Data: 2011-07-19 13:54:05 | |
Autor: Pawel Ratajczak | |
Wymiana/naprawa kasety prawdopodobnie HG50/9 | |
Witajcie,
Niestety troszkÄ przespaĹem wymianÄ ĹaĹcucha i po zakupie nowego na najczÄĹciej jeĹźdĹźonych 3 trybach niestety przeskakuje ĹaĹcuch. PrĂłbowaĹem pojeĹşdziÄ za sugestiÄ sprzedawcy ĹaĹcucha, Ĺźe moĹźe siÄ jeszcze uĹoĹźy, ale niestety. SwojÄ drogÄ czy teĹź zauwaĹźacie, Ĺźe zuĹźycie/wyciÄ gniÄcie postÄpuje geometrycznie? U mnie nie wszÄdzie wĹaziĹo 0,75% a po miesiÄ cu juĹź prawie wszÄdzie 1% (przejechane jakieĹ 300km) Rower trekingowy: http://tiny.pl/hf3wf Przerzutka tylna to XT Shadow (Deore) Kaseta do napÄdu 9-cio rzÄdowego, pewnie HG50 z grupy Deore, ale nie jestem pewien. ZobaczÄ, czy nie ma napisĂłw na zÄbatkach i jak co to jeszcze doprecyzujÄ. Jak co do aktualnej dyskusji zaĹóşmy, Ĺźe to HG50. ĹaĹcuch zakupiĹem HG53. Pytania: 1. Czy jest moĹźliwoĹÄ rozebrania i wymiany tylko zuĹźytych zÄbatek? Pytam bo jak widzÄ 7 czy 6 z nich jest znitowane w jeden blok. Nity moĹźna obejĹÄ ale braku komponentĂłw zamiennych juĹź nie. 2. Czy jeĹli wybiorÄ zakup nowej kasety warto inwestowaÄ w coĹ lepszego niĹź obecna HG50/9 zakĹadajÄ c, Ĺźe tym razem juĹź zawsze przy 0.75% rozciÄ gniÄciu bÄdÄ zmieniaĹ ĹaĹcuch ;-). Jak widzÄ, HG50 wystÄpujÄ teĹź z prefixem róşnych grup Shimano, ale tu to jestem zagubiony troszkÄ. Pytania: - jak juĹź inwestowaÄ to w Shimano czy jakiĹ Sram, najlepiej konkretne modele? Dodam, Ĺźe nie zaleĹźy mi na lekkoĹci tylko na wytrzymaĹoĹci. - czy przy "lepszej kasecie" moĹźe zostaÄ juĹź zakupiony ĹaĹcuch HG53? Z gĂłry dziÄki za odpowiedzi w temacie. Pozdrawiam serdecznie, PaweĹ PS. User z emaila pisany jest od tyĹu ;-). |
|
Data: 2011-07-19 08:42:09 | |
Autor: Rowerex | |
Wymiana/naprawa kasety prawdopodobnie HG50/9 | |
On 19 Lip, 12:54, Pawel Ratajczak <10s...@pratajczak.pl> wrote:
1. Czy jest możliwość rozebrania i wymiany tylko zużytych zębatek? Nity można wybić jeśli to kaseta HG50 lub wykręcić małym imbusem jeśli to kaseta HG70 2. Czy jeśli wybiorę zakup nowej kasety To starą możesz wyrzucić, tylko wcześnie napisz gdzie będziesz wyrzucał, przez które okno lub do którego śmietnika ;-) A tak na serio, rozbierz kasetę (nity), weź w ręce okrągły pilnik i wypiłuj zęby w koronkach, tak by miały profil podobny do zębów w koronkach mniej zużytych. Potem możesz iść do sklepu w którym powiedziano Ci, że "może się jeszcze ułoży" podziwiać ceny nowych kaset i pozastanawiać się na co wydać zaoszczędzoną kwotę (może lepiej nie w tym sklepie). Podpiłowane koronki pociągną jeszcze wiele, bardzo wiele. Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2011-07-19 17:52:58 | |
Autor: kamil/Endurorider.pl | |
Wymiana/naprawa kasety prawdopodobnie HG50/9 | |
Użytkownik "Rowerex" <rowerex@op.pl> napisał w wiadomości news:7ce8e1cc-1626-4d35-b577-3991e478b8e6j25g2000vbr.googlegroups.com... A tak na serio, rozbierz kasetę (nity), weź w ręce okrągły pilnik i wypiłuj zęby w koronkach, tak by miały profil podobny do zębów w koronkach mniej zużytych. Potem możesz iść do sklepu w którym powiedziano Ci, że "może się jeszcze ułoży" podziwiać ceny nowych kaset i pozastanawiać się na co wydać zaoszczędzoną kwotę (może lepiej nie w tym sklepie). Podpiłowane koronki pociągną jeszcze wiele, bardzo wiele. ======= Próbowałem piłować i gucio z tego wyszło :( Udało mi się odratować blaty, ale kasety nie w związku z czym kupuje hg50 i po kłopocie. -- pozdrawiam kamil http://Endurorider.pl 09/07/2011 Ghetto tubeless manual |
