Wyprawy / nawigacja pytania początkującego

Data: 2009-10-29 15:42:34
Autor: Jesse Custer
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Mam pytanie jako nowicjusz w kwestii długich wypraw z sakwami, jak
radzicie sobie z wytyczaniem trasy i nawigacją. Gps, mapa samochodowa
czy drukowane mapki + mapnik i kompas? Co robicie w przypadku
trafienia na drogę szybkiego ruchu lub zakaz wjazdu dla rowerów?
Kluczycie szukając objazdów czy jedziecie i się tym nie przejmujecie?
Sam próbowałem śmigać posługując się gps z auto-mapą ale nawet pomimo
wybierania trybu omijania autostrad prędzej czy później na jakieś
lądowałem kierując się wskazaniami. Przełączanie na tryb przełajowy /
terenowy też niewiele pomagało.

Data: 2009-10-29 23:54:21
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Jesse Custer bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić):
Mam pytanie jako nowicjusz w kwestii długich wypraw z sakwami, jak
radzicie sobie z wytyczaniem trasy i nawigacją. Gps, mapa samochodowa
czy drukowane mapki + mapnik i kompas?

Do generalnego planowania trasy dobrze nadają się mapy typu 1:500k, 1:750k,
1:1M, potem jakieś atlasy 1:200k. Nie można kupować map zbyt szczegółowych
(powiedział człowiek, który w Serbii kupił mapę Durmitoru 1:22k...), bo te
zawierają strasznie mały obszar i wprowadzają generalny zamęt poprzez
ilości szczegółów.

Co robicie w przypadku
trafienia na drogę szybkiego ruchu lub zakaz wjazdu dla rowerów?

Na drogi szybkiego ruchu to nie trafiałem jeszcze (najwyżej na jakieś
tłoczne krajówki bez wyraźnych oznaczeń autostrady/DSR), zakaz ruchu
rowerów - olewam, jeżeli wiąże się z nadłożenie Bóg-wie-ilu-kilometrów
(vide: Węgry).
Pamiętaj, że czasami wiąże się to (tzn.: olanie zakazu) z ryzykiem, że
gdzieś ktoś Cię zawróci. W Czarnogórze spotkała nas niemiła przygoda w
postaci niewpuszczenia do tunelu Sozina (ponad 4km długości), trza było się
wracać. Ale przejazd był płatny, gdyby nie to to pewnie w ogóle byśmy się
nie przejęli zakazem ruchu rowerów ;-)

[...]

Na GPSach się nie znam. Czasami ułatwiają życie, fakt. Wolę jednak papier.

Data: 2009-10-29 16:24:06
Autor: Jesse Custer
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Na razie pytam bardziej pod kontem wypraw krajowych, na wyprawy
zagraniczne przyjdzie czas z doświadczeniem :).
Problem z autostradami / drogami szybkiego ruchu jest głownie przy
większych aglomeracjach z których ciężko jest czasem wyjechać klucząc
alternatywnymi drogami ( o ile takie w ogóle są).

Data: 2009-10-30 00:50:47
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
[...]

W ostateczności do miast można wjeżdżać pociągami podmiejskimi jeżeli takie
są (Warszawa, Kraków).
Jeżeli chcesz poruszać się po GOPie to... Może lepiej nie ;-)
Gdybyś wjeżdżał do Krakowa od zachodu to odezwij się na priv, wyjaśnię jak
wjechać nieinwazyjnie do samiusieńskiego Rynku Głównego.
Poza tym - gdzie urok w jeżdżeniu po mieście? Ja rozumiem, zabytki... Ale
zabytki to autokarem, a nie na rowerze, bo go jeszcze kto rąbnie. Nie miej
małych miasteczek w dupie (za Bursą).

Data: 2009-10-29 17:42:02
Autor: Jesse Custer
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego

W ostateczności do miast można wjeżdżać pociągami podmiejskimi jeżeli takie
są (Warszawa, Kraków).

Ano można, ale jak wyprawa rowerowa to 100% trasy preferował bym
rowerem, no chyba że jakaś awaria czy inne nieprzewidziane
okoliczności (odpukać).

