Wymiana łożysk maszynowych w dynamopiaście

Data: 2009-12-05 03:10:46
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
Wymiana łożysk maszynowych w dynamopiaście
Czy łożyska w dynamo-piaście wymienia się tak samo, jak w zwykłych
piastach z maszynówkami?
Bo z tej strony, co jest złączka do podłączenia, po odkręceniu
nakrętki kontrującej w rowku (wzdłuż ośki) jest poprowadzony kabelek
do środka piasty.
Nic nie zerwę/wygnę/itp wybijając ośkę razem z łożyskiem?

Data: 2009-12-05 12:25:55
Autor: Titus Atomicus
Wymiana łożysk maszynowych w dynam opiaście
In article <ad17609f-10a8-4342-9448-5f3fff326017@z41g2000yqz.googlegroups.com>,
 Michał 'miok' Rzeźnik <michal.r90@gmail.com> wrote:

Czy łożyska w dynamo-piaście wymienia się tak samo, jak w zwykłych
piastach z maszynówkami?

A co to jest za dynamo?

TA

Data: 2009-12-05 03:37:33
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
Wymiana łożysk maszynowych w dynamopiaście
On 5 Gru, 12:25, Titus_Atomi...@somewhere.in.the.world wrote:
In article
<ad17609f-10a8-4342-9448-5f3fff326...@z41g2000yqz.googlegroups.com>,
 Michał 'miok' Rzeźnik <michal....@gmail.com> wrote:

> Czy łożyska w dynamo-piaście wymienia się tak samo, jak w zwykłych
> piastach z maszynówkami?

A co to jest za dynamo?
Chyba nic specjalnego, rower z Niemiec, ale podobno marketowy (to nie
to samo co nasze marketowe:) - ten był ze SRAMem S7). Jedyne
oznaczenia to:
KB95/36 6V-3W

Jest jeszcze napis 400mmTO730mm -orientuje się ktoś co to oznacza? Min-
max długość okablowania?

Data: 2009-12-06 04:03:40
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
Wymiana łożysk maszynowych w dynamopiaście
Nikt nie wie jak się do tego dobrać? wygląda tak: http://tinyurl.com/yl4defu
Przeszedłem już na młotek + drewienko, ale łożysko z drugiej strony
nie chce cały czas wyskoczyć

Data: 2009-12-06 09:30:08
Autor: Saurus
On 6 Gru, 13:03, Michał 'miok' Rzeźnik <michal....@gmail.com> wrote:
Nikt nie wie jak się do tego dobrać? wygląda tak:http://tinyurl.com/yl4defu
Przeszedłem już na młotek + drewienko, ale łożysko z drugiej strony
nie chce cały czas wyskoczyć

Tzn. jak to próbowałeś zrobić? Ja bym oparł _piastę_ o coś po stronie
przeciwnej od wyprowadzeń kabli i przez drewienko uderzał w oś od
drugiej strony, tak żeby wypchnąć oś i łożysko razem i uwolnić z
łożyska i plastiku po stronie gdzie bym uderzał.
Taka piasta musiała mieć jakoś z jednej strony odkryty korpus przed
złożeniem więc mogło być tak że wsadzono tam oś połączoną z
"bebechami", zamknięto korpus i dopiero potem wciśnięto łożyska z obu
stron i przez to co jest w środku nie będzie się dało osi tak wybić.
Ale jeśli za zablokowanie części względem osi odpowiada to nacięcie
to powinno się dać wybić tak jak napisałem, od tej strony.

Data: 2009-12-06 10:57:32
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
On 6 Gru, 18:30, Saurus <saur...@gmail.com> wrote:
> [...]

drugiej strony, tak żeby wypchnąć oś i łożysko razem i uwolnić z
łożyska i plastiku po stronie gdzie bym uderzał.
(nie wiem czy dobrze zrozumialem):
Akurat ulozylem kolo odwrotnie, tzn. po przeciwnej stronie wyjscie
kabli, a uderzalem w "czystą" strone.
 To cos zmienia? W strone z plastikowym zlaczem nie chce udezac, bo
nie moge tego zdjac (zlacza) i nie wiem jak sie zachowa uklad, kiedy
oska pojdzie do srodka, tzn. czy plastik nie zostanie "pociagniety" do
srodka.

Data: 2009-12-06 19:31:07
Autor: Andrzej
Michał 'miok' Rzeźnik pisze:

Nic nie zerwę/wygnę/itp wybijając ośkę razem z łożyskiem?

Dynamo co prawda nie na maszynówkach ale prowadzenie przewodów i ogólna budowa pewnie są podobne:

http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/inside/

Data: 2009-12-06 11:03:31
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
On 6 Gru, 19:31, Andrzej <ande...@wp.pl> wrote:
Michał 'miok' Rzeźnik pisze:

> Nic nie zerwę/wygnę/itp wybijając ośkę razem z łożyskiem?

