Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimat yzacji

Data: 2010-03-01 18:09:31
Autor: Tomasz Pyra
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimat yzacji
Pszemol pisze:
Sk±d siê u ludzi pojawia przekonanie ¿e trzeba ten czynnik
w klimie wymieniaæ? Czytam posty na grupie takie jak
w w±tku "Przeglad klimatyzacji - Kraków" i ogarnia mnie
du¿e zdziwienie... Naprawdê kto¶ zaleca wymianê tego p³ynu?

A to nie jest tylko sprawdzenie ci¶nienia/ilo¶ci czynnika w uk³adzie?
Dalsze kroki chyba dopiero po stwierdzeniu ¿e go ubywa.

Data: 2010-03-01 11:20:44
Autor: Pszemol
"Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> wrote in message news:hmgt1n$kr7$1nemesis.news.neostrada.pl...
Pszemol pisze:
[...]

S³owo "wymiana czynnika ch³odz±cego" nie jest w jêzyku
polskim niejednoznaczne i oznacza usuniêcie starego
i ponowne za³adowanie systemu czynnikiem ch³odz±cym.
Tak± czynno¶æ wykonuje siê w przypadku awarii klimy
i nie jest czê¶ci± "okresowego przegl±du prewencyjnego".

A tak swoj± drog±, ile siê typowo w Polsce p³aci za us³ugê
"sprawdzenie i ewentualne uzupe³nienie klimy"?
Czy cena za us³ugê zale¿y od tego czy uzupe³nienie by³o
rzeczywi¶cie wymagane i ile gram freonu zu¿yto w tym procesie?

Data: 2010-03-01 17:27:29
Autor: Waldek Godel
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
Dnia Mon, 1 Mar 2010 11:20:44 -0600, Pszemol napisa³(a):

[...]

W przypadku porz±dnych firm i automatów do klim to oznacza - usuniêcie
czynnika, osuszenie, zwa¿enie, uzupe³nienie do wymaganej ilo¶ci i ponowne
nabicie.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2010-03-01 11:45:44
Autor: Pszemol
"Waldek Godel" <nospam@orangegsm.info> wrote in message news:s1wkfmr4npi8.dlglepper.institute.com...
[...]

No szafa gra, ale po jasn± cholerê naprawiaæ co¶, co nie jest zepsute?
Nie masz nic innego do roboty z wolnym czasem i pieniêdzmi?

Data: 2010-03-01 17:57:28
Autor: Waldek Godel
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
Dnia Mon, 1 Mar 2010 11:45:44 -0600, Pszemol napisa³(a):

No szafa gra, ale po jasn± cholerê naprawiaæ co¶, co nie jest zepsute?
Nie masz nic innego do roboty z wolnym czasem i pieniêdzmi?

choæby dlatego, ¿e w nowych czynnikach typu R134a wilgoæ jest zabójcza dla
uk³adu, st±d w³asnie suszenie czynnika w automatach.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2010-03-01 12:08:29
Autor: Pszemol
"Waldek Godel" <nospam@orangegsm.info> wrote in message news:1p1g1jtcls2pu.dlglepper.institute.com...
[...]

Kto¶ Ciê skutecznie wystraszy³... :-) Jestem pewny, ¿e mia³ w tym interes.
Zamierzam Ciê teraz uspokoiæ, pos³uchaj uwa¿nie...

System klimatyzacji jest oczywi¶cie uczulony na wilgoæ w czynniku
ch³odz±cym - nie wiem czy R134a akurat bardziej ni¿ inne, ale to
niewa¿ne. Wa¿ne jest to, ¿e system zosta³ zaprojektowany w taki
sposób ¿e zawiera w sobie komponent w postaci puszki wype³nionej
czynnikiem osuszaj±cym. W angielskojêzycznej literaturze fachowej
ta puszka nazywa siê "receiver dryer" (nie wiem jak to nazywaj±
po naszemu) i w³a¶nie ona s³u¿y do usuwania ewentualnych
szcz±tkowych ilo¶ci wilgoci jakie dostan± siê do uk³adu przy jego
normalnej obs³udze czy uzytkowaniu.
Poniewa¿ system, je¶li szczelny, nie ma sk±d pobraæ tej wilgoci to
zabezpieczenie go tak± puszk± z poch³aniaczem wilgoci starcza na
ca³e ¿ycie samochodu i je¶li uk³ad nie zosta³ rozszczelniony podczas
jakiej¶ awarii czy nieumiejêtnej obs³ugi TO NIE JEST KONIECZNE
WYSYSANIE CZYNNIKA I PONOWNE JEGO £ADOWANIE w celu
jego osuszania. Je¶li kto¶ Ci zaleca tak± us³ugê w Twoim aucie a Ty
nie masz du¿ej nieszczelno¶ci systemu to ten kto¶ Ciê zwyczajnie
nabija w butelkê, ¿eby nie powiedzieæ wprost: okrada...

