Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Wymiana korb - czy warto?

Wymiana korb - czy warto?

Data: 2009-05-18 18:19:11
Autor: JaromirD
Wymiana korb - czy warto?
Witam,

jest sobie prawie roczny rower Kelly's Scarpe. Fabrycznie miał z tyłu kasetę HG30, łańcuch KMC Z7, z przodu korby Shimano M191 i przerzutkę Altus. O suporcie w katalogu napisali tylko że to VP cartridge. Od początku przy pewnych przełożeniach - głównie 2-(3-7) z okolic dochodził suportu rytmiczny stukot: przy każdym obrocie jeden dźwięk. W sieci znalazłem podobne opisy i że rozwiązaniem może być wymiana łańcucha. Wymieniłem teraz łańcuch na HG50, a dodatkowo kasetę też na hg50 i przednią przerzutkę na Alivio. Niestety, stuki nie ustały. Przyszło mi do głowy, że może zacząłem od niewłaściwego końca i powinienem był zająć się najpierw przednią częścią napędu wymieniając suport i może korby. Koszt suportu jest do przełknięcia nawet jeśli wymiana miałaby być na zasadzie profilaktyki. Korby są już droższe (M411 to ok. 110-130 zł) i zastanawiam się co dałaby taka wymiana (poza całym napędem grupy Alivio). Teraz mam zębatki 24-34-42, m411 ma 22-32-42. Jak sobie zestawiłem przełożenia to wyszło mi, że płynniej zmieniają się przy obecnej korbie. Mieszkam w Myślenicach więc nie brakuje w okolicy ostrych podjazdów i być może mniejsze przełożenia by się przydały ale czy korzyść z m411 byłaby na tyle duża, że uzasadniona? Może ktoś z większym doświadczeniem mógłby podpowiedzieć?

JaromirD

Data: 2009-05-18 09:28:36
Autor: Saurus
Wymiana korb - czy warto?
Jeśli chodzi ci o trzaski z okolicy suportu to najpierw zdejmij korby,
wyczyść oś suportu i sprawdź czy nie ma nierówności na osi i w otworze
korby. Stawiam na to, że osoba składająca ten rower zabrudziła czymś
oś suportu. Zakładając korby nałóż na oś odrobinę czystego smaru,
ostatnio korba aluminiowa na sucho założona na stalową oś tak mi się
zapiekła, że zerwałem gwint ściągacza przy próbie normalnego zdjęcia :
(
Do zdjęcia korby potrzebny będzie ściągacz (ok. 15 zł) i w zależności
od modelu ściągacza najprawdopodobniej imbus 8mm (ale chyba są też
takie pod klucz nasadowy lub oczkowy - płaskim lepiej nie).

Data: 2009-05-18 18:52:47
Autor: JaromirD
Wymiana korb - czy warto?
Saurus wrote:

Zakładając korby nałóż na oś odrobinę czystego smaru

Jaki smar będzie dobry?

Korby są przykręcone śrubą z główką sześciokątną więc klucz nasadowy. Jak odkręcę tę śrubę, to wtedy wkręcam ściągacz i zdejmuję korbę? W którym momencie potrzebny będzie imbus?

JaromirD

Data: 2009-05-18 10:17:56
Autor: Saurus
Wymiana korb - czy warto?
On 18 Maj, 18:52, JaromirD <rydb...@q2.pl> wrote:
Jaki smar będzie dobry?

Nie polecam grafitowego bo jak ubrudzisz ubrania to chyba już nie
spierzesz (smugi z lakieru ramy też po paru miesiącach nie chcą zejść
całkiem, wredne to). Ja używam wazeliny technicznej albo legendarnego
ŁT-43 :-)

Korby są przykręcone śrubą z główką sześciokątną więc klucz nasadowy. Jak
odkręcę tę śrubę, to wtedy wkręcam ściągacz i zdejmuję korbę? W którym
momencie potrzebny będzie imbus?

Uważaj przy wkręcaniu ściągacza (łatwo krzywo zacząć i można gwint
zniszczyć próbując użyć wtedy siły, kluczem np.), jak gwint w korbie
jest czysty to powinien dać się łatwo palcami wkręcić. Postaraj się
wkręcić go jak najgłębiej. Potem kręcisz "śrubą" w ściągaczu która
napiera na oś suportu i dzięki temu zsuwasz korbę. To właśnie ta śruba
ma gniazdo imbusowe lub łeb sześciokątny.

