Wynajem mieszkania należącego do krewnego

Data: 2018-09-26 22:05:24
Autor: Netx
Wynajem mieszkania należącego do krewnego
Witam. Mój Ojciec jest właścicielem mieszkania. Chcielibyśmy wynająć to mieszkanie, ale w ten sposób abym w umowie najmu ja był wynajmującym. Tym samym należność od lokatorów za najem trafiałaby do mnie i ja bym się rozliczał z Urzędem Skarbowym. Pytanie czy jest to możliwe? Na sieci znalazłem tylko upoważnienia do wynajęcia mieszkania w czyimś imieniu (ale wtedy środki z najmu trafiają do właściciela mieszkania i on się rozlicza z US - a nie o to mi chodzi).
Czy da się to zrobić bez użyczenia mieszkania przez Ojca dla mnie?
Chciałbym mieć jakiś dokument że mogę wynająć to mieszkanie aby okazać przyszłym lokatorom przy podpisywaniu umowy najmu.

Data: 2018-09-27 15:36:33
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-09-26 o 22:05, Netx pisze:
Witam. Mój Ojciec jest właścicielem mieszkania. Chcielibyśmy wynająć to mieszkanie, ale w ten sposób abym w umowie najmu ja był wynajmującym.

Zatem najpierw musisz wynająć to mieszkanie od ojca z prawem do podnajmu.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-27 17:25:45
Autor: t-1
W dniu 2018-09-27 o 15:36, Liwiusz pisze:
[...]

I 2 razy zapłacić podatki.

Data: 2018-09-28 08:49:54
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-09-27 o 17:25, t-1 pisze:
[...]

Skoro ojciec zarabia, to czemu nie.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-28 08:57:10
Autor: Dominik Ałaszewski
Dnia 26.09.2018 Netx <nospam@gazeta.pl> napisał/a:

Czy da się to zrobić bez użyczenia mieszkania przez Ojca dla mnie?
(..)
Chciałbym mieć jakiś dokument że mogę wynająć to mieszkanie aby okazać przyszłym lokatorom przy podpisywaniu umowy najmu.

Formalnie wynajmujący nie potrzebuje udowadniać
żadnego tytułu do lokalu, żeby móc podpisać wiążącą
umowę najmu (niech mnie ktoś poprawi, jeśli o czymś
nie wiem). Do jej realizacji wystarczy, że umożliwisz
najemcy korzystanie z lokalu (art 659 kc).

Rozumiem, że chcesz "papier", żeby potencjalnego najemcę
uspokoić. Ale czemu umowa użyczenia odpada? --

Data: 2018-09-28 11:02:12
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-09-28 o 10:57, Dominik Ałaszewski pisze:
[...]

To zależy, bo:
1) dowód taki może zażądać najemca
2) zwykle w umowie wpisuje się kim jest wynajmujący, więc wypadałoby wpisać prawdę
3) Wynajęcie od niewłaściciela mogłoby podpadać pod oszustwo (popełnione przez wynajmującego), czy chociażby groziłoby roszczeniem wobec wynajmującego o zwrot zapłaconego czynszu oraz uiszczenie odszkodowania, jakie najemca ma wobec właściciela za bezumowne korzystanie z lokalu.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-28 09:49:26
Autor: Dominik Ałaszewski
Dnia 28.09.2018 Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał/a:

1) dowód taki może zażądać najemca

Żądać może. Tak samo, jak oświadczenia, że wynajmujący
jest stanu wolnego ;-)
(BTW: dopełniacz to nie to samo, co biernik).

2) zwykle w umowie wpisuje się kim jest wynajmujący, więc wypadałoby wpisać prawdę

Można wpisać "wynajmujący oświadcza, że przysługuje mu prawo do lokalu w zakresie umożliwiającym zawarcie niniejszej umowy".
Czy uważasz, że napisałem nieprawdę?

3) Wynajęcie od niewłaściciela mogłoby podpadać pod oszustwo (popełnione przez wynajmującego), czy chociażby groziłoby roszczeniem wobec

Oczywiście, może się zdarzyć, że ktoś usiłuje wynająć mieszkanie,
do dysponowania którym nie ma żadnych uprawnień.

Nie zmienia to jednak faktu, że wynajęcie mieszkania, którym
dysponujemy na postawie umowy użyczenia (także ustnej) jest jak najbardziej legalne, a prawo nie wymaga potwierdzania tego
faktu w umowie najmu.

Tak samo jak z tego, że możesz sprzedawać kradziony
rower nie wynika, że sprzedając go musisz nabywcy udowadniać
że jesteś jego właścicielem okazując fakturę/rachunek zakupu.

Data: 2018-09-28 12:33:18
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-09-28 o 11:49, Dominik Ałaszewski pisze:
Dnia 28.09.2018 Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał/a:

1) dowód taki może zażądać najemca

Żądać może. Tak samo, jak oświadczenia, że wynajmujący
jest stanu wolnego ;-)

Pod rygorem niezawarcia umowy, co jest raczej normalną konsekwencją niewykazania przez wynajmującego prawa do lokalu, podczas gdy stan cywilny wynajmującego jest bez znaczenia (ale już na przykład informacja o wspólnocie majątkowej może być istotna).

[...]

