Wymiana przerzutki tylnej i menetek - co zrobic?

Data: 2014-03-22 14:49:15
Autor: Pawel 'Jarod'
Wymiana przerzutki tylnej i menetek - co zrobic?
Witam

W tej chwili mam zamontowaną z tyłu przerzutkę SRAM SX4 oraz gripshifty SX4(3+7).
Niestety tylna przerzutka się "skończyła", jakoś przejeździłem z nią poprzedni rok, ale teraz
już nie dam rady, pora na wymianę. Przy okazji wymiany przerzutki w sumie wypadało by
wymienić i manetki i mieć spokój. Niby wszystko pięknie, tyle że przerzutka jest droga, a
gripshiftów w wersji 3+7 w ogóle nie udało mi się znaleźć. Gdyby nawet to koszt przerzutki
i gripów to około 200 zeta. Jak dla mnie trochę przydrogo (95% czasu jeżdżę po mieście i
żadne wynalazki nie są mi potrzebne) i z tego punktu widzenia wymiana na shimano była
by wskazana. Jest tylko jedno ale... koniecznie chcę zostać przy manetkach obrotowych, a
revoshifty shimano jakoś nie bardzo mi się podobają. Uchwyt jest jakoś dziwnie wąski i
ma dwie średnice, ale pytanie najważniejsze jak one sprawują się w praktyce?
Co do obecnych gripshiftów SRAMa nie mam zastrzeżeń, nigdy nic nie przeskoczyło,
nie chodzą za luźno itp/itd. Jeśli revoshift shimano są dobre to jaką przerzutkę dać
z tyłu? Tak na pierwszy rzut oka pasuje mi Alivio lub Acera.

Data: 2014-03-22 14:01:57
Autor: Kuba Abuk
Wymiana przerzutki tylnej i menetek - co zrobic?
W dniu sobota, 22 marca 2014 14:49:15 UTC+1 użytkownik Pawel 'Jarod' napisał:
Witam

[...]

Co się stało z przerzutką? Starte kółeczka? Można je wymienić..

Jeśli chcesz wydać koniecznie pieniądze, to jedynie SRAM Rocket i SRAM Attack 3x8 w systemie Shimano (1:2). Ewentualnie stare SRAM/Sachs Plasma, Quarz, ale kultura pracy dużo słabsza, niż Rocket i Attack. Szukaj przerzutek/manetek 3x8 - ten sam uciąg linki, co 3x7. Bębenek piasty pod 8/9s jest szerszy od wolnobiegu/bębenka 7sp. Kaseta 8sp, posiadając te same odległości między koronkami co 7sp, ma o jedną zębatkę więcej.
Piasta pod wolnobieg? W cenie Alivio kupisz używanego XT m750, m761. Strzeż się panie m760:)

Zdravim,
Kuba

Data: 2014-03-24 22:02:30
Autor: Pawel 'Jarod'
On 2014-03-22 22:01, Kuba Abuk wrote:

Co się stało z przerzutką? Starte kółeczka? Można je wymienić.

Generalnie przerzutka terkocze i za cholerę nie idzie tego ustawić. Jeszcze zależy czy zmieniam bieg do góry czy na dół, dodatkowo jak spadnę z jakiegoś
krawężnika albo coś w tym stylu łańcuch przeskakuje na sąsiednią zębatkę. Facet z serwisu powiedział, że sprężyna się wyrobiła, a kółka o których wspomniałeś
też są do wymiany.

Jeśli chcesz wydać koniecznie pieniądze, to jedynie SRAM Rocket i SRAM Attack 3x8 w systemie Shimano (1:2). Ewentualnie stare SRAM/Sachs Plasma, Quarz, ale kultura pracy dużo słabsza, niż Rocket i Attack.

Nie, nie koniecznie chcę wydać pieniądze. Wręcz przeciwnie, koszt gra istotną rolę. Te rakiety co podałeś to ~200+ to dla mnie zdecydowanie za dużo. Udało mi się dorwać te same gripy co mam teraz
więc problem z głowy do aż się rower nie rozleci ;-).

[...]

O nie! Nic tu nie ruszam... znowu koszty ;-). W tej chwili jest praktycznie nowa MF-TZ21 i tak zostaje.

Piasta pod wolnobieg?

To pytanie, sugestia bo nie bardzo rozumiem?

W cenie Alivio kupisz używanego XT m750, m761. Strzeż się panie m760:)

Nic używanego nie będę kupował, bo nie jestem w stanie ocenić stanu, to po pierwsze, a drugie to na samą myśl o pisaniu potem
do kogoś, że coś jest nie halo z tą przerzutką robi mi się słabo. Właśnie próbuję dość po oznaczeniu z wózka obecnej przerzutki
czy to długi wózek czy średni i coś mi nie idzie. Oznaczenie to 600-224A, jakieś pomysły? Odległość środek-środek kółek z wózka to ~93 mm.

Data: 2014-03-25 02:01:18
Autor: Kuba Abuk
W dniu poniedziałek, 24 marca 2014 22:02:30 UTC+1 użytkownik Pawel 'Jarod' napisał:

[...]

O ile dobrze zrozumiałem, to wystarczy, że zmienisz tylną przerzutkę. Skoro grishifty SX4 spełniają swoje zadanie, to je zostaw. Kup jakąkolwiek SRAMa np. X5 czy X7. One działają z manetkami 7/8sp oraz 9sp.. Do wolnobiegu wystarczy średni wózek. Zakładam, że masz rozpiętość 14-30 zębów. Licz się z tym, że prędzej, czy później wymienisz koło (piastę) i wtedy zastanawiałbym się nad długim wózkiem. Ile zębów mają tarcze w korbie? 44-32-22, czy 48-36-26? W drugim przypadku skłaniałbym się ku długiemu.
Piasty pod wolnobieg nie są trwałe - wyginają się osie i to generalnie dzieło szatana. Zmieniając na piastę z bębenkiem zyskujesz większą trwałość, lepszą możliwość dobrania odpowiednio zestopniowej kasety 8sp i szerszy zakres przełożeń (np. 11-28, 11-30, 11-32). Oprócz wymiany koła (piasty koła, szprych nierdzewnych na chociażby DT Comp, lekkiej obręczy + kaseta) reszta twojego osprzętu; manetki i przerzutka są już kompatybilne. Pomyśl o tym, jak zajedziesz napęd tj. jak łańcuch na tyle się wyciągnie, że będzie rzeźbił w zębach korby, a koło będzie "pływało" na krzywej osi. Mechanik sprawdzał "wyciągnięcie się" łańcucha i hak przerzutki, czy jest prosty?

Zdravim,
Kuba

Data: 2014-03-25 20:49:19
Autor: Pawel 'Jarod'
On 2014-03-25 10:01, Kuba Abuk wrote:

O ile dobrze zrozumiałem, to wystarczy, że zmienisz tylną przerzutkę. Skoro grishifty SX4 spełniają swoje zadanie, to je zostaw. Kup jakąkolwiek SRAMa np. X5 czy X7. One działają z manetkami 7/8sp oraz 9sp.

Już kupiłem X4, 7 biegowe. Tak przy okazji jak wygląda sprawa gdybym kupił np. X5 8 biegów? Rozumiem, że odległości między zębatkami dla 7 i 8 biegów jest taka sama? Co się wtedy dzieje, przerzutka
wrzuci 8 bieg jako "powietrze" ?

> [...]
> twojego osprzętu; manetki i przerzutka są już kompatybilne. Pomyśl o tym, jak zajedziesz napęd tj. jak łańcuch na tyle się wyciągnie, że będzie rzeźbił w zębach korby, a koło będzie "pływało" na krzywej osi.

Wieści niosą, że jest 14-28. Co do koła/piasty wczoraj się właśnie zastanawiałem ile to jeszcze pociągnie i pewnie masz racje. Jak się "skończą" koła/piasty to zostanę z praktycznie nowym wolnobiegiem,
łańcuchem, przerzutką i manetkami. Jak się rozleci to będę myślał.. tak przy okazji to wszędzie gdzie jest 7 biegów wejdzie kaseta 8 biegów? Nie pamiętam ile jest zębów na korbie. Co do długości
wózka to wygląda na to, że mam obecnie długi wózek więc taki kupie i teraz (takie info dostałem ze sklepu, zmierzone ręcznie ;-). Dobrze, że wspomniałeś o zmianie na kasetę "przy okazji", dzięki.

Mechanik sprawdzał "wyciągnięcie się" łańcucha i hak przerzutki, czy jest prosty?

Nie pamiętam już, ale go wymienił na nowy więc jego wyciągniecie chyba obecnie nie wchodzi w grę, a hak to nie mam pojęcia.

Data: 2014-03-26 11:45:33
Autor: Tomasz Minkiewicz
Wymiana przerzutki tylnej i menetek - co zrobic?
On Tue, 25 Mar 2014 20:49:19 +0100

On 2014-03-25 10:01, Kuba Abuk wrote:

> [...]

Już kupiłem X4, 7 biegowe. Tak przy okazji jak wygląda sprawa gdybym kupił np. X5 8 biegów? Rozumiem, że odległości między zębatkami dla 7 i 8 biegów jest taka sama?

Nie jest taka sama. Da się wyregulować, żeby wszystkie koronki z tyłu
wchodziły, a na manetce został jeden nieużywany bieg, ale nie będzie
tak gładko jak powinno.

Co się wtedy dzieje, przerzutka
wrzuci 8 bieg jako "powietrze" ?

W ogóle go nie powinna wrzucić. Po to masz te śrubeńki ograniczające na
przerzutce, żeby się nie wychylała gdzie nie powinna.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2014-03-26 07:13:15
Autor: Kuba Abuk
W dniu środa, 26 marca 2014 11:45:33 UTC+1 użytkownik Tomasz Minkiewicz napisał:
> [...]

Nie jest taka sama. Da się wyregulować, żeby wszystkie koronki z tyłu

wchodziły, a na manetce został jeden nieużywany bieg, ale nie będzie

Różnica odległości między koronkami kaset 7 i 8sp wynosi 0,2mm (7sp:5mm, 8sp:4,8mm), czyli nie powinno być tak źle dla przerzutki wyregulowanej na środkowe zębatki. Poza tym kółeczka przerzutki mają pewny luz, który kompensuje takie różnice. Teoretyzując:
Kaseta 8sp + manetka 7sp: Dostrajając do koronki 4. ustawiasz najtwardsze przełożenie na koronkę 7. Na koronkach 6. i 2. jest 0,4mm różnicy, na 2. i 5. 0,2mm różnicy. Luz roboczy przerzutki kompensuje takie różnice. Koronki 1. i 7. pomijam - teoretycznie większy wychył o 0,6mm do wewnątrz dla trybu 1. oraz na zewnątrz dla trybu 7. redukuje się śrubami H i L.

Pozostaje kwestia praktyczna: wątpię, by producenci męczyli się konstruując zupełnie inne mechanizmy manetek 7 i 8sp z różnicami uciągu linki rzędu z 0,2mm (1:1 ratio), więc te wyliczenia są jedynie rozważaniami akademickimi.

Co do faktycznych pomiarów uciągu manetek należałoby wywołać do tablicy PJ.

Zdravim,
Kuba

Wymiana przerzutki tylnej i menetek - co zrobic?