Wynajem mieszkania lokatorskiego - koszty

Data: 2010-04-13 18:52:18
Autor: radekp@konto.pl
Wynajem mieszkania lokatorskiego - koszty
Czy przy wynajmie mieszkania lokatorskiego spółdzielczego można w koszty
wrzucić kredyt lub odsetek?
Jest to mieszkanie lokatorskiego, a z kredytu jest spłacane ok. 70% wartości
mieszkania (na podstawie starej ustawy o pomocy państwa).

Data: 2010-04-13 19:41:12
Autor: Animka
W dniu 2010-04-13 18:52, radekp@konto.pl pisze:
[...]

Mieszkania lokatorskiego nie wolno wynajmować.

--
animka

Data: 2010-04-14 00:33:46
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 13 Apr 2010, Animka wrote:

W dniu 2010-04-13 18:52, radekp@konto.pl pisze:
Czy przy wynajmie mieszkania lokatorskiego spółdzielczego można w koszty
wrzucić kredyt lub odsetek?
[...]
Mieszkania lokatorskiego nie wolno wynajmować.

  Od kiedy? (za zgodą spółdzielni).
  KC nie zabrania (o ile *umowa* pozwala). Skąd wiesz jaką ma umowę?

  A chętni do zastrzeżeń że prawo spółdzielcze może stanowić inaczej,
proszeni są (*bardzo* proszę, niezainteresowanych też, jest co
poczytać ;)) do zajrzenia w rozdział 2, art.213 do 239:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-Prawo-spoldzielcze-1_2_131.html

(swoją drogą, nie wiedziałem że aż tak!)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-04-14 08:00:12
Autor: Tomek
Dnia 14-04-2010 o 00:33:46 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl>  napisał(a):

On Tue, 13 Apr 2010, Animka wrote:

W dniu 2010-04-13 18:52, radekp@konto.pl pisze:
Czy przy wynajmie mieszkania lokatorskiego spółdzielczego moĹźna w  koszty
wrzucić kredyt lub odsetek?
[...]
Mieszkania lokatorskiego nie wolno wynajmować.

  Od kiedy? (za zgodą spółdzielni).
  KC nie zabrania (o ile *umowa* pozwala). Skąd wiesz jaką ma umowę?

  A chętni do zastrzeĹźeń Ĺźe prawo spółdzielcze moĹźe stanowić inaczej,

Nie wiedziałeś że aż tak uchylili?

--
Tomek

Data: 2010-04-14 17:55:07
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 14 Apr 2010, Tomek wrote:

Nie wiedziałeś że aż tak uchylili?

  Nie wiedziałem :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-04-14 21:53:22
Autor: Tomek
[...]

Swoją drogą było by miło zobaczyć takie "uchyla się"
w ustawie o zmianie ustawy o podatku ...

--
Tomek

Data: 2010-04-14 22:22:36
Autor: Michal Jankowski

napisał(a):

On Wed, 14 Apr 2010, Tomek wrote:

Nie wiedziałeś że aż tak uchylili?

  Nie wiedziałem :D

Swoją drogą było by miło zobaczyć takie "uchyla się"
w ustawie o zmianie ustawy o podatku ...

No juz przestancie sie dziwic, ze gdy uchwalono osobna ustawe o
spoldzielniach mieszkaniowych, to przepisy ogolnej ustawy
spoldzielczej w tej czesci uchylono...

  MJ

Data: 2010-04-15 00:19:18
Autor: Tomek

napisał(a):

[...]

Aj waj, faktycznie to nie Ĺźadne uchylenie :)

--
Tomek

Data: 2010-04-14 15:29:01
Autor: radekp@konto.pl
Wynajem mieszkania lokatorskiego - koszty
Wed, 14 Apr 2010 00:33:46 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1004140030280.2276@quad>,
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(-a):

> Mieszkania lokatorskiego nie wolno wynajmować.

  Od kiedy? (za zgodą spółdzielni).
  KC nie zabrania (o ile *umowa* pozwala). Skąd wiesz jaką ma umowę?

KC zezwala na wynajem, spółdzielnia nie może tego zabronić. Jedynie co może to
nakazać poinformowanie jej o wynajmie.

Za to mam jeszcze dodatkowe pytanie -- jak z amortyzacją przy wynajmie takiego
mieszkania?

Data: 2010-04-14 18:08:03
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 14 Apr 2010, radekp@konto.pl wrote:

[...]

  Przyznam, że stanowiska aż tak skrajnego nie zajmowałem :) - możesz
wskazać *przepis*?
  Przypomnę iż chodzi o mieszkanie lokatorskie.

  Wg KC "zależy od umowy" (i na to wskazałem).

Za to mam jeszcze dodatkowe pytanie -- jak z amortyzacją przy wynajmie takiego
mieszkania?

