Wymiana suportu

Data: 2014-04-26 10:27:24
Autor: twistedme
Wymiana suportu
Witam ponownie.

Z racji drobnej awarii kr臋gos艂upa siedz臋 sobie w domu zamiast je藕dzi膰 i mam czas na my艣lenie o pierdo艂ach.

Wczoraj odkr臋ci艂em korb臋 i jedno 艂o偶ysko suportu pracuje p艂ynnie, ale czu膰 jakby piach w 艣rodku, drugie za to pracuje bez 偶adnych problem贸w ale kr臋ci si臋 z wi臋kszym oporem. Luz贸w jakichkolwiek brak. Czy takie co艣 kwalifikuje si臋 do wymiany? Czy da膰 sobie spok贸j?

Druga sprawa - pytanie do praktyk贸w, bo teori臋 mniej wi臋cej sobie przyswoi艂em. Jak waszym zdaniem jest z tym planowaniem mufy? Czy to si臋 robi raz, przy pierwszym monta偶u w nowej ramie? Czy przy ka偶dorazowej wymianie suportu? Jedni pisz膮 tak, inni tak, ale argumenty s膮 typu "lepiej zrobi膰 dla 艣w. spokoju".

Przecie偶 skoro gwint jest w porz膮dku, a mufa by艂a planowana (tyle lat przeje藕dzi艂em na tym suporcie bez problem贸w, to przypuszczam, 偶e by艂a) to jakim cudem mog膮 si臋 tam nagle objawi膰 nier贸wno艣ci? No chyba, 偶e mog膮 :)

Pzdr.
Przemek

Data: 2014-04-26 03:02:33
Autor: Ignac
Wymiana suportu
W dniu sobota, 26 kwietnia 2014 10:27:24 UTC+2 u縴tkownik twistedme napisa:

Wczoraj odkr阠i砮m korb i jedno 硂縴sko suportu pracuje p硑nnie, ale czu jakby piach w 秗odku, drugie za to pracuje bez 縜dnych problem體 ale kr阠i si z wi阫szym oporem. Luz體 jakichkolwiek brak. Czy takie co kwalifikuje si do wymiany? Czy da sobie spok骿?

Ja bym je糳zi,a nie pojawi si jaki istotny luz,je縠li to 硂縴ska maszynowe
Ale o jaki wk砤d suportu chodzi?

Data: 2014-04-26 12:10:12
Autor: twistedme
Wymiana suportu

Korba deore lx, suport wygl眃a tak: http://images.okazje.info.pl/p/sport-i-hobby/9070/shimano-wklad-suportu-tiagra-sm-bb4600.jpg

Data: 2014-04-26 03:19:34
Autor: Ignac
Wymiana suportu

> Ale o jaki wk锟絘d suportu chodzi?

Korba deore lx, suport wygl锟絛a tak: http://images.okazje.info.pl/p/sport-i-hobby/9070/shimano-wklad-suportu-tiagra-sm-bb4600.jpg

Odkr阠ac i serwisowa,ma pracowa bezg硂秐ie i bez opor體.
Mysla砮m ,縠 do odkr阠enia te禼iow trzeba wo砤.
Koledzy kt髍zy na takich/podobnych je縟z powiedz ci wi阠ej.

Data: 2014-04-26 12:28:39
Autor: twistedme
Wymiana suportu
W dniu 2014-04-26 12:19, Ignac pisze:

[...]

Ja nie b阣 si bawi w wyci眊anie 硂縴sk, w og髄e to tam jest napisane "do not disassemble" :), najwy縠j kupi nowy, ale to si wi笨e z drug cz甓ci mojego pytania.