Data: 2010-03-01 18:15:00
Autor: Waldek Godel
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
Dnia Mon, 1 Mar 2010 12:08:29 -0600, Pszemol napisa³(a):

[...]

Na szczê¶cie ¿yjemy w wolnym kraju, mnie nie obchodzi co ty robisz ze swoj±
klim± i by³bym wdziêczny za to samo.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2010-03-01 13:14:25
Autor: Pszemol
"Waldek Godel" <nospam@orangegsm.info> wrote in message news:1vumvnfdc0skh.dlglepper.institute.com...
[...]

Waldku, nie zaparzaj siê tak - przecie¿ piszê do Ciebie aby
Ci podaæ informacjê która mo¿e Ci zaoszczêdziæ sporo kasy.
Maj±c t± informacjê zrobisz z ni± co chcesz - masz pe³ne
prawo wydawaæ swoj± kasê jak chcesz, nawet je¶li by³oby
to równoznaczne z wyrzuceniem jej w b³oto :-)

Data: 2010-03-01 19:44:43
Autor: Przemys³aw Bernat
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
Dnia Mon, 1 Mar 2010 18:15:00 +0000, Waldek Godel napisa³(a):

Na szczê¶cie ¿yjemy w wolnym kraju, mnie nie obchodzi co ty robisz ze swoj±
klim± i by³bym wdziêczny za to samo.

Na szczê¶cie ja mieszkam w Gdyni i nie muszê je¼dziæ do oszustów, którzy za
worek kasy wyci±gn± czynnik z klimatyzacji i wpuszcz± go z powrotem na
miejsce. Wystarczy pojechaæ gdzie¶, gdzie zajmuj± siê przemys³owymi
urz±dzeniami ch³odniczymi i pos³uchaæ jakie zdanie na grzebanie w sprawnym
uk³adzie maj± fachowcy. Zreszt±, widzia³e¶ kiedy¶ w instrukcji obs³ugi
samochodu zalecenia dotycz±ce okresowej wymiany, osuszania, robienia
czegokolwiek innego z klimatyzacj± ni¿ sprawdzenie dzia³ania i wymiana
czynnika?  --
Pozdrawiam,

Przemek

Data: 2010-03-01 20:03:23
Autor: Przemys³aw Bernat
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
Dnia Mon, 1 Mar 2010 19:44:43 +0100, Przemys³aw Bernat napisa³(a):

czegokolwiek innego z klimatyzacj± ni¿ sprawdzenie dzia³ania i wymiana
czynnika?

Wymiana filtra PP, a nie czynnika oczywi¶cie. A bo¶cie mnie zmylili :-) --
Pozdrawiam,

Przemek

Data: 2010-03-01 21:30:42
Autor: ALGI
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
Dnia Mon, 1 Mar 2010 13:14:43 -0600, Pszemol napisa³(a):

Wymiana filtra PP, a nie czynnika oczywi¶cie. A bo¶cie mnie zmylili :-)

Co oznacza PP?

Filtr przeciwpy³kowy  ew. nazywany filtrem kabinowym.
¯eby Ci li¶ci nie nawia³o do ¶rodka ;-)

Data: 2010-03-01 14:40:42
Autor: Pszemol
"ALGI" <asssik@NOSPAM.o2.pl> wrote in message news:1mfd7hzcpuzm$.zmwf66dmna52.dlg40tude.net...
[...]

Za wymianê tego filtra tez sobie krzycza jak za zloto... :-)
A czêsto sprowadza siê procedura do odkrêcenia kilku ¶rubek
lub wcale bo filtr jest akurat na dwu zatrzaskach :-)

Warto przeczytaæ instrukcjê obs³ugi w³asnego auta aby nie przep³acaæ.

Data: 2010-03-02 07:40:30
Autor: ALGI
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
Dnia Mon, 1 Mar 2010 14:40:42 -0600, Pszemol napisa³(a):

Za wymianê tego filtra tez sobie krzycza jak za zloto... :-)
A czêsto sprowadza siê procedura do odkrêcenia kilku ¶rubek
lub wcale bo filtr jest akurat na dwu zatrzaskach :-)

A to racja - widzia³em ceny nawet >100 z³

Ja filtr kupuje wêglowy  <20 z³ i wymieniam w 10 minut (klapka za
schowkiem... no muszê normalnie 2 ¶rubki wykrêciæ...)

Warto przeczytaæ instrukcjê obs³ugi w³asnego auta aby nie przep³acaæ.

Wiesz - niektórzy i wycieraczki w ASO wymieniaj± ;-)

Data: 2010-03-01 22:08:51
Autor: RUN
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji

Wymiana filtra PP, a nie czynnika oczywi¶cie. A bo¶cie mnie zmylili :-)

ciezko wymienic filtr bez usuniecia czynnika z ukl

MAciej

Data: 2010-03-01 15:29:18
Autor: Pszemol
"RUN" <macrogowski@poczta.onet.pl> wrote in message news:hmhacr$5cd$1inews.gazeta.pl...
Wymiana filtra PP, a nie czynnika oczywi¶cie. A bo¶cie mnie zmylili :-)

ciezko wymienic filtr bez usuniecia czynnika z ukl

O czym Ty mówisz???
Filtr przeciwpy³kowy nie ma nic wspólnego z czynnikiem ch³odz±cym!