Dynamo co prawda nie na maszynówkach ale prowadzenie przewodów i ogólna
budowa pewnie są podobne:

http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/inside/
W akcie desperacji zaczalem juz wybijanie, pomijajac nawet drewienko i
lozysko wyskoczylo na 1-1,5mm.
Ale ze zdjec wynika, ze zle robie :/ bo po tej stronie osi jest akurat
ta duza bulwa (nie wiem jak to nazwac, 3 zdjecie).
Musze zabrac sie za rozebranie zlaczki, bo pod nia jest jeszcze
nakretka, wiec walenie od tej strony nic nie da w tej chwili.

Data: 2009-12-06 22:38:30
Autor: Andrzej
Michał 'miok' Rzeźnik pisze:

[...]

Jeżeli dobrze rozumiem sposób wybijania to źle. Ta "bulwa" to jest uzwojenie z nabiegunnikami i zdaje się, że jest w sposób dość trwały umocowana na osi. Uważam, że należy rozkręcić korpus piasty tak aby uzwojenie znalazło się na wierzchu oraz rozebrać przyłącze elektryczne (być może trzeba będzie odlutować drut od wtyki i wyprostować go w wyżłobieniu od czego może się zresztą złamać tak jak w podanym przeze mnie wcześniej linku) i wybić oś uderzając od strony przyłącza elektrycznego. W Shimano wygląda to tak:

http://tinyurl.com/yh3429u

Na podstawie Twoich zdjęć nie jestem w stanie na 100% określić jak to zrobić. Pierwsze zdjęcie wygląda tak jakby kołnież piasty od strony przyłącza elektrycznego mógł być odkręcony od korpusu. Nie wiem czy jest cokolwiek sensownego w tym co piszę bo to by oznaczało, że aby zdemontować to wszystko, trzeba rozpleść koło (nie chce mi się w to wierzyć). Choć z drugiej strony to Shimano oficjalnie też chyba jest nierozbieralne.

Data: 2009-12-07 06:33:20
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
On 6 Gru, 22:38, Andrzej <ande...@wp.pl> wrote:
[...]
Przyłącze wyjęte (odlutowałem drucik), ale chyba będę zmuszony
rozkręcić korpus i rozpleść koło:/
Łożysko wyszło częściowo, jak na zdjęciach: http://tinyurl.com/yl4defu
(zaktualizowałem album).
W porównaniu do strony ze złączem, z tej strony wyszło prawie gładko:)
ale dalej nie chce się już ruszyć.
Pobiję jeszcze trochę, ale wątpie czy wyskoczy całe - nie wiem ile to
siedzi w środku.

Data: 2009-12-07 13:42:55
Autor: Saurus
On 7 Gru, 15:33, Michał 'miok' Rzeźnik <michal....@gmail.com> wrote:

[...]

Teraz jeśli masz imadło to zakleszcz w nim łożysko i uderz oś w drugą
stronę, przynajmniej jedno łożysko zejdzie i może zobaczysz jak to
jest umocowane w środku. Ale w porównaniu z linkiem który ktoś
wcześniej wysłał to pewnie rozkręca się jakoś korpus od strony
przyłącza.

Data: 2009-12-12 10:56:05
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
Wymiana łożysk maszynowych w dynamopiaście
No i po dynamie...
Jedna strona wyskoczyla, ale udało się dopiero po zmiażdzeniu łożyska
w imadle i wydłubaniu reszty. Druga strona nadal nie chciała wyjść,
straciłem już cierpliwość, ale uderzanie młotkiem, walenie o beton i
inne drastyczne metody nie zmusiły łożyska do odejścia. Zresztą ośka
była już tak zmiażdżona, że nic by z tego nie było. A otwór na łożysko
przestał być okrągły w związku ze znikomą celnością podczas
korzystania z młotka.

Rozplotłem koło i piasta rozeszła się na dwie części (bez rozkręcania,
wystarczyło jedno udeżenie w ośkę). Po otworzeniu zapach jak w
Ciechocinku przy tężniach :P
Okazało się, że żeby wyjąć drugie łożysko (od strony przyłącza) trzeba
odkręcić śruby które blokowały to duże coś :) z ząbkami. Na foto nr.10
widać.
W środku rdza i biały nalot (od soli?), osad i kamień (jak w czajniku)
na wszystkich elementach, tak samo w otworze po łożysku.
Zaktualizowałem znowu album, jeśli ktoś jest ciekaw jak to wygląda,
robione telefonem, ale poprawię jak wrócę do domu

Wymiana łożysk maszynowych w dynamopiaście