Data: 2009-05-18 18:19:11 | |
Autor: JaromirD | |
Wymiana korb - czy warto? | |
Witam,
jest sobie prawie roczny rower Kelly's Scarpe. Fabrycznie miaĹ z tyĹu kasetÄ HG30, ĹaĹcuch KMC Z7, z przodu korby Shimano M191 i przerzutkÄ Altus. O suporcie w katalogu napisali tylko Ĺźe to VP cartridge. Od poczÄ tku przy pewnych przeĹoĹźeniach - gĹĂłwnie 2-(3-7) z okolic dochodziĹ suportu rytmiczny stukot: przy kaĹźdym obrocie jeden dĹşwiÄk. W sieci znalazĹem podobne opisy i Ĺźe rozwiÄ zaniem moĹźe byÄ wymiana ĹaĹcucha. WymieniĹem teraz ĹaĹcuch na HG50, a dodatkowo kasetÄ teĹź na hg50 i przedniÄ przerzutkÄ na Alivio. Niestety, stuki nie ustaĹy. PrzyszĹo mi do gĹowy, Ĺźe moĹźe zaczÄ Ĺem od niewĹaĹciwego koĹca i powinienem byĹ zajÄ Ä siÄ najpierw przedniÄ czÄĹciÄ napÄdu wymieniajÄ c suport i moĹźe korby. Koszt suportu jest do przeĹkniÄcia nawet jeĹli wymiana miaĹaby byÄ na zasadzie profilaktyki. Korby sÄ juĹź droĹźsze (M411 to ok. 110-130 zĹ) i zastanawiam siÄ co daĹaby taka wymiana (poza caĹym napÄdem grupy Alivio). Teraz mam zÄbatki 24-34-42, m411 ma 22-32-42. Jak sobie zestawiĹem przeĹoĹźenia to wyszĹo mi, Ĺźe pĹynniej zmieniajÄ siÄ przy obecnej korbie. Mieszkam w MyĹlenicach wiÄc nie brakuje w okolicy ostrych podjazdĂłw i byÄ moĹźe mniejsze przeĹoĹźenia by siÄ przydaĹy ale czy korzyĹÄ z m411 byĹaby na tyle duĹźa, Ĺźe uzasadniona? MoĹźe ktoĹ z wiÄkszym doĹwiadczeniem mĂłgĹby podpowiedzieÄ? JaromirD |
|
Data: 2009-05-18 09:28:36 | |
Autor: Saurus | |
Wymiana korb - czy warto? | |
Jeśli chodzi ci o trzaski z okolicy suportu to najpierw zdejmij korby,
wyczyść oś suportu i sprawdź czy nie ma nierówności na osi i w otworze korby. Stawiam na to, że osoba składająca ten rower zabrudziła czymś oś suportu. Zakładając korby nałóż na oś odrobinę czystego smaru, ostatnio korba aluminiowa na sucho założona na stalową oś tak mi się zapiekła, że zerwałem gwint ściągacza przy próbie normalnego zdjęcia : ( Do zdjęcia korby potrzebny będzie ściągacz (ok. 15 zł) i w zależności od modelu ściągacza najprawdopodobniej imbus 8mm (ale chyba są też takie pod klucz nasadowy lub oczkowy - płaskim lepiej nie). |
|
Data: 2009-05-18 18:52:47 | |
Autor: JaromirD | |
Wymiana korb - czy warto? | |
Saurus wrote:
ZakĹadajÄ c korby naĹóş na oĹ odrobinÄ czystego smaru Jaki smar bÄdzie dobry? Korby sÄ przykrÄcone ĹrubÄ z gĹĂłwkÄ szeĹciokÄ tnÄ wiÄc klucz nasadowy. Jak odkrÄcÄ tÄ ĹrubÄ, to wtedy wkrÄcam ĹciÄ gacz i zdejmujÄ korbÄ? W ktĂłrym momencie potrzebny bÄdzie imbus? JaromirD |
|
Data: 2009-05-18 10:17:56 | |
Autor: Saurus | |
Wymiana korb - czy warto? | |
On 18 Maj, 18:52, JaromirD <rydb...@q2.pl> wrote:
Jaki smar będzie dobry? Nie polecam grafitowego bo jak ubrudzisz ubrania to chyba już nie spierzesz (smugi z lakieru ramy też po paru miesiącach nie chcą zejść całkiem, wredne to). Ja używam wazeliny technicznej albo legendarnego ŁT-43 :-) Korby są przykręcone śrubą z główką sześciokątną więc klucz nasadowy. Jak Uważaj przy wkręcaniu ściągacza (łatwo krzywo zacząć i można gwint zniszczyć próbując użyć wtedy siły, kluczem np.), jak gwint w korbie jest czysty to powinien dać się łatwo palcami wkręcić. Postaraj się wkręcić go jak najgłębiej. Potem kręcisz "śrubą" w ściągaczu która napiera na oś suportu i dzięki temu zsuwasz korbę. To właśnie ta śruba ma gniazdo imbusowe lub łeb sześciokątny. |
