Wypowiedzenie umowy najmu mieszkania z powodow zdrowotnych

Data: 2010-01-06 00:29:09
Autor: Agu
Wypowiedzenie umowy najmu mieszkania z powodow zdrowotnych
Witam,
Zwracam sie do Was z takim problemem...
Wynajmuje mieszkanie od 2 miesiecy...Odkad sie wprowadzilam po nocach mnie cos gryzlo.Dosyc dlugo zajelo mi dotarcie do tego co to.Okazalo sie,ze to pluskwy.Jestem alergiczka i kazde ugryzienie powoduje,ze cholernie puchne,a ugryzienia sa coraz czestsze i lada dzien bede miec nawet problem wyjsc z domu:( Wiem jaki jest problem z wytepieniem tego cholerstwa dlatego zaczelam myslec o przeprowadzce.I teraz pytanie: Czy moge w jakikolwiek sposob zerwac umowe bez zadnych konsekwencji z tego powodu?Dodam,ze umowa jest podpisana na czas okreslony z mozliwoscia zerwania dopiero po 2 latach.W przypadku zerwania wczesniej musialabym zaplacic wlascicielowi 2 x czynsz miesiecznego najmu.Jakie jest najbardziej realne rozwiazanie tej sytuacji?
Pozdrawiam
Aga --

Data: 2010-01-05 20:34:39
Autor: witek
Agu wrote:
[...]

1. zaraz, to albo umowa jest podpisana z mozliwoscia zerwania po 2 latach (czyli bez mozliwosci zerwania przez dwa lata), albo jest podpisania, ze  przy zerwaniu placisz 2 x czynsz.
Wyjasnij.
Bo jak jest rzeczyqwiscie jest tak ja piszesz to przez dwa lata wogole nie mozesz zerwac umowy, a dopiero po dwoch latach az do daty konca umowy, mozesz zerwac za 2 z czynsz. A i to uwzgledniajac jeszcze okres wypowiedzenia  cyzli jak pamietam 3 miesiace

2. Plukswy raczej nie sa w standardzie w Polsce jako wyposazenie mieszkania, wiec ja bym myslal w kierunku wezwania wlasciciela do usuniecia niechcianych lokatorow, a potem dopiero zrywal z tego powodu umowa. Tylko obgadal bym to z prawnikiem zanim cokolwiek zrobisz.

Data: 2010-01-06 11:55:28
Autor: Agu
[...]

Po 2 latach moge zerwac umowe bez kosztow,ale tak jak piszesz przy okresie wypowiedzenia 3 miesiecznym.Odzyskuje tez wtedy kaucje.Natomiast,jesli zerwe teraz to musze mu zaplacic 2x miesieczny czynsz i kaucji tez nie odda z tego co pamietam.
Tak wiem,ale...to nie takie proste.Mialam juz wczesniej do czynienia z pluskwami i nawet jesli wlasciciel wezmie sie za usuniecie tego to niestety to potrwa.Na ten czas nie mozemy przebywac w tym mieszkaniu,a tak czy siak zabieg trzeba powtarzac co jakis czas.A miejsc gdzie one moga byc jest mnostwo,bo cale mieszkanie jest w drewnie(boazeria)tapety,a na podlodze wykladzina z listwami:/

Data: 2010-01-06 14:10:10
Autor: witek
Agu wrote:

[...]

Wiec albo masz w umowie, ze przed dwa lata zerwac jej nie mozesz i wowczas jakiekolwiek wypowiedzenie z twojej strony jest po prostu bezskuteczne i umowa trwa dalej, albo mozesz zerwac.
Wiec zastanow sie co masz w umowie.

Tak wiem,ale...to nie takie proste.Mialam juz wczesniej do czynienia z pluskwami i nawet jesli wlasciciel wezmie sie za usuniecie tego to niestety to potrwa.Na ten czas nie mozemy przebywac w tym mieszkaniu

wiec za ten czas mu nie placicie, dopoki mieszkanie nie bedzie zgodne z tym co w umowie. A w umiwe zapewne pluskiew nie bylo.

a tak czy siak zabieg trzeba powtarzac co jakis czas.A miejsc gdzie one moga byc jest mnostwo,bo cale mieszkanie jest w drewnie(boazeria)tapety,a na podlodze wykladzina z listwami:/

Wiec mysl o zerwaniu umowy jakby to ładnie nazwac "z powodu niezgodnosci towaru z umowa".
Tylko, ze to ci radze skonsultowac z kims kto sie na tym zna.

Data: 2010-01-06 22:15:06
Autor: Agu
[...]

W umowie mam tak:
Strony obowiazuje 3-miesieczny termin wypowiedzenia,jednakze wypowiedzenie moze nastapic nie wczesniej niz po uplywie 2 lat od chwili zawarcia niniejszej umowy.Skutkiem wypowiedzenia umowy przed tym terminem bedzie obowiazek wyplacenia kary umownej w wysokosci 2-miesiecznego czynszu najmu przez strone,ktora zerwala umowe.

Nie sadze,zeby wlasciciel wiedzial co jest w tym mieszkaniu,a co nie,bo z tego co zauwazylam nie pofatygowal sie nawet,zeby posprzatac po poprzednich lokatorach.Tydzien czasu przed wprowadzeniem sie walczylismy z ogarnieciem wszystkiego tak,zeby dalo sie tu mieszkac.W dniu podpisywania umowy obiecal nam tez wymiane prysznica,bo przecieka,a do tego pojawia sie coraz wiecej grzyba.Gdy go poprosilismy o zalatwienie tej sprawy to zaproponowal remont tego,jednak wspomnial o dzieleniu kosztow na pol.Nie zgodzilam sie na to,bo wydaje mi sie,ze to tylko i wylacznie jego dzialka.Z reszta w umowie mam jasno,ze tego typu rzeczy zalatwia wynajmujacy.

Data: 2010-01-06 17:52:44
Autor: witek
Agu wrote:
[...]

ale bzdury
to albo wypowiedzenie nie moze nastapic wczesniej niz po uplywie dwoch lat, albo moze nastapic i wiaze sie z zaplaceniem 2 x czynsz.

> [...]
wszystkiego tak,zeby dalo sie tu mieszkac.W dniu podpisywania umowy obiecal nam tez wymiane prysznica,bo przecieka,a do tego pojawia sie coraz wiecej grzyba.Gdy go poprosilismy o zalatwienie tej sprawy to zaproponowal remont tego,jednak wspomnial o dzieleniu kosztow na pol.Nie zgodzilam sie na to,bo wydaje mi sie,ze to tylko i wylacznie jego dzialka.Z reszta w umowie mam jasno,ze tego typu rzeczy zalatwia wynajmujacy.

trzeci raz ci juz pisze.
skonsultuj z prawnikiem jak rozwiazac umowe o wynajem mieszkania, w ktorym nie daje sie mieszkac.

Data: 2010-01-06 19:52:23
Autor: Łukasz Bąk
Agu pisze:

[...]

Jaka dziwaczna ta umowa. Wzorowana chyba na umowach abonamentowych.
Jeszcze brakuje informacji czy darmowe minuty przechodzą na następny
miesiąc. ;) Sobie ktoś jakieś "kary" powymyślał no ale umowę podpisano.

Ja bym czegoś takiego po prostu nie podpisywał a sprawę postawił jasno
jak w tej umowie którą sam jako najemca podpisałem. Płacę z góry, do
10tego, umówioną kwotę. Umowa bezterminowa z 3 miesięcznym
wypowiedzeniem i dotyczy to obu stron. Punkt o tym, że można umowę
rozwiązać w przypadku gdy zdemoluje mieszkanie lub będę napastował
sąsiadów (nie dosłownie) i wszystko. Jakieś kaucje, kary... po co
to komu?

A już tak w temacie to może porozmawiać z właścicielem tego przybytku?
Co on na to? Zakładam, że trzyma się kurczowo umowy i ma gdzieś, że ma
robactwo w mieszkaniu. W rozmowie wpleść wyraz "sanepid" i dam głowę,
że jak komuś fantazja podpowiada takie umowy to ta sama podpowie mu
,że może być nieciekawie.

Współczuje.

--
Łukasz Bąk

Data: 2010-01-06 20:56:12
Autor: Zygmunt
[...]

A czy jeśli właściciel wiedział wcześniej o pluskwach a wynajął lokal i nie
poinformował o tym najemcy to czy nie odpowiada za narażenie na utratę zdrowia?
W końcu osoba silnie alergiczna to może i zejść od ugryzienia.

Data: 2010-01-08 02:04:29
Autor: mvoicem
(06.01.2010 20:56), Zygmunt wrote:
[...]

Wydaje mi się że miałby zastosowanie ten art. KC:

"Art. 682.
Jeżeli wady najętego lokalu są tego rodzaju, że zagrażają zdrowiu
najemcy lub jego
domowników albo osób u niego zatrudnionych, najemca może wypowiedzieć najem
bez zachowania terminów wypowiedzenia, chociażby w chwili zawarcia umowy
wiedział o wadach."

Pluskwy raczej bezdyskusyjnie zagrażają zdrowiu nawet osób niealergicznych.

p. m.

Data: 2010-01-06 22:10:57
Autor: GK
Wypowiedzenie umowy najmu mieszkania z powodow zdrowotnych
Na szczęście dla Ciebie (a nieszczęście setek tysięcy innych najemców i wynajmujących), lokatorzy w Polsce chronieni są głównie przez ustawy, nie umowy. :)

IMHO, Twoi sublokatorzy ;) sprawiają, że lokal obarczony jest wadą określoną w art. 682 Kodeksu cywilnego - zagraża Twojemu zdrowiu. Przepis ten pozwala Ci wypowiedzieć najem ze skutkiem natychmiastowym, nawet jeśli widziałabyś te pluskwy w chwili zawierania umowy. Dodatkowo żądasz obniżenia czynszu za czas trwania wad (obecności pluskiew) na podstawie art. 664 par. 1., o ile o plsukwach nie wiedziałaś w chwili zawarcia umowy.

Z ostrożności, w razie gdyby ktoś miał wątpliwości, że obecność pluskiew zagraża zdrowiu Twojemu i domowników, można skorzystać z uprawnień z art. 664 par. 2 kc. Daje on możliwość wypowiedzenia najmu bez zachowania terminów wypowiedzenia po uprzednim wezwaniu wynajmującego do usunięcia wad i niedokonaniu przez niego naprawy w "odpowiednim czasie" (najlepiej określić w wezwaniu sensowny termin).

Alternatywnie możesz skorzystać z uprawnień określonych w art. 663 kc. Dodatkowo odpowiedzialność wynajmującego, czyli po bezskutecznym wezwaniu wynajmującego do usunięcia wad lokalu, usunąć je we własnym zakresie kosztem obciążając wynajmującego.

Pozostaje jeszcze kwestia dowodowa (zdjęcia, filmiki, świadkowie, zawiadomienia czy wezwania skierowane do wynajmującego) i fizyczna możliwość wyciągnięcia kasy, którą już zapłaciłaś wynajmującemu.

Cała korespondencja z wynajmującym oczywiście na piśmie, za potwierdzeniem odbioru.

Pozdrawiam - GK

Ps. Zapomnij o "niegodności towaru z umową", odwołania się do postanowień umów i innych wspaniałych rad Witka i Łukasza Bąka. :)

Data: 2010-01-06 17:55:03
Autor: witek
  GK wrote:

Ps. Zapomnij o "niegodności towaru z umową", odwołania się do postanowień umów i innych wspaniałych rad Witka i Łukasza Bąka. :)

dlatego właśnie napisałem w  "".
Wolabym nie dawać rad przed przeczytaniem umowy, która jak widać sama w sobie jest trochę bzdurna i nie wiadomo co jeszcze zawiera.

Wypowiedzenie umowy najmu mieszkania z powodow zdrowotnych