Jeżeli chcesz poruszać się po GOPie to... Może lepiej nie ;-)
Gdybyś wjeżdżał do Krakowa od zachodu to odezwij się na priv, wyjaśnię jak
wjechać nieinwazyjnie do samiusieńskiego Rynku Głównego.

Jest to w planach, z Katowic jestem więc mam stosunkowo niedaleko :)

Poza tym - gdzie urok w jeżdżeniu po mieście? Ja rozumiem, zabytki.... Ale
zabytki to autokarem, a nie na rowerze, bo go jeszcze kto rąbnie. Nie miej
małych miasteczek w dupie (za Bursą).

Po prostu czasem tak jest najwydajniej, żeby drogi nie nadkładać
tudzież coś zobaczyć, przegryźć, fotki strzelić. Ale w mieście sobie
radzę, chodzi mi raczej o całkiem nowe okolice i przemieszczanie się
poboczem / drogami tam gdzie teoretycznie rowerem się przemieszczać
nie powinno ;).
A małe miasteczka bynajmniej nie są prze zemnie dyskryminowane :)

Data: 2009-10-30 11:02:04
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Jesse Custer bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić):
Po prostu czasem tak jest najwydajniej, żeby drogi nie nadkładać
tudzież coś zobaczyć, przegryźć,

A to w małych miasteczkach nie da się jeść?

fotki strzelić.

To się robi przy znaku, na przykład: "ZAKOPANE". To jest tak zwany
"Wolff-style" ;-)

Data: 2009-10-30 06:10:53
Autor: tadek
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego

--
Pozdrowienia,                            | Próżnoś repliki się spodziewał
Marek 'marcus075' Karweta                | Nie dam ci prztyczka ani klapsa.

GPS przydaje się również na jedniodniowych wycieczkach po lasach np.
Latem tego roku z  żoną zadysponowaliśmy sobie przejazd ze
Szczebrzeszyna do Zwierzyńca ale jakąś traską opisaną w przewodniku.
Wszystko się zgadzało z opisem do momentu wjazdu do lasu. Tej leśnej
drogi nie było na GPMapie tylko zielona plama lasu, opis z przwodnika
przestał korelować z tym co było w naturze. Błoto jak wszyscy diabli
ALE znacznik w GPS-e pokazywał że cały czas posuwamy się w poprzek
lasu w kierunku drogi będącej po przeciwnej stronie lasu i prowadzącej
do Zwierzyńca. Oszczędziło mi to stresu związanego z możliwością
zaginięcia lesie. CN ma trochę bardziej rozbudowaną sieć dróg
gruntowych natomiast GPMapa ma kolorystykę i szczegółterenu zaznaczone
co się może przydać

Data: 2009-10-30 06:28:10
Autor: Jesse Custer
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Ok, temat mam papierowych mam już jasny dzięki :). Z zasilaniem gps
faktycznie jest problem, mój na pda starcza na 2h maksymalnie. Teraz
planuję zasilić go dodatkowo przez charbike, myślę że to powinno
wystarczyć do pracy w trybie 1h jazdy z wyłączonym gps + ładowanie i
potem 20 min czasu jazdy z gps, lub szybkie zerknięcie dla sprawdzenia
pozycji. Teraz kwestia oprogramowania, automapa jest robiona pod auto
i to wychodzi czasem podczas użytkowania. Jakie oprogramowanie do
gps'a było by najlepszą (do włóczenia się po Polsce ) alternatywą na
rower?  Ideałem jest dla mnie wpisanie punktu docelowego i
automatyczne wytyczenie trasy po drogach z uwzględnieniem ruchu
rowerowego, ewentualnie jakaś dobra opcja off-road prowadząca po
leśnicy ścieżkach i drogach szutrowych.

Data: 2009-10-30 14:47:50
Autor: Kacper Perschke
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Dnia 30.10.2009 Jesse Custer <swientyodmordercow@gmail.com> napisał:
[...]

Mniej myśl - więcej czytaj. Ustal priorytety i ci wyjdzie co chcesz użyć do
swojego celu. W 2008 wiosną poszukałem co jest dostępne w polsce jakie ma
cechy/zalety/wady i kupiłem GPSMAP 60CSx.

[...]

Po dwy latach doświadczenia odpowiadam.  Nie ma takiego ideału.

Wystarczy prześledzić grupę aby zorientować się, że ten automagiczny routing
pozostawia wiele do życzenia. Należy przygotować się wcześniej z google maps,
albo mapami papierowymi. Wytyczyć parę routes które będą w odbiorniku, mieć
świadomość ograniczeń jego firmware i świadomość obszaru w którym się
poruszasz.

KAcper

Data: 2009-10-30 16:13:23
Autor: MadMan
Dnia Fri, 30 Oct 2009 14:47:50 +0100, Kacper Perschke napisał(a):

Mniej myśl - więcej czytaj. Ustal priorytety i ci wyjdzie co chcesz użyć do
swojego celu. W 2008 wiosną poszukałem co jest dostępne w polsce jakie ma
cechy/zalety/wady i kupiłem GPSMAP 60CSx.

A ja miesiąc temu i kupiłem eTrexa Vistę HCx. Jest jeszcze seria Dakota, ale po poczytaniu testów chyba zostałbym przy
serii eTrex. GPSMap bym nie kupił ze względu na cenę i ciemny (podobno)
ekran. --
Pozdrawiam,
ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2009-10-31 17:37:49
Autor: Kacper Perschke
Dnia 30.10.2009 MadMan <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisał/a:
Mniej myśl - więcej czytaj. Ustal priorytety i ci wyjdzie co chcesz
użyć do swojego celu.

Podkreślam w nawiązaniu do poniższej dyskusji.

W 2008 wiosną poszukałem co jest dostępne w polsce jakie ma
cechy/zalety/wady i kupiłem GPSMAP 60CSx.

A ja miesiąc temu i kupiłem eTrexa Vistę HCx.

Co pokazuje, Ĺźe kaĹźdy ma swoje priorytety/wyceny.

[...]
GPSMap bym nie kupił ze względu na cenę i ciemny (podobno) ekran.

Ja po prawie dwu latach używania uważam, że dla mnie był to najlepszy
wybór w tamtym momencie. Dzisiaj czekam na godnego następcę. Rzekłem.

KAcper

Data: 2009-11-01 20:17:09
Autor: Ryszard Mikke
> [...]

serii eTrex. GPSMap bym nie kupił ze względu na cenę i ciemny (podobno)

Nic mi nie wiadomo o ciemnym ekranie, a jeżdżę z tym.

rmikke

Data: 2009-11-01 20:11:44
Autor: Ryszard Mikke
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Jesse Custer <swientyodmordercow@gmail.com> napisał(a):
Ok, temat mam papierowych mam ju=BF jasny dzi=EAki :). Z zasilaniem gps
faktycznie jest problem, m=F3j na pda starcza na 2h maksymalnie.

O, mam dodatkowe uzasadnienie, czemu kupiłem Garmina :D

rmikke

Data: 2009-10-30 07:37:52
Autor: MadMan
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Dnia Thu, 29 Oct 2009 23:54:21 +0100, Marek 'marcus075' Karweta
napisał(a):

Na drogi szybkiego ruchu to nie trafiałem jeszcze

Trafiłeś, sklerotyku, trafiłeś...
http://picasaweb.google.pl/damian.karwot/Balkany_2009#5367478788279311154

Na mapie była to zwykła droga, okazało się że ekspresówka. Niemniej
podobnie jak jacyś lokalsi pojechaliśmy nią, bo objazdu nie sposób było
wytyczyć. --

Data: 2009-10-30 05:04:33
Autor: Piotr Curious Gluszenia Slawinski
Jesse Custer wrote:

[...]

