Wyprawy / nawigacja pytania początkującego

Data: 2009-10-29 23:54:21
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Jesse Custer bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić):
Mam pytanie jako nowicjusz w kwestii długich wypraw z sakwami, jak
radzicie sobie z wytyczaniem trasy i nawigacją. Gps, mapa samochodowa
czy drukowane mapki + mapnik i kompas?

Do generalnego planowania trasy dobrze nadają się mapy typu 1:500k, 1:750k,
1:1M, potem jakieś atlasy 1:200k. Nie można kupować map zbyt szczegółowych
(powiedział człowiek, który w Serbii kupił mapę Durmitoru 1:22k...), bo te
zawierają strasznie mały obszar i wprowadzają generalny zamęt poprzez
ilości szczegółów.

Co robicie w przypadku
trafienia na drogę szybkiego ruchu lub zakaz wjazdu dla rowerów?

Na drogi szybkiego ruchu to nie trafiałem jeszcze (najwyżej na jakieś
tłoczne krajówki bez wyraźnych oznaczeń autostrady/DSR), zakaz ruchu
rowerów - olewam, jeżeli wiąże się z nadłożenie Bóg-wie-ilu-kilometrów
(vide: Węgry).
Pamiętaj, że czasami wiąże się to (tzn.: olanie zakazu) z ryzykiem, że
gdzieś ktoś Cię zawróci. W Czarnogórze spotkała nas niemiła przygoda w
postaci niewpuszczenia do tunelu Sozina (ponad 4km długości), trza było się
wracać. Ale przejazd był płatny, gdyby nie to to pewnie w ogóle byśmy się
nie przejęli zakazem ruchu rowerów ;-)

Sam próbowałem śmigać posługując się gps z auto-mapą ale nawet pomimo
wybierania trybu omijania autostrad prędzej czy później na jakieś
lądowałem kierując się wskazaniami. Przełączanie na tryb przełajowy /
terenowy też niewiele pomagało.

Na GPSach się nie znam. Czasami ułatwiają życie, fakt. Wolę jednak papier.

Data: 2009-10-29 16:24:06
Autor: Jesse Custer
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Na razie pytam bardziej pod kontem wypraw krajowych, na wyprawy
zagraniczne przyjdzie czas z doświadczeniem :).
Problem z autostradami / drogami szybkiego ruchu jest głownie przy
większych aglomeracjach z których ciężko jest czasem wyjechać klucząc
alternatywnymi drogami ( o ile takie w ogóle są).

Data: 2009-10-30 00:50:47
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
[...]

W ostateczności do miast można wjeżdżać pociągami podmiejskimi jeżeli takie
są (Warszawa, Kraków).
Jeżeli chcesz poruszać się po GOPie to... Może lepiej nie ;-)
Gdybyś wjeżdżał do Krakowa od zachodu to odezwij się na priv, wyjaśnię jak
wjechać nieinwazyjnie do samiusieńskiego Rynku Głównego.
Poza tym - gdzie urok w jeżdżeniu po mieście? Ja rozumiem, zabytki... Ale
zabytki to autokarem, a nie na rowerze, bo go jeszcze kto rąbnie. Nie miej
małych miasteczek w dupie (za Bursą).

Data: 2009-10-29 17:42:02
Autor: Jesse Custer
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego

W ostateczności do miast można wjeżdżać pociągami podmiejskimi jeżeli takie
są (Warszawa, Kraków).

Ano można, ale jak wyprawa rowerowa to 100% trasy preferował bym
rowerem, no chyba że jakaś awaria czy inne nieprzewidziane
okoliczności (odpukać).

Jeżeli chcesz poruszać się po GOPie to... Może lepiej nie ;-)
Gdybyś wjeżdżał do Krakowa od zachodu to odezwij się na priv, wyjaśnię jak
wjechać nieinwazyjnie do samiusieńskiego Rynku Głównego.

Jest to w planach, z Katowic jestem więc mam stosunkowo niedaleko :)

Poza tym - gdzie urok w jeżdżeniu po mieście? Ja rozumiem, zabytki.... Ale
zabytki to autokarem, a nie na rowerze, bo go jeszcze kto rąbnie. Nie miej
małych miasteczek w dupie (za Bursą).

Po prostu czasem tak jest najwydajniej, żeby drogi nie nadkładać
tudzież coś zobaczyć, przegryźć, fotki strzelić. Ale w mieście sobie
radzę, chodzi mi raczej o całkiem nowe okolice i przemieszczanie się
poboczem / drogami tam gdzie teoretycznie rowerem się przemieszczać
nie powinno ;).
A małe miasteczka bynajmniej nie są prze zemnie dyskryminowane :)

Data: 2009-10-30 11:02:04
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Jesse Custer bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić):
Po prostu czasem tak jest najwydajniej, żeby drogi nie nadkładać
tudzież coś zobaczyć, przegryźć,

A to w małych miasteczkach nie da się jeść?

fotki strzelić.

To się robi przy znaku, na przykład: "ZAKOPANE". To jest tak zwany
"Wolff-style" ;-)

Data: 2009-10-30 06:10:53
Autor: tadek
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego

--
Pozdrowienia,                            | Próżnoś repliki się spodziewał
Marek 'marcus075' Karweta                | Nie dam ci prztyczka ani klapsa.