|
Data: 2011-07-19 16:10:18 | |
Autor: Rowerex | |
Wymiana/naprawa kasety prawdopodobnie HG50/9 | |
kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> napisał(a):
Próbować zawsze warto. Mi się udało, podobnie jak autor wątku zagapiłem się z którymś z kolei łańcuchem (chyba trzecim) i również na kasecie HG50-9, a zębatki po podpiłowaniu pociągnęły jeszcze kilka razy tyle ile miały przed piłowaniem. Dziwne, że Tobie się nie udało. Wg mnie, póki czubki zębów nie są ścięte i mają więcej niż 1mm długości, to nie ma siły by piłowanie nie pomogło, szczególnie gdy zakłada się nowy łańcuch. Liczy się profil zaokrąglenia zęba z którym współpracuje łańcuch, a nie długość jego czubka. No chyba, że czubki są naruszone i zaczynają pękać, niemniej stal łatwo nie pęka (co innego koronki alu w korbie), u mnie żaden ząbek kasety HG50 nie stracił nigdy czubka ani się nie złamał i to aż do samej śmierci całego napędu. Pozdr- -Rowerex -- |
|
Data: 2011-07-19 19:34:19 | |
Autor: kamil/Endurorider.pl | |
Wymiana/naprawa kasety prawdopodobnie HG50/9 | |
Użytkownik "Rowerex" <rowerex.SKASUJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:j04a9a$h6k$1inews.gazeta.pl... Dziwne, że Tobie się nie udało. Wg mnie, póki czubki zębów nie są ścięte i Starałem się zrobić jak najlepiej, ale efekt był nędzny :) Teraz mam kolejną hg50 (8sp) i do tego dwa hg40 tylko tym razem zamierzam bardzo dokładnie pilnować wyciągnięcia łańcucha i od razu go zmienić ;] -- pozdrawiam kamil http://Endurorider.pl 09/07/2011 Ghetto tubeless manual |
|
Data: 2011-07-19 18:48:35 | |
Autor: ToMasz | |
Wymiana/naprawa kasety prawdopodobnie HG50/9 | |
Rowerex pisze:
A tak na serio, rozbierz kasetę (nity), weź w ręce okrągły pilnik i ja to dzisiaj robiłem, ale tak na oko, kątówką. dokładniej: rozebrałem kasetę zębatek, zająłem sie 2 najmiejszymi. ich zęby nie były "scięte". nawet odwrotnie, lekka"piła tarczowa" była w przeciwnym kierunku. koło zębate było wytarte w dolnej częsci pomiędzy zębami. ja lekko przeszlifowałem to co było "wytarte" i działa. Cz jest gdzieś instrukcja jak to bardziej fachowo zrobić? ToMasz PS druga strona medalu: wyobraź sobie ze robisz taką usługę klientowi, oszczędzasz jego pieniądze, facet wraca za miesiac z ryjem - panie znowu nie działa! Tak wiec nie dziw sie ze w sklepie nie wykonują takich usług. |
|
Data: 2011-07-20 10:58:05 | |
Autor: Maciek | |
Wymiana/naprawa kasety prawdopodobnie HG50/9 | |
ja to dzisiaj robiłem, ale tak na oko, kątówką. dokładniej: rozebrałem Np. skombinować sobie wiertło 7,5-max 8mm jako punkt odniesienia lub jedno sprawne ogniwo łańcucha oraz okrągły pilnik podobnej średnicy. Wkręcamy zębatkę w imadło i piłuję tak aby walec uchwytu wiertła ładnie przylegał do ścianki piłowanej zębatki. Szlifierki nie używam. Ostatnio piłowałem swoją kasetę CS-M580, według mnie strasznie miekka. Wręcz wióry z niej leciały ;-) |
|
Data: 2011-07-19 18:58:06 | |
Autor: Pawel Ratajczak | |