Ten filtr jest w torze powietrza dochodz±cego do parownika, zwykle
tu¿ przed dmuchaw± i bardzo ³atwo go sobie wymieniæ samemu.

Data: 2010-03-01 22:21:56
Autor: RUN
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
ciezko wymienic filtr bez usuniecia czynnika z ukl

MAciej

oczywiscie chodzilo mi o filtr usuwajacy wode z ukl a nie przeciwpylkowy

MAciej

Data: 2010-03-01 23:08:26
Autor: Yogi\(n\)
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji

Data: 2010-03-01 20:27:36
Autor: J.F.
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
U¿ytkownik "Przemys³aw Bernat" <pbernat@wp.pl> napisa³
[...]

No tak, ale wybierasz sie na urlop do Hiszpanii,  i chcialbys miec pewnosc ze za Zgorzelcem klima sie nie skonczy, i co wtedy ? :-)

J.

Data: 2010-03-01 20:36:43
Autor: jerzu
Wymiana czynnika ch ³odz±cego w klimaty zacji
On Mon, 1 Mar 2010 20:27:36 +0100, "J.F."
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

No tak, ale wybierasz sie na urlop do Hiszpanii,  i chcialbys miec pewnosc ze za Zgorzelcem klima sie nie skonczy, i co wtedy ? :-)

No tak, ale wybierasz sie na urlop do Hiszpanii,  i chcialbys miec pewnosc ze za Zgorzelcem sprzêg³o sie nie skonczy, i co wtedy ? :-)

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyñski  xxx.jerzu@poczta.onet.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2010-03-01 13:39:28
Autor: Pszemol
"jerzu" <to_jest_fajans.jerzu@poczta.onet.pl> wrote in message news:dp5oo594jvcbldqoefhj9iujkmfo73ev824ax.com...
[...]

Dobre... Ja mam pomys³ na to drugie: kupujesz auto z automatem :-P

Data: 2010-03-01 21:40:23
Autor: J.F.
Wymiana czynnika ch³odz¹cego w klimatyzacji
On Mon, 1 Mar 2010 13:39:28 -0600,  Pszemol wrote:
[...]

Latwiej wymienic sprzeglo na nowe niz automat na gwarantowany :-)

J.

Data: 2010-03-02 06:57:04
Autor: Przembo
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hmgg2g.5qk.0poczta.onet.pl...
[...]

Jesli chodzi o Polske jest to beznadziejna rada, w ca³ym kraju przy masie warsztatów zajmuj±cych siê automatami kilka jest polecanych, jeden z nich sprawdzilem... Robota by³a poprawiana 2 czy 3 razy i na dobr± sprawe problem dalej wystêpuje. Skrzynia jest na szczê¶cie sprawna, problem sprawia lockup w konwerterze - usterka nie do naprawienia. Kolejnego polecanego i fachowego zakladu sprawdzaæ nie bêdê.

Twoja rada powinna brzmieæ kupiæ nowe auto z dobrym i trwa³ym automatem.

Pozdr

Data: 2010-03-01 22:10:17
Autor: RUN
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji

U¿ytkownik "jerzu" <to_jest_fajans.jerzu@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:dp5oo594jvcbldqoefhj9iujkmfo73ev824ax.com...
[...]

na urlop do hiszpanii biore portfel pelen kasy

MAciej

Data: 2010-03-02 07:01:05
Autor: Przembo
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hmh4f0$9so$1news.onet.pl...
[...]

Po serwisie w niefachowym warszatcie masz spore szanse, ¿e klima siê skonczy szybciej ni¿ bez ingerencji. Ja w 13-to letnim ju¿ aucie raz sprawdza³em czynnik za 20pln, a rok temu go uzupelnia³em za 120pln. Kolejne kilka lat to bêdzie w³a¶nie kontrola uk³adu wymiana filtra, odgrzybianie... Klima dzia³a, koszty to 140pln a nie kilkana¶cie razy tyle, a klima jak dzia³a³a tak dzia³a :0

Pozdr

Data: 2010-03-02 07:09:27
Autor: Pszemol
"Przembo" <xxxxxxxxxxxx@xx.xx> wrote in message news:hmi9j0$rl2$1news.onet.pl...
[...]

No co ty... wed³ug fachowców w tym w±tku 20% gazu uchodzi z klimy
co roku- Ty po 13 latach napewno ju¿ nie mia³e¶ ju¿ w ogóle gazu :-)

Data: 2010-03-01 22:07:54
Autor: RUN
[...]

nikt nie przyjeszdza do serwisu gdy z klima jest wszystko oka
a powinien

MAciej

Data: 2010-03-01 15:13:17
Autor: Pszemol
"RUN" <macrogowski@poczta.onet.pl> wrote in message news:hmhab3$56v$1inews.gazeta.pl...
[...]