Nie wiem. Jeśli nie mógłbym tego stanu sprawdzić w obiektywny sposób, to nie wynająłbym od ciebie.

[...]

Są to dość częste przypadki.

[...]

Prawo nie wymaga. Należyta staranność - tak. Bo to najemca także będzie ponosił negatywne konsekwencje swojego zaniedbania.

Tak samo jak z tego, że możesz sprzedawać kradziony
rower nie wynika, że sprzedając go musisz nabywcy udowadniać
że jesteś jego właścicielem okazując fakturę/rachunek zakupu.

Doświadczenie życiowe pokazuje jednak, że wielu posiadaczy rowerów paragonu już nie ma, natomiast dopełanianie formalności przy obrocie nieruchomościami jest i łatwiejsze, i częstsze.

Oczywiście możesz najmować mieszkania na podstawie ustnych oświadczeń od osób nie będących właścicielami lokalu. Będziesz wówczas łatwym kąskiem dla oszustów wynajmujących jakiś lokal 20 osobom, pobierającym kaucję, i ulatniającym się w nieznanym kierunku.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-28 10:51:06
Autor: Dominik Ałaszewski
[...]

Nie, podpisanie umowy jest dobrowolne. Więc "pod rygorem niezawarcia
umowy" może żądać wszystkiego- np. weksla na okoliczność
rozwiązania umowy przed terminem. A czy jedna strona przyjmie
warunki drugiej to kwestia dogadania się tych stron. A ja,
jakbyś nie zauważył, pisałem o _przepisach prawa_.

Nie wiem. Jeśli nie mógłbym tego stanu sprawdzić w obiektywny sposób, to nie wynająłbym od ciebie.

A jak mógłbyś sprawdzić? Przecież nie o tym mowa.

Prawo nie wymaga. Należyta staranność - tak. Bo to najemca także będzie ponosił negatywne konsekwencje swojego zaniedbania.

Zgadza się, ale należyta staranność to _osobna_ sprawa.

Oczywiście możesz najmować mieszkania na podstawie ustnych oświadczeń od osób nie będących właścicielami lokalu. Będziesz wówczas łatwym kąskiem

Nigdzie nie napisałem, że zamierzam wynajmować mieszkania
wyłącznie na podstawie ustnych oświadczeń. Ja twierdzę tylko
- i aż- że żadne _przepisy_ nie obligują do umieszczania w umowie
najmu szczegółów tytułu do dysponowania wynajmowanym lokalem.

Z tego nie wynika, że namawiam kogokolwiek (czy to wynajmującego,
czy to najemcy) do niezachowania należytej staranności i bądź łaskaw
nie wmawiać mi dziecka w brzuch.

Data: 2018-10-02 11:51:35
Autor: ń
Wynajem mieszkania należącego do krewnego
Posiadaczem.

-- -- -
zwykle w umowie wpisuje się kim jest wynajmujący

Data: 2018-09-28 15:34:15
Autor: Netx
[...]

Dziękuję za odpowiedzi. Mam tutaj jeszcze pytanie o to użyczenie mieszkania. Czy za samo użyczenie będziemy płacić jakiś podatek (ja lub Ojciec)? Pani na infolinii Urzędu Skarbowego powiedziała mi że od Użyczenia od ojca dla syna nie płaci się podatku. Podobno na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego. Czy ktoś może potwierdzić że w mojej sytuacji nie będzie podatku od użyczenia mieszkania? (podatek za wynajem oczywiście będę płacił - ryczałt).

Data: 2018-09-28 17:28:28
Autor: Dominik Ałaszewski
Dnia 28.09.2018 Netx <nospam@gazeta.pl> napisał/a:

Dziękuję za odpowiedzi. Mam tutaj jeszcze pytanie o to użyczenie mieszkania. Czy za samo użyczenie będziemy płacić jakiś podatek (ja lub Ojciec)? Pani na infolinii Urzędu Skarbowego powiedziała mi że od

Ojciec nie, przecież nie uzyskuje dochodu/świadczenia- użycza, z definicji nieodpłatnie (art. 710 kc).
Użyczenia od ojca dla syna nie płaci się podatku. Podobno na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego.

Podatki akurat nie są definiowane w KC, ale w Ustawie o podatku
dochodowym od osób fizycznych. Ty uzyskujesz nieodpłatnie świadczenie
(za najem normalnie byś musiał zapłacić), ale zgodnie z tą ustawą
wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest "wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, wycenionych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej(..)".

Art 21 ustęp 125.

sytuacji nie będzie podatku od użyczenia mieszkania? (podatek za wynajem oczywiście będę płacił - ryczałt).

W tej sytuacji zapłacisz tylko podatek od najmu. I nie zapomnij o złożeniu stosownej deklaracji i wpłacaniu zaliczek.

Data: 2018-10-02 11:53:25
Autor: jureq
W dniu Fri, 28 Sep 2018 15:34:15 +0200, użytkownik Netx napisał:

(podatek za wynajem
oczywiście będę płacił - ryczałt).

To rozwiązuje ci inny problem. Gdybyś chciał płacić według skali, to musiałbyś bardzo uważnie sporządzać umowę użyczenia. Tak żeby z jednej strony przenieść na siebie wszystkie możliwe do rozliczenia koszty, a z drugiej żeby to nadal było użyczenie.

Wynajem mieszkania należącego do krewnego