Wypowiedzenie umowy pracy ze skutkiem n atychmiastowym - rażące naruszenie praw pra cownika

Data: 2009-12-15 10:44:25
Autor: GK
Wypowiedzenie umowy pracy ze skutkiem n atychmiastowym - rażące naruszenie praw pra cownika
Witam,
Ciekawe mnie taka sprawa, kiedy można skorzystać z takiej formy rozwiązania umowy o pracę? I co podciągnąć można pod naruszenie praw pracownika, a poza tym jak to ewentualnie udowodnić?
Pozdrawiam,
Grzegorz

Data: 2009-12-15 10:53:47
Autor: Liwiusz
GK pisze:
Witam,
Ciekawe mnie taka sprawa, kiedy można skorzystać z takiej formy rozwiązania umowy o pracę? I co podciągnąć można pod naruszenie praw pracownika,

   W art. 100 kp są opisane podstawowe obowiązki pracownika.

a poza tym jak to ewentualnie udowodnić?

  Wszelkimi możliwymi sposobami.

--
Liwiusz

Data: 2009-12-15 10:01:15
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 15 Dec 2009 10:53:47 +0100, Liwiusz napisał(a):

[...]

Pytanie dotyczyło "dyscyplinarki dla pracodawcy", nie "dla pracownika" ;-)

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-12-15 11:07:19
Autor: Liwiusz
Olgierd pisze:
[...]

   Ach, tytuł mnie zmylił. To niech będzie - obowiązku pracodawcy - art. 94 kp :)

--
Liwiusz

Data: 2009-12-15 11:15:45
Autor: GK
Liwiusz pisze:
Olgierd pisze:
[...]

Dzięki!
Tak sobie czytam i czytam i są takie podpunkty:
2)   organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy,

Jeśli więc przychodzę do pracy i nie mam czym się zająć, bo np. od tygodnia nie ma dla mnie zajęcia, to jest to łamanie praw pracownika?

4)   zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

Jeśli przeprowadzano badania - pomiary oświetlenia i na moim stanowisku pracy jest zbyt ciemno, oświetlenie nie spełnia wymaganych norm - czy jest to łamanie praw pracownika?

Czy na te dwa podpunkty mogę się powołać i wypowiedzieć umowę o pracę?
Pozdrawiam,

Data: 2009-12-15 10:23:47
Autor: pmlb
Wypowiedzenie umowy pracy ze skutkiem natychmiastowym - rażące naruszenie praw pracownika

Czy na te dwa podpunkty mogę się powołać i wypowiedzieć umowę o pracę?
Pozdrawiam,

Jestes wolnym czlowiekiem czy nie?

Data: 2009-12-15 11:21:08
Autor: spp
W dniu 2009-12-15 11:15, GK pisze:

Czy na te dwa podpunkty mogę się powołać i wypowiedzieć umowę o pracę?

Możesz, ale nie ma gwarancji iż Sąd uzna je za rażące naruszenie. A tylko wtedy możesz się powoływać na wspomniany przepis.

--
spp

Data: 2009-12-15 11:23:43
Autor: Liwiusz
GK pisze:

[...]

   Nie.

[...]

  Tak.

Czy na te dwa podpunkty mogę się powołać i wypowiedzieć umowę o pracę?
Pozdrawiam,

   Na ten drugi. Bo to, że pracodawca nie ma dla Ciebie pracy, a mimo to płaci Ci za gotowość, to tylko pochwalić taką inicjatywę.

   Ale nie doszukuj się większego sensu w KP. Kodeks pracy jest jak komunistyczna konstytucja - daje mnóstwo praw, a w rzeczywistości ludzie w łagrach umierali. Podobnie jest z przepisami EU - masz prawo do tego, masz prawo do tamtego, tak jakby trzeba było pisać konstytucję, aby ktoś miał prawo coś powiedzieć. A jaka jest rzeczywistość - każdy widzi. Pomimo konstytucyjnego zakazu ekstradycji pewnych grup ludzi, i tak była ona dokonywana.