No jasne ¿e powinien...  :-)
Do gumiarza te¿ powinien przyje¿dzaæ na "przegl±d" ogumienia
i sprawdzenie ci¶nienia w oponach - i za to s³ono zap³aciæ, oczywi¶cie :-)

Data: 2010-03-01 22:26:51
Autor: RUN
[...]

leczysz sie sam ?
dom sam zbudowales ?
auto sam naprawiasz ?

geniusz czy jak ?

MAciej

Data: 2010-03-01 15:59:23
Autor: Pszemol
"RUN" <macrogowski@poczta.onet.pl> wrote in message news:hmhbek$9gv$1inews.gazeta.pl...
[...]

Nie, nie kwestionujê potrzeby istnienia fachowców.
Ja tylko zalecam wiêksz± samodzielno¶æ w obs³udze samochodu.
Ka¿dy z nas pewnie sam umie wymieniæ spalon± ¿arówkê...
i nie pojecha³oby z tym problemu do warsztatu, prawda?
A przecie¿ wymiana ¿arówki mo¿e byæ stosunkowo trudna,
zw³aszcza w ma³ym samochodzie gdzie wszystko pod mask±
jest poupychane pod sam zderzak...
Wymienia³ kto¶ ¿arówkê w Pandzie??? To wiecie o czym mówiê :-)
Dlatego warto siê trochê samodzielno¶ci samochodowej nauczyæ
aby nie jechaæ do warsztatu z ka¿d± pierdó³k± - klimy nie naprawiaj±
jacy¶ geniusze, jest to uk³ad w aucie jak ka¿dy inny, ma swoje
ciekawostki i warto o nich wiedzieæ. Wiêkszo¶c prostych rzeczy
ka¿dy kierowca sobie sam zrobi w swoim aucie - sprawdzenie
ci¶nienia w klimie i ewentualne do³adowanie gazu jest jedn± z nich.

Data: 2010-03-02 07:42:53
Autor: ALGI
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
Dnia Mon, 1 Mar 2010 15:59:23 -0600, Pszemol napisa³(a):

Ka¿dy z nas pewnie sam umie wymieniæ spalon± ¿arówkê...
i nie pojecha³oby z tym problemu do warsztatu, prawda?

Wymiania³e¶ ¿arówkê w Megane? ;-)

Data: 2010-03-02 21:47:03
Autor: Tomasz Pyra
Pszemol pisze:

Do gumiarza te¿ powinien przyje¿dzaæ na "przegl±d" ogumienia
i sprawdzenie ci¶nienia w oponach - i za to s³ono zap³aciæ, oczywi¶cie :-)

Jakie znowu sprawdzenie?
Na wymianê starego azotu na nowy ;)

Data: 2010-03-02 15:02:32
Autor: Pszemol
"Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> wrote in message news:hmju5k$p02$1nemesis.news.neostrada.pl...
Pszemol pisze:

Do gumiarza te¿ powinien przyje¿dzaæ na "przegl±d" ogumienia
i sprawdzenie ci¶nienia w oponach - i za to s³ono zap³aciæ, oczywi¶cie :-)

Jakie znowu sprawdzenie?
Na wymianê starego azotu na nowy ;)

Nie, nie na nowy - wyssaj± mu ten z opon, osusz± i wbij± ponownie :-)

Data: 2010-03-02 22:08:39
Autor: Bydlê
Wymiana czynnika chłodzącego w klimatyzacji
On 2010-03-02 21:47:03 +0100, Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> said:

Pszemol pisze:

Do gumiarza te¿ powinien przyje¿dzaæ na "przegl±d" ogumienia
i sprawdzenie ci¶nienia w oponach - i za to s³ono zap³aciæ, oczywi¶cie :-)

Jakie znowu sprawdzenie?
Na wymianê starego azotu na nowy ;)

Dziwni jeste¶cie.
Ja sprawdzam stan opon, kó³, ich wywa¿enie i kontrolê ci¶nienia.

(powietrze pompujê górskie, jest lepsze od nizinnego ;-))

--
Bydlê

Data: 2010-03-09 12:38:17
Autor: Artur M. Piwko
Wymiana czynnika chłodzącego w klimatyzacji
In the darkest hour on Tue, 2 Mar 2010 22:08:39 +0100,
BydlÄ™ <bydl?@bydl?.pl> screamed:
Do gumiarza też powinien przyjeżdzać na "przegląd" ogumienia
i sprawdzenie ciśnienia w oponach - i za to słono zapłacić, oczywiście :-)

Jakie znowu sprawdzenie?
Na wymianÄ™ starego azotu na nowy ;)

Dziwni jesteście.
Ja sprawdzam stan opon, kół, ich wyważenie i kontrolę ciśnienia.