Data: 2014-04-27 18:48:09
Autor: Mike
Wymiana suportu
Ja nie b阣 si bawi w wyci眊anie 硂縴sk, w og髄e to tam jest napisane
"do not disassemble" :), najwy縠j kupi nowy,

S magicy co wymieniaj 硂縴ska w tych wk砤dach. Ale je縠li piszesz, 縠 czu piach w 秗odku, to we tylko zdemontuj korb i podwa (np. szpilk albo bardzo malutkim p砤skim 秗ubokr阠ikiem) zewn阾rzn uszczelk 硂縴ska. Zobaczysz w jakim stanie s kulki i zr骲 sobie szybki serwis- popsikaj czym penetruj眂ym np. WD40 Brunoxem albo innym tego typu pokr赕 troch palcami, potem wyczy舵 syf szmatk, ew. powt髍z zabieg, potem napchaj jakiego dobrego smaru sta砮go z nadmiarem, wci秐ij uszczelk, wytrzyj smar co zosta wypchni阾y i cud malina powinna by. Ja tak ju du縪 razy regenerowa砮m 硂縴ska maszynowe. Ma硂 roboty a cz阺to 硂縴sko jak nowe. O ile nie ma luzu to powinno du縪 zdzia砤.

> ale to si wi笨e z drug
cz甓ci mojego pytania.

Nigdy w 縜dnym z moich rower體 nie planowa砮m suportu i nigdy nie mia砮m z tego powodu 縜dnych negatywnych nast阷stw tyle w praktyce :)

Mike
[WRO][MTB Votum Team Wroc砤w]
[GG:1303401] mikemtb ma硃a o2 pl
http://mikemtb.pl

Data: 2014-04-28 22:32:07
Autor: biodarek
Wymiana suportu
W dniu 2014-04-27 18:48, Mike pisze:
Ja nie b阣 si bawi w wyci眊anie 硂縴sk, w og髄e to tam jest napisane
"do not disassemble" :), najwy縠j kupi nowy,

S magicy co wymieniaj 硂縴ska w tych wk砤dach.

W砤秐ie "przerabia砮m" ten temat. Po wyko馽zeniu Deore HT II kupi砮m sobie Accenta BB-EX1. Ostatnio wydawa硂 mi si, 縠 砤pie luzy, wi阠 kupi砮m kilka 硂縴sk po 2,50. Dla wprawy wymieni砮m 硂縴ska w oryginalnych miskach Deore. Posz硂 ca砶iem 砤two. M硂tek, stary wkr阾ak i 2 deseczki wystarczy硑. Oczywi禼ie nowe 硂縴ska s o 1 mm szersze ni te Shimano, wi阠 musia砮m te "opracowa" te plastikowe tuleje. Ca砶iem fajnie mi to posz硂 przy u縴ciu minitarczki z papierem 禼iernym oraz Dremela. Jednak przy zak砤daniu korby jedna z tych tulejek p阫砤 i nici z u縴cia oryginalnych misek Shimano.

Ale w tym suporcie Accenta ju nie b阣 mia problemu z innym wymiarem 硂縴ska i pewnie p骿dzie mi to sprawnie. A nawet nie mam imad砤, wi阠 to 縜dna magia :)

--
biodarek

Data: 2014-04-27 10:37:30
Autor: Krzy艣 Cierpi臋tnik
Wymiana suportu
twistedme wrote:

[...]

Ja bym wymieni艂 albo przynajmniej zaopatrzy艂 si臋 w nowe. 艁o偶yska HT2
shimano to pora偶ka...

Druga sprawa - pytanie do praktyk贸w, bo teori臋 mniej wi臋cej sobie
przyswoi艂em. Jak waszym zdaniem jest z tym planowaniem mufy? Czy to
si臋 robi raz, przy pierwszym monta偶u w nowej ramie?

Raz. Albo wcale:

http://imgur.com/olqLGIp
(rama Stevens)

Cho膰聽du偶o jest gadania na ten temat, to 偶aden serwis w moim mie艣cie nie
ma narz臋dzi.

W praktyce: dwa komplety 艂o偶ysk shimano poleg艂y na ca艂orocznej
je藕dzie. Suport Accenta (BB-EX1) nic sobie z roku takiej jazdy nie
zrobi艂 i nadal ma si臋聽艣wietnie. Czy padnie wcze艣niej ni偶 gdyby mufa nie
by艂a tak przekoszona? Nie wiem, mo偶e. Na razie za ma艂o przeje藕dzi艂em,
偶eby stwierdzi膰.

