Wymiana dowodu osobistego a banki

Data: 2015-02-15 10:33:01
Autor: Dąbrowski
Wymiana dowodu osobistego a banki
Z powodu utraty ważności musiałem wymienić dowód osobisty. Żeby zaktualizować dane w AliorSync muszę pofatygować się do oddziału Alior Banku, w Meritum wystarczy przesłać kserokopię nowego DO, w BGŻ DO ich nie interesuje, wystarczy PESEL, a w mBanku dane mogłem zaktualizować na stronie www ale bank zweryfikował dane i dopiero po weryfikacji w systemie pokazał się nowy numer DO. Po dwóch dniach dostałem smsa z mBanku, że weryfikacja wypadła pozytywnie i nowy numer DO został zapisany w systemie.
W jaki sposób mBank weryfikuje zmienione dane? Do jakich baz ma dostęp?
W Urzędzie Skarbowym kiedyś trzeba było zgłaszać wymianę DO, teraz są powiadamiani "z urzędu". A może istnieje jakaś baza ewidencji ludności gdzie wybrane urzędy i banki mogą sprawdzić aktualne dane? Dlaczego więc inne banki (AliorSync) tego nie stosują?

Data: 2015-02-15 10:48:31
Autor: S
W dniu 2015-02-15 o 10:33, Dąbrowski pisze:
[...]

Nie jestem fachowcem, ale też przerabiałem zmianę danych w DO w bankach. Sądzę, iż ta weryfikacja to taki pic na wodę - pewnie sprawdzają czy zgadza się liczba cyfr i liter, a dane (np. data urodzin) są takie same dla starego i nowego dowodu. Wątpię czy mają jakiś dostęp do baz danych.

W Urzędzie Skarbowym kiedyś trzeba było zgłaszać wymianę DO, teraz są
powiadamiani "z urzędu".

Tak jest już od kilku lat.

A może istnieje jakaś baza ewidencji ludności
gdzie wybrane urzędy i banki mogą sprawdzić aktualne dane?

Dopiero ma być coś takiego stworzone. Wtedy w DO nie będzie adresu. Stawiam jednak na "wybrane urzędy", a nie banki. Te nie powinny mieć wglądu w dane osobowe ludności.

Dlaczego więc
inne banki (AliorSync) tego nie stosują?

Jest to kwestia poziomu bezpieczeństwa w bankach. Tak jak niektóre do logowania stosują tzw. hasła maskowane, a inne nie. W niektórych trzeba podawać kod z tokena, a w innych nie itd. Zauważ, że w Aliorze sprawdzi Twoją tożsamość pracownik. W Meritum wystarczy xero, a to podrobić jest bardzo łatwo. Sam PESEL jest banalnie prosty do "zdobycia". Ten poziom bezpieczeństwa- moim zdaniem - jest żenująco niski i potem mamy tyle historii o skradzionych DO, zaciąganiu na nie kredytów, używaniu do oszustw internetowych itd.

--
-- -- -- -- -- -
Pozdrawiam

Data: 2015-02-15 20:29:14
Autor: J.F.
Dnia Sun, 15 Feb 2015 10:48:31 +0100, S napisał(a):
W dniu 2015-02-15 o 10:33, Dąbrowski pisze:
Z powodu utraty ważności musiałem wymienić dowód osobisty. a w mBanku dane mogłem zaktualizować na
[...]

Jest jakas suma kontrolna w tych cyferkach, ale to moze sprawdzac
program przy wprowadzaniu.
Byc moze jakis pracownik musial recznie zmiane zatwierdzic, bo dostepu
do baz raczej nie maja. Sprawdzenie w jakis bankowych rejestrach, np
skradzionych dowodow raczej nie ma sensu.

W Urzędzie Skarbowym kiedyś trzeba było zgłaszać wymianę DO, teraz są
powiadamiani "z urzędu".
Tak jest już od kilku lat.

Nie calkiem jak sie okazuje
https://msw.gov.pl/pl/sprawy-obywatelskie/ewidencja-ludnosci-dowo/dowody-osobiste/wydanie-dowodu-osobist/9556,Obowiazek-powiadomienia-urzedu-skarbowego-o-wymianie-dowodu-osobistego.html

[...]

Ale co za problem zrobic system, w ktory zainteresowany wprowadzi dane
z dowodu i zobaczy: prawidlowy/nieprawidlowy/skradziony/niewazny ?
Danych nie ujawniasz, bo dane wprowadzajacy juz ma.

O jakim zabezpiecznieniu chipowym nie wspominajac..

J.

Data: 2015-02-15 20:41:26
Autor: S
W dniu 2015-02-15 o 20:29, J.F. pisze:
Ale co za problem zrobic system, w ktory zainteresowany wprowadzi dane
z dowodu i zobaczy: prawidlowy/nieprawidlowy/skradziony/niewazny ?
Danych nie ujawniasz, bo dane wprowadzajacy juz ma.

Tak już jest. Baza zastrzeżonych dokumentów.

--
-- -- -- -- -- -
Pozdrawiam

Data: 2015-02-15 11:31:39
Autor: Marek
On Sun, 15 Feb 2015 10:33:01 +0100, Dąbrowski<niespamowi_rdabrowski@autograf.pl> wrote:
Z powodu utraty ważności musiałem wymienić dowód osobisty. Żeby

A podkręcić daty ważności w systemie nie mogłeś? Sync umożliwia i jest spokój.

--
Marek

Data: 2015-02-15 11:37:57
Autor: osa
Wymiana dowodu osobistego a banki

W dniu 2015-02-15 o 10:33, Dąbrowski pisze:
w Meritum wystarczy przesłać kserokopię nowego DO

kilka dni temu zaktualizowałem te dane przez ich wniosek w systemie transakcyjnym, żadnego skanu/ksero nie wysyłałem

w BGŻ DO ich nie interesuje, wystarczy PESEL,

Napisałem do nich jak zaktualizować DO (i adres). Odpisali żeby wysłać wiadomość z informacją o zmienionych danych przez pocztę wewnętrzną, a skan dowodu na jakiegoś maila (co uważam za mało bezpieczne więc olewam).