(powietrze pompuję górskie, jest lepsze od nizinnego ;-))

Tylko i wyłącznie górski azot. ;>

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:234B ]
[ 12:38:01 user up 12371 days,  0:33,  1 user, load average: 0.13, 0.04, 0.15 ]

      "Whatever you do, don't touc{{{7bh6xx!{@%%hxbd&$#)$%"  "NO CARRIER"

Data: 2010-03-09 14:17:54
Autor: Bydlê

Bydlê <bydl?@bydl?.pl> screamed:
[...]

Tylko i wy³±cznie górski azot. ;>

Górski jest z³y. Azot tylko nizinny jest dobry.
Powietrze górskie jest dobre.
(najlepsze w Aspen)

--
Bydlê

Data: 2010-03-01 21:47:43
Autor: J.F.
On Mon, 1 Mar 2010 12:08:29 -0600,  Pszemol wrote:
[...]

Skoro system jest szczelny i nie ma skad pobrac wilgoci ... to po co
ta puszka ? :-)
Pewnie ja jednak trzeba co pare lat wymienic :-)

Je¶li kto¶ Ci zaleca tak± us³ugê w Twoim aucie a Ty
nie masz du¿ej nieszczelno¶ci systemu to ten kto¶ Ciê zwyczajnie
nabija w butelkê, ¿eby nie powiedzieæ wprost: okrada...

Hm, skoro robia maszynki ktore to robia .. myslisz ze spisek
prodcentow ? A tak w ogole to sie doczytalem paru rzeczy:
-puszki R134a nie mozna kupic w Wisconsin, a wkrotce chyba bedzie
zakaz i w Kaliforni.
-za rok w EU R134a przestanie byc uzywany.

I cos mi sie wydaje ze przy okazji zmienia koncowki, zeby sie nie dalo
pomylic :-)

J.

Data: 2010-03-01 15:11:04
Autor: Pszemol
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message news:6j9oo599djdod7bqqsobra8fvu4pb2a9cg4ax.com...
[...]

Ta puszka jest tam po to, aby usun±æ pozosta³o¶ci wilgoci w oleju,
w samych rurkach po monta¿u lub po naprawie.
Je¶li mia³bym zgadywaæ to pewnie warto go wymieniæ po 20 latach.
Ale jak mi przedstawisz zalecenie hondy, toyoty czy forda o tym
jak to zalecaj± wymianê tego co parê lat to zmieniê zdanie

[...]

Te maszynki s± NIEZBÊDNE do odzyskiwania freonu przed
napraw± wymagaj±c± rozebrania systemu i do ³adowania
freonem po naprawie. Nie s± przeznaczone do rutynowych
wymian freonu bo takich rutynowych wymian siê nie robi.

A tak w ogole to sie doczytalem paru rzeczy:
-puszki R134a nie mozna kupic w Wisconsin,
a wkrotce chyba bedzie zakaz i w Kaliforni.

Ja mieszkam w Illinois :-P

-za rok w EU R134a przestanie byc uzywany.

I co bêdzie u¿ywane zamiast niego?

Gdzie o tym czytasz? Podasz link?

I cos mi sie wydaje ze przy okazji zmienia koncowki, zeby sie nie dalo
pomylic :-)

A z pewno¶ci±... Ale co to zmienia ?

Data: 2010-03-01 23:23:10
Autor: J.F.
Wymiana czynnika ch³odzšcego w klimatyzacji

Data: 2010-03-01 16:25:12
Autor: Pszemol
Wymiana czynnika ch³odz?cego w klimatyzacji

Data: 2010-03-01 19:02:18
Autor: Tomasz Pyra
Waldek Godel pisze:
[...]

Tak swoj± drog±, to sk±d siê bierze wilgoæ w uk³adzie którego chyba wszystkie elementy s± pod ci¶nieniem wy¿szym ni¿ atmosferyczne?

Data: 2010-03-01 18:05:32
Autor: Waldek Godel
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimat yzacji
Dnia Mon, 01 Mar 2010 19:02:18 +0100, Tomasz Pyra napisa³(a):

Tak swoj± drog±, to sk±d siê bierze wilgoæ w uk³adzie którego chyba wszystkie elementy s± pod ci¶nieniem wy¿szym ni¿ atmosferyczne?

a to ju¿ pytaj specjalistów od uk³adów ch³odzenia, ja nim nie jestem

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2010-03-01 19:38:22
Autor: Przemys³aw Bernat
[...]