  Skoro się nie jest właścicielem mieszkania, to nie ma jak amortyzować
mieszkania, czyli ST.
  Skoro spółdzielca jest właścicielem prawa majątkowego (spółdzielczego
lokatorskiego prawa do lokalu), to IMVHO powinien móc amortyzować WNiP,
ale lista z poz. art.22b.1 zawiera tylko prawo włanościowe oraz prawo
do lokalu użytkowego (a więc nie do mieszkania), z czego można dedukować
że ustawodawca celowo wyłączył prawo lokatorskie do lokalu mieszkalnego.

  Pytania są dwa:
- czy ktoś ma pod ręką jakąś interpretację
- jakbyś Ty "wycenił" prawo lokatorskie - przypominam, że to *nie*
   ma związku z wartością lokalu (bo to nie lokal jest przedmiotem
   własności)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-04-15 18:59:22
Autor: radekp@konto.pl
Wynajem mieszkania lokatorskiego - koszty
Wed, 14 Apr 2010 18:08:03 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1004141755260.3600@quad>,
> [...]

wskazać *przepis*?
  Przypomnę iż chodzi o mieszkanie lokatorskie.

USTAWA
z dnia 15 grudnia 2000 r.
o spółdzielniach mieszkaniowych

Rozdział 2
Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego

7. Wynajmowanie lub oddawanie w bezpłatne używanie przez członka całego lub
części
lokalu mieszkalnego nie wymaga zgody spółdzielni, chyba że byłoby to związane
ze zmianą
sposobu korzystania z lokalu lub przeznaczenia lokalu bądź jego części. Jeżeli
wynajęcie lub
oddanie w bezpłatne używanie miałoby wpływ na wysokość opłat na rzecz
spółdzielni, członek
obowiązany jest do pisemnego powiadomienia spółdzielni o tej czynności.

  Skoro spółdzielca jest właścicielem prawa majątkowego (spółdzielczego
lokatorskiego prawa do lokalu),

Hmmm, wczoraj wertowałem coś o prawach majątkowych i było tam wymienione tylko
spółdzielcze _własnościowe_ prawo do lokalu.

to IMVHO powinien móc amortyzować WNiP,
ale lista z poz. art.22b.1 zawiera tylko prawo włanościowe oraz prawo

Ano właśnie :].

- jakbyś Ty "wycenił" prawo lokatorskie - przypominam, że to *nie*
   ma związku z wartością lokalu (bo to nie lokal jest przedmiotem
   własności)

Na chłopski rozum:
1. Spółdzielca jest właścicielem części majątku Spółdzielni.
2. Spółdzielnia jest właścicielem mieszkania.
3. Czyli spółdzielca jest właścicielem proporcjonalnej części mieszkań
posiadanych przez Sp-nię.
4. A że zajmuje (mieszka) właśnie tą proporcjonalną część, to wygląda że jest
"właścicielem" tego mieszkania. Tylko na "nieco" gorszych prawach. :)
Tylko jak te gorsze prawa wycenić?

Data: 2010-04-14 19:54:40
Autor: Michal Jankowski
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> writes:

[...]

Nie ta ustawa. Zobacz ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych, art. 9
ust 7.

  MJ

Data: 2010-04-15 19:21:24
Autor: radekp@konto.pl
Wynajem mieszkania lokatorskiego - koszty
Wed, 14 Apr 2010 19:54:40 +0200, w <kjzaat5kjhb.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl>, Michal
> [...]

> http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-Prawo-spoldzielcze-1_2_131.html

Nie ta ustawa. Zobacz ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych, art. 9

To przy okazji zapytam: a jak z przekształceniem mieszkań lokatorskich
zbudowanych na podstawie ustawy z 26.10.1995 o niektórych formach popierania
budownictwa mieszk.?

W tamtej ustawie jest punkt:
Art. 20.
2. Lokale mieszkalne wybudowane przy wykorzystaniu kredytu, o którym mowa w
art. 18 pkt 1, nie mogą być, pod rygorem nieważności, wyodrębnione na własność,
a także nie może być do nich ustanowione spółdzielcze własnościowe
prawo.

Z kolei ustawa z 2000r. o spółdzielniach dopuszcza wykup.

Niby coś tam Przyjazne Państwo wymyśliło (projekt w drodze) wykup mieszkań, ale
odnosi się on tylko do TBS.

Data: 2010-04-15 19:37:21
Autor: radekp@konto.pl
Wynajem mieszkania lokatorskiego - koszty
Thu, 15 Apr 2010 19:21:24 +0200, w
<eghes5drb3op4gu96a0pj7i1648ft178sp@4ax.com>, "radekp@konto.pl"
<radekp@konto.pl> napisał(-a):

Z kolei ustawa z 2000r. o spółdzielniach dopuszcza wykup.

OK, już wiem że nie dopuszcza.

Wynajem mieszkania lokatorskiego - koszty