Data: 2009-05-18 19:53:44
Autor: JaromirD
Wymiana korb - czy warto?
Saurus wrote:

On 18 Maj, 18:52, JaromirD <rydb...@q2.pl> wrote:
Jaki smar będzie dobry?

Nie polecam grafitowego bo jak ubrudzisz ubrania to chyba juĹź nie
spierzesz (smugi z lakieru ramy też po paru miesiącach nie chcą zejść
całkiem, wredne to). Ja używam wazeliny technicznej albo legendarnego
ŁT-43 :-)

Korby są przykręcone śrubą z główką sześciokątną więc klucz nasadowy. Jak
odkręcę tę śrubę, to wtedy wkręcam ściągacz i zdejmuję korbę? W którym
momencie potrzebny będzie imbus?

Uważaj przy wkręcaniu ściągacza (łatwo krzywo zacząć i można gwint
zniszczyć próbując użyć wtedy siły, kluczem np.), jak gwint w korbie
jest czysty to powinien dać się łatwo palcami wkręcić. Postaraj się
wkręcić go jak najgłębiej. Potem kręcisz "śrubą" w ściągaczu która
napiera na oś suportu i dzięki temu zsuwasz korbę. To właśnie ta śruba
ma gniazdo imbusowe lub łeb sześciokątny.

Dzięki za odpowiedź (i QRT).
To nowe pytania:
- jakie uszkodzenia kwalifikują suport do wymiany. Nie żebym szukał na siłę; chciałbym wiedzieć na co zwracać uwagę?
- rozumiem, że do wyciągnięcia suportu potrzebowałbym dodatkowy klucz?
- nie mam klucza dynamometrycznego. Z jaką siłą dokręcać potem przy zakładaniu?
- mam jeszcze 2 inne rowery (Unibike Pamir i Unibike Mission). Oba mają korby SR SUNTOUR XCC-T208 i suporty TH/7420ST-S (o ile specyfikacja nie zmieniła się od ubiegłego roku). Jakie ściągacze do korb i do suportu kupić, żeby były uniwersalne. Czy Shimano TL-UN74 (do suportu) i TL-FC10 (do korb) pasują tylko do elementów Shimano, czy dam radę ściągnąć też korby z pozostałych rowerów?

JaromirD

Data: 2009-05-18 11:26:55
Autor: Saurus
Wymiana korb - czy warto?
On 18 Maj, 19:53, JaromirD <rydb...@q2.pl> wrote:

Dzięki za odpowiedź (i QRT).
To nowe pytania:
- jakie uszkodzenia kwalifikują suport do wymiany. Nie żebym szukał na siłę;
chciałbym wiedzieć na co zwracać uwagę?

Luzy, dziwna praca łożysk.

- rozumiem, że do wyciągnięcia suportu potrzebowałbym dodatkowy klucz?

Tak, też około 15 zł, specjalna nasadka z wielowypustem, ja mam taką
pod klucz na nasadki 1/2 cala lub zamiast tego otworem żeby użyć
wkrętak jako dźwignię.

- nie mam klucza dynamometrycznego. Z jaką siłą dokręcać potem przy
zakładaniu?

Mocno, ale bez przesady ;) Na tyle na ile będziesz w stanie dokręcić
ręcznie bez jakiegoś zapierania się czy specjalnych przedłużek do
klucza. Pamiętaj o smarze na gwintach. W ogóle jeśli teraz budzi się w
tobie śrubkarz-serwisant to pamiętaj o smarowaniu wszystkich gwintów,
może ci to oszczędzić wiele nerwów w przyszłości ;)

- mam jeszcze 2 inne rowery (Unibike Pamir i Unibike Mission). Oba mają
korby SR SUNTOUR XCC-T208 i suporty TH/7420ST-S (o ile specyfikacja nie
zmieniła się od ubiegłego roku). Jakie ściągacze do korb i do suportu kupić,
żeby były uniwersalne. Czy Shimano TL-UN74 (do suportu) i TL-FC10 (do korb)
pasują tylko do elementów Shimano, czy dam radę ściągnąć też korby z
pozostałych rowerów?

