Wyliczanie faktur raz jeszcze

Data: 2010-02-02 23:14:54
Autor: Karol Nawrot
Wyliczanie faktur raz jeszcze
Witam,

Podobne pytania przewijały się tutaj już milion razy, ale chciałbym się jeszcze upewnić...

Napisałem aplikację do fakturowania. Przyjąłem założenie, że faktury dla firm sa liczone od NETTO, a dla osób fizycznych od BRUTTO. Aplikacja działa w pewnej firmie, gdzie jest wystawianych w moim programie tysiące faktur i wszystko jest OK.

Jakiś czas temu uruchomiłem program w innej firmie i zaczęły się kłopoty. Walcze z księgowością, która upiera się, że faktury powinny mieć zawsze taki sam wynik, niezależnie od metody liczenia, a "błędu" doszukują się w zaokrągleniu.

Przykład - 2 x 40,98 zl NETTO

Wg. mnie powinno być tak:
Od NETTO: 40,98 * 2 = 81,96 [wartość NETTO] * 1,22 = 99,99 [SUMA BRUTTO]
Od BRUTTO: 40,98 * 1,22 = 50 [cena BRUTTO] * 2 = 100 [SUMA BRUTTO]

Z tego, co widziałem, to "wszystkie" programy liczą właśnie tak.

Do tej pory sprawą zajmował się kolega, który do końca nie zna tematu i tylko mi przekazywał ich uwagi. Osobiście będe w tamtej firmie w czwartek i chce się upewnić, czy mogę jechać tam ze spokojem.

Powiedzcie mi więc proszę, czy Waszym zdaniem moje założenia są prawidłowe? A jeśli nie, to jak "najlepiej" liczyć faktury?  Jakie dokumenty regulują te wyliczenia? Wiem, że metod jest kilka, ale nie mogę doszukać się obiektywnego źródła.

Z góry dziękuje za pomoc.

POZDRAWIAM
Karol Nawrot

Data: 2010-02-03 00:07:10
Autor:
Wyliczanie faktur raz jeszcze
Wiem, że metod jest kilka, ale nie mogę doszukać się obiektywnego źródła.

Ech.. Słabo szukasz :)
http://tiny.pl/hm4q1
http://tiny.pl/hm4ql (tu były zmiany, ale nie w sposobach liczenia)

Data: 2010-02-03 00:08:47
[...]