Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?

Data: 2012-04-26 11:07:08
Autor: Chris
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?
Arek nabazgrał(a):

Witam,
ostatnio postanowiłem jeździć w 100% zgodnie z przepisami, pewną trasę o długości 440km zrobiłem w czasie ponad 8h.
Jednak i tak okazało się, że jestem piratem drogowym i dostałem 300PLN. Pech chciał, że trafiłem na śmietnik po wyprzedzeniu tzw. tira. Zastanawiam się czy może to być jakaś czynność łagodząca czy tylko mi się tak wydaje. W końcu wyprzedzanie było dozwolone.

Powiedz że jechałeś zgodnie z przepisami lewym pasem i tir cię wyprzedzał po prawej i to jego wynik widnieje na fotce :)

Data: 2012-04-26 11:20:22
Autor: Arek
W dniu 2012-04-26 11:07, Chris pisze:
[...]

Na zdjęciu jestem tylko ja po zakończeniu wyprzedzania.

A.

Data: 2012-04-30 14:16:10
Autor: Shrek
On 2012-04-26 11:07, Chris wrote:

Powiedz że jechałeś zgodnie z przepisami lewym pasem i tir cię
wyprzedzał po prawej i to jego wynik widnieje na fotce :)

W świetle wypowiedzi na pms jazda lewym pasem jest nielegalna;)

Shrek.

Data: 2012-04-30 20:01:51
Autor: Cavallino

On 2012-04-26 11:07, Chris wrote:

Powiedz że jechałeś zgodnie z przepisami lewym pasem i tir cię
wyprzedzał po prawej i to jego wynik widnieje na fotce :)

W świetle wypowiedzi na pms jazda lewym pasem jest nielegalna;)

Ależ jest legalna - w Anglii.
Tak z kolei do wyprzedzania służy pas prawy.

Data: 2012-05-01 17:47:01
Autor: Shrek
On 2012-04-30 20:01, Cavallino wrote:

[...]

Czyli w Polsce tak nie można?

Shrek.

Data: 2012-05-01 19:17:43
Autor: Cavallino

Użytkownik "Shrek" <user@domain.invalid> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jnp0hi$kkk$1@inews.gazeta.pl...
On 2012-04-30 20:01, Cavallino wrote:

[...]

Zależy do czego się tego pasa używa.
Generalnie lewy pas służy do wyprzedzania pojazdów jadących pasem prawym.

Data: 2012-05-01 19:24:29
Autor: Shrek

On 2012-04-30 20:01, Cavallino wrote:

[...]

Przecież masz napisane.

Shrek.

Data: 2012-05-01 19:28:21
Autor: Cavallino

On 2012-04-30 20:01, Cavallino wrote:

[...]

Oczywistości komentować nie mam w zwyczaju.
Ty pisałeś o jeździe, a ta ma różne warianty.

Data: 2012-05-01 19:51:03
Autor: Shrek
On 2012-05-01 19:28, Cavallino wrote:

[...]

To na samej górze;)

Shrek

Data: 2012-05-01 19:54:18
Autor: Cavallino

Użytkownik "Shrek" <user@domain.invalid> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jnp7q5$5rp$2@inews.gazeta.pl...
On 2012-05-01 19:28, Cavallino wrote:

[...]

Czyli w tytule wÄ…tku?

Data: 2012-05-01 20:15:42
Autor: Shrek
On 2012-05-01 19:54, Cavallino wrote:

Powiedz że jechałeś zgodnie z przepisami lewym pasem i tir cię
wyprzedzał po prawej i to jego wynik widnieje na fotce :)

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Udajesz?

Shrek.

Data: 2012-05-01 20:50:40
Autor: Cavallino

Użytkownik "Shrek" <user@domain.invalid> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jnp98c$b6p$1@inews.gazeta.pl...
On 2012-05-01 19:54, Cavallino wrote:

[...]

Nie, wolę się nie rozpisywać tylko po to, żebyś mógł się wycofać rakiem, że niby chodziło Ci o co innego.
Powiem tak - szansa że lewym pasem ktoś sobie jechał ZGODNIE Z PRZEPISAMI, podczas gdy TIR wyprzedzał go prawym, oczywiście jest, ale naprawdę bardzo mała.

Data: 2012-05-01 21:48:32
Autor: Shrek
On 2012-05-01 20:50, Cavallino wrote:

Czyli w tytule wÄ…tku?

[...]

Czyli potwierdzasz? Ciężko było?

Shrek.

Data: 2012-05-02 08:24:