Wymiana procesora - czy to ma sens

Data: 2010-02-10 11:39:43
Autor: budda
Wymiana procesora - czy to ma sens
witam,

sukcesywnie rozbudowuję kupiony jakiś czas temu komputer, i zastanawiam się nad wymianą procesora. Wiem, że rzadko się to robi :) dlatego pytam.

W tej chwili mam Pentium D 925 3.0 GHz, 4 MB cache 800 MHz FSB (grzeje się jak nieszczęście, boxowe chłodzenie wywaliłem już dawno), chciałbym wstawić Core 2 Duo. Płyta główna to Asus P5L-VM 1394 (chipset Intel 945G). Na stronie Asusa jest informacja, ze płyta wspiera m.in. C2D E6400, E6600, E6700, na stronach Intela też napisali, że chipset 945G obsługuje te procesory.

do tego mam dysk Samsung SpinPoint F3 1TB, 4 GB RAM, Radeon 4770. Komputer wykorzystywany jako rodzinny, również do gier, poza tym internet, pakiet biurowy, trochę obróbki zdjęć itd.

I teraz moje pytania :)

x) czy operacja się uda, tzn. czy jeśli włożę C2D to będzie to wszystko działać, czy chipset, BIOS pociągnie?
x) czy będę musiał zmieniać jakieś parametry w biosie, np. napięcie prądu zasilającego procesor?
x) czy warto kupić używany procesor, np. na Allegro?
x) czy to ma sens, czy będzie odczuwalna poprawa wydajności - czy szkoda kasy i lepiej nie zawracać sobie głowy?

będę wdzięczny za odpowiedź na wszystkie lub niektóre pytania :)

--
pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-02-10 11:38:55
Autor: Grzegorz Prędki
Wymiana procesora - czy to ma sens

x) czy operacja się uda, tzn. czy jeśli włożę C2D to będzie to wszystko działać, czy chipset, BIOS pociągnie?

Na 99% sie uda.

x) czy będę musiał zmieniać jakieś parametry w biosie, np. napięcie prądu zasilającego procesor?

Dajesz wszystko na auto i sam wykryje.

x) czy warto kupić używany procesor, np. na Allegro?

Jesli cena sporo nizsza to ma sens.

x) czy to ma sens, czy będzie odczuwalna poprawa wydajności - czy szkoda kasy i lepiej nie zawracać sobie głowy?

Miedzy PentiumD a C2D jest przepasc technologiczna. Wg. mnie warto.

Data: 2010-02-10 11:50:39
Autor: budda
W dniu 2010-02-10 11:38, Grzegorz Prędki pisze:

x) czy warto kupić używany procesor, np. na Allegro?
Jesli cena sporo nizsza to ma sens.

cena za używany jest sporo niższa, poza tym nowe C2D z tych serii ciężko już dostać, ale z drugiej strony trochę boję się używanego sprzętu... poza ryzykiem, że procesor będzie jakoś fizycznie uszkodzony i po prostu nie będzie działać, są jeszcze jakieś inne zagrożenia? np. jeśli był podkręcany - czy mogło mu to zaszkodzić?

dziękuję za pozostałe odpowiedzi :)

--
pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-02-10 12:02:40
Autor: Grzegorz Prędki
budda pisze:
[...]

Jesli nie byl traktowany zbyt duzym napieciem to nie ma obaw.

Data: 2010-02-10 14:03:22
Autor: miab
Wymiana procesora - czy to ma sens
W dniu 2010-02-10 11:39, budda pisze:
witam,

sukcesywnie rozbudowujÄ™ kupiony jakiÅ› czas temu komputer, i zastanawiam
[...]

Tylko zwróć uwagÄ™ że najprawdopodobniej chodzi o stare C2D 65nm (a nie nowe  E6xxx 45nm).

miab

Data: 2010-02-10 14:26:18
Autor: budda
W dniu 2010-02-10 14:03, miab pisze:

[...]

Tylko zwróć uwagę że najprawdopodobniej chodzi o stare C2D 65nm (a nie
nowe E6xxx 45nm).

na stronach Intela znalazłem, że procesory, które wymieniłem (E6400, E6600, E6700) są w technologii 65 nm, w technologii 45 nm są E7xxx i E8xxx. Czy różnica w wydajności między nimi jest duża, i czy w te stare też warto zainwestować?

--
pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-02-10 15:39:25
Autor: miab
W dniu 2010-02-10 14:26, budda pisze:
[...]

E6600, E6700) sÄ… w technologii 65 nm, w technologii 45 nm sÄ… E7xxx i
E8xxx.

Są też 45nm E6xxx (nazywane ponownie dual core) obecnie na rynku nowych.

>Czy różnica w wydajności między nimi jest duża,

  nieduża

> i czy w te stare też warto zainwestować?

