zarządzanie swoja nieruchomością SM lub innym tańszym
zarządcom, jak bedzie chciała.

A najciekawsze jest ,ze członkowie wspólnoty nie muszą przestać byc
członkami SM, co daje dodatkowe korzyści np. zyski z majatku odrębnego SM
,lokali uzytkowych itp.

Dlatego polecam to przekształcanie.

A prezesi SM sie przed nim bronią.
Chyba, że są rzeczywiście dobrymi zarządcami, to nic im nie grozi i wspólnoty
bedą sie do nich zgłaszac, ale takich jest znaczna mniejszość.

Marek Wojtalewicz

Data: 2009-11-16 11:47:04
Autor: szerszen
Wykupić się, czy nie warto

Użytkownik "mareK" <momo102@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hdk1eo$ru1$1achot.icm.edu.pl...

W przypadku bankructwa Spółdzielni z automatu własnościowe prawo
przekształci sie w odrębna własność.

to akurat dobra informacja, a jakies paragrafy na to masz pod reka?

Data: 2009-11-16 12:00:26
Autor: Michał
Wykupić się, czy nie warto
szerszen <szerszen@tlen.pl> napisał(a):

> [...]

> przekształci sie w odrębna własność.

to akurat dobra informacja, a jakies paragrafy na to masz pod reka?

Art. 171 8.
1. Jeżeli w toku likwidacji, postępowania upadłościowego albo postępowania egzekucyjnego z nieruchomości spółdzielni, nabywcą budynku albo udziału w budynku
nie będzie spółdzielnia mieszkaniowa, spółdzielcze własnościowe prawo
do lokalu przekształca się w prawo odrębnej własności lokalu lub we własność
domu jednorodzinnego.

Data: 2009-11-17 08:14:26
Autor: szerszen
Wykupić się, czy nie warto

Użytkownik "Michał " <migusim@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hdresq$sv6$1inews.gazeta.pl...

Art. 171 8.

wielkie dzieki

Data: 2009-11-16 11:52:15
Autor: Jan Kowalski
Wykup się, bo wykupią cię.
"Tyle wolności ile własności" mawia papko Rydzyk i w tym konkretnym przypadku
facet się nie myli.

--

Wykupić się, czy nie warto