Pewnie z automatu do nabijania :-) W uk³adzie klimatyzacji jest osuszacz,
który ma za zadanie wy³apywaæ wilgoæ z czynnika. Regmet w Gdañsku zaleca
jego wymianê co dwa lata. Pechowo dla nich, w Xantii osuszacz ma wska¼nik
zu¿ycia i po dwunastu latach wci±¿ nie domaga siê wymiany. Mimo, ¿e rok
czasu je¼dzi³em z pustym uk³adem - nie by³ rozpinany, ale czynnik wyciek³
nieszczelno¶ci±. Po usuniêciu usterki uk³ad zosta³ nape³niony, pracuje
poprawnie, a profesjonalny serwis klimatyzacji nie widzia³ potrzeby wymiany
osuszacza. Ale ten serwis robi samochody przy okazji, bo na co dzieñ
zajmuj± siê agregatami na kontenerach, samochodach ciê¿arowych i
dostawczych - nie maj± mo¿e opanowanych trików na dojenie klienta z kasy
:-)  --
Pozdrawiam,

Przemek

Data: 2010-03-01 18:34:56
Autor: Pszemol
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji

Data: 2010-03-02 03:27:40
Autor: p47
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hmh1b4.43c.0poczta.onet.pl...
"Przemys³awBernat" <pbernat@wp.pl> wrote in message news:z6b59hlec2s5$.im10uh11sbxq.dlg40tude.net...
[...]

:-)

Na to wychodzi :-)))

Podziwiam tzw. "¶wiêt± cierpliwo¶c " Pszemola, zwalczaj±cego zabobon nakazuj±cy robienie rozmaitych hokus-pokus nad uk³adem klimy za ciezkie pieni±dze co kilka lat, czy potrzeba, czy nie, który to pogl±d najwyra¼niej g³oszony jest przez finansowo zainteresowanych w jego podtrzymywaniu.
Przeciez wystarczyæ powinien prosty i oczywisty fakt, ¿e ¯ADEN z producentów samochodów nie zaleca wymiany, osuszeñ, dolewania/wymiany czynnika/oleju itp hokus-pokus w sprawnie pracuj±cym uk³adzie   klimatyzacji. Jesli wiêc za³o¿yæ, ¿e nie istnieje w tej sprawie ogólno¶wiatowy spisek;-) to wniosek jest oczywisty,- NIE MA TAKIEJ POTRZEBY!!
Oczywi¶cie , producenci zalecaj± dozór tego uk³adu, tak samo, jak zalecaj± sprawdzanie np. ci¶nienia w oponach i ewentualne dopompowywanie . Mozna oczywi¶cie co 2 tygodnie je¼dziæ do wulkanizatora na sprawdzenie ci¶nienia i dopompowywanie, a nawet profilaktyczn± wymianê powietrza na, ach, ach,  azot (bo wilgoæ dostanie siê;-)), ale mo¿na to robiæ samemu.
Podobnie jest z klim±, póki nic z³ego nie dzieje siê z ni± mo¿na wyrzucaæ pieni±dze na niepotrzebne  hokus-pokus  w cwanych warsztatach, albo te¿, np korzystaj±c z tanich przyrzadów, wielokrotnego u¿ytku wykonac te proste czynno¶ci obs³ugowe samemu.
To spe³nia (bezp³atnie!!) JEDYNE istniej±ce zalecenia producentów odno¶nie klimatyzacji!!

p47

Data: 2010-03-01 22:05:02
Autor: RUN
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
Tak swoj± drog±, to sk±d siê bierze wilgoæ w uk³adzie którego chyba wszystkie elementy s± pod ci¶nieniem wy¿szym ni¿ atmosferyczne?

przez nieszczelnosci po stronie ssania w ktorym cisnienie jest ponizej cisnienia atmosferycznego

MAciej

Data: 2010-03-01 15:12:20
Autor: Pszemol
"RUN" <macrogowski@poczta.onet.pl> wrote in message news:hmha5n$4jc$1inews.gazeta.pl...
[...]

Ci¶nienie poni¿ej atmosferycznego wyst±pi w klimie tylko wtedy
gdy masz bardzo ma³o freonu w systemie i ca³y mie¶ci siê po
stronie wysokiego ci¶nienia. W prawid³owo dzia³aj±cej klimie
nie ma tam podci¶nienia po ¿adnej stronie sprê¿arki.

Data: 2010-03-01 22:22:45
Autor: RUN
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hmglgk.2d4.0poczta.onet.pl...
[...]

jakie masz cisnienie po stronie ssania przy pracujacej klimie ?

MAciej

Data: 2010-03-01 15:55:31
Autor: Pszemol
"RUN" <macrogowski@poczta.onet.pl> wrote in message news:hmhb6u$8mv$1inews.gazeta.pl...
[...]