|
Data: 2009-05-18 19:53:44 | |
Autor: JaromirD | |
Wymiana korb - czy warto? | |
Saurus wrote:
On 18 Maj, 18:52, JaromirD <rydb...@q2.pl> wrote: DziÄki za odpowiedĹş (i QRT). To nowe pytania: - jakie uszkodzenia kwalifikujÄ suport do wymiany. Nie Ĺźebym szukaĹ na siĹÄ; chciaĹbym wiedzieÄ na co zwracaÄ uwagÄ? - rozumiem, Ĺźe do wyciÄ gniÄcia suportu potrzebowaĹbym dodatkowy klucz? - nie mam klucza dynamometrycznego. Z jakÄ siĹÄ dokrÄcaÄ potem przy zakĹadaniu? - mam jeszcze 2 inne rowery (Unibike Pamir i Unibike Mission). Oba majÄ korby SR SUNTOUR XCC-T208 i suporty TH/7420ST-S (o ile specyfikacja nie zmieniĹa siÄ od ubiegĹego roku). Jakie ĹciÄ gacze do korb i do suportu kupiÄ, Ĺźeby byĹy uniwersalne. Czy Shimano TL-UN74 (do suportu) i TL-FC10 (do korb) pasujÄ tylko do elementĂłw Shimano, czy dam radÄ ĹciÄ gnÄ Ä teĹź korby z pozostaĹych rowerĂłw? JaromirD |
|
Data: 2009-05-18 11:26:55 | |
Autor: Saurus | |
Wymiana korb - czy warto? | |
On 18 Maj, 19:53, JaromirD <rydb...@q2.pl> wrote:
Dzięki za odpowiedź (i QRT). Luzy, dziwna praca łożysk. - rozumiem, że do wyciągnięcia suportu potrzebowałbym dodatkowy klucz? Tak, też około 15 zł, specjalna nasadka z wielowypustem, ja mam taką pod klucz na nasadki 1/2 cala lub zamiast tego otworem żeby użyć wkrętak jako dźwignię. - nie mam klucza dynamometrycznego. Z jaką siłą dokręcać potem przy Mocno, ale bez przesady ;) Na tyle na ile będziesz w stanie dokręcić ręcznie bez jakiegoś zapierania się czy specjalnych przedłużek do klucza. Pamiętaj o smarze na gwintach. W ogóle jeśli teraz budzi się w tobie śrubkarz-serwisant to pamiętaj o smarowaniu wszystkich gwintów, może ci to oszczędzić wiele nerwów w przyszłości ;) - mam jeszcze 2 inne rowery (Unibike Pamir i Unibike Mission). Oba mają Generalnie wszystkie współczesne korby na kwadrat mają standardowy gwint M22x1 pod ściągacz. Nie jestem pewien czy to nie jedyny standard ściągacza (bo są także rozwiązania które rozbiera się w całkiem inny sposób). Generalnie istnieje jeszcze kilka rodzajów suportów i korb ale one są albo stosowane w jakichś starych lub marketowych rowerach, albo są to specjalistyczne rozwiązania ze zdecydowanie wyższej półki. Jeśli suport to współczesny pakiet to te na kwadrat (i nie tylko) na pewno odkręcisz taką samą nasadką z wielowypustem. Ale jeśli nic nie wskazuje na to, że potrzeba ściągnąć korby (w tych pozostałych rowerach) to tego nie rób. Suportu na części także nie rozbierzesz i jeśli coś z nim jest nie tak i trzeba go wymienić, to spokojnie ocenisz to po jego pracy. |
|
Data: 2009-05-18 22:48:32 | |
Autor: JaromirD | |
Wymiana korb - czy warto? | |
Saurus pisze:
On 18 Maj, 19:53, JaromirD <rydb...@q2.pl> wrote: Ale jeśli nic nie wskazuje na to, że potrzeba ściągnąć korby (w tych Nie zamierzam na siłę szukać usterek do usunięcia. Chciałbym tylko kupić narzędzia w miarę uniwersalne, żeby nie musieć kupować innych jakby przyszło co do czego (w tych pozostałych rowerach). JaromirD |
|
Data: 2009-05-19 20:24:50 | |
Autor: JaromirD | |
Wymiana korb - czy warto? | |
Saurus wrote:
