Wymieniłem uszczelnienie pompy CR

Data: 2018-10-07 14:34:07
Autor: sirapacz
Wymieniłem uszczelnienie pompy CR
Od lat pompa CR mi lekko ciekła - tylko jak był zimny (w zimie). Potem pociekała jak był cieplejszy. Kilkanaście dni temu jadąc poczułem dużo bardziej intensywny zapach ON. Dojechałem sobie do paczkomatu, zaparkowałem i wychodząc zobaczyłem wytyczony ślad za swoim samochodem. No nic - pora wracać do domu. Kręcę i nic. Wychylam paszczę pod samochód a tam leje się paliwo:(

Po ściągnięciu samochodu (pierwszy raz którykolwiek z moich fiatów był na lawecie z powodu innego niż dzwon) i części wczoraj rzuciłem się w wir pracy.

1.Potwierdziło się, że mechanicy do pipy nie znające się na swojej pracy. Gniazdo szybkozłączki paliwowej było uszkodzone bo zapewne się siłowali z nią kiedyś i czary mary ze ściągaczem do szybko-złączem udało się tylko raz.

2. Paliwo lało się spod jednej głowiczki. Jeśli podczas pracy leje się paliwo spod niej to padnięta jest największa uszczelka uszczelniająca cylinderek. Jeśli nie cieknie ale daje za słabe ciśnienie to  zapewne malutkie uszczelki .

3. Do uszczelnienia pompy nie trzeba jej rozbierać w całości. Wystarczą głowiczki. Zestaw uszczelek zawiera wszystkie potrzebne poza uszczelniaczem wałka napędowego. Na allegro kupiłem zestaw w komplecie z uszczelniaczem. Nie wiem jak w innych ale w pompie od 1.3JTD potrzebne są dwa. Pułapka jest taka, że nie da się wydłubać uszczelniacza bez wymontowania wałka czyli rozebrania pompy cz części pierwsze. Ja sobie odpuściłem i wsadziłem pompę z oryginalnym uszczelniaczem -lekko uszkodzonym przez próby wydłubania.

4. Nie kupuj najtańszych narzędzi. Kupiłem walizkę ok 100 pln TAGRED 108 EL wychodząc z założenia, ze do jednorazowej naprawy nie muszę brać sprawdzonych przeze mnie yato za 400. Jakże się myliłem... Już pierwszy torx t40 częściowo ukręciłem, a śruba nietkniętą. Na szczęście w walizce z resztkami yato znalazłem t40. Twarde i porządne. Co najgorsze, rok czy dwa wcześniej kupiłem też taką tanią walizę i było dostatecznie dobrze. Tyle, że importer inny. Różnica nawet w wyglądzie (jedne chromowane z nierównościami - rdza będzie je wcinać jak głupia - a drugie takie matowe bez skaz).
Klucz dynamometryczny jest koniecznością!

5. Za 60pln + czas (i ew. narzędzia) można mieć "regenerację" najpowszechniejszej przypadłości tych pomp czyli gumowych uszczelek. Wiedząc jak to robić (czyli po pierwszym demontażu z samochodu i samej pompy a potem montażu całości można zejść do godziny na całość. Ja z powodu pośpiechu i błędów związanych z niestarannością musiałem montować i demontować kilka razy:)

6.Robiłem to na świeżym powietrzu w warunkach dalekich od sterylności, ale starałem się zachować czystość na ile to możliwe. Ciekawe na ile skuteczna jest taka naprawa.

7.W sieci jest tutorial jak ją rozebrać ale z błędem (pomija wymianę trzech kompletów uszczelek) - dlatego nie sugerujcie się tak bezkrytycznie tym, co w sieci znajdziecie.

8. paliwo zalało mi sprzegło więc teraz mi się nieco ślizga:( mam nadzieję, że to się wytrze/wypali/wyparuje....

Wymieniłem uszczelnienie pompy CR