Czy przy ka偶dorazowej wymianie suportu?

呕e co?! Jaki tego sens?

[...]

Niekt贸rzy maj膮聽*niezwyk艂y* talent do niszczenia rzeczy. U偶yj w艂asnego
os膮du :)

--
艢mier膰 Google Groups, 艣mier膰 bramkom www-news.

Data: 2014-04-27 11:46:53
Autor: twistedme
Wymiana suportu
W dniu 2014-04-27 10:37, Krzy艣 Cierpi臋tnik pisze:

[...]

Niekt贸rzy maj膮 *niezwyk艂y* talent do niszczenia rzeczy. U偶yj w艂asnego
os膮du :)

No w艂a艣nie s膮dz臋, 偶e jest to bez sensu, ale...

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Bardzo fajna seria film贸w:
http://youtu.be/zHyDV1Ya8Ms?t=13m44s

Najpierw m贸wi tam o wymianie, potem o lakierze, wi臋c wnioskuj臋, 偶e tyczy to raczej nowej ramy.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Potem przeczyta艂em to:

"Jedni twierdz膮, 偶e je艣li gwint jest w dobrym stanie (poprowadzony r贸wnolegle, wsp贸艂osiowo itd.), to przy wkr臋caniu 艂o偶ysk zewn臋trznych, pod warunkiem umiej臋tnego ich wkr臋cania - nie ma konieczno艣ci planowania/frezowania czo艂a suportu. Gdy偶 nie ma mo偶liwo艣ci, 偶e przy r贸wnym gwincie nagle przy samym ko艅cu dokr臋cania korpusu 艂o偶yska, 藕le si臋 ustawi, bo czo艂o mufy jest nier贸wne... . (najwy偶ej nie b臋dzie przylega艂o ca艂膮 p艂aszczyzn膮 idealnie, ale b臋dzie w prawid艂owej pozycji, do tego plastikowe podk艂adki, z racji 偶e s膮 z plastiku powinny nieco pod wp艂ywem si艂y dokr臋cania przyj膮膰 na siebie nier贸wno艣ci, odpowiednio si臋 odkszta艂caj膮c, raczej to one si臋 odkszta艂c膮 ani偶eli aluminiowa mufa/korpus 艂o偶yska)

Inni twierdz膮, 偶e tak w艂a艣nie si臋 mo偶e sta膰 i wtedy zu偶ycie 艂o偶yska jest znacznie wi臋ksze i szybciej si臋 niszczy, bo nie jest wsp贸艂osiowo ustawione."

"Podk艂adki nie skompensuj膮 nier贸wnoleg艂o艣ci.
Gwint ma zawsze troch臋 luzu i obudowa 艂o偶yska uk艂ada si臋 do 艣ciany mufy, wi臋c je偶eli s膮 nier贸wnoleg艂e to 艂o偶yska si臋 sypi膮.
Planowanie nie zmieni drastycznie szeroko艣ci mufy. Wielu profilaktycznie przed za艂o偶eniem 艂o偶ysk zewn臋trznych daje muf臋 do obr贸bki."

"Dla 艣wi臋tego spokoju warto."
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

Z uwagi na to, 偶e jestem do艣膰 atechniczny :) wol臋 zapyta膰, bo na m贸j, ch艂opski rozum, to przesada. Ale chcia艂bym zna膰 zdanie w艂a艣nie praktyk贸w, bez niepotrzebnego teoretyzowania, bo mo偶e si臋 jednak myl臋 - st膮d moje pytania.