Tez warto szczególnie jeżeli jeszcze podkręcisz.

miab

Data: 2010-02-10 14:05:45
Autor: Mark
Wymiana procesora - czy to ma sens
Dnia Wed, 10 Feb 2010 11:39:43 +0100, budda napisa³(a):

x) czy operacja siê uda, tzn. czy je¶li w³o¿ê C2D to bêdzie to wszystko dzia³aæ, czy chipset, BIOS poci±gnie?

Dobra rada - bo przy roznych C2D wymagane sa rozne wersje BIOS. Wiec zmien
BIOS zanim wlozysz nowy procek, lub sprawdz czy masz dla niego odpowiedni.

--
Mark

Data: 2010-02-10 14:28:20
Autor: budda
W dniu 2010-02-10 14:05, Mark pisze:

[...]

tak, to sprawdzi³em wcze¶niej, BIOS mam w jednej z najnowszych wersji i jest odpowiedni.

--
pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-02-10 14:51:53
Autor: qwerty
Użytkownik "budda" <nospam@nospam.xx> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hku32q$rk4$1@nemesis.news.neostrada.pl...
x) czy operacja się uda, tzn. czy jeśli włożę C2D to będzie to wszystko działać, czy chipset, BIOS pociągnie?

Jak bios rozpozna to pójdzie

x) czy będę musiał zmieniać jakieś parametry w biosie, np. napięcie prądu zasilającego procesor?

Jak masz ustawione na auto to nic.

x) czy warto kupić używany procesor, np. na Allegro?

Jeżeli działa - tak.

x) czy to ma sens, czy będzie odczuwalna poprawa wydajności - czy szkoda kasy i lepiej nie zawracać sobie głowy?

Za leży ile kasy chcesz przeznaczyć. Jeżeli nie jest to dla ciebie majątek, to w grach powinieneś odczuć różnicę.

będę wdzięczny za odpowiedź na wszystkie lub niektóre pytania :)

Tylko ostrożnie wkładaj, bo widziałem przypadki przy zmianie CPU osoba nie odblokowała dźwigienką gniazda i wyrwała procesor bez nóżek (athlon x2). ;)

Data: 2010-02-10 15:25:34
Autor: Dawid
qwerty pisze:

Tylko ostrożnie wkładaj, bo widziałem przypadki przy zmianie CPU osoba nie odblokowała dźwigienką gniazda i wyrwała procesor bez nóżek (athlon x2). ;)

Zakładałeś chociaż raz C2D, widziałeś go z bliska?
Następny bajkopisarz.
Nóżki można ze śmiechu stracić :-)

Data: 2010-02-10 15:53:48
Autor: qwerty
Użytkownik "Dawid" <maniera@neostada.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hkufpm$f5f$1@atlantis.news.neostrada.pl...
Zakładałeś chociaż raz C2D, widziałeś go z bliska?
Następny bajkopisarz.
Nóżki można ze śmiechu stracić :-)

Jak dobrze pamiętam procki intela nie ma nóżek od czasów Pentium 4 5xx, więc dobry paru lat. Widziałem także wsadzane odwrotnie moduły oraz przycinane karty agp, bo "wycięcia" były w innych miejscach, dlatego tą anegdotę napisałem i zaznaczyłem, że to było na athlon x2.

Data: 2010-02-10 17:04:50
Autor: Dawid
qwerty pisze:

[...]

A co było na obiad dzisiaj w przedszkolu, pamiętasz?
Napisz jeszcze coś śmiesznego.

Data: 2010-02-11 09:20:57
Autor: Grzegorz Kapusta
Wymiana procesora - czy to ma sens
Użytkownik "Dawid" <maniera@neostada.pl> napisał:

A co było na obiad dzisiaj w przedszkolu, pamiętasz?
Napisz jeszcze coś śmiesznego.

Zamiast przeprosić za własną głupotę, to jeszcze pokazujesz jakim
chamem jesteÅ›. Brawo, tak trzymaj!

GK

Data: 2010-02-11 15:35:17
Autor: Dawid
Grzegorz Kapusta pisze:
[...]

Najpierw pokaż gdzie ta głupota pajacu.
Dzięki, tak będę trzymał, bo mam dosyć fachowców
radzących by nie urwać nóżek, których brak.
Takich debilnych porad jest tu coraz więcej, niestety.
Chcesz widzieć chama, podejdż do lustra.
*I co zabolało?*

Data: 2010-02-15 15:56:35
Autor: Grzegorz Kapusta
Wymiana procesora - czy to ma sens
Użytkownik "Dawid" <maniera@neostada.pl> napisał:

Chcesz widzieć chama, podejdż do lustra.
*I co zabolało?*

Nic, a nic. Gdyby to napisał ktoś kogo szanuję, to pewnie tak.
Możesz jeszcze potupać nóżkami, otworzyć słownik wulgaryzmów,
przepisać ich trochę i dalej nic to nie zmieni. Szczególnie nie zmieni
to faktu, że wyjechałeś z głupkowatym tekstem o zupełnie innym
procesorze niż pisał qwerty. Pełna kompromitacja.

