Wymiana korby/ zla linia łancuha/ mylne oznaczenia producenta

Data: 2012-02-13 08:24:01
Autor: bartek mirek
Wymiana korby/ zla linia łancuha/ mylne oznaczenia producenta
Witam.
Sprzęt: Gary Fisher Marlin 08r. Korba fabryczna fc-m 442 175mm,
kwadrat. Oś suportu fabryczna : VP 73x113 mm.
Zmieniłem korbe na fc-m 430, kwadrat. Zaczely sie problemy:
pogorszyła sie linia łancucha (korba jest bardziej odsunieta od mufy
suportu (kilka mm),
na 3 biegu (blat) przednia przerzutka nie moze sie nawet tyle
wychylić. OK mysle suport za krótki (choć stawiałem ze będzie ok, o
czym zaraz)
Shimano tech.docs podaje ze dla korby  fc-m 442 zalecany jest suport
126 mm (linia lancucha 50 mm) ja zas mialem FABRYCZNIE ! 113mm.  Przed
zdjeciem suportu spodziewalem sie ze bedzie za dlugi (w nowej korbie
fc-m 430 (nowa 9 Alivio) a tu okazalo się ze teoretycznie jest OK.
Gary Fisher olał więc kwestie zaleceń Shimano i zamontowal suport jaki
po prostu pasował do dobrej linii łancucha. Najgorsze jest jednak to
że nowa korba ma mieć 113 suport (KTÓRY MAM przecież) ale po założeniu
i mocnym dociśnięciu linia łańcucha jest gorsza, korba wystaje.
Czy zatem teraz znowu ja muszę olać Shimano i znowu męczyć się i
wybierać krótszy niż 113 suport? Po co zatem te wszyskie oznaczenia,
skoro i tak to nic w praktyce nie daje.?

Data: 2012-02-13 10:32:28
Autor: Rowerex
On 13 Lut, 17:24, bartek mirek <ewkornic...@gmail.com> wrote:

Shimano tech.docs podaje ze dla korby  fc-m 442 zalecany jest suport
126 mm (linia lancucha 50 mm) ja zas mialem FABRYCZNIE ! 113mm.

Przypatrz się dokładnie specyfikacji - 126mm dotyczy korb z suportem
octalink BB-ESxx. Do korby fc-m442 na kwadrat zalecany suport to BB-
UN26 o długości 110-113mm.

Inna sprawa, że specyfikacje Shimano są zrobione w dupiasty sposób i
trzeba mocno nagłówkować, czasem bezskutecznie, by coś z nich
zrozumieć, a najlepiej poszukać dokumentów alternatywnych, np.:

http://old.shimano-club.cn/tech/VPDFS/TN_EN/TN_05_EN.PDF

[...]

To już trochę dziwne, że korba dalej odstaje na osi 113mm, która jest
dla niej odpowiednia... Sprawdź jak daleko korba wchodzi na oś -
namaluj pisakiem pasek wzdłuż kwadratu na osi, zamontuj korbę na
smarze, porządnie dokręć, zdejmij i zobacz jak zmazało pasek. No
chyba, że na smarze wejdzie głębiej i problem się rozwiąże.

Ja mam problem odwrotny, ponieważ używam suportu Kinexa, na który
korby wchodzą za głęboko i praktycznie do spodu kwadratu.
Prawdopodobnie teraz spróbuję użyć osi od jakiegoś chińczyka.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2012-02-13 12:48:27
Autor: bartek mirek
[...]

Dzięki nie zauważylem tego wcześniej rzeczywiście Gary zastosował się
do rad Shimano. Tak stara korba była na dobrej długości suporcie.
Dzięki to mi rozszerzyło perspektywę.

[...]

No właśnie : zrobiłem dodatkowy test dokladnie wymierzyłem ile odstaje
'kołnierz' wewnętrzny korby od miski suportu.
I stara korba fc-m442 wchodzi o jakieś 2-3 mm głębiej (bliżej
środka).  Nowa korba fc-m 430 z zaleceniami długości suportu LL 113
wchodzi tu zatem płycej. Dodam jeszcze ze gdy stawiam korby na płasko
na stole (zdemontowane) stroną 'zewnętrzną' 'oficjalną' w górę to ta
nowa ( 430) wcale nie ma wyżej koronek (co by wyjaśniało przy
ewentualnym równym osadzeniu na suporcie, właśnie większą odległość
blatu od ramy). Różnica tkwi zatem (3mm) w głębokości osadzenia.
Myślałem ze shimano ma jakiś standard a tu dla takich samych
'kwadratów' różne głębokości osadzenia na nich korb które domyślnie
mają 'pasować'.

Data: 2012-02-14 09:48:12
Autor: PeJot
W dniu 2012-02-13 21:48, bartek mirek pisze:

I stara korba fc-m442 wchodzi o jakieś 2-3 mm głębiej (bliżej
środka).  Nowa korba fc-m 430 z zaleceniami długości suportu LL 113
wchodzi tu zatem płycej.
/.../
Myślałem ze shimano ma jakiś standard a tu dla takich samych
'kwadratów' różne głębokości osadzenia na nich korb które domyślnie
mają 'pasować'.

Może i standard, ale wystarczy że w starej korbie może być wybity kwadrat. Poza tym do nowej jest dedykowana oś 110-113, więc teoretycznie jest jakieś pole manewru. Jeśli rura podsiodłowa nie ma średnicy powyżej 32 mm, podejrzewam że i na osi 107 mm przerzutkę przednią da się ustawić.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-02-14 08:15:56
Autor: bartek mirek
[...]

Tak, znalazłem jakiś artykuł w którym pisali by dobierac korbe i
suport tego samego producenta (ja mam różnych) i ze z czasem po kilku
demontazach/jezdzie  korba osadza sie glebiej.
Kupie zatem nowy suport shimano UN26 113 mm dedykowany dla korby fc-m
430 (w 110 mm nie ma sie chyba sensu pakowac) Dzieki za odp.

Data: 2012-02-14 18:30:45
Autor: PeJot
W dniu 2012-02-14 17:15, bartek mirek pisze:

Tak, znalazłem jakiś artykuł w którym pisali by dobierac korbe i
suport tego samego producenta (ja mam różnych)

Teoretycznie lepiej jest jeżeli części pochodzą od jednego producenta. Obydwie są najprawdopodobniej zrobione w odpowiednich tolerancjach wymiarowych.

Kupie zatem nowy suport shimano UN26 113 mm dedykowany dla korby fc-m
430 (w 110 mm nie ma sie chyba sensu pakowac)

Ja tam wolę 107 mm, najkrótszą z możliwych. I sztywniejsze, i mniej koronki wycierają się z zewnątrz.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Wymiana korby/ zla linia łancuha/ mylne oznaczenia producenta