Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Wymagania stawiane hamulcom

Wymagania stawiane hamulcom

Data: 2009-03-09 12:31:36
Autor: Karol Y
Wymagania stawiane hamulcom
Witam na stronie - http://autowiedza.republika.pl/wymagania_ham.html podają:

"2. Wymagania stawiane hamulcom
Hamulce pojazdu powinny zachowywać wymaganą sprawność niezależnie od drgań i wpływów atmosferycznych, a ponadto odpowiadać m.in. następującym warunkom:
....
     - w przypadku uszkodzenia hamulca roboczego, hamulec awaryjny ma zapewnić co najmniej 30 % wymaganej skuteczności hamulca roboczego
...."

Dalej piszą:

"2.2. Wskaźnik skuteczności hamowania powinien wynosić co najmniej:
        - dla samochodu osobowego: 50% przy użyciu hamulca roboczego,
          23% przy użyciu hamulca awaryjnego
...."

To jak w końcu 30% czy 23% w przypadku samochodu osobowego?

Interesuje mnie, to bo ostatnio na przeglądzie technicznym sam zauważyłem na monitorze - roboczy: 82%, postojowy 30%. Spytałem serwisanta czy trzeba będzie się tu czymś zająć, to odpowiedział że wszystko w porządku.

Także się tylko upewniam :-)

--
Mateusz Bogusz

Data: 2009-03-09 17:54:25
Autor: Adam Płaszczyca
Wymagania stawiane hamulcom
Dnia Mon, 09 Mar 2009 12:31:36 +0100, Karol Y napisał(a):

"2. Wymagania stawiane hamulcom
Hamulce pojazdu powinny zachowywać wymaganą sprawność niezależnie od drgań i wpływów atmosferycznych, a ponadto odpowiadać m.in. następującym warunkom:
...
     - w przypadku uszkodzenia hamulca roboczego, hamulec awaryjny ma zapewnić co najmniej 30 % wymaganej skuteczności hamulca roboczego
..."

Dalej piszą:

"2.2. Wskaźnik skuteczności hamowania powinien wynosić co najmniej:
        - dla samochodu osobowego: 50% przy użyciu hamulca roboczego,
          23% przy użyciu hamulca awaryjnego
..."

To jak w końcu 30% czy 23% w przypadku samochodu osobowego?

A może postarasz się zrozumieć? Co innego skuteczność, co innego procent
skuteczności danego hamulca. O ile pamiętam, to procenty te liczy się jako stosunek siły hamowania do
ciężaru pojazdu. A hamulec awaryjny musi mieć 30% z tego, co ma hamulec
roboczy.

Interesuje mnie, to bo ostatnio na przeglądzie technicznym sam zauważyłem na monitorze - roboczy: 82%, postojowy 30%. Spytałem serwisanta czy trzeba będzie się tu czymś zająć, to odpowiedział że wszystko w porządku.

No i?
Skuteczność hamulca roboczego 82%, hamulec awaryjny musi zapewnić 30% tej
sprawności, czyli 24,6% skuteczności. I ma. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-03-09 22:03:20
Autor: Michał
Wymagania stawiane hamulcom

No i?
Skuteczność hamulca roboczego 82%, hamulec awaryjny musi zapewnić 30% tej
sprawności, czyli 24,6% skuteczności. I ma.

tak z ciekawości 100% to jest czego :) ?
to nie w tonach ma być ? ablo tych kiloniutonach

pozdrawiam.

--


Data: 2009-03-09 23:13:08
Autor: Adam Płaszczyca
Wymagania stawiane hamulcom
Dnia Mon, 9 Mar 2009 22:03:20 +0000 (UTC),  Michał napisał(a):

tak z ciekawości 100% to jest czego :) ?
to nie w tonach ma być ? ablo tych kiloniutonach

Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-03-09 22:22:38
Autor: Michał
Wymagania stawiane hamulcom

Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi.

ok czyli w "zwykłych autach" idzie to setki % ?

pozdrawiam.

--


Data: 2009-03-09 23:59:41
Autor: Adam Płaszczyca
Wymagania stawiane hamulcom
Dnia Mon, 9 Mar 2009 22:22:38 +0000 (UTC),  Michał napisał(a):

Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi.
ok czyli w "zwykłych autach" idzie to setki % ?

Zwykłe auta hamują ze 100km/h na dystansie 30 metrów?

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-03-10 09:13:05
Autor: Tomasz Pyra
Wymagania stawiane hamulcom
Adam Płaszczyca pisze:
Dnia Mon, 9 Mar 2009 22:22:38 +0000 (UTC),  Michał napisał(a):

Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi.
ok czyli w "zwykłych autach" idzie to setki % ?

Zwykłe auta hamują ze 100km/h na dystansie 30 metrów?

Przy 100% opóźnienia (9.81m/s^2) wychodzi mi 39.32m, czyli wiele samochodów się mieści nawet poniżej.

Ale to nie tyle skuteczność hamulców, a zawieszenia i opon.

Data: 2009-03-10 03:57:48
Autor: slaweks
Wymagania stawiane hamulcom
On 10 Mar, 09:13, Tomasz Pyra <hellf...@spam.spam.spam> wrote:
Przy 100% opóźnienia (9.81m/s^2) wychodzi mi 39.32m, czyli wiele
samochodów się mieści nawet poniżej.
Jak to liczysz? Przecież przy takim hamowaniu opóźnienie jest większe
niż g.

Data: 2009-03-10 20:52:35
Autor: Tomasz Pyra
Wymagania stawiane hamulcom
slaweks pisze:
On 10 Mar, 09:13, Tomasz Pyra <hellf...@spam.spam.spam> wrote:
Przy 100% opóźnienia (9.81m/s^2) wychodzi mi 39.32m, czyli wiele
samochodów się mieści nawet poniżej.

Jak to liczysz? Przecież przy takim hamowaniu opóźnienie jest większe
niż g.

No liczę tak:
V0=100km/h=27.78m/s
a=-9.81m/s^2

t=V0/a=2.83s

Czyli 2.83s jazdy ze średnią prędkością Vs=0.5*V0 (bo liniowo w czasie spada od V0 do 0).

s=t*Vs
s=0.5*2.83s*27.78m/s=39.3m

Chyba się nie walnąłem gdzieś po drodze.

Data: 2009-03-10 21:21:02
Autor: Michał
Wymagania stawiane hamulcom
slaweks pisze:
> On 10 Mar, 09:13, Tomasz Pyra <hellf...@spam.spam.spam> wrote:
>> Przy 100% opóźnienia (9.81m/s^2) wychodzi mi 39.32m, czyli wiele
>> samochodów się mieści nawet poniżej.

> Jak to liczysz? Przecież przy takim hamowaniu opóźnienie jest większe
> niż g.

No liczę tak:
V0=100km/h=27.78m/s
a=-9.81m/s^2

t=V0/a=2.83s

Czyli 2.83s jazdy ze średnią prędkością Vs=0.5*V0 (bo liniowo w czasie spada od V0 do 0).

s=t*Vs
s=0.5*2.83s*27.78m/s=39.3m

Chyba się nie walnąłem gdzieś po drodze.


a= 9,81
v= 27,77777778
v=a*t
t=v/a= 2,831577755
s=0,5*a*t*t= 39,32746882

u mnie to samo :)

A o ile pamiętam wyniki to mi wychodziło 2.8 i 2.5 tony na koło lub oś (już nie pamiętam) ??? przy masach osi jedna trochę poniżej tony
druga gdzieś około 850kg (auto+płyny+ja+bak) i gośc cąły czas mówił żeby mocnieeeeej naciskać.


pozdrawiam.

--


Data: 2009-03-10 21:37:25
Autor: Michał
Wymagania stawiane hamulcom
> slaweks pisze:
> > On 10 Mar, 09:13, Tomasz Pyra <hellf...@spam.spam.spam> wrote:
> >> Przy 100% opóźnienia (9.81m/s^2) wychodzi mi 39.32m, czyli wiele
> >> samochodów się mieści nawet poniżej.
> > > Jak to liczysz? Przecież przy takim hamowaniu opóźnienie jest większe
> > niż g.
> > No liczę tak:
> V0=100km/h=27.78m/s
> a=-9.81m/s^2
> > t=V0/a=2.83s
> > Czyli 2.83s jazdy ze średnią prędkością Vs=0.5*V0 (bo liniowo w czasie > spada od V0 do 0).
> > s=t*Vs
> s=0.5*2.83s*27.78m/s=39.3m
> > Chyba się nie walnąłem gdzieś po drodze.


a= 9,81
v= 27,77777778
v=a*t
t=v/a= 2,831577755
s=0,5*a*t*t= 39,32746882

u mnie to samo :)

A o ile pamiętam wyniki to mi wychodziło 2.8 i 2.5 tony na koło lub oś (już nie pamiętam) ??? przy masach osi jedna trochę poniżej tony
druga gdzieś około 850kg (auto+płyny+ja+bak) i gośc cąły czas mówił żeby mocnieeeeej naciskać.


Tak mi do głowy przysżło wyniki ala "300%" i droga hamowania poniżej 40metrów to i tak opony limitują.

x lat temu volvo już miało tez takie wyniki, gdzieś pod koniec 80, merc podobnie, moje renault z 90 tak ma.

to chyba tylko opony a różnica wyjdzie pomiędzy ferrari a tym wyjdzie jak się to rozpędzi do 260km/h i zacznie hamować,
a do 300km/h to niektóre vw i merce tylko ida i już żadna renówka :)

pozdrawiam.

--


Data: 2009-03-10 23:12:32
Autor: Tomasz Pyra
Wymagania stawiane hamulcom
  Michał pisze:

Tak mi do głowy przysżło wyniki ala "300%" i droga hamowania poniżej 40metrów to i tak opony limitują.

Opony i zawieszenie.
Taki test sprawdza hamulce w warunkach statycznych, hamowanie to proces dynamiczny.

Zmieniają się obciążenia, wydziela się ogromna temperatura która powoduje że klocki hamulcowe zaczynają wydzielać gazy.
A te mogą wytworzyć gazową poduszkę pomiędzy tarczą a klockiem na której dojdzie do zmniejszenia siły tarcia (po to sportowe tarcze się wierci albo nacina, a w klockach robi przetłoczenia).
Dochodzi zdolność do oddawania tej temperatury, odporność płynu hamulcowego na temperaturę itp. itd.

Tego już taki test na stacji diagnostycznej nie pokaże.

Data: 2009-03-11 02:48:48
Autor: Michał
Wymagania stawiane hamulcom
> Tak mi do głowy przysżło wyniki ala "300%" i droga > hamowania poniżej 40metrów to i tak opony limitują.

Opony i zawieszenie.
Taki test sprawdza hamulce w warunkach statycznych, hamowanie to proces dynamiczny.

Zmieniają się obciążenia, wydziela się ogromna temperatura która powoduje że klocki hamulcowe zaczynają wydzielać gazy.
A te mogą wytworzyć gazową poduszkę pomiędzy tarczą a klockiem na której dojdzie do zmniejszenia siły tarcia (po to sportowe tarcze się wierci albo nacina, a w klockach robi przetłoczenia).
Dochodzi zdolność do oddawania tej temperatury, odporność płynu hamulcowego na temperaturę itp. itd.

Tego już taki test na stacji diagnostycznej nie pokaże.

Z tym że to wszystko wychodzi dopiero przy dużych prędkościach ?
poza zawieszeniem ale jak sprawne i z bajerami to da radę :)


przypomniało mi się raz jak siostra zagotował płyn :)
i dzwoni że coś dymi i przestało hamować :)))

pozdrawiam.

--


Data: 2009-03-09 23:22:45
Autor: Tomasz Pyra
Wymagania stawiane hamulcom
Adam Płaszczyca pisze:
Dnia Mon, 9 Mar 2009 22:03:20 +0000 (UTC),  Michał napisał(a):

tak z ciekawości 100% to jest czego :) ?
to nie w tonach ma być ? ablo tych kiloniutonach

Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi.

A jak to się bada? Bo samochód przecież wyskakuje z rolek na badaniu dużo wcześniej niż hamulce pokażą co potrafią.

Zresztą wyniki tego badania są chyba cokolwiek dziwne.
Jeżeli koła swobodnie dają się blokować zarówno hamulcem roboczym i awaryjnym to co? Sprawność 100% i 100%?

Data: 2009-03-10 00:00:26
Autor: Adam Płaszczyca
Wymagania stawiane hamulcom
Dnia Mon, 09 Mar 2009 23:22:45 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi.

A jak to się bada? Bo samochód przecież wyskakuje z rolek na badaniu dużo wcześniej niż hamulce pokażą co potrafią.

A to wtedy jak diagnosta dupa...

Zresztą wyniki tego badania są chyba cokolwiek dziwne.
Jeżeli koła swobodnie dają się blokować zarówno hamulcem roboczym i awaryjnym to co? Sprawność 100% i 100%?

No cóz,m trzeba by w normy zajrzeć jak to się określa. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-03-10 01:26:10
Autor: Karol Y
Wymagania stawiane hamulcom
Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi.
A jak to się bada? Bo samochód przecież wyskakuje z rolek na badaniu
dużo wcześniej niż hamulce pokażą co potrafią.

A to wtedy jak diagnosta dupa...

Zresztą wyniki tego badania są chyba cokolwiek dziwne.
Jeżeli koła swobodnie dają się blokować zarówno hamulcem roboczym i
awaryjnym to co? Sprawność 100% i 100%?

No cóz,m trzeba by w normy zajrzeć jak to się określa.

A może mierzy do momentu zerwania przyczepności (uślizgu kół)?

--
Mateusz Bogusz

Data: 2009-03-10 23:28:20
Autor: J.F.
Wymagania stawiane hamulcom
On Mon, 9 Mar 2009 17:54:25 +0100,  Adam Płaszczyca wrote:
Dnia Mon, 09 Mar 2009 12:31:36 +0100, Karol Y napisał(a):
     - w przypadku uszkodzenia hamulca roboczego, hamulec awaryjny ma zapewnić co najmniej 30 % wymaganej skuteczności hamulca roboczego
..."

"2.2. Wskaźnik skuteczności hamowania powinien wynosić co najmniej:
        - dla samochodu osobowego: 50% przy użyciu hamulca roboczego,
          23% przy użyciu hamulca awaryjnego
..."

To jak w końcu 30% czy 23% w przypadku samochodu osobowego?

No i?
Skuteczność hamulca roboczego 82%, hamulec awaryjny musi zapewnić 30% tej
sprawności, czyli 24,6% skuteczności. I ma.

Wymaganej skutecznosci. 30% z 50% to 15% ..

J.

Wymagania stawiane hamulcom

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona