Wypowiedzenie umowy najmu lokalu

Data: 2010-01-04 20:44:28
Autor: Laphroaig
Wypowiedzenie umowy najmu lokalu
Witka,

Wynajmuje lokal boiurowy od 2001 roku. W tym roku postanowilem zmienic biuro i wg. umowy najmu (tej sprzed 9 lat) wynika, ze mam miesieczny okres wypowiedzenia. Bylem u wlasciciela i on wyrazil zdziwienie bo ustawowy okres wypowiedzenia umowy to  miesiace.
Znalazlem w sieci taki komentarz

W umowie najmu można określić konkretny termin jej wypowiedzenia (np. na rok, na pół roku naprzód). Jeśli takiego zastrzeżenia w niej nie ma, obowiązują tzw. ustawowe terminy wypowiedzenia. W przypadku najmu na czas nieoznaczony, jeśli czynsz płatny jest miesięcznie, najem można wypowiedzieć na trzy miesiące naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego. Jest to zasada obowiązująca bezwzględnie. W umowie najmu nie można zapisać terminu krótszego. Wiąże on zarówno właściciela, jak i lokatora. Można natomiast ustalić dłuższy okres wypowiedzenia.
( za strona http://www.rp.pl/artykul/397614,83004_Rozwiazanie_najmu_nie_zawsze_bywa_latwe.html )

Czego nalezaloby sie trzymac, wspomnianych ustawowo 3 miesiecy (moze ta zasada obowiazuje od niedawna) czy tego co w umowie?

--
pozdr
Wojtek

Data: 2010-01-04 20:48:07
Autor: Łukasz Bąk
Laphroaig pisze:

Czego nalezaloby sie trzymac, wspomnianych ustawowo 3 miesiecy (moze ta zasada obowiazuje od niedawna) czy tego co w umowie?

Strzelam - termin z umowy jest wiążący.

--
Łukasz Bąk

Data: 2010-01-04 12:03:09
Autor: przypadek
On 4 Sty, 20:48, Łukasz Bąk <nos...@nomail.pl> wrote:
Laphroaig pisze:

> Czego nalezaloby sie trzymac, wspomnianych ustawowo 3 miesiecy (moze ta
> zasada obowiazuje od niedawna) czy tego co w umowie?

> [...]

pudlo. 688 KC jest uwazany przez przeważającą część doktryny i
orzecznictwo za semiimperatywny.

Data: 2010-01-04 21:21:21
Autor: Laphroaig
Laphroaig pisze:

[...]

Tego sie wlasnie obawiam :(

Zastanawiam sie jednak jak traktowac umowe, w ktorej  pewne zapisy sa niezgodne z KC? (wpisany krotszy czas wypowiedzenia niz wg. KC)

--
pozdr
Wojtek

Data: 2010-01-04 12:42:37
Autor: przypadek
On 4 Sty, 21:21, Laphroaig <moj.lo...@vp.pl> wrote:

Zastanawiam sie jednak jak traktowac umowe, w ktorej  pewne zapisy sa
niezgodne z KC? (wpisany krotszy czas wypowiedzenia niz wg. KC)

ogolnie umowa poza tym zapisem jest wazna. Czy ten zapis jest wazny i
w pewnych warunkach moze znalezc zastosowanie (po zmianie prawa) -
mozna dyskutowac.

Data: 2010-01-05 12:39:11
Autor: Łukasz Bąk
Laphroaig pisze:

[...]

Ale w zasadzie strony umawialy się przy pomocy innych warunków. "Może
być". Semiiimperatywnie do bólu.

Już logiczna konstrukcja (tak wiem, logicznie się prawa nie pojmuje)
jest taka, że zawieramy umowę na jakichś tak warunkach i później się
do nich stosujemy. Co najwyżej warunki tego co ma być w umowie możemy
dostrzegać jako ściśle obowiązujące.

A może to w odniesieniu do prawa karnego? Jeśli chodzi o orzecznictwo
to możesz mieć rację. Zresztą nie wiem. Niech ktoś światły mi
to wyprostuje.

--
Łukasz Bąk

Wypowiedzenie umowy najmu lokalu