Wymiana/naprawa kasety prawdopodobnie HG50/9 | |
W dniu 2011-07-19 17:42, Rowerex pisze:
A tak na serio, rozbierz kasetę (nity), weź w ręce okrągły pilnik i Piękne dzięki za poradę. Zerknę dokładnie na kształty zębów w tych "dobrych" koronkach i odwzoruję ich kształt na tych zużytych, tylko kurcze jakiś pilnik trzeba będzie kupić ;-). Dam znać jaki rezultat. Pytanie tylko co potem ze złożeniem kasety? Jakoś przeciskać te nity na swoje miejsca tak jak kołki przy spinaniu łańcucha, czy raczej odpuścić nity i złożyć bez nich? Tak w sumie się zastanawiałem jaką funkcję spełniają te nity? Usztywniają kasetę czy tylko mają utrudniać serwisowanie co mniej zawziętym (czyt. napędzać klientele na nowe komponenty)? Pozdrawiam serdecznie, Paweł PS. User z emaila pisany jest od tyłu ;-). |
|
Data: 2011-07-19 10:49:41 | |
Autor: Rowerex | |
Wymiana/naprawa kasety prawdopodobnie HG50/9 | |
On 19 Lip, 17:58, Pawel Ratajczak <10s...@pratajczak.pl> wrote:
Pytanie tylko co potem ze złożeniem kasety? Jakoś przeciskać te nity na Jeśli masz bębenek stalowy to składaj bez nitów. Tak w sumie się zastanawiałem jaką funkcję spełniają te nity? Marketing ma to swoje uzasadnienie, ale nie tylko, Nity bywają pomocne przy piastach z aluminiowymi bębenkami, ponieważ trzymają koronki "w kupie", aczkolwiek do takich piast lepiej stosować kasety z aluminiowymi pająkami. Ale jest też rozsądniejsza strona nitowania, mianowicie nie wszystkie zębatki od każdej kasety można ze sobą mieszać i nie jest ważne, że mają tą samą liczbę zębów. Liczą się nacięcia na koronkach ułatwiające zmianę biegów. Np. zębatka 14z od kasety HG61 o stopniowaniu 11-28 nie będzie współgrała z kasetą HG61 ale o stopniowaniu 11-32, ponieważ zębatka 14z w tej drugiej jest nieco inna. Dlatego 14z w 11-32 jest znitowana z resztą, a 14z w 11-28 jest "wolna", tak więc nie da się ich zamieszać bez roznitowania. Próba ich zamiany skończy się zgrzytami przy przerzucaniu. Shimano więc stara się niektóre zębatki nitować po to by "fizycznie" utrudnić zamianę, no ale czasem notują czysto marketingowo... Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2011-07-19 20:03:54 | |
Autor: Adam Jurzyk | |
Wymiana/naprawa kasety prawdopodobnie HG50/9 | |
On 2011-07-19 19:49, Rowerex wrote:
ich zamieszać bez roznitowania. Próba ich zamiany skończy się Ja bym obstawiał, że jednak podstawowym zadaniem tych nitów jest trzymanie wszystkiego w kupie co ułatwia montaż na piaście i zapobiega uszkodzeniu plastikowych podkładek dystansowych przy przerzucaniu zapakowanych kaset w magazynach i transporcie. Pozdrawiam, Adam |
|
Data: 2011-07-25 13:04:39 | |
Autor: Pawel Ratajczak | |
Wymiana/naprawa kasety prawdopodobnie HG50/9 | |
W dniu 2011-07-19 13:54, Pawel Ratajczak pisze:
Niestety troszkÄ przespaĹem wymianÄ ĹaĹcucha i po zakupie nowego na Zgodnie z radami kolegĂłw mam zamiar przeszlifowaÄ kasetÄ. DziĹ zaczÄ Ĺem siÄ rozgooglaÄ na hasĹo "szlifowanie kasety" i wpadĹ mi w rÄce przystÄpny opis: http://rowery.zbooy.pl/szlif.html Nazwiska i ksywki jakieĹ takie znajome ;) Metoda na dorabianie kluczy bardzo mi siÄ podoba i jak dobrze pĂłjdzie w tym tygodniu bÄdÄ mĂłgĹ coĹ napisaÄ o rezultatach. Pozdrawiam serdecznie, PaweĹ |