- jakie uszkodzenia kwalifikujÄ suport do wymiany. Nie Ĺźebym szukaĹ na Np. strzaĹy? Ostatnio zdarzaĹo mi siÄ takie coĹ i to doĹÄ czÄsto (kilka razy dziennie przy dystansie ok. 60 km). ZauwaĹźyĹem, Ĺźe taki strzaĹ z okolic suportu lub korb dochodzi w momencie kiedy zaczynam pedaĹowaÄ po dĹuĹźszej jeĹşdzie bez pedaĹowania. JaromirD |
|
Data: 2009-05-19 12:39:16 | |
Autor: Saurus | |
Wymiana korb - czy warto? | |
On 19 Maj, 20:24, JaromirD <rydb...@q2.pl> wrote:
Np. strzały? Ostatnio zdarzało mi się takie coś i to dość często (kilka razy Tak jak pisałem to raczej zabrudzona oś niż suport. Mało prawdpodobne żeby suport tak szybko się posypał. |
|
Data: 2009-05-19 21:42:03 | |
Autor: JaromirD | |
Wymiana korb - czy warto? | |
Saurus wrote:
On 19 Maj, 20:24, JaromirD <rydb...@q2.pl> wrote: DziÄki. Jak tylko dotrÄ do mnie narzÄdzia to postaram siÄ (mam nadziejÄ, Ĺźe z pozytywnym skutkiem) zdjÄ Ä korby i przeczyĹciÄ co siÄ da. JaromirD |
|
Data: 2009-05-21 01:35:49 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Wymiana korb - czy warto? | |
On Mon, 18 May 2009, JaromirD wrote:
- nie mam klucza dynamometrycznego. Z jaką siłą dokręcać potem przy Jakiś czas temu przyglądałem się wartościom z podobnego powodu. O ile pamiętam, rekomendowane momenty były rzędu 50 do 80 Nm (zależnie od korby). Jak klucz ma ramię 10 cm, to uwzględniając iż siłę przykłada się nie punktowo na koniec, lecz co nieco "rozłożoną", wychodzi iż trzeba się starać przy kręceniu :> pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2009-05-18 19:20:52 | |
Autor: ...::QRT::... | |
Wymiana korb - czy warto? | |
Dnia Mon, 18 May 2009 18:52:47 +0200, JaromirD napisał(a):
Saurus wrote: obojętne - chodzi tylko o to by korba gładko weszła na kwadrat i aby sie to nie zpiekło. Korby są przykręcone śrubą z główką sześciokątną więc klucz nasadowy. Jak odkręcę tę śrubę, to wtedy wkręcam ściągacz i zdejmuję korbę? W którym momencie potrzebny będzie imbus? w takim wypadku nie bedzie potrzebny :) najczesciej korby sa przykręcane śrubą na imbusa - ale faktycznie zdarza sie czasem iż jest to normalna śruba i odkręca sie ja wtedy kluczem nasadowym |
|
Data: 2009-05-18 20:46:09 | |
Autor: Gregorius | |
Wymiana korb - czy warto? | |
JaromirD pisze:
Witam, Zanim zaczniesz rozbierać support, sprawdź czy masz dobrze dokręcone pedały i czy łożyska w pedałach lekko się kręcą. Miałem takie stuki w 3 tygodniowym rowerze (notabene też Kellys tyle, że Saphix), byłem jeszcze w szoku po zakupie i miałem darmowy przegląd zerowy to pojechałem z tym do sklepu - dokręcenie pedału zlikwidowało "odgłosy". -- Pozdr. Gregorius |
|
Data: 2009-05-18 22:46:36 | |
Autor: JaromirD | |
Wymiana korb - czy warto? | |
Gregorius pisze:
JaromirD pisze:Warte sprawdzenia. czy do pedałów musi być jakiś specjalny klucz, czy wystarczy zwykła, płaska 15? JaromirD |
|
Data: 2009-05-18 21:30:56 | |
Autor: Krees | |
Wymiana korb - czy warto? | |
JaromirD <rydberg@q2.pl> napisał(a):
czy do pedałów musi być jakiś specjalny klucz, czy wystarczy zwykła, płaska 15? W większości przypadków wystarcza zwykła płaska 15. Czasem zdarza się, że mocno zapieczony gwint w pedale (np. wkręcony na sucho) wymaga użycia przedłużki. Aha, pamiętaj, że lewy pedał ma lewy gwint, a prawy prawy ;). -- Pozdrawiam, Krees -- |
|