Wymiana koła z wolnobiegiem na...

Data: 2014-09-17 19:34:39
Autor: z
Wymiana koła z wolnobiegiem na...
Muszę kupić koło tylne.
Do tej pory był wolnobieg 6 rzędowy.
Może by tak od razu na kasetę. A jeśli to czy muszę oprócz manetki wymieniać przerzutkę (shimano TZ). Jakoś nie ufam sprzedawcy który chce mi wcisnąć pół roweru :-)

Data: 2014-09-17 19:53:14
Autor: ToMasz
W dniu 17.09.2014 19:34, z pisze:
[...]

jeśli chcesz zepsuty wolnobieg zamienić na kasete, musisz zmienić piaste. w normalnym świecie korzystniej będzie zmienić koło - 150zł za przyzwolite, 100 za takie sobie. na to zębatki za pirazyoko50zł. o ile stary wolnobieg był zajechany powinieneś kupić nowy łańcuch, nie gorszy niż kmc z51 za 20zł albo jakikolwiek shimano.
Manteka 6 obsłuży 7 biegów. Zysk taki że "na dole" będziesz miał 11 albo 12 ząbków, zamiast 14.
no i mocne koło!

ToMasz

Data: 2014-09-17 22:03:15
Autor: z
Wymiana koła z wolnobiegiem na...
W dniu 2014-09-17 o 19:53, ToMasz pisze:
Manteka 6 obsłuży 7 biegów.

Ale taka:
http://rowertak.pl/product-pol-279-MANETKA-SHIMANO-REVOSHIFTLEWA-3-SPEED-SL-RS35-SIS.html

Rozumiem że przerzutka zostaje.
Reszta gratów co prawda z dolnej półki ale w dobrym stanie.
Stare wysłużone koło (ważę 100 kg) i już mi się nie chce go centrować a łatwość zmiany biegów w siemdmiorzędowym wolobiegu syna mi się spodobała :-)

Data: 2014-09-18 08:33:08
Autor: ToMasz
W dniu 17.09.2014 22:03, z pisze:
W dniu 2014-09-17 o 19:53, ToMasz pisze:
Manteka 6 obsłuży 7 biegów.

oczywiście jak zauważyli koledzy, obsłuży 6 z nowych 7 zębatek
Ale taka:
http://rowertak.pl/product-pol-279-MANETKA-SHIMANO-REVOSHIFTLEWA-3-SPEED-SL-RS35-SIS.html
ta akurat nie obsłuży bo jest przednia. ale rozumiem ze masz taką samą 6stkę - może być

Rozumiem że przerzutka zostaje.
wstępnie - tak. ale to już sam musisz stwierdzić czy ma luzy, czy porusza się płynnie i bez zacięć, czy trzeba przerzucać 2 do przodu 1 do tyłu zeby cośtam działao.
..
Stare wysłużone koło (ważę 100 kg) i już mi się nie chce go centrować
i to mam nadzieje że jest powodem zmiany koła na nowe? Bo w systemie z wolnobiegiem krzywi się oś, nie obręcz. Koło na kasetę będzie miało przedewszystkim mocniejszą piastę.

łatwość zmiany biegów w siemdmiorzędowym wolobiegu syna mi się spodobała
ogólnie w niskich grupach biegi przerzucają się tak samo, podobnie oczywiście w nowych rowerach. jeśli Ty masz najtańsą tztkę i gripy i stary rower, to każdy inny będzie Ci sie wydawał lepszy. ilość biegów niema najmniejszego znaczenia.
Jeśli chcesz poprawić jakość, precyzję zmiany przełożeń, to inwestuj kasę w takiej kolejności:
1 Zębatki i łańcuch. szczególnie w tanich rowerach, masowych rowerach, łańcuch jest tzw nieindeksowy. czyli taki który wymaga znacznego przeciągnięcia ponad bieg aby przeskoczył, następnie zluzowania. Taki łańcuch łatwo poznać bo jego elementy są płaskie, jakby wycięte z blachy. zobacz sobie w googlach łańcuch kmc z50  i kmcz51
2. linki i pancerze. to najsłabsze ogniwo w rowerach które widują deszcz, a jeszcze są nie konserwowane. tak więc jak coś będzie nie teges to nastaw się na wymianę linki i pancerza, najlepiej pancerz hamulcowy ze stalowymi zakówkami (mówimy o tanich rowerach)
3 manteka. grip shift spokojnie obsłuży 7, nawet 8 biegów, ale pod warunkiem że wszystko inne jest w idealnym stanie. ja mam 5rok mantekęGS7 na 8 zębatkach i jest dobrze, ale ogólnie GS jest awaryjny w przypadku problemów z linką/przerzutką
4 przerzutka. o ile nie jest uderzona, wykąpana w błocie i zardzewiała - jest najtrwalszym elementem sterowania zmianą przełożeń. Może dla tego ze jest cała metalowa. Do 7 biegów ja bym zalecał tourneya, albo altusa, ale jak kupisz cały napęd i manetki - to zapłacisz tyle co za górala z marketu

ToMasz

Data: 2014-09-17 23:05:40
Autor: Jacek G.
Wymiana koła z wolnobiegiem na...
W dniu 2014-09-17 19:53, ToMasz napisał(a)::
Manteka 6 obsłuży 7 biegów.
Przepraszam, ale w jaki sposób? Chyba, że masz na myśli, że obsłuży 6 z siedmiu biegów. Ale skoro już zmieniać z 6 na 7 (w sumie może lepiej od razu na 8), to koszt manetki 7-ki lub 8-ki tego typu jak wskazał autor wątku, czyli gripshift, to jakieś 25 - 30 zł. A ponieważ zrozumiałem, że aktualnie ma takie najprostsze (nie wiem jak to się nazywa), to tym bardziej warto zmienić.
--
Jacek G.

Data: 2014-09-18 06:56:55
Autor: z
Wymiana koła z wolnobiegiem na...
Tak jeszcze dopytam. :-)
Czy przerzutka siedmio-, ośmio-biegowa zawsze płynniej działa bo zębatki bliżej siebie niż w sześciobiegowej?
Czy to kwestia jakości sprzętu, czy może trafiły mi się takie egzemplarze?

Data: 2014-09-18 07:53:42
Autor: qrt
Dnia Thu, 18 Sep 2014 06:56:55 +0200, z napisał(a):

Tak jeszcze dopytam. :-)
Czy przerzutka siedmio-, ośmio-biegowa zawsze płynniej działa bo zębatki bliżej siebie niż w sześciobiegowej?

przy napędach 6,7 i 8 biegowych zębatki sa w takiej samej odległości od
siebie.

Data: 2014-09-19 01:32:57
Autor: TheGhost
Wymiana koła z wolnobiegiem na...
przy napędach 6,7 i 8 biegowych zębatki sa w takiej samej odległości od
siebie.

TZ-ki na 7 biegów nie wyregulujesz. Minimum TY-35/51. Będzie chodzić, ale szkoda łańcucha :-)

Pozdrawiam, M.

Data: 2014-09-18 08:11:21
Autor: cytawa
z pisze:

[...]

Jesli miales 6 rzedow to znaczy, ze rower nie jest z wysokiej polki. Obecne kola sa na kasete 8 lub 9 rzedowa. A to jest sprzet wyzszej klasy. Co do przerzutki, to sa szanse, ze twoja TZ obsluzy 8 biegow.

Nie mniej jednak, ja bym pozostal przy starym rozwiazaniu. Przy wymianie na kasete moga powstac problemy, ktore wymagaja dalszych inwestycji.

Jan Cytawa

Data: 2014-09-18 12:34:08
Autor: z
W dniu 2014-09-18 o 08:11, cytawa pisze:
Nie mniej jednak, ja bym pozostal przy starym rozwiazaniu. Przy wymianie
na kasete moga powstac problemy, ktore wymagaja dalszych inwestycji.

Dzięki wszystkim.
Kupiłem synowi zdezelowanego 24" z wolnobiegiem 7 rzędowym.
Wszystko tam jest zardzewiałe i ciężko chodzi. Sukcesywnie doprowadzam do ładu.
Zaciekawiła mnie jednak łatwość zmiany tych siedmiu biegów. Ciężko chodzi manetka, pewnie i pancerze ale jak już przeskoczy to jak w masło :-) U mnie w rowerze mimo wymiany wolnobiegu, przerzutki, łańcucha i manetek potrafi zazgrzytać. Do regulacji się przyłożyłem. Lepiej już nie będzie. :-)

PS. Koło mam już totalnie pokrzywione. Jak na stary polski wynalazek przy mojej wadze i tak dzielnie się spisywało przez rok.
Powiedzmy że dziennie robię 10km.

Wymiana koła z wolnobiegiem na...