Wypożyczanie filmów a prawo autorskie

Data: 2009-10-17 11:23:45
Autor: sdf sf
Wypożyczanie filmów a prawo autorskie
Witam,

Mam pytanie odnośnie licencji na wypożyczanie filmów. Z tego co się do
tej pory zorientowałem wynika, że nabywając taką licencję do tytułu,
mogę zarabiać na jej wypożyczaniu nie odprowadzając już z tego tytułu
tantiem do twórcy. Czy można taką współpracę potraktować w inny
sposób, tj. by wypożyczalnia była pośrednikiem, dzięki któremu twórca
ma dostęp do szerszego rynku najemców, wypożyczalnia nie rości sobie
żadnych praw do filmów, jedynie udostępnia platformę, dzięki której
potencjalni klienci mogą zakupić prawa do użytku osobistego na
określony okres od autora, a pośrednik czyli wypożyczalnia dostaje
prowizję? Mam tu na myśli bardziej wypożyczalnię internetową i
prowizję od wypożyczenia sztuki. Proszę również o podanie podstawy
prawnej o ile to możliwe. Dziękuję.

Pozdrawiam
KT

Data: 2009-10-18 05:12:27
Autor: SzalonyKapelusznik
On 17 Paź, 20:23, sdf sf <kaczkatac...@gmail.com> wrote:
[...]

Opisales dzialania wypozyczalni. Czegos nie dopisales?

Data: 2009-10-18 09:43:49
Autor: sdf sf
Wypożyczanie filmów a prawo autorskie
On 18 Paź, 14:12, SzalonyKapelusznik <szalonykapelusz...@gmail.com>
wrote:
On 17 Paź, 20:23, sdf sf <kaczkatac...@gmail.com> wrote:

> Witam,

<ciach>.

> Pozdrawiam
> KT

Opisales dzialania wypozyczalni. Czegos nie dopisales?

Hmm ok. Dzięki za wskazówkę, spróbuję jeszcze raz.. :)

Moje aktualne wyobrażenie o działaniu wypożyczalni: wypożyczalnia
kupuje licencję do tytułu za duże pieniądze, a w zamian twórca nie
interesuje się jak często jest film wypożyczany i nie dostaje z tego
tytułu tantiem. W jakim stopniu to wyobrażenie odpowiada
rzeczywistości?

Chciałbym nie wykupować licencji, tylko umożliwiać klientom
wynajmowanie filmów, a pieniądze pomniejszone o niewielką prowizję
dostarczać dystrybutorom.

Czy dobrze kombinują, czy nie da rady? Jeśli nie to jaka ustawa tego
zakazuje?

Pozdrawiam
KT

Data: 2009-10-18 19:36:01
Autor: Tomek

wrote:
On 17 Paź, 20:23, sdf sf <kaczkatac...@gmail.com> wrote:

> Witam,

<ciach>.

> [...]

dostarczać dystrybutorom.

Czy dobrze kombinują, czy nie da rady? Jeśli nie to jaka ustawa tego

Wg mnie art. 51 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU19940240083&type=3&name=D19940083Lj.pdf

--
Tomek

Data: 2009-10-18 12:47:25
Autor: sdf sf
On 18 Paź, 19:36, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:
Dnia 18-10-2009 o 18:43:49 sdf sf <kaczkatac...@gmail.com> napisał(a):

> [...]

> zakazuje?

Wg mnie art. 51 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Dzięki, tak daleko nie udało mi się dobrnąć w tej ustawie. Z tym że
nie wiem, co oznacza "wyczerpuje" w prawniczym jezyku..

3. Wprowadzenie do obrotu oryginału albo egzemplarza utworu na
terytorium Eu-
   ropejskiego Obszaru Gospodarczego wyczerpuje prawo do zezwalania na
dalszy
   obrót takim egzemplarzem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z
wyjątkiem
   jego najmu lub użyczenia.

"wyczerpuje prawo do zezwalania na dalszy obrót"

Tak na mój chłopski rozum znaczy to, że już nikt inny nie może dostać
pozwolenia na obrót. Czy, że nie potrzeba zezwolenia? Szczerze, to nic
nie rozumiem z tego ustępu i nie wiem czy się on do mnie odnosi, a
jeśli tak to czy jest to korzystny dla mnie ustęp czy nie :D Chyba
muszę łyknąć szerszy kontekst z ustawy czy coś ;)

Pozdrawiam i proszę o wsparcie ;)

Data: 2009-10-18 21:53:23
Autor: Tomek
Dnia 18-10-2009 o 21:47:25 sdf sf <kaczkataczka@gmail.com> napisał(a):

> [...]

Tak na mój chłopski rozum znaczy to, że już nikt inny nie może dostać
pozwolenia na obrót. Czy, że nie potrzeba zezwolenia?

Wg mnie: wyczerpuje prawo wprowadzajacego, więc nie musisz się pytać o  zgodę
na odsprzedaż np. filmu na DVD, natomiast ten 'luz prawny' nie obowiązuje
w momencie gdy nie chcesz sprzedawać lecz wypożyczać - wtedy potrzebujesz
zgody uprawnionego, czyli licencji na wypożyczanie.

--
Tomek

Data: 2009-10-18 13:51:44
Autor: sdf sf
On 18 Paź, 21:53, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:
Dnia 18-10-2009 o 21:47:25 sdf sf <kaczkatac...@gmail.com> napisał(a):

> [...]

w momencie gdy nie chcesz sprzedawać lecz wypożyczać - wtedy potrzebujesz
zgody uprawnionego, czyli licencji na wypożyczanie.

A kim byłby ten uprawniony? Dystrybutor tak? A czy ewentualna licencja
musiałaby być opłacona z góry, czy mogłaby być procentowo od każdego
wypożyczonego egzemplarza, na bieżąco? Jakiś inny ustęp to reguluje
czy to już zostaje kwestią umowy stron?

Pozdrawiam
KT

Wypożyczanie filmów a prawo autorskie