Oko³o 2 barów, mniej wiêcej tyle co w napompowanej oponie.
A czemu pytasz, Watsonie? :-)

Data: 2010-03-01 22:03:24
Autor: RUN
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji

choæby dlatego, ¿e w nowych czynnikach typu R134a wilgoæ jest zabójcza dla
uk³adu, st±d w³asnie suszenie czynnika w automatach.

zwykle w ukl chlodniczyj jest filtr osuszajacy
w wiekszosci przypadkow serwis wcale ukl nie osusza !!!
jedynie robia proznie aby byc pewnym ze w ukadzie bedzie odpowiednia ilosc gazu
osuszyc uklad mozna przedmuchujac go azotem ktory wiaze wode z ukladu

MAciej

Data: 2010-03-01 15:17:00
Autor: Pszemol
"RUN" <macrogowski@poczta.onet.pl> wrote in message news:hmha2k$474$1inews.gazeta.pl...
choæby dlatego, ¿e w nowych czynnikach typu R134a wilgoæ jest zabójcza dla
uk³adu, st±d w³asnie suszenie czynnika w automatach.

zwykle w ukl chlodniczyj jest filtr osuszajacy

Zgadza siê. Nazywa siê to "receiver-dryer".
Zwykle jest to osobna puszka, czasem jest zintegrowany ze sprê¿ark±.

w wiekszosci przypadkow serwis wcale ukl nie osusza !!!
jedynie robia proznie aby byc pewnym ze w ukadzie bedzie
odpowiednia ilosc gazu

Zrobienie pró¿ni efektywnie osusza uk³ad.

osuszyc uklad mozna przedmuchujac go azotem ktory wiaze wode z ukladu

Od kiedy to azot wi±¿e wodê? Co masz na my¶li konkretnie?
Po uzyskaniu wysokiej pró¿ni w uk³adzie klimy NIE MA JU¯
potrzeby ³adowaæ jej azotem, nawet gdyby by³ bardzo suchy...
Azotu u¿ywa siê jako taniego sposobu sprawdzenia szczelno¶ci
systemu pod ci¶nieniem, nie do osuszania wnêtrza...
Osuszenie uzyskuje siê przez u¿ycie pompy pró¿niowej
i odpompowanie gazowej zawarto¶ci w³±cznie z par± wodn±
do osi±gniêcia pró¿ni poni¿ej 500 mikronów.

Data: 2010-03-01 22:30:04
Autor: RUN
[...]

jezeli w ukadzie jest woda proznia moze jej nie usunac
dlatego sosujemy plukanie azotem

[...]

a nie taniej byloby napompowac w uklad powietrza ?
tyle ze w powietrzu jest woda !!!
dlatego dajemy azot

MAciej

Data: 2010-03-01 16:01:37
Autor: Pszemol
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji

Data: 2010-03-02 09:51:43
Autor: Jakub Witkowski
RUN pisze:

Zrobienie pró¿ni efektywnie osusza uk³ad.

jezeli w ukadzie jest woda proznia moze jej nie usunac

A co siê dzieje z wod± pod ci¶nienim ~= 0 bar, czyli w pró¿ni?
I to nie przez moment, a przez kilka(na¶cie) minut, gdy maszyna
stale tê techniczn± pró¿niê utrymuje.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci

Data: 2010-03-02 07:10:40
Autor: Pszemol
"Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> wrote in message news:hmijiv$1j15$1news2.ipartners.pl...
RUN pisze:

[...]

No w³a¶nie takich mamy zabawnych fachowców w tym w±tku :-)

Data: 2010-03-01 21:28:11
Autor: ALGI
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
Dnia Mon, 1 Mar 2010 17:27:29 +0000, Waldek Godel napisa³(a):

W przypadku porz±dnych firm i automatów do klim to oznacza - usuniêcie
czynnika, osuszenie, zwa¿enie, uzupe³nienie do wymaganej ilo¶ci i ponowne
nabicie.

+ separacja oleju + nowy olej do smarowania sprê¿arki...

Data: 2010-03-01 15:19:50
Autor: Pszemol
"ALGI" <asssik@NOSPAM.o2.pl> wrote in message news:8lapiweo31r1$.1hp1d0oxbcgah.dlg40tude.net...
[...]

A w jaki sposób planujesz usuniêcie oleju z uk³adu klimatyzacji?
Przecie¿ olej nie bêdzie siê gromadzi³ tylko w sprê¿arce bo
w gor±cym ch³odziwie jest on skutecznie wymieszany a wiêc
bêdzie rozprowadzony po wszystkich zakamarkach uk³adu klimy...
Samo podci¶nieniowe odessanie czynnika ch³odz±cego spowoduje
pozostawienie du¿ej ilo¶ci oleju w uk³adzie klimatyzacji.
Wal±c potem tyle oleju ile producent zaleca do pustego systemu
skutecznie prze³adowujesz system olejem.

Data: 2010-03-02 10:02:47
Autor: Jakub Witkowski
Pszemol pisze:
Samo podci¶nieniowe odessanie czynnika ch³odz±cego spowoduje
pozostawienie du¿ej ilo¶ci oleju w uk³adzie klimatyzacji.

A to olej w pró¿ni zachowuje siê inaczej ni¿ woda?

Data: 2010-03-02 07:11:27
Autor: Pszemol
"Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> wrote in message news:hmik7n$1jam$1news2.ipartners.pl...
Pszemol pisze:
Samo podci¶nieniowe odessanie czynnika ch³odz±cego spowoduje
pozostawienie du¿ej ilo¶ci oleju w uk³adzie klimatyzacji.

A to olej w pró¿ni zachowuje siê inaczej ni¿ woda?

Raczej tak, bo czym by¶ naoliwi³ pompê pró¿niow± gdyby olej parowa³?

Data: 2010-03-02 08:54:49
Autor: Pszemol
Pszemol pisze:
[...]

Szczerz mówi±c nie daje mi spokoju to Twoje pytanie :-)
Warto by³oby znale¼æ jakie¶ wiarygodne dane na ten temat...
Dla wody punkt wrzenia przy okre¶lonej temperaturze i ci¶nieniu
jest dostêpny wszêdzie - dla oleju nie znalaz³em...

Ale przekartkowa³em jeszcze raz instrukcjê serwisow± tej mojej starej
toyoty i na stronie AC-20 http://www.turboninjas.com/camry/ac.pdf
jest podana ilo¶æ oleju jak± trzeba dodaæ do systemu przy wymianie
konkretnych podzespo³ów. Np. wymiana osuszacza, dodaæ 10cc oleju.
Wymiana parownika, dodaæ 40cc oleju.

Wniosek dla mnie z tego p³ynie jeden: olej nie ulatnia siê z systemu
przy ewakuacji gazów - gdyby siê ulatnia³ to nale¿a³oby za ka¿dym
razem dodawaæ pe³ny ³adunek oleju...

Najwyra¼niej wiêc olej nie paruje jak woda - no chyba ¿e robiê gdzie¶
b³±d w rozumowaniu, to mnie popraw :-)

Data: 2010-03-03 11:15:42
Autor: Jakub Witkowski
Pszemol pisze:

[...]

Ale diagram fazowy ma zapewne podobny przynajmniej w kszta³cie...

[...]

Mo¿e nie maj± na my¶li odsysania pró¿niowego?

Najwyra¼niej wiêc olej nie paruje jak woda - no chyba ¿e robiê gdzie¶
b³±d w rozumowaniu, to mnie popraw :-)

Nie wiem, ale nie s³ysza³em aby wêglowodory by³y jako¶ nietypowe pod
tym wzglêdem. W ogóle nie wyobra¿am sobie cieczy pod zerowym ci¶nieniem
która nie wrze - zgodnie z regu³ami, powinna wrzeæ je¶li tylko ci¶nienie
pary nasyconej w danej temp. jest wy¿sze ni¿ otoczenia. A ¿e otoczenia
jest pró¿ni±... pytanie tylko, jak szybko wrze.

Data: 2010-03-03 07:49:54
Autor: Pszemol
"Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> wrote in message news:hmlcsf$2vpt$1news2.ipartners.pl...
Pszemol pisze:

[...]

Maj± na 100%. Przeczytaj dalsze instrukcje. Za ka¿dym razem po
otworzeniu uk³adu i wymianie podzespo³ów trzeba ewaku³owaæ
gazy do pró¿ni 500 mikronów i ³adowaæ czynnik z brakuj±cym olejem
ale nie ca³ym olejem- wniosek p³ynie z tego tylko jeden :-)

[...]

Zerowego ci¶nienia nigdy nie osi±gniesz - te pompy jednostopniowe
osi±gaj± maksymaln± pró¿niê 200-300 mikronów przy zamkniêtym
kurku. W praktyce ciê¿ko te 200 mikronów uzyskaæ nawet po pó³ godzinie
je¶li pod³±czysz ca³y system klimy w aucie.

Data: 2010-03-01 22:00:20
Autor: RUN
[...]

zwykle cena ma sie nijak do ilosci zuzytego/dopuszczonego czynnika chlodzacego

MAciej

Data: 2010-03-01 15:20:51
Autor: Pszemol
"RUN" <macrogowski@poczta.onet.pl> wrote in message news:hmh9su$3hh$1inews.gazeta.pl...
[...]

No pytam siê w³a¶nie ile taka us³uga kosztuje w Polsce - wiesz?

Data: 2010-03-01 22:32:26
Autor: RUN
[...]

pewnie zaczyna sie od 100 pln
ale zbadanie szczelnosci + wymiana oleju i czynnika sporo wiecej
a gdy maja juz rozbebeszyc deske rozdzielcza aby znalesc nieszczelnosc to woerek $

MAciej

Data: 2010-03-01 16:03:01
Autor: Pszemol
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji

Data: 2010-03-02 07:45:41
Autor: ALGI
Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimatyzacji
Dnia Mon, 1 Mar 2010 22:32:26 +0100, RUN napisa³(a):

pewnie zaczyna sie od 100 pln

Eee... 50z³
Tylko u kogo¶ kto siê zna a nie kupi³ piêkn± automatyczn± stacjê i leci
"automatem"

Wymiana czynnika ch³odz±cego w klimat yzacji