Wypłata odszkodowania AC pojazdu - VAT

Data: 2012-08-28 13:56:52
Autor: Maciek
Wypłata odszkodowania AC pojazdu - VAT
Witam

Jak to w końcu jest z tą wypłatą odszkodowania AC pojazdu w kwocie
netto? Ubezpieczyciele mogą tak robić, nie mogą, robią, bo i tak nic im
z tego powodu nie grozi? Czy ma w tym przypadku znaczenie, czy
poszkodowany jest/nie jest płatnikiem VAT?

Maciek

Data: 2012-08-28 14:11:09
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 28.08.2012 13:56, Maciek pisze:
[...]

A pomyśl.

Odszkodowanie == naprawienie szkody.

Jeśli płatnik VATu dostanie odszkodowanie "jak dla Kowalskiego", to na
czysto zarabia VAT!

A powinien wyjść na zero.

Data: 2012-08-28 14:51:56
Autor: Maciek
W dniu 2012-08-28 14:11, Andrzej Lawa pisze:
Jeśli płatnik VATu dostanie odszkodowanie "jak dla Kowalskiego", to na
czysto zarabia VAT!
A powinien wyjść na zero.
A w jaki sposób? Samochód też naprawi w kwocie netto? Dostanie
odszkodowanie: wykaże przychód (VAT do oddania US), naprawi, dostanie
fakturę, odliczy od przychodu (i od VAT należnego).

Maciek

Data: 2012-08-28 14:55:52
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 28.08.2012 14:51, Maciek pisze:
[...]

Czy ty kiedykolwiek prowadziłeś działalność gospodarczą? W szczególności
z rozliczaniem podatku VAT?

Data: 2012-08-28 15:25:39
Autor: Maciek
W dniu 2012-08-28 14:55, Andrzej Lawa pisze:
Czy ty kiedykolwiek prowadziłeś działalność gospodarczą? W szczególności
z rozliczaniem podatku VAT?
A co z prowadzącym DG, który ubezpieczył samochód nieużywany zupełnie w DG?

Maciek

Data: 2012-08-28 15:42:15
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 28.08.2012 15:25, Maciek pisze:
[...]

To są tak na prawdę dwie zupełnie różne osoby. Pytanie jest proste
(MYŚL!!!) - czy VAT za pojazd został/zostanie odliczony, czy nie?

Pamiętaj, że wszelkie odszkodowania to naprawienie szkody - nieobciążone
jakimikolwiek podatkami.

Tyś sobie wyobrażał, że ubezpieczyciel wypłacając odszkodowanie wystawia
ubezpieczonemu VAtowską fakturę z ujemnym saldem?!

Data: 2012-08-28 16:43:31
Autor: Maciek
W dniu 2012-08-28 15:42, Andrzej Lawa pisze:
Tyś sobie wyobrażał, że ubezpieczyciel wypłacając odszkodowanie wystawia
ubezpieczonemu VAtowską fakturę z ujemnym saldem?!
Pojęcia nie mam, co wystawia, ale o ile wiem trzeba to ująć jako
przychód (więc być może odprowadzić także VAT. Ubezpieczyciel pyta
jedynie, czy poszkodowany jest płatnikiem VAT i mam wrażenie, że na tej
podstawie decyduje o wypłacie kwoty brutto, czy netto, zupełnie nie
zastanawiając się, czy ubezpieczany pojazd ma cokolwiek wspólnego z
działalnością gospodarczą poszkodowanego.

Maciek

Data: 2012-08-28 22:26:40
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 28 Aug 2012, Maciek wrote:

[...]

  Nie myl spraw ze sobą.
- kosztem jest naprawa samochodu i to jest *usługa*
- przychodem jest odszkodowanie, a to usługa nie jest, pod VAT w ogóle
  nie podlega. Podobnie jak nie masz VAT np. przy odsetkach bankowych
  (i wszelkich innych też - zwróć uwagę, że jak np. za prąd zapłacisz
  z opóźnieniem i operator doliczy Ci odsetki, to albo są w osobnej
  nocie odsetkowej albo w osobnej pozycji i VATu do nich NIE MA)
   Ów przychód nie stanowi więc obrotu.

  I teraz tak:
- dla zwolnionego z VAT lub niepodlegającego, kosztem jest
  zapłata BRUTTO
- dla "100%" VATowca kosztem jest wyłącznie kwota netto, bo
  wartość VAT sobie odliczy od tego VATu, ktory sam pobiera
  od klientów.

Ubezpieczyciel pyta
jedynie, czy poszkodowany jest płatnikiem VAT i mam wrażenie,

  Masz. Wrażenie, słuszne :)
(a jakby co, to po prostu poszkodowany się odezwie)

że na tej
podstawie decyduje o wypłacie kwoty brutto, czy netto, zupełnie nie
zastanawiając się, czy ubezpieczany pojazd ma cokolwiek wspólnego
z działalnością gospodarczą poszkodowanego.

  Nic się nie martw, jak trafi na podatnika VAT który ma "nieVATowany"
pojazd (znaczy nie w ewidencji ST i odliczenie VAT od kosztu
naprawy nie bedzie przysługiwało), to onże podatnik już sobie
poradzi.
  Pic w tym, że istotna większość takich podatników ma samochody
w ewidencji właśnie :> (a więc odliczenie VAT przysługuje).

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-08-29 08:19:52
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 28.08.2012 16:43, Maciek pisze:
[...]

Nie rozumiesz pytania - ubezpieczyciel pyta się, czy jesteś *jako*
*właściciel* *tego* *samochodu* płatnikiem VAT. Jeśli samochód nie był
kupowany na firmę, nie ma go w ewidencji i nie odliczasz sobie kosztów
paliwa, to ten samochód z działalnością nie ma nic wspólnego.

Swoją drogą ty się bez zaufanej i kompetentnej księgowej nie dotykaj do
działalności gospodarczej, bo ewidentnie nie masz do tego nawet podstaw
wiedzy i przy pierwszej kontroli popłyniesz.

Data: 2012-08-29 11:09:53
Autor: Maciek
W dniu 2012-08-29 08:19, Andrzej Lawa pisze:
[...]
Ja nie jestem od tego, żeby się zastanawiać nad tym, o co pyta mnie
ubezpieczyciel. Ja odpowiadam na pytanie i pod odpowiedzią składam swój
podpis, za poświadczenie nieprawdy grożą mi bliżej nieokreślone sankcje.

Swoją drogą ty się bez zaufanej i kompetentnej księgowej nie dotykaj do
działalności gospodarczej, bo ewidentnie nie masz do tego nawet podstaw
wiedzy i przy pierwszej kontroli popłyniesz.
Dzięki za troskę. Pomyśl teraz jak taką znaleźć :->

Maciek

Data: 2012-08-29 15:19:30
Autor: Andrzej Kłos
Maciek pisze:
[...]

a prostym rozwiązaniem jest dla tzw. "samochodów firmowych", w domyśle na ewidencji u płatników podatku VAT, płacenie ubezpieczenia od kwoty netto. I stawka przez to niższa o ~18%, i nikt się nie pyta przy wypłacie o VAT, i masz wszystko czarno na białym.

andy_nek

Data: 2012-08-29 19:32:53
Autor: cef
Maciek wrote:

[...]

Ja kiedyś w formularzu zamazałem kratkę i wpisałem obok "tak i nie".
Ubezpieczyciel nie mógł tego zrozumieć, że płatnik VAT może mieć też
inne nieużywane w DG samochody. Cos tam potem wyjaśniałem, zapłacili brutto.

Data: 2012-08-28 21:53:08
Autor: Andrzej Kłos
Andrzej Lawa pisze:
Pamiętaj, że wszelkie odszkodowania to naprawienie szkody - nieobciążone
jakimikolwiek podatkami.

i tu nie ogarnąłeś całości naszego systemu gospodarczego: przy rozliczaniu ryczałtem kwota netto odszkodowania jest obciążona podatkiem ryczałtowym w wysokości 8,5%

andy_nek

Data: 2012-08-29 08:21:14
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 28.08.2012 21:53, Andrzej Kłos pisze:
Andrzej Lawa pisze:
[...]

Do ryczałtu się nie odnosiłem - było pytanie o VATowca.

Swoją szosą to dość dziwne by było... jesteś pewien?

Data: 2012-08-29 10:27:48
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 29 Aug 2012, Andrzej Lawa wrote:

[...]

  Jeszcze wczoraj rzuciłem okiem do ustaw i wychodzi, że prawdę
napisał. Co do zasady koszty przy ryczałcie są nieodliczalne,
więc i koszty napraw.
  Zaś przychody z odszkodowań podlegają pod regulację ogólną
z UoPDoOF ("nieryczałtową") - bo odrębnej regulacji w ustawie
"ryczałtowej" nie ma - i tam są wyraźnie wyłączone ze zwolnienia.

pzdr, Gotfryd

Wypłata odszkodowania AC pojazdu - VAT