gps+automapa - zapomnij... aczkolwiek jesli juz masz licencje to przydatne
jako ekstra zrodlo danych , ale nie jako 'glowna' nawigacja. moj obecny wybor to mapy 'turystyczne' w malej skali do planowania trasy + nawigacja gps. na mapach w gps'ie czesto warto miec wgrane wszystko co sie dalo znalezc,
openstreetmap, zdjecia lotnicze, zeskanowane mapy terenowe itd.
zeskanowanie mapy 'turystycznej' czesto niestety gwalci juz prawa
autorskie :( tak czy siak - 'turystyczne' mapy nie daja informacji o nawierzchni. w openstreetmap/opencyclemap - jest, sa tez informacje np. o szerokosci
drogi, ale ogolna ilosc informacji jest mala (malo tras itd). warto wiec przy wyznaczaniu trasy zaznaczyc sobie kilka alternatyw do
wyboru . po przejechaniu trasy z gps'em mozna ja tez dodac do bazy , co
przydaje sie jesli planujemy powrot w dane miejsce . mapa ze zbyt duza iloscia detali w trasie przeszkadza, podobnie jak ogolnie
papier, dlatego po wyznaczeniu trasy i 'wprogramowaniu' jej w gps lepiej
uzywac gps, bo mozna mapke latwo skalowac do potrzeb. gdy szukamy
poczty/bankomatu/sklepu warto miec opcje 'powiekszania' mapki ...
przynajmniej mnie sie to nie raz przydalo.

 osobiscie marzy mi sie jeszcze dodatkowy gps rozmiarow komorki (sa takie
juz nawet na rynku, ale 'troche' jeszcze za drogie na moja kieszen ) ktory moglby byc non-stop wlaczony w czasie jazdy , mialby dobry kompas itd,
poki co radze sobie takim raczej wiekszym chowanym w torbie wyciaganym w
chwilach watpliwosci.

jak trafiam na zakaz wjazdu dla rowerow to raczej go objezdzam. wole zlamac
prawo i nielegalnie uzyc mapy satelitarnej zeby znalezc objazd niz dac sie
rozjechac ciezarowka ;) zycie mi mile. zawsze woze ze soba kamizelki - na 99% polskich drog lepiej ubrac (w mojej
okolicy praktycznie tylko niemieckie sciezki rowerowe zapewniaja dosc
bezpieczenstwa zebym nie obawial sie kamizelki zdjac). oczojebne
oswietlenie tez pomaga, nawet w dzien . --

Data: 2009-10-31 22:21:25
Autor: Wojtas
Piotr Curious Gluszenia Slawinski pisze:

zeskanowanie mapy 'turystycznej' czesto niestety gwalci juz prawa
autorskie :(

Bzdura. Jeśli to na twój własny użytek to mogą ci skoczyć. A, że sobie piszą idiotyzmy w licencji to już inna sprawa. Niech ci proces cywilny wytoczą za coś takiego.

--
Pozdr.
wojtas(at)rubikon.pl

"Bujać - to my, panowie szlachta!"

Data: 2009-10-30 07:43:03
Autor: MadMan
Dnia Thu, 29 Oct 2009 15:42:34 -0700 (PDT), Jesse Custer napisał(a):

Gps, mapa samochodowa
czy drukowane mapki + mapnik i kompas?

Najlepiej to i to. --

Data: 2009-10-30 09:33:52
Autor: Jan Cytawa
Jesse Custer napisał:

[...]

Na samym GPS bym nie polegal. Po pierwsze to elektronika a ta ma swoje
kaprysy. Ja w sloncu na ekraniku prawie nic nie widze. Trudno planowac
trase na dluzszym dystansie. Natomiast sa sytuacje, kiedy w trudnym
nawigacyjnie terenie sie przydaje (np. drogi lesne). Bardzo przydatna i
ciekawa jest tez mozliwosc zapisania sladu trasy a potem dopisanie
danych GPS do zdjec. Kiedys myslalem, ze to bajer ale jak zaczalem
zestawiac rozne zdjecia to stwierdzilem ze przydatne. No i jeszcze jest
klopopt z zasilaniem w dluzszym okresie.

Rodzaj mapy zalezy od tego jaki rodzaj turystyki wlasnie uprawiasz. I
generalnie im wiekszy obszar tym wieksza skala jest przydatna. Np. w tym
roku w krajach baltyckich mielismy mape 400-ke jako ogolna a na biezaco
mapy turystyczno topograficzne 200-ki. Dzienne przebiegi byly okolo 80
km. W GPSie mialem topograficzne 100-ki i one sie przydawaly glownie do
szukania ciekawego miejsca na nocleg.
Ja na mapach papierowych generalnie znam sie bardzo dobrze i nie mam
klopotow by wiedziec gdzie jestem. Natomiast jak slyszalem od kolegow
geografow znajomosc map wsrod studentow geografii jest zenujaca. bez
GPSa nie sa wstanie nigdzie trafic. Byc moze taki jest trend i trudno
isc pod prad.