Jak zwykle na to samo pytanie uzyskaliśmy w tych samych bankach różne informacje... ale jakoś mnie to nie dziwi.

Data: 2015-02-16 09:37:45
Autor: Dąbrowski
W dniu 2015-02-15 11:37, osa pisze:

W dniu 2015-02-15 o 10:33, Dąbrowski pisze:
w Meritum wystarczy przesłać kserokopię nowego DO

kilka dni temu zaktualizowałem te dane przez ich wniosek w systemie
transakcyjnym, żadnego skanu/ksero nie wysyłałem

Tak, przez wniosek, ale ksero trzeba wysłać. Nie dostałeś takiej wiadomości?

"Dziękujemy za złożenie wniosku.
W celu zakończenia procesu zmiany danych osobowych, konieczne jest przesłanie
kserokopii dokumentu poświadczającego zmianę danych (dowód osobisty lub paszport) na
adres Banku (Meritum Bank ICB S.A., ul. Piastowska 7, 80-332 Gdańsk) lub w wersji
zeskanowanej na adres klient@meritumbank.pl"

Data: 2015-02-16 10:46:29
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Wymiana dowodu osobistego a banki

"Dąbrowski" 54e1ac5a$0$2176$65785112@news.neostrada.pl

[...]

BNP sugeruje pstryknięcie komórkowe w miejsce dotychczasowego ksera. :)

Data: 2015-02-16 20:31:33
Autor: osa
W dniu 2015-02-16 o 09:37, Dąbrowski pisze:
[...]

Wniosek zrealizowany, wiadomości że trzeba coś wysłać brak. W sumie to jak przy podpisywaniu umowy ksera/skanu nie dostali to po co im teraz ;)

Data: 2015-02-15 13:35:01
Autor: MarcinF
Wymiana dowodu osobistego a banki
W dniu 2015-02-15 o 10:33, Dąbrowski pisze:

W jaki sposób mBank weryfikuje zmienione dane? Do jakich baz ma dostęp?

Na pewno ma dostęp do bazy dokumentów zastrzeżonych.

Data: 2015-02-16 14:09:16
Autor: J.F.
Użytkownik "MarcinF"  napisał w wiadomości
W dniu 2015-02-15 o 10:33, Dąbrowski pisze:
W jaki sposób mBank weryfikuje zmienione dane? Do jakich baz ma dostęp?
Na pewno ma dostęp do bazy dokumentów zastrzeżonych.

Tylko co by to mialo za sens ?
Bank sie boi, ze ktos mi dowod ukradnie, zaktualizuje w banku, bo ja tego nie zrobilem po wymianie, i przyjdzie jak po swoje ?

J.

Data: 2015-02-16 19:10:21
Autor: S
W dniu 2015-02-16 o 14:09, J.F. pisze:
[...]

Na przykład. Bank woli wówczas wykazać Twoją winę (nie zgłosiłeś dowodu) niż swoją (nie sprawdzili czy zastrzeżony).

--
-- -- -- -- -- -
Pozdrawiam

Data: 2015-02-15 23:02:57
Autor: Krzysztof Halasa
Dąbrowski <niespamowi_rdabrowski@autograf.pl> writes:

[...]

A w jakim celu właściwie "aktualizuje się" dowód osobisty w banku?
Bo to, że np. DO może być potrzebny do otwarcia konta, w celu
np. potwierdzenia tożsamości klienta, to rozumiem. Ale później?
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2015-02-15 23:11:23
Autor: S
W dniu 2015-02-15 o 23:02, Krzysztof Halasa pisze:
A w jakim celu właściwie "aktualizuje się" dowód osobisty w banku?
Bo to, że np. DO może być potrzebny do otwarcia konta, w celu
np. potwierdzenia tożsamości klienta, to rozumiem. Ale później?

Później zadają pytania np. celem weryfikacji telefonicznej klienta.

--
-- -- -- -- -- -
Pozdrawiam

Data: 2015-02-16 00:51:03
Autor: MarcinF
W dniu 2015-02-15 o 23:11, S pisze:
[...]

Później zwłaszcza w celu potwierdzenia tożsamości klienta,
identyfikacja potwierdzonym dokumentem jest bardziej wiarygodna.

Data: 2015-02-16 01:00:55
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Wymiana dowodu osobistego a banki

"MarcinF" mbrbd8$b9f$1@node1.news.atman.pl

[...]

Zwłaszcza w necie. ;)

Data: 2015-02-16 09:57:57
Autor: Dąbrowski
[...]

Przy wypłacie pieniędzy z konta w oddziale zawsze żądają pokazania DO. Ale nie tylko przy wypłacie. 2 miesiące temu chciałem wpłacić w oddziale Alior Banku 10 tys. zł na swój ROR w AliorSync. Musiałem pokazać DO. Nie miałem aktualnego - wpłaty nie przyjęli.

Data: 2015-02-16 10:43:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Wymiana dowodu osobistego a banki

"Dąbrowski" 54e1b116$0$5883$65785112@news.neostrada.pl

[...]

I słusznie!! Dość tych malwersacji! Wpłacanie na cudze konto...
Niech trzymają na swoim, zamiast śmiecić na cudzym! ;)

-================-

25 lat temu i wpłacałem, i wypłacałem bez ,,okazywania'' DO.
Któregoś razu pracowniczka PKO bp zaproponowała mi zabrane
,,szmaty'' -- jak określiła mój DO. Powiedziała mi, że może
mi wypłacić bez okazywania przeze mnie DO, ale kładąc przed
nią szmatę -- obrażam ją, czyli obrażam urzędnika państwowego,
bo wówczas PKO bp był bankiem państwowym.