Generalnie wszystkie współczesne korby na kwadrat mają standardowy
gwint M22x1 pod ściągacz. Nie jestem pewien czy to nie jedyny standard
ściągacza (bo są także rozwiązania które rozbiera się w całkiem inny
sposób). Generalnie istnieje jeszcze kilka rodzajów suportów i korb
ale one są albo stosowane w jakichś starych lub marketowych rowerach,
albo są to specjalistyczne rozwiązania ze zdecydowanie wyższej półki.
Jeśli suport to współczesny pakiet to te na kwadrat (i nie tylko) na
pewno odkręcisz taką samą nasadką z wielowypustem.

Ale jeśli nic nie wskazuje na to, że potrzeba ściągnąć korby (w tych
pozostałych rowerach) to tego nie rób. Suportu na części także nie
rozbierzesz i jeśli coś z nim jest nie tak i trzeba go wymienić, to
spokojnie ocenisz to po jego pracy.

Data: 2009-05-18 22:48:32
Autor: JaromirD
Wymiana korb - czy warto?
Saurus pisze:
On 18 Maj, 19:53, JaromirD <rydb...@q2.pl> wrote:


Ale jeśli nic nie wskazuje na to, że potrzeba ściągnąć korby (w tych
pozostałych rowerach) to tego nie rób. Suportu na części także nie
rozbierzesz i jeśli coś z nim jest nie tak i trzeba go wymienić, to
spokojnie ocenisz to po jego pracy.


Nie zamierzam na siłę szukać usterek do usunięcia. Chciałbym tylko kupić   narzędzia w miarę uniwersalne, żeby nie musieć kupować innych jakby przyszło co do czego (w tych pozostałych rowerach).

JaromirD

Data: 2009-05-19 20:24:50
Autor: JaromirD
Wymiana korb - czy warto?
Saurus wrote:

- jakie uszkodzenia kwalifikują suport do wymiany. Nie żebym szukał na
siłę; chciałbym wiedzieć na co zwracać uwagę?

Luzy, dziwna praca łożysk.

Np. strzały? Ostatnio zdarzało mi się takie coś i to dość często (kilka razy dziennie przy dystansie ok. 60 km). Zauważyłem, że taki strzał z okolic suportu lub korb dochodzi w momencie kiedy zaczynam pedałować po dłuższej jeździe bez pedałowania.

JaromirD

Data: 2009-05-19 12:39:16
Autor: Saurus
Wymiana korb - czy warto?
On 19 Maj, 20:24, JaromirD <rydb...@q2.pl> wrote:

Np. strzały? Ostatnio zdarzało mi się takie coś i to dość często (kilka razy
dziennie przy dystansie ok. 60 km). Zauważyłem, że taki strzał z okolic
suportu lub korb dochodzi w momencie kiedy zaczynam pedałować po dłuższej
jeździe bez pedałowania.

Tak jak pisałem to raczej zabrudzona oś niż suport. Mało prawdpodobne
żeby suport tak szybko się posypał.

Data: 2009-05-19 21:42:03
Autor: JaromirD
Wymiana korb - czy warto?
Saurus wrote:

On 19 Maj, 20:24, JaromirD <rydb...@q2.pl> wrote:

Np. strzały? Ostatnio zdarzało mi się takie coś i to dość często (kilka
razy dziennie przy dystansie ok. 60 km). Zauważyłem, że taki strzał z
okolic suportu lub korb dochodzi w momencie kiedy zaczynam pedałować po
dłuższej jeździe bez pedałowania.

Tak jak pisałem to raczej zabrudzona oś niż suport. Mało prawdpodobne
żeby suport tak szybko się posypał.

Dzięki. Jak tylko dotrą do mnie narzędzia to postaram się (mam nadzieję, że z pozytywnym skutkiem) zdjąć korby i przeczyścić co się da.

JaromirD

Data: 2009-05-21 01:35:49
Autor: Gotfryd Smolik news
Wymiana korb - czy warto?
On Mon, 18 May 2009, JaromirD wrote:

- nie mam klucza dynamometrycznego. Z jaką siłą dokręcać potem przy
zakładaniu?