Nawigacja jest praktycznie nieprzydatna na codzien ale np. uzylem jej,
zeby znalezc ciekawy zabytek w Rydze a mielismy tylko adres z
przewodnika. Na planach papierowych tej ulicy nie znalazlem.

Jan Cytawa

Data: 2009-10-30 16:15:47
Autor: MadMan
Dnia Fri, 30 Oct 2009 09:33:52 +0100, Jan Cytawa napisał(a):

Ja w sloncu na ekraniku prawie nic nie widze

Jaki GPS? Vista HCx w słońcu ma bardzo ładnie widoczny ekranik. --

Data: 2009-10-30 09:50:47
Autor: chary
Jesse Custer wrote:
[...]

Ja uzywalem takiej dosyc ogolnej, kilkustronicowej mapy Europy + GPS. Rano/wieczorem ustalalem sobie za pomoca mapy z grubsza w ktorym kierunku i ktoredy chcialbym jechac a potem w ciagu dnia korzystalem tylko z GPS na kierownicy. Duze miasta i aglomeracje omijalem, staralem sie jechac wiochami i malymi miasteczkami. Nigdy nie mialem problemow z autostradami itp. o ktorych wspominasz. Uzywalem City Navigator i UMP. Ogolnie bylem bardzo zadowolony z takiego rozwiazania i uwazam za niemal idealne. Aha, jechalem glownie po plaskim, w przypadku gor wypadaloby jednak miec jakas lepsza mape topograficzna, zeby sie nie wykonczyc ;)

pozdrawiam,
Marek Sosnowski

Data: 2009-10-31 08:06:09
Autor: Iguan007

"Jesse Custer" <swientyodmordercow@gmail.com> wrote in message
Mam pytanie jako nowicjusz w kwestii długich wypraw z sakwami, jak
radzicie sobie z wytyczaniem trasy i nawigacją. Gps, mapa samochodowa

Od razu zaznacze ze z sakwami nie jezdze :) Ale zdarzaja mi sie 200
kilometrowe trasy w nieznanym terenie. Zeby sie nie frustrowac ruchliwymi
drogami badz szutrowkami (jesli jade na szosowce), wczesniej rysuje sobie
trase na
Google Earth i wrzucam do GPS (Garmin 705). Papierowych map nie woze bo
nawet jesli GPS sie zepsuje to teraz do praktycznie kazdego telefonu mozesz
wgrac Google Maps i przedgladnac mape.

Pozdrawiam,
Iguan

Iguan007
Sezon caly rok:

Data: 2009-11-01 11:24:39
Autor: R
[...]

Nigdy nie używałem GPSu gdyż uważam, że na wyprawach rowerowych jest on
zbyteczny i niepraktyczny. Dobra mapka w skali 1:100 000 i jedziesz po najmniej
ruchliwych trasach.

Data: 2009-11-03 01:17:26
Autor: SyZer
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego

jak
radzicie sobie z wytyczaniem trasy i nawigacją.
kupuje mapę na miejscu,
pytam miejscowych,
zbieram mapy sciezek/szlakow
Gps, mapa samochodowa
:D
ok jak planujesz jechac z sakwami ale motorem :D

czy drukowane mapki + mapnik i kompas? Co robicie w przypadku
trafienia na drogę szybkiego ruchu lub zakaz wjazdu dla rowerów?
na jak pisał Marek: na Węgrzech - olewam
ale czasami nie da się inaczej przejechac niz drogą szybkiego ruchu :(

Kluczycie szukając objazdów czy jedziecie i się tym nie przejmujecie?
zlaezy jak jadę z jakaś napotkaną dziewczyną to absolutnie nie jadę
zatłoczoną drogą
lepiej wtedy pokluczyć

[...]
jak potrzebuejsz GPS to mozesz go zasilic z ogniwa przymocowanego na
tylnej sakwie
sa juz takie ogniwa grubosci kartki papieru ktore mozna zginać.

Wyprawy / nawigacja pytania początkującego