GK

Data: 2010-02-15 18:37:36
Autor: Dawid
Grzegorz Kapusta pisze:
[...]

Ty umiesz czytać? Cały wątek dotyczy C2D.
Co mnie obchodzi o czym pisze qwerty?
Po jakie licho ostrzegać kogoś, by uważał na nóżki przy wyjmowaniu procesora,jeżeli ich tenże nie posiada? Tylko tyle, jaśniej nie mogę.
Piszę o procesorze z tematu, a nie wymyślam bajek.
Nie pasuje,trudno.

Data: 2010-02-10 18:12:15
Autor: Wiktor S.
Wymiana procesora - czy to ma sens
Jak dobrze pamiętam procki intela nie ma nóżek od czasów Pentium 4
5xx, więc dobry paru lat

Za to są tam "nibynóżki" wystające z socketa, które można zniszczyć samym ich dotknięciem.

Nie wolno dotykać gniazda po wyjęciu procka.

--
Azarien

Data: 2010-02-10 18:41:17
Autor: budda
W dniu 2010-02-10 18:12, Wiktor S. pisze:

[...]

o właśnie, i na co jeszcze uważać przy montażu? Z takimi rzeczami jak ram czy zasilacz sobie radzę, ale procesora jeszcze nie montowałem.

--
pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-02-10 19:14:36
Autor: Dawid
budda pisze:

o właśnie, i na co jeszcze uważać przy montażu? Z takimi rzeczami jak ram czy zasilacz sobie radzę, ale procesora jeszcze nie montowałem.

Witam
Popatrz na to
http://www.waterwheel.com/Guides/how_to/cpu/CPU.htm
lub na to, to samo tylko po Polsku
http://www.intel.com/cd/channel/reseller/asmo-na/eng/100617.htm
Trochę przesadzają, ale ostrożności nigdy za wiele :-)
Montaż tych procków jest stosunkowo łatwy.
Wszystko opisane jest również w instrukcji płyty głównej i instrukcji załączonej do procesora, wraz z obrazkami.
Pozdrawiam

Data: 2010-02-12 12:02:38
Autor: OMSON
Dawid pisze:

http://www.waterwheel.com/Guides/how_to/cpu/CPU.htm
  Ale ohydnie siÄ™ mazaÅ‚ z ta pastÄ… pod koniec - w ten sposób to można ja tylko roznieść po caÅ‚ej MoBo :P

Pzdr, OMSON

Data: 2010-02-11 21:57:58
Autor: budda
Wymiana procesora - czy to ma sens
W dniu 2010-02-10 11:39, budda pisze:
[...]

dziękuję wszystkim za odpowiedzi i rady.

--
pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-02-12 12:05:45
Autor: Tomasz Potega
On 02/11/10 21:57, budda wrote:
W dniu 2010-02-10 11:39, budda pisze:
[...]

dziêkujê wszystkim za odpowiedzi i rady.

tak jeszcze w kwestii ró¿nicy miêdzy generacjami procesorów:

http://www.behardware.com/articles/778-1/giant-roundup-131-intel-and-amd-processors.html

Twój 925 to - je¶li chodzi o wydajno¶æ - odpowiednik modelu 930.

pozdrowienia,
shadow

Data: 2010-02-12 12:11:26
Autor: OMSON
budda pisze:

dziękuję wszystkim za odpowiedzi i rady.

Ja kupiłem stare C2D E6320 1,86GHz(4MB Cache) za niecałe 200 zł (bez cooler'a) na Allegro i zamieniłem z Pentium D 3,2GHz. W hoście, gdzie nagrywam projekty muzyczne obciążenie CPU dochodziło do 90% (co konczyło sie zawieszeniem hosta), a po zamianie procka na C2D spadło do 60% w porywach (mówię o jednym i tym samym projekcie, z taka sama ilością ścieżek audio i zapiętych plugin'ów).
Wynika z tego że taki C2D mimo, że wolniej taktowany niż wspomniany Pentium D - jest o 1/3 wydajniejszy od niego. Jesli kupisz szybciej taktowanego C2D z rej starej serii 65nm - to przelicz sobie mniej więcej przeskok wydajnościowy. ;) Takie stare C2D są teraz całkiem niedrogie na rynku wtórnym.

Pzdr, OMSON

Data: 2010-02-12 12:23:03
Autor: OMSON
Wymiana procesora - czy to ma sens