GPS przydaje się również na jedniodniowych wycieczkach po lasach np.
Latem tego roku z  żoną zadysponowaliśmy sobie przejazd ze
Szczebrzeszyna do Zwierzyńca ale jakąś traską opisaną w przewodniku.
Wszystko się zgadzało z opisem do momentu wjazdu do lasu. Tej leśnej
drogi nie było na GPMapie tylko zielona plama lasu, opis z przwodnika
przestał korelować z tym co było w naturze. Błoto jak wszyscy diabli
ALE znacznik w GPS-e pokazywał że cały czas posuwamy się w poprzek
lasu w kierunku drogi będącej po przeciwnej stronie lasu i prowadzącej
do Zwierzyńca. Oszczędziło mi to stresu związanego z możliwością
zaginięcia lesie. CN ma trochę bardziej rozbudowaną sieć dróg
gruntowych natomiast GPMapa ma kolorystykę i szczegółterenu zaznaczone
co się może przydać

Data: 2009-10-30 06:28:10
Autor: Jesse Custer
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Ok, temat mam papierowych mam już jasny dzięki :). Z zasilaniem gps
faktycznie jest problem, mój na pda starcza na 2h maksymalnie. Teraz
planuję zasilić go dodatkowo przez charbike, myślę że to powinno
wystarczyć do pracy w trybie 1h jazdy z wyłączonym gps + ładowanie i
potem 20 min czasu jazdy z gps, lub szybkie zerknięcie dla sprawdzenia
pozycji. Teraz kwestia oprogramowania, automapa jest robiona pod auto
i to wychodzi czasem podczas użytkowania. Jakie oprogramowanie do
gps'a było by najlepszą (do włóczenia się po Polsce ) alternatywą na
rower?  Ideałem jest dla mnie wpisanie punktu docelowego i
automatyczne wytyczenie trasy po drogach z uwzględnieniem ruchu
rowerowego, ewentualnie jakaś dobra opcja off-road prowadząca po
leśnicy ścieżkach i drogach szutrowych.

Data: 2009-10-30 14:47:50
Autor: Kacper Perschke
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Dnia 30.10.2009 Jesse Custer <swientyodmordercow@gmail.com> napisał:
[...]

Mniej myśl - więcej czytaj. Ustal priorytety i ci wyjdzie co chcesz użyć do
swojego celu. W 2008 wiosną poszukałem co jest dostępne w polsce jakie ma
cechy/zalety/wady i kupiłem GPSMAP 60CSx.

[...]

Po dwy latach doświadczenia odpowiadam.  Nie ma takiego ideału.

Wystarczy prześledzić grupę aby zorientować się, że ten automagiczny routing
pozostawia wiele do życzenia. Należy przygotować się wcześniej z google maps,
albo mapami papierowymi. Wytyczyć parę routes które będą w odbiorniku, mieć
świadomość ograniczeń jego firmware i świadomość obszaru w którym się
poruszasz.

KAcper

Data: 2009-10-30 16:13:23
Autor: MadMan
Dnia Fri, 30 Oct 2009 14:47:50 +0100, Kacper Perschke napisał(a):

Mniej myśl - więcej czytaj. Ustal priorytety i ci wyjdzie co chcesz użyć do
swojego celu. W 2008 wiosną poszukałem co jest dostępne w polsce jakie ma
cechy/zalety/wady i kupiłem GPSMAP 60CSx.

A ja miesiąc temu i kupiłem eTrexa Vistę HCx. Jest jeszcze seria Dakota, ale po poczytaniu testów chyba zostałbym przy
serii eTrex. GPSMap bym nie kupił ze względu na cenę i ciemny (podobno)
ekran. --
Pozdrawiam,
ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2009-10-31 17:37:49
Autor: Kacper Perschke
Dnia 30.10.2009 MadMan <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisał/a:
Mniej myśl - więcej czytaj. Ustal priorytety i ci wyjdzie co chcesz
użyć do swojego celu.

Podkreślam w nawiązaniu do poniższej dyskusji.

W 2008 wiosną poszukałem co jest dostępne w polsce jakie ma
cechy/zalety/wady i kupiłem GPSMAP 60CSx.

A ja miesiąc temu i kupiłem eTrexa Vistę HCx.

Co pokazuje, Ĺźe kaĹźdy ma swoje priorytety/wyceny.

[...]
GPSMap bym nie kupił ze względu na cenę i ciemny (podobno) ekran.

Ja po prawie dwu latach używania uważam, że dla mnie był to najlepszy
wybór w tamtym momencie. Dzisiaj czekam na godnego następcę. Rzekłem.

KAcper

Data: 2009-11-01 20:17:09
Autor: Ryszard Mikke
> [...]

serii eTrex. GPSMap bym nie kupił ze względu na cenę i ciemny (podobno)

Nic mi nie wiadomo o ciemnym ekranie, a jeżdżę z tym.

rmikke

Data: 2009-11-01 20:11:44
Autor: Ryszard Mikke
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Jesse Custer <swientyodmordercow@gmail.com> napisał(a):
Ok, temat mam papierowych mam ju=BF jasny dzi=EAki :). Z zasilaniem gps
faktycznie jest problem, m=F3j na pda starcza na 2h maksymalnie.

O, mam dodatkowe uzasadnienie, czemu kupiłem Garmina :D

rmikke

Data: 2009-10-30 07:37:52
Autor: MadMan
Wyprawy / nawigacja pytania początkującego
Dnia Thu, 29 Oct 2009 23:54:21 +0100, Marek 'marcus075' Karweta
napisał(a):

Na drogi szybkiego ruchu to nie trafiałem jeszcze

Trafiłeś, sklerotyku, trafiłeś...
http://picasaweb.google.pl/damian.karwot/Balkany_2009#5367478788279311154

Na mapie była to zwykła droga, okazało się że ekspresówka. Niemniej
podobnie jak jacyś lokalsi pojechaliśmy nią, bo objazdu nie sposób było
wytyczyć. --