PKO bp nie domagał się okazywania DO (bywało, że dużo wypłacałem -- tak
dużo, że można było kupić mieszkanie za równowartość? więcej, znacznie
więcej, bo mieszkania były wówczas tanie) i nie domagał się stemplowania
pieczątkami firmowymi -- jako chyba jedyny bank w Polsce.

Miałem tam naraz: ROR, firmowe, walutowe...

Teraz mam tam tylko Inteligo bez kart. :)

Data: 2015-02-17 22:42:20
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

No fajnie, ale to zupełnie inna sprawa. Nie chodziło o potwierdzenie
tożsamości klienta, tylko o "aktualizację dokumentu", gdy bank klienta
nie widzi na oczy.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2015-02-18 00:08:07
Autor: MarcinF
W dniu 2015-02-16 o 09:57, Dąbrowski pisze:

[...]

A tak na marginesie, musiałeś pokazać akurat DO? Jest to jakoś uregulowane?

Data: 2015-02-18 00:30:12
Autor: J.F.
Dnia Wed, 18 Feb 2015 00:08:07 +0100, MarcinF napisał(a):
[...]

A co pokazesz ? Bilet miesieczny ? Juz nie ma legitymacji zakladowych (no, niekiedy bywaja), ksiazeczek
zdrowia, itp.

Zostaje paszport i prawo jazdy ... oba nie sa obowiazkowe ..

J.

Data: 2015-02-18 00:59:54
Autor: MarcinF
W dniu 2015-02-18 o 00:30, J.F. pisze:

A co pokazesz ? Bilet miesieczny ?
Juz nie ma legitymacji zakladowych (no, niekiedy bywaja), ksiazeczek
zdrowia, itp.

Zostaje paszport i prawo jazdy ... oba nie sa obowiazkowe ..

Chodzi mi o to na jakiej podstawie bank wymagał DO i to w dodatku
widniejącego w ich bazie, i czy mógłby w tej sytuacji nie uznać
paszportu, jeśli tego typu dokument nigdy nie był bankowi przedstawiony?

Data: 2015-02-18 07:14:01
Autor: J.F.
Dnia Wed, 18 Feb 2015 00:59:54 +0100, MarcinF napisał(a):
[...]

W zasadzie kwestia umowy. "Klient wymaga, aby zlecenia osobiste przyjmowano po wylegitymowaniu
sie DO przypisanym do konta" :-P

J.

Data: 2015-02-20 04:43:58
Autor: Kris
W dniu środa, 18 lutego 2015 00:59:57 UTC+1 użytkownik MarcinF napisał:
Chodzi mi o to na jakiej podstawie bank wymagał DO i to w dodatku
widniejącego w ich bazie

A skąd wiesz czy wymagał "istniejącego w ich bazie"?

Data: 2015-02-20 18:31:38
Autor: MarcinF
W dniu 2015-02-20 o 13:43, Kris pisze:
[...]

Słowo "aktualny" zinterpretowałem jako zaktualizowany w bazie banku,
faktycznie być może niesłusznie.

Data: 2015-02-18 08:44:22
Autor: Liwiusz
[...]

Prawo jazdy nie.

--
Liwiusz

Data: 2015-02-18 12:32:57
Autor: J.F.
UĹźytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:mc1fsm$uk2$2@node1.news.atman.pl...
[...]

Co nie ?
Ostatnio mialem w banku prosbe o drugi dokument tozsamosci.
No, jaki jest drugi dokument, ktory mozesz pokazac ?

A byly kraje, gdzie nawet pierwszego nie mieli, wystarczal rachunek za gaz :-)

J.

Data: 2015-02-18 13:57:40
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-02-18 o 12:32, J.F. pisze:
[...]

Prawo jazdy nie jest dokumentem tożsamości.

Ostatnio mialem w banku prosbe o drugi dokument tozsamosci.
No, jaki jest drugi dokument,

Paszport, książeczka żeglarska, dokument pobytu (dla cudzoziemców).

--
Liwiusz

Data: 2015-02-18 14:23:53
Autor: J.F.
[...]

Moze i oficjalnie nie jest ...

Ostatnio mialem w banku prosbe o drugi dokument tozsamosci.
No, jaki jest drugi dokument,
Paszport, książeczka żeglarska, dokument pobytu (dla cudzoziemców).

Cudzoziemcem nie jestem, ksiazeczki zeglarskiej nie mam (a kto to wystawia ? I czy mozna wierzyc ?),
pozostaje paszport ... a jak ktos uwaza ze mu paszport niepotrzebny i nie ma ?

J.

Data: 2015-02-18 15:08:28
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-02-18 o 14:23, J.F. pisze:
[...]

No to co? Może się wylegitymować biletem miesięcznym, jeśli już używamy
absurdalnych argumentĂłw "moĹźe i oficjalnie nie jest...".

Jak coś nie jest dokumentem tożsamości, to oczywistym jest, że nie może
być żądane przez bank "jako drugi dokument tożsamości".

--
Liwiusz

Data: 2015-02-18 15:43:09
Autor: J.F.
[...]

No wiesz, PJ jest wydawane z zachowaniem rygorow kto wie czy nie wiekszych niz DO.
Wszystkie dane sa, pesel jest.

Jak coś nie jest dokumentem tożsamości, to oczywistym jest, że nie może
być żądane przez bank "jako drugi dokument tożsamości".

No to spytajmy czy bank ma prawo wymagac drugiego "dokumentu tozsamosci", skoro obowiazkowy dla obywatela jest tylko jeden.
Bo w zasadzie zostaje tylko paszport, a ten to smiem twierdzic ze malo obywateli ma ...

Na szczescie bank (Credit Agricole) jest rozsadny i PJ mu wystarcza. Ale je tez nie wszyscy obywatele maja.

J.

Data: 2015-02-19 17:06:19
Autor: mx
On 18/02/2015 15:43, J.F. wrote:

No to spytajmy czy bank ma prawo wymagac drugiego "dokumentu
tozsamosci", skoro obowiazkowy dla obywatela jest tylko jeden.

Tylko dwa? Czemu nie 5? Ten pierwszy fałszywy, a drugi OK? Trzeba pewnie na bazarze kilka DO zamówić.

Data: 2015-02-19 17:38:43
Autor: J.F.
Użytkownik "mx"  napisał w wiadomości
On 18/02/2015 15:43, J.F. wrote:
[...]

No wiesz, wszystko w trosce o moje pieniadze.
Haslo sie zablokowalo, infolinia chce jakis telekod, ktorego nigdy nie uzywalem, wiec skad mam pamietac, w oddziale chca jakis kod, ktorego nigdy nie uzywalem, wiec dla potwierdzenia tozsamosci chca dwa dokumenty.

I w zasadzie bardzo dobrze, bo jak jeden zlodziej ukradnie, to bedzie mial.

Tylko tych dokumentow ze zdjeciem coraz mniej ...
A jeszcze Liwiusz pisze, ze przepisowo do potwierdzania tozsamosci to tylko dwa sluza.

J.

Data: 2015-02-20 10:14:53
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Wymiana dowodu osobistego a banki

"mx" 54e609fc$0$2189$65785112@news.neostrada.pl

Tylko dwa? Czemu nie 5? Ten pierwszy fałszywy, a drugi OK?
Trzeba pewnie na bazarze kilka DO zamówić.

Nie rób wiochy!! RZyjemy w państwie prawa!

"Eneuel Leszek Ciszewski" mbi0n5$uu7$1@node2.news.atman.pl

Idąc z pomocą kredytobiorcom...

  http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/839968,klekcjonerskie-dowody-osobiste-hitem-internetu-wszystko-zgodnie-z-prawem.html

   Wystarczy kilkaset złotych, aby stać się posiadaczem nowego
   dowodu osobistego, do złudzenia przypominającego ten, który
   wystawiają oficjalne władze. Do tego wszystko odbywa się
   legalnie. - Kodeks Karny mówi, że karę ponosi osoba która
   podrabia dokument, w celu użycia za autentyczny. Tymczasem
   firmy, o których mowa, reklamują się jako wykonujące dokumenty
   "kolekcjonerskie", a nie "autentyczne" - wyjaśnia rzecznik MSW.

Data: 2015-02-20 04:48:42
Autor: Kris
W dniu środa, 18 lutego 2015 15:43:22 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
No to spytajmy czy bank ma prawo wymagac drugiego "dokumentu tozsamosci", skoro obowiazkowy dla obywatela jest tylko jeden.
A wymaga drugiego "dokumentu tożsamości"?
Jeśli tak to jaki to bank?
Z drugiej strony umowa między Toba np. a bankiem jest dobrowolna  i można sobie tam wpisać różne wymagania;)

Data: 2015-03-10 16:25:04
Autor: 666
Wymiana dowodu osobistego a banki
Urząd morski.
Bardziej upierdliwe, niż uzyskanie paszportu za komuny (bo książeczka żeglarska zwalnia z wizy).

-- -- -
(a kto to wystawia ? I czy mozna wierzyc ?)

Data: 2015-03-10 16:23:43
Autor: 666
Wymiana dowodu osobistego a banki
Ale gdzieś ode mnie chcieli (OIDP jakaś większa wypłata) i wystarczyło jako drugi dokument.

-- -- -
Prawo jazdy nie jest dokumentem tożsamości.

Data: 2015-02-20 04:46:09
Autor: Kris
W dniu środa, 18 lutego 2015 12:33:29 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
Co nie ?
Ostatnio mialem w banku prosbe o drugi dokument tozsamosci.
Na pewno prosili o "drugi dokument tożsamości" czy może drugi "dokument ze zdjęciem"?

Data: 2015-02-20 14:17:03
Autor: J.F.
Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości
[...]

Niech bedzie i drugi ze zdjeciem - czasy sie zmienily, i tych dokumentow jakby mniej.
Jak ktos nie ma PJ (zdecydowana wiekszosc ma), to moze miec klopot :-)

J.

Data: 2015-02-20 20:41:29
Autor: Arek
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:unzxpu366llr$.ki7wjn1g4myu$.dlg40tude.net...
[...]

A w państwach, w których nie ma dowodów osobistych? Prawa jazdy też
mozna nie mieć, podobnie paszportu.

Arek

Data: 2015-02-20 12:02:26
Autor: Kris
Wymiana dowodu osobistego a banki
Co tam jest dokumentem tożsamości?

Data: 2015-02-20 22:33:00
Autor: J.F.
Dnia Fri, 20 Feb 2015 20:41:29 +0100, Arek napisał(a):
[...]

Juz nie ma takich panstw.
Wszystko przez alkohol ... jakos sie trzeba wylegitymowac, zeby kupic,
bo nieletnim nie sprzedajemy :-)

No ale wczesniej banki tam sobie jakos musialy radzic.

J.

Data: 2015-02-21 19:22:22
Autor: Arek
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:1oirth2ath5dn$.1el18b5yawafj.dlg40tude.net...
[...]

USA? No dobra, może SSN zamiast PESELu.
W. Brytania chyba ID niedawno znów wprowadziła (w wojnę też mieli) ale
zrezygnowano. Jakaś partia chciała to reaktywować ale się wycofała
bo groziło uwaleniem wyborów.

Wszystko przez alkohol ... jakos sie trzeba wylegitymowac, zeby kupic,
bo nieletnim nie sprzedajemy :-)

Problemem nie jest sprzedaż, nie jest też zakup, ew. problemem może być
spożycie i to co potem...
Dzieckiem będąc ile to papierosów rodzicom kupowałem. Nie pamiętam
by w którymś kiosku odmówiono.

No ale wczesniej banki tam sobie jakos musialy radzic.

Rachunek za prąd itp.
W Polsce Nordea zakładała konto na przelew z innego banku ale wszyściutkie
dane się musiały się zgadzać, adres niestety też. Nordea już połknięta.

http://www.gk24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20150219/ZACHODNIOPOMORSKIE/150219722
"Zmiany w danych, które będą zawarte w nowym dowodzie osobistym, zostały
wcześniej skonsultowane ze Związkiem Banków Polskich - wyjaśniają w MSW. -
Związek poinformował, że nie będzie wymagał od klientów zaświadczeń o
zameldowaniu. Informację o adresie banki pozyskają z pisemnych oświadczeń.
W takim oświadczeniu klient potwierdzi prawdziwość podanych danych
własnoręcznym podpisem."

Za to zdjęcie "biometryczne".
Do 1 marca chyba można jeszcze zdążyć zgubić dowód i wnioskować o ten starego
typu?

Arek

Data: 2015-02-21 21:12:49
Autor: J.F.
Dnia Sat, 21 Feb 2015 19:22:22 +0100, Arek napisał(a):
A w państwach, w których nie ma dowodów osobistych? Prawa jazdy też
mozna nie mieć, podobnie paszportu.

Juz nie ma takich panstw.

USA? No dobra, może SSN zamiast PESELu.

W USA kazdy ma prawo jazdy :-)
karta SSN jest bez zdjecia.

W. Brytania chyba ID niedawno znów wprowadziła (w wojnę też mieli) ale
zrezygnowano. Jakaś partia chciała to reaktywować ale się wycofała
bo groziło uwaleniem wyborów.

Na razie wprowadzaja dobrowolne.
No - takie poldobrowolne, mozesz nie miec, ale piwa sie tez nie
napijesz :-)

[...]

To bylo dawno, teraz dziecka po papierosy nie wyslesz, wyrodny rodzicu
:-)

J.

Data: 2015-02-21 22:23:15
Autor: Wojciech Bancer
On 2015-02-21, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

USA? No dobra, może SSN zamiast PESELu.

W USA kazdy ma prawo jazdy :-)

Niewidomi też?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2015-02-22 10:25:07
Autor: Liwiusz
On 2015-02-21, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

USA? No dobra, moĹźe SSN zamiast PESELu.

W USA kazdy ma prawo jazdy :-)

Niewidomi teĹź?

Nie zdziwiłbym się ;)

--
Liwiusz

Data: 2015-02-22 21:37:01
Autor: mx
On 2015-02-21, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

USA? No dobra, może SSN zamiast PESELu.

W USA kazdy ma prawo jazdy :-)

Niewidomi też?

Nie zdziwiłbym się ;)

Of course, in NY no doubt

Non-driving Driver License

Data: 2015-02-23 09:47:47
Autor: J.F.
Dnia Sun, 22 Feb 2015 21:37:01 +0100, mx napisał(a):
[...]

Jajcarze :-)

Ale ... jak je wyrobic pierwszy raz ? http://dmv.ny.gov/driver-license/prove-identity-age-permitlicense

mozna wystapic o paszport ... ale czy nie wymaga PJ ? :-)
Moga poswiadczyc rodzice.

Zagraniczny paszport to jeden punkt za malo.

J.

Data: 2015-02-22 14:01:10
Autor: J.F.
On 2015-02-21, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]
USA? No dobra, może SSN zamiast PESELu.
W USA kazdy ma prawo jazdy :-)
Niewidomi też?

Oczywiscie przesadzam, tym niemniej stopien zmotoryzowania tego
spoleczenstwa jest ogromny. Praktycznie kazdy PJ ma, i to od 16 roku
zycia a nawet wczesniej.

W NY i paru wiekszych miastach moze to inaczej wygladac, ale dalej na
prowincji - transportu publicznego nie ma, to trzeba miec samochod.
Transportu publicznego nie ma, bo kazdy ma samochod :-)

J.

Data: 2015-02-23 12:28:52
Autor: Michał Jankowski
W dniu 20.02.2015 22:33, J.F. pisze:
[...]

W USA od bardzo dawna urzędy komunikacji wydają "prawa jazdy bez prawa jazdy", czyli dokument specjalnie dla tych, którzy z jakiegoś powodu prawa jazdy nie mają, a czymś się okazywać czasem by chcieli. Od dowodu osobistego to się różni tylko brakiem obowiązku posiadania.

   MJ

Data: 2015-02-23 14:18:13
Autor: Marek
On Mon, 23 Feb 2015 12:28:52 +0100, Michał Jankowski<michalj@fuw.edu.pl> wrote:
[...]

Do czego taki dokument jest u nich przydatny? Chodzi mi przy jakich okazjach chcą się nim posługiwać.

--
Marek

Data: 2015-02-23 14:41:22
Autor: J.F.
UĹźytkownik "Marek"  napisał w wiadomości
[...]

Przy zakladaniu konta w banku zapewne :-)

Przy zakupie piwa. I innego alkoholu tez.
I pewnie jak cie szeryf na ulicy zaczepi, obowiazku niby nie ma, u nas tez nie ma, ale noc w areszcie rzecz nieprzyjemna :-)

J.

Data: 2015-02-20 04:42:42
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 16 lutego 2015 09:57:59 UTC+1 użytkownik Dąbrowski napisał:
[...]