  Jakiś czas temu przyglądałem się wartościom z podobnego powodu.
  O ile pamiętam, rekomendowane momenty były rzędu 50 do 80 Nm (zależnie
od korby).
  Jak klucz ma ramię 10 cm, to uwzględniając iż siłę przykłada się
nie punktowo na koniec, lecz co nieco "rozłożoną", wychodzi iż trzeba
się starać przy kręceniu :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-05-18 19:20:52
Autor: ...::QRT::...
Wymiana korb - czy warto?
Dnia Mon, 18 May 2009 18:52:47 +0200, JaromirD napisał(a):

Saurus wrote:

Zakładając korby nałóż na oś odrobinę czystego smaru

Jaki smar będzie dobry?

obojętne - chodzi tylko o to by korba gładko weszła na kwadrat i aby sie to
nie zpiekło.  
Korby są przykręcone śrubą z główką sześciokątną więc klucz nasadowy. Jak odkręcę tę śrubę, to wtedy wkręcam ściągacz i zdejmuję korbę? W którym momencie potrzebny będzie imbus?


w takim wypadku nie bedzie potrzebny :) najczesciej korby sa przykręcane
śrubą na imbusa - ale faktycznie zdarza sie czasem iż jest to normalna
śruba i odkręca sie ja wtedy kluczem nasadowym

Data: 2009-05-18 20:46:09
Autor: Gregorius
Wymiana korb - czy warto?
JaromirD pisze:
Witam,

jest sobie prawie roczny rower Kelly's Scarpe. Fabrycznie miał z tyłu kasetę HG30, łańcuch KMC Z7, z przodu korby Shimano M191 i przerzutkę Altus. O suporcie w katalogu napisali tylko że to VP cartridge. Od początku przy pewnych przełożeniach - głównie 2-(3-7) z okolic dochodził suportu rytmiczny stukot: przy każdym obrocie jeden dźwięk.

Zanim zaczniesz rozbierać support, sprawdź czy masz dobrze dokręcone pedały i czy łożyska w pedałach lekko się kręcą. Miałem takie stuki w 3 tygodniowym rowerze (notabene też Kellys tyle, że Saphix), byłem jeszcze w szoku po zakupie i miałem darmowy przegląd zerowy to pojechałem z tym do sklepu - dokręcenie pedału zlikwidowało "odgłosy".

--
Pozdr. Gregorius

Data: 2009-05-18 22:46:36
Autor: JaromirD
Wymiana korb - czy warto?
Gregorius pisze:
JaromirD pisze:
Witam,

jest sobie prawie roczny rower Kelly's Scarpe. Fabrycznie miał z tyłu kasetę HG30, łańcuch KMC Z7, z przodu korby Shimano M191 i przerzutkę Altus. O suporcie w katalogu napisali tylko że to VP cartridge. Od początku przy pewnych przełożeniach - głównie 2-(3-7) z okolic dochodził suportu rytmiczny stukot: przy każdym obrocie jeden dźwięk.

Zanim zaczniesz rozbierać support, sprawdź czy masz dobrze dokręcone pedały i czy łożyska w pedałach lekko się kręcą. Miałem takie stuki w 3 tygodniowym rowerze (notabene też Kellys tyle, że Saphix), byłem jeszcze w szoku po zakupie i miałem darmowy przegląd zerowy to pojechałem z tym do sklepu - dokręcenie pedału zlikwidowało "odgłosy".

Warte sprawdzenia. czy do pedałów musi być jakiś specjalny klucz, czy wystarczy zwykła, płaska 15?

JaromirD

Data: 2009-05-18 21:30:56
Autor: Krees
Wymiana korb - czy warto?
JaromirD <rydberg@q2.pl> napisał(a):
czy do pedałów musi być jakiś specjalny klucz, czy wystarczy zwykła, płaska 15?

JaromirD

W większości przypadków wystarcza zwykła płaska 15. Czasem zdarza się, że
mocno zapieczony gwint w pedale (np. wkręcony na sucho) wymaga użycia
przedłużki. Aha, pamiętaj, że lewy pedał ma lewy gwint, a prawy prawy ;).


--   Pozdrawiam,
Krees

--


Wymiana korb - czy warto?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona