Data: 2009-03-09 12:31:36 | |
Autor: Karol Y | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
Witam na stronie - http://autowiedza.republika.pl/wymagania_ham.html podają:
"2. Wymagania stawiane hamulcom Hamulce pojazdu powinny zachowywać wymaganą sprawność niezależnie od drgań i wpływów atmosferycznych, a ponadto odpowiadać m.in. następującym warunkom: .... - w przypadku uszkodzenia hamulca roboczego, hamulec awaryjny ma zapewnić co najmniej 30 % wymaganej skuteczności hamulca roboczego ...." Dalej piszą: "2.2. Wskaźnik skuteczności hamowania powinien wynosić co najmniej: - dla samochodu osobowego: 50% przy użyciu hamulca roboczego, 23% przy użyciu hamulca awaryjnego ...." To jak w końcu 30% czy 23% w przypadku samochodu osobowego? Interesuje mnie, to bo ostatnio na przeglądzie technicznym sam zauważyłem na monitorze - roboczy: 82%, postojowy 30%. Spytałem serwisanta czy trzeba będzie się tu czymś zająć, to odpowiedział że wszystko w porządku. Także się tylko upewniam :-) -- Mateusz Bogusz |
|
Data: 2009-03-09 17:54:25 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
Dnia Mon, 09 Mar 2009 12:31:36 +0100, Karol Y napisał(a):
"2. Wymagania stawiane hamulcom A może postarasz się zrozumieć? Co innego skuteczność, co innego procent skuteczności danego hamulca. O ile pamiętam, to procenty te liczy się jako stosunek siły hamowania do ciężaru pojazdu. A hamulec awaryjny musi mieć 30% z tego, co ma hamulec roboczy. Interesuje mnie, to bo ostatnio na przeglądzie technicznym sam zauważyłem na monitorze - roboczy: 82%, postojowy 30%. Spytałem serwisanta czy trzeba będzie się tu czymś zająć, to odpowiedział że wszystko w porządku. No i? Skuteczność hamulca roboczego 82%, hamulec awaryjny musi zapewnić 30% tej sprawności, czyli 24,6% skuteczności. I ma. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |
|
Data: 2009-03-09 22:03:20 | |
Autor: Michał | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
No i? tak z ciekawości 100% to jest czego :) ? to nie w tonach ma być ? ablo tych kiloniutonach pozdrawiam. -- |
|
Data: 2009-03-09 23:13:08 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
Dnia Mon, 9 Mar 2009 22:03:20 +0000 (UTC), Michał napisał(a):
tak z ciekawości 100% to jest czego :) ? Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania tej osi. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |
|
Data: 2009-03-09 22:22:38 | |
Autor: Michał | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W ok czyli w "zwykłych autach" idzie to setki % ? pozdrawiam. -- |
|
Data: 2009-03-09 23:59:41 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
Dnia Mon, 9 Mar 2009 22:22:38 +0000 (UTC), Michał napisał(a):
Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. Wok czyli w "zwykłych autach" idzie to setki % ? Zwykłe auta hamują ze 100km/h na dystansie 30 metrów? -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |
|
Data: 2009-03-10 09:13:05 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
Adam Płaszczyca pisze:
Dnia Mon, 9 Mar 2009 22:22:38 +0000 (UTC), Michał napisał(a): Przy 100% opóźnienia (9.81m/s^2) wychodzi mi 39.32m, czyli wiele samochodów się mieści nawet poniżej. Ale to nie tyle skuteczność hamulców, a zawieszenia i opon. |
|
Data: 2009-03-10 03:57:48 | |
Autor: slaweks | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
On 10 Mar, 09:13, Tomasz Pyra <hellf...@spam.spam.spam> wrote:
Przy 100% opóźnienia (9.81m/s^2) wychodzi mi 39.32m, czyli wieleJak to liczysz? Przecież przy takim hamowaniu opóźnienie jest większe niż g. |
|
Data: 2009-03-10 20:52:35 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
slaweks pisze:
On 10 Mar, 09:13, Tomasz Pyra <hellf...@spam.spam.spam> wrote: Jak to liczysz? Przecież przy takim hamowaniu opóźnienie jest większe No liczę tak: V0=100km/h=27.78m/s a=-9.81m/s^2 t=V0/a=2.83s Czyli 2.83s jazdy ze średnią prędkością Vs=0.5*V0 (bo liniowo w czasie spada od V0 do 0). s=t*Vs s=0.5*2.83s*27.78m/s=39.3m Chyba się nie walnąłem gdzieś po drodze. |
|
Data: 2009-03-10 21:21:02 | |
Autor: Michał | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
slaweks pisze: a= 9,81 v= 27,77777778 v=a*t t=v/a= 2,831577755 s=0,5*a*t*t= 39,32746882 u mnie to samo :) A o ile pamiętam wyniki to mi wychodziło 2.8 i 2.5 tony na koło lub oś (już nie pamiętam) ??? przy masach osi jedna trochę poniżej tony druga gdzieś około 850kg (auto+płyny+ja+bak) i gośc cąły czas mówił żeby mocnieeeeej naciskać. pozdrawiam. -- |
|
Data: 2009-03-10 21:37:25 | |
Autor: Michał | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
> slaweks pisze: Tak mi do głowy przysżło wyniki ala "300%" i droga hamowania poniżej 40metrów to i tak opony limitują. x lat temu volvo już miało tez takie wyniki, gdzieś pod koniec 80, merc podobnie, moje renault z 90 tak ma. to chyba tylko opony a różnica wyjdzie pomiędzy ferrari a tym wyjdzie jak się to rozpędzi do 260km/h i zacznie hamować, a do 300km/h to niektóre vw i merce tylko ida i już żadna renówka :) pozdrawiam. -- |
|
Data: 2009-03-10 23:12:32 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
Michał pisze:
Tak mi do głowy przysżło wyniki ala "300%" i droga hamowania poniżej 40metrów to i tak opony limitują. Opony i zawieszenie. Taki test sprawdza hamulce w warunkach statycznych, hamowanie to proces dynamiczny. Zmieniają się obciążenia, wydziela się ogromna temperatura która powoduje że klocki hamulcowe zaczynają wydzielać gazy. A te mogą wytworzyć gazową poduszkę pomiędzy tarczą a klockiem na której dojdzie do zmniejszenia siły tarcia (po to sportowe tarcze się wierci albo nacina, a w klockach robi przetłoczenia). Dochodzi zdolność do oddawania tej temperatury, odporność płynu hamulcowego na temperaturę itp. itd. Tego już taki test na stacji diagnostycznej nie pokaże. |
|
Data: 2009-03-11 02:48:48 | |
Autor: Michał | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
> Tak mi do głowy przysżło wyniki ala "300%" i droga > hamowania poniżej 40metrów to i tak opony limitują. Z tym że to wszystko wychodzi dopiero przy dużych prędkościach ? poza zawieszeniem ale jak sprawne i z bajerami to da radę :) przypomniało mi się raz jak siostra zagotował płyn :) i dzwoni że coś dymi i przestało hamować :))) pozdrawiam. -- |
|
Data: 2009-03-09 23:22:45 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
Adam Płaszczyca pisze:
Dnia Mon, 9 Mar 2009 22:03:20 +0000 (UTC), Michał napisał(a): A jak to się bada? Bo samochód przecież wyskakuje z rolek na badaniu dużo wcześniej niż hamulce pokażą co potrafią. Zresztą wyniki tego badania są chyba cokolwiek dziwne. Jeżeli koła swobodnie dają się blokować zarówno hamulcem roboczym i awaryjnym to co? Sprawność 100% i 100%? |
|
Data: 2009-03-10 00:00:26 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
Dnia Mon, 09 Mar 2009 23:22:45 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W A to wtedy jak diagnosta dupa... Zresztą wyniki tego badania są chyba cokolwiek dziwne. No cóz,m trzeba by w normy zajrzeć jak to się określa. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |
|
Data: 2009-03-10 01:26:10 | |
Autor: Karol Y | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. WA jak to się bada? Bo samochód przecież wyskakuje z rolek na badaniu A może mierzy do momentu zerwania przyczepności (uślizgu kół)? -- Mateusz Bogusz |
|
Data: 2009-03-10 23:28:20 | |
Autor: J.F. | |
Wymagania stawiane hamulcom | |
On Mon, 9 Mar 2009 17:54:25 +0100, Adam Płaszczyca wrote:
Dnia Mon, 09 Mar 2009 12:31:36 +0100, Karol Y napisał(a): Wymaganej skutecznosci. 30% z 50% to 15% .. J. |