   KP też daje wiele ładnie wyglądających praw, ale jak się wczyta w te nonsensy, to wychodzą właśnie takie kwiatki, że jak ktoś komuś chciałby zapłacić milion złotych za nicnierobienie, to nie może, bo musi organizować pracę zapewniającą pełne wykorzystanie czasu :)

   Może napisz dlaczego chcesz rozwiązać umowę, oraz jaką umowę masz (na czas określony, nieokreślony, czy ma termin wypowiedzenia itp.).

--
Liwiusz

Data: 2009-12-15 12:03:32
Autor: mi
[...]

Wy obywatelu, lepiej uważajcie co za wichrzycielstwo siejecie. Aktualną linią
partii jest kochać Unię, to macie kochać! Rozumiemy się?!

Towarzysz Populista już znalazł sposób na takich jak wy. I to nawet nie czekając
na dyrektywy towarzyszy europejskich. Ustawa hazardowa niebawem pozwoli
ponamierzać i powyłapywać takie podejrzane indywidua nawet bez kontroli
marionetkowych sądów. Hehe, ale towarzysz znalazł fajny sposób na ten tych tam
internetautów. "Ustawa hazardowa", hehe. Łebski towarzysz z niego, cała partia
dumna.

mi

Data: 2009-12-15 12:42:38
Autor: GK
Liwiusz pisze:

[...]

Nie twierdzę, że chcę, po prostu sprawdzam możliwości gdybym nagle zachciał, np. inna, lepsza propozycja pracy. Nie uśmiecha mi się dalsze siedzenie i nic nierobienie. Po to przychodzę aby pracować i zarabiać, i dostawać jakąś premię od wykonywanej pracy. Jeśli wszyscy pracują wokół i mają z tego dodatkowe profity to nie wkurzało by Was, gdybyście siedzieli, nic nie robili i nic z tego nie mieli? Mnie wkurza. Wysłałem kilkanaście cv, gdyby ktoś był zainteresowany to chciałbym mieć możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy niż za wypowiedzeniem.
A umowę mam na czas nieokreślony, pracuję u tego pracodawcy 2,5 roku.
Pozdrawiam,
Grzegorz

Data: 2009-12-15 12:47:01
Autor: Liwiusz
GK pisze:
Liwiusz pisze:

[...]

   Ale jakąś podstawę masz?

kilkanaście cv, gdyby ktoś był zainteresowany to chciałbym mieć możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy niż za wypowiedzeniem.
A umowę mam na czas nieokreślony, pracuję u tego pracodawcy 2,5 roku.

   No to masz miesiąc kalendarzowy wypowiedzenia. Jak Ci się nicnierobienie nie podoba, możesz się zwolnić i teraz, do końca stycznia pracę na pewno znajdziesz :)

--
Liwiusz

Data: 2009-12-15 12:52:11
Autor: RadoslawF
Dnia 2009-12-15 12:47, Użytkownik Liwiusz napisał:

[...]

Nie musi.
W większości firm jak trzeba kogoś zwolnić to najpierw izoluje się
takiego od pracy i jest podstawa do zwolnienia.

Pozdrawiam

Data: 2009-12-15 12:50:23
Autor: Johnson
W dniu 2009-12-15 11:23, Liwiusz pisze:

[...]

Na ten drugi też nie - art. 210 §1 kp.

--
@2009 Johnson
Gdy widzisz mędrca, myśl o tym, by mu dorównać. Gdy widzisz tego, komu brak rozsądku, zastanów się nad sobą samym.

Data: 2009-12-15 12:51:17
Autor: Liwiusz
Johnson pisze:
[...]

   Do czego to doszło, ludzie narzekają, że nie mają co robić w pracy. W necie siedzieć, i nie narzekać! ;)

--
Liwiusz

Data: 2009-12-15 12:49:04
Autor: Johnson
[...]

Nie możesz.
Na bhp jest art. 210 §1 kp - czyli nic nie robisz, a ci płacą ;)

Data: 2009-12-15 13:43:03
Autor: Herald
Dnia Tue, 15 Dec 2009 12:49:04 +0100, Johnson napisał(a):

[...]

Przecież i tak już nic nie robi. A najprawdopodobniej mu płacą za to, bo
gdyby nie płacili to by jednak już "wypowiedział natychmiastowo" umowę o
pracę pracodawcy ;)

Data: 2009-12-15 15:17:03
Autor: GK
Herald pisze:

[...]

Znaczy to nie do końca nic nie robię, ale są dni, w które faktycznie nie ma co robić.

Data: 2009-12-15 15:09:55
Autor: pmlb
[...]

Juz ci napisalem, jestes wolnym czlowiekiem. Widac dla ludzi w Polsce to puste slowa...
Jak znajdziesz inna prace to po prostu tam idziesz i niech pracodawca ma strupa a nie ty, bo pracodawca o ciebie martwic sie nie bedzie.
Swiadectwo pracy musi wydac bo taki ma obowiazek, na swiadectwie pracy nie ma (nie powinno byc) jak rozwiazano umowe o prace. I klamac pracodawca nie moze bo pojdziesz z tym do sadu pracy.
Strach przed pozuceniem pracy obowiazuje w krajach o totalitarnych rzadach lub kompletnie zniewolonych spoleczenstwach. To pracodawca powinien sie martwic bys go nie rzucil i dbac by mial ludzi do pomnazania majatku a nie ty, jak masz lepsza okazja bac sie, konsekwencji olania badziewnego pracodawcy. Tak jest w calej zachodniej europie a na pewno w UK. Gdzie poinformowanie pracodawny na pare dni przed odejsciem jest uwazane za najwiekszy objaw grzecznosci:) na 80% przypadkow, pracownik po prostu nie przychodzi do pracy nikogo nie informujac... W UK pracownicy daja swiadectwo pracodawcom a nie odwrotnie!
Jesli dany pracodawca za czesto szuka pracownikow, znaczy ludzie uciekaja, to znaczy cos jest z nim nie tak i taki pracodawca ma problem znalesc dpbra kadre. Pracownik, fachowiec zawsze bedzie w cenie - i to sobie zapamietaj!
Jak juz npaisalem, jestes wolnym czlowiekiem! Nie rezygnuj ze swojej wolnosci w imie "bo nie wypada"... Pracodawca nie zna takie stwierdzenia jak "wstyd" czy "nie wypada".  liczy sie tu i teraz oraz JA. JA jest najwazniejsze! Ty jestes sobie bossem, pamietaj o tym, jak ty siebie traktujesz tyle wart jestes!!!
Owszem stereotypy ciezko lamac... zwlaszcza w polsce ale popatrz na swojego pracodawce, czy jemu bylo by cie zwolnic jak by mu sie to oplacalo?

Data: 2009-12-15 16:15:11
Autor: Liwiusz
pmlb pisze:

Swiadectwo pracy musi wydac bo taki ma obowiazek, na swiadectwie pracy nie ma (nie powinno byc) jak rozwiazano umowe o prace. I klamac

   Na świadectwie pracy jest informacja o tym, w jaki sposób rozwiązano umowę o pracę. I istnieje możliwość, że znajdzie się tam informacja, że umowę rozwiązano z uwagi na rażące zaniedbania obowiązków pracownika.

   Inna sprawa, że wówczas pracodawca musi wypowiedzieć umowę w takim trybie, co nie zawsze się zdarza. Zwłaszcza, jeśli pracownik porzucając stanowisko pracy wypowie umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Ponadto pracodawca może zażądać od takiego pracownika odszkodowania, ale to również teoria, rzadko kiedy występująca w praktyce.

pracodawca nie moze bo pojdziesz z tym do sadu pracy.

   I przegrywasz.

Jak juz npaisalem, jestes wolnym czlowiekiem! Nie rezygnuj ze swojej

   Czy bycie wolnym człowiekiem oznacza w UK, że można nie dotrzymywać zawartych umów? Czy pracodawca - powołując się na bycie wolnym - też może wywalić pracowników na bruk?

--
Liwiusz

Data: 2009-12-15 16:16:16
Autor: Johnson
W dniu 2009-12-15 16:09, pmlb pisze:

Juz ci napisalem, jestes wolnym czlowiekiem. Widac dla ludzi w Polsce to
puste slowa...

Wolni ludzie dotrzymują umów.

Swiadectwo pracy musi wydac bo taki ma obowiazek, na swiadectwie pracy
nie ma (nie powinno byc) jak rozwiazano umowe o prace.

Jak nie powinno ? Najpierw art. 52 kp, jako porzuci pracę, a potem to samo do świadectwa.