I słusznie chyba

Data: 2015-02-24 08:28:04
Autor: Miroo
W dniu 2015-02-20 o 13:42, Kris pisze:
[...]

Pewnie, że słusznie. Bo wpłata na swoje konto jest bezpłatna, natomiast na cudze pewnie kosztuje i bank by stracił kilka PLN :)

Pozdrawiam

Data: 2015-02-24 00:42:35
Autor: Kris
W dniu wtorek, 24 lutego 2015 08:28:24 UTC+1 użytkownik Miroo napisał:
Pewnie, że słusznie. Bo wpłata na swoje konto jest bezpłatna, natomiast na cudze pewnie kosztuje i bank by stracił kilka PLN :)
To kompletnie nie o to chodzi.
Warto jednak mieć kontrole kto wpłaca na Twoje konto.
Banki maja obowiązek identyfikować klientów więc dziwne by dla mnie było gdyby tego nie robiły.
To raz, druga sprawa że przychodzę do banku i mówię że chcę na konto Miroo Kowalskiego wpłacić 5zł. Bank nie pyta mnie o dowód tylko przyjmuje wpłatę a ja dostaje potwierdzenie. I wiem już ze jesteś klientem tego banku- czyli złamanie tajemnicy bankowej.
Prawidłowo powinno być tak że przychodzę do banku i mówię że chce wpłacić 5zł na rachunek nr xx xxxx xxxx xxxx ....  należący do Miroo Kowalskiego.
Bank mnie legitymuje, przyjmuje wpłatę i Miroo Kowalski wie  że 5 zł na jego konto wpłacił Kris Nowak.

Data: 2015-02-24 10:29:59
Autor: J.F.
[...]

Powyzej pewnej kwoty ?

[...]

Hm, ja tam mysle, ze bank powie, ze Kowalskich mamy duzo. Prosze podac nr konta.
I najlepiej imie i nazwisko wlasciciela konta - choc o to cale korowody.

Bank mnie legitymuje, przyjmuje wpłatę i Miroo Kowalski wie  że 5 zł na jego konto wpłacił Kris Nowak.

Ale choc do banku przyszedl Kris Nowak, to wplaty dokonuje np Jan Zebaty, ktorego Nowak jest przedstawicielem/ksiegowym/kasjerem ...

J.

Data: 2015-02-24 01:36:38
Autor: Kris
Wymiana dowodu osobistego a banki
W dniu wtorek, 24 lutego 2015 10:30:35 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
Powyzej pewnej kwoty ?
Powyżej pewnej kwoty to do GIIF muszą zgłaszać.

Hm, ja tam mysle, ze bank powie, ze Kowalskich mamy duzo. Prosze podac nr konta.
I najlepiej imie i nazwisko wlasciciela konta - choc o to cale korowody.
Ot to. I poda te dane, bank go wylegitymuje, wpłatę przyjmie a Kowalski będzie wiedział że wpłacił Nowak.
Ale choc do banku przyszedl Kris Nowak, to wplaty dokonuje np Jan Zebaty, ktorego Nowak jest przedstawicielem/ksiegowym/kasjerem ...
Wtedy w opisie wpłaty kasjer napisze: "wpłacał Kris Nowak dowód osobisty ABC 000000 w imieniu Jana  Zębatego"

Data: 2015-03-01 03:06:30
Autor: Arek
Użytkownik "Kris" <kszysztofc@gmail.com> napisał w wiadomości news:7e9e0bae-9d5d-483a-bdc8-7b9303868cb7googlegroups.com...

Banki maja obowiązek identyfikować klientów więc dziwne by dla mnie było gdyby
tego nie robiły.

Kwestia jak to zrobią. Mnie zaskoczył Credit Agricole przy wpłacie na własne
konto zażądał "pinu", to 6 cyfr wybranych przez klienta. Nigdy nie pamiętam,
ale tłumaczę, że to wpłata a nie wypłata, więc o co chodzi? Bo takie mają
procedury. Ale nie ma problemu pin mogą zaraz zmienić. Podałem 6 cyferek,
pan wklepał do systemu a ja zgodnie z procedurą podałem ponownie i już mogłem
wpłacić. A teraz gwóźdź programu: wcześniej okazałem dowód osobisty...
Celowości dodatkowej identyfikacji pinem nie odgadnę, nie potrafił mi też
wyjaśnić tego kasjer. Domyślam się, że gdy ktoś ukradnie mi dowód, mógłby
podstępnie wpłacić pieniądze na moje konto (swego czasu koszmar J.
Kaczyńskiego), przed czym mógłby ochronić mnie pin. Gdyby nie to, że z
dowodem można pin od ręki zmienić...
Pinu nie pamiętam, więc ew. następnym razem cały cyrk się powtórzy.

Arek

Data: 2015-03-09 08:28:21
Autor: 666
Wymiana dowodu osobistego a banki
Np do wpłaty w kasie jesli nie pamietasz nr swojego rachunku.

-- -- -

Data: 2015-03-09 01:31:35
Autor: jj
Wymiana dowodu osobistego a banki
Np do wpłaty w kasie jesli nie pamietasz nr swojego rachunku.

jesli pamietasz to chyba tez?

Data: 2015-03-09 18:07:05
Autor: 666
Wymiana dowodu osobistego a banki
Przy wpłatach?
Nie sadzę, ale multiplikacje paniętek z poczty pojawiają się i w bankach.
Najzajebistsze jest, że w takim Eurotzwbanku nie wpłacisz na własne konto pokazując paszport, jeśli w sytemie zarejestrowali Twój dowód - lub na odwrót - a system nie daje rady zarejestrować i dowodu i paszportu.
Misie_wydaje, ze jeszcze zatęsknimy za starym dobrym PKO BP...

-- -- -
jesli pamietasz to chyba tez?

Data: 2015-02-17 08:25:46
Autor: J.D.
Wymiana dowodu osobistego a banki
W dniu 2015-02-15 o 10:33, Dąbrowski pisze:

W jaki sposób mBank weryfikuje zmienione dane? Do jakich baz ma dostęp?

Sprawdzają czy DO nie znajduje się w bazie dokumentów zastrzeżonych (ale to jest baza tych skradzionych/zgubionych itp.)
A tak ogólnie to zgłaszanie nowego numeru dowodu w bankach można spokojnie olać, bank sobie ewentualnie zaktualizuje przy pierwszej operacji gotówkowej itp. wykonywanej w oddziale.

pozdrawiam

Data: 2015-02-17 14:59:30
Autor: J.F.
Użytkownik "Dąbrowski"  napisał w wiadomości
Z powodu utraty ważności musiałem wymienić dowód osobisty. Żeby

a tu nowe dowody wchodza
http://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/krajowe/nowy-dow%c3%b3d-osobisty-od-1-marca-co-si%c4%99-zmieni/ar-BBhDFbR

Bez adresu, koloru oczu ... bankom raczej nie przeszkodzi,
ale np sprzedaz domu/mieszkania na slupa ?
W starych ksiegach wieczystych peselu chyba nie ma ...

J.

Data: 2015-02-18 08:43:39
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-02-17 o 14:59, J.F. pisze:
UĹźytkownik "Dąbrowski"  napisał w wiadomości
[...]

A co by wówczas adres w dowodzie pomógł?

--
Liwiusz

Data: 2015-02-18 15:47:14
Autor: J.F.
[...]

No wiesz, jak ktos sprzedaje swoj dom, a w dowodzie inny adres - wzbudza niepokoj.

Jakis akt wlasnosci/przydzialu/spadku - adres tez zawiera.

A tu wrocisz kiedys z dluzszego urlopu, zamki zmienione, wlasciciel w ksiedze wieczystej zmieniony, notariusz czysty, nabywca legalny ... i szukaj sobie slupa po peselu :-)

J.

Data: 2015-02-18 16:36:43
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-02-18 o 15:47, J.F. pisze:
[...]

Nie wzbudza, to normalna sytuacja, że ludzie sprzedają nieruchomości, w
których już nie mieszkają.

Jakis akt wlasnosci/przydzialu/spadku - adres tez zawiera.

Nie bardzo.

A tu wrocisz kiedys z dluzszego urlopu, zamki zmienione, wlasciciel w
ksiedze wieczystej zmieniony, notariusz czysty, nabywca legalny ... i
szukaj sobie slupa po peselu :-)

No fajna bajeczka, ale po wątpliwościach widzę, że obycia w praktyce
takich transakcji nie masz.

--
Liwiusz

Data: 2015-02-19 13:03:42
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Wymiana dowodu osobistego a banki

"Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> mc2bib$t8n$1@node1.news.atman.pl

[...]

Jest ,,praktyka'' i ,,praktyka sądowa''?

   http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/806390.html
   Dwa razy sprzedał cudze mieszkanie

   http://poznan.naszemiasto.pl/archiwum/sprzedal-cudze-mieszkanie,555876,art,t,id,tm.html
   autor: Robert GRYGIEL
   2003-07-04, Aktualizacja: 2004-12-18 18:59
   Policja szuka mężczyzny, który za 104 tys. zł sprzedał... wynajęte mieszkanie.
   Wcześniej oszust zdobył fałszywe dokumenty, dzięki którym udało mu się oszukać notariusza.

O sprzedaniu cudzego mieszkania, cudzego domu czy cudzej ziemi jest głośno.

Data: 2015-02-19 18:43:22
Autor: J.F.
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości
[...]

Ale tu na podstawie sfalszowanego upowaznienia od amerykanskiego notariusza.
A moze i nawet niekoniecznie sfalszowanego.

http://poznan.naszemiasto.pl/archiwum/sprzedal-cudze-mieszkanie,555876,art,t,id,tm.html
 Wcześniej oszust zdobył fałszywe dokumenty, dzięki którym udało mu się oszukać notariusza.

A tu na podstawie sfalszowanego dowodu na dane prawdziwego wlasciciela.
2003r to chyba jeszcze "ksiazeczkowe" ?

O sprzedaniu cudzego mieszkania, cudzego domu czy cudzej ziemi jest głośno.

Ale moze sie myle i Liwiusz ma racje - jesli notariusz dolozy starannosci, to trudno bedzie
dobrac slupa z tym samym imieniem, nazwiskiem, data urodzenia, imionami rodzicow ... i co tam jeszcze sie w przepisach spotyka.
Prosciej bedzie pojsc do urzedu i poprosic o nowy dowod, bo stary utracono :-)

J.

Data: 2015-02-21 14:49:30
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Wymiana dowodu osobistego a banki

"J.F." 54e620c6$0$2165$65785112@news.neostrada.pl

Ale moze sie myle i Liwiusz ma racje

J.F.> A tu wrocisz kiedys z dluzszego urlopu, zamki zmienione, wlasciciel w
J.F.> ksiedze wieczystej zmieniony, notariusz czysty, nabywca legalny ... i
J.F.> szukaj sobie slupa po peselu :-)

Liwiusz> No fajna bajeczka, ale po wątpliwościach widzę, że obycia
Liwiusz> w praktyce takich transakcji nie masz.

Zapewne to zależy od tego, co Liwiusz chciał napisać.

-=-

Ale tu na podstawie sfalszowanego upowaznienia od amerykanskiego
notariusza. A moze i nawet niekoniecznie sfalszowanego.

Nawet gdyby było sfałszowane -- dlaczego tracić ma niewinny człowiek?
Tyle lat notariusz jest uczony -- aby nie odróżniać dokumentu od fałszywki?
Nie uważasz, że jest to wina systemu prawnego, nie zaś oszukanego właściciela,
który płaci podatki państwu po to, aby państwo go chroniło przed oszustami?

[...]

Chyba tak.

[...]

Syn notariuszki i byłego prezydenta Białegostoku, wówczas jeszcze student
prawa, dziś chyba notariusz, wyjaśniał mi kiedyś (ze 20 lat temu) jak
łatwo obejść ,,zabezpieczenia'' notarialne w Polsce.

Data: 2015-03-18 01:40:57
Autor: Chris94
Wymiana dowodu osobistego a banki
Pozwolę sobie odgrzać temat.

Dnia Thu, 19 Feb 2015 18:43:22 +0100, J.F. napisał(a):

A tu wrocisz kiedys z dluzszego urlopu, zamki zmienione, wlasciciel w
ksiedze wieczystej zmieniony, notariusz czysty, nabywca legalny ... i
szukaj sobie slupa po peselu :-)

W rodzinie miałem przypadek, że niewiele brakowało, żeby właśnie tak się
skończyło.

[...]

Przekręt miał polegać na ustanowieniu pełnomocnictwa dla "słupa", a
następnie na wniesieniu przez tego pełnomocnika nieruchomości do spółki
jako aportu rzeczowego i niewiele brakowało, żeby ten przekręt się udał. Oszust udający właściciela miał dokumenty wystawione na takie samo imię,
nazwisko oraz imiona rodziców, jakie miał prawdziwy właściciel
nieruchomości. Podejrzenia notariuszki wzbudziła zbyt niska wycena nieruchomości
będącej przedmiotem transakcji, zaczęła więc szczegółowo sprawdzać
księgi wieczyste oraz archiwa i tam znalazła dalsze rozbieżności, które
ją upewniły, że to jest przekręt. Oszustów zatrzymano, ale potem ich zwolniono, będą odpowiadać z wolnej
stopy.

--
Pozdrowienia,
Krzysztof

Data: 2015-03-18 15:31:59
Autor: J.F.
Użytkownik "Chris94"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5508c9ad$0$29332$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

To sie cieszyc ze jednak zabraklo :-)

Chyba identyczna sprawa byla podawana w tym watku - ale zakonczona powodzeniem ... tzn obecnie ciagle jeszcze niepowodzeniem dla wlasciciela, z ryzykiem niepowodzenia dla nabywcy ..

[...]

Czy dowod byl falszywy ?

Bo nam chodzilo o brak adresu w nowych dowodach.
Ja sie balem ze ktos dobierze prawdziwy dowod, gdzie sie dane sie zgadzaja.
W starych wpisach w ksiegach wieczystych pesel nie ma.
Jesli oszust mial falszywy dowod, to niestety nie popiera mojej tezy o zagrozeniu - adres tez moze byc wpisany taki jak trzeba.

Podejrzenia notariuszki wzbudziła zbyt niska wycena nieruchomości
będącej przedmiotem transakcji, zaczęła więc szczegółowo sprawdzać

A bo wie pani, co mamy placic zbyt duzy podatek, wszak to i tak naszej spolce bedzie :-)

księgi wieczyste oraz archiwa i tam znalazła dalsze rozbieżności, które
ją upewniły, że to jest przekręt.

Pogratulowac notariuszce ... i polecic ja przyszlym nabywcom :-)

Oszustów zatrzymano, ale potem ich zwolniono, będą odpowiadać z wolnej
stopy.

No, poslugiwanie sie falszywymi dokumentami chyba stanowi dobry powod do aresztowania, bo sugeruje ze podejrzany moze sie ukrywac ... czy osoba byla autentyczna i swoim prawdziwym dowodem sie legitymowala ?

J.

Data: 2015-03-18 16:07:48
Autor: Chris94
Dnia Wed, 18 Mar 2015 15:31:59 +0100, J.F. napisał(a):

Oszust udający właściciela miał dokumenty wystawione na takie samo imię,
nazwisko oraz imiona rodziców, jakie miał prawdziwy właściciel
nieruchomości.

Czy dowod byl falszywy ?

Nie jestem pewien detali, bo znam historię z drugiej, a właściwie to
nawet i trzeciej ręki, gdyż sam właściciel nieruchomości był w tym
czasie za granicą i o przekręcie dowiedział się dopiero po powrocie, od
policjantów którzy prowadzili dochodzenie w tej sprawie

[...]

Dowód chyba był oryginalny, bo adres był gdzieś na Śląsku i to chyba był
jeden z elementów, które wzbudziły czujność notariuszki.
No, poslugiwanie sie falszywymi dokumentami chyba stanowi dobry powod do aresztowania, bo sugeruje ze podejrzany moze sie ukrywac ... czy osoba byla autentyczna i swoim prawdziwym dowodem sie legitymowala ?

Tego nie wiem, wiem że organizator przekrętu jest z Krakowa, na dniach
ma się rozpocząć jego proces. --
Pozdrowienia,
Krzysztof

Data: 2015-02-19 19:24:49
Autor: Alf/red/
On 18/02/15 15:47, J.F. wrote:
No wiesz, jak ktos sprzedaje swoj dom, a w dowodzie inny adres - wzbudza
niepokoj.

A jak ktoś ma dwie lub - zgroza - trzy nieruchomości?

--
Alf/red/

Data: 2015-02-20 13:42:44
Autor: Michal Tyrala
On Wed, 18 Feb 2015 15:47:14 +0100, J.F. wrote:

>A co by wówczas adres w dowodzie pomógł?

 No wiesz, jak ktos sprzedaje swoj dom, a w dowodzie inny adres -  wzbudza niepokoj.

Chyba Twój.

[...]

Tak, bo notariusz sporządzi akt na podstawie opowiastek z usenetu.

--
Michał

wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

Data: 2015-02-18 13:56:37
[...]