Dzi臋ki za odp.
Przemek

Data: 2014-04-27 17:42:27
Autor: artek
Wymiana suportu
W dniu 2014-04-27 11:46, twistedme pisze:
-- -- -- -- -- -

[...]

pierwsz膮 ram臋 kupowan膮 pod h2 i korb臋 slx mia艂em splanowan膮. kolejne trzy - wymienia艂em bo 2 mi si臋 po艂ama艂y ;) - ju偶 nie. przek艂ada艂em ten sam suport do tych kolejnych ram (2xmerida, 2xfelt), i prawd臋 m贸wi膮c nie zauwa偶y艂em r贸偶nicy. w ci膮gu 6 lat i kilkudziesi臋ciu tysi膮cach km 艂o偶yska wymienia艂em dwukrotnie (zamiast shimanowskich jednostronnie uszczelnianych wsadza艂em 2RS), ten drugi raz w ubieg艂ym roku. korba ci膮gle kr臋ci jak nowa.

inaczej m贸wi膮c - porz膮dna rama porz膮dnej firmy, z centrycznie wyfrezowanymi gwintami, planowania nie potrzebuje.

--
art3k

Data: 2014-04-27 19:06:12
Autor: twistedme
Wymiana suportu
W dniu 2014-04-27 17:42, artek pisze:
[...]

Konkretna odpowied藕. Zamykam temat :)

Dzi臋ki!

Data: 2014-04-28 21:36:07
Autor: PeJot
Wymiana suportu
W dniu 2014-04-27 17:42, artek pisze:

inaczej m體i眂 - porz眃na rama porz眃nej firmy, z centrycznie
wyfrezowanymi gwintami, planowania nie potrzebuje.

Odwa縩ie stwierdzenie, tyle 縠 nie bardzo wiadomo kt髍a rama i kt髍ej firmy jest porz眃na. Poza tym nie秏ia硂 przypominam, 縠 HT2 obowi眤uje w *mas體ce* Shimano, tzn. Deore, LX itd.

--
P. Jankisz
"Dop髃i nie skorzysta砮m z Internetu, nie wiedzia砮m, 縠 na 秝iecie jest

-- -
Ta wiadomo舵 e-mail jest wolna od wirus體 i z硂秎iwego oprogramowania, poniewa ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

Data: 2014-04-29 08:26:08
Autor: art3k
Wymiana suportu
W dniu 2014-04-28 21:36, PeJot pisze:
[...]

i co w zwi眤ku z tym? 4 lata temu zamontowa砮m korb deore'2010 na h2 do starej ramy kross level a2'2008. te bez planowania. co prawda przebiegi tego roweru nie s jakie szczeg髄nie imponuj眂e, po 2-3 tys. rocznie, g丑wnie po mie禼ie, ale 縪na je糳zi na nim codziennie, 12 miesi阠y w roku, w ka縟ych warunkach atmosferycznych, zostawiaj眂 cz阺to rower na parkingach pod chmurk. ot, taki typowe miejskie zastosowanie mtb ;)

i tez dzia砤 bez zarzutu. ja wiem, 縠 nie nale縴 uog髄nia, ale prawd m體i眂, wcale nie jest to h2 takie straszne, jak to co niekt髍zy maluj.
w poprzednim rowerze, suporty pod kwadrat wymienia砮m praktycznie co roku, przy przebiegach rz阣u 10-12 tys. rocznie. wi阠 co to jest, dwa 硂縴ska raz na par lat?

--
art3k

Data: 2014-05-03 20:50:36
Autor: PeJot
Wymiana suportu
W dniu 2014-04-29 08:26, art3k pisze:

w poprzednim rowerze, suporty pod kwadrat wymienia砮m praktycznie co
roku, przy przebiegach rz阣u 10-12 tys. rocznie. wi阠 co to jest, dwa
硂縴ska raz na par lat?

A dlaczego wymienia砮 ?

Data: 2014-04-29 10:31:18
Autor: cytawa
Wymiana suportu
twistedme pisze:

[...]

Ja bym sie specjalnie tym nie przejmowal, zwlaszcza przy obecnych lozyskowych pakietach. Zauwaz, ze lewa miska naczesciej nie ma kontry i pozycjonuje sie na samym lozysku.

Jan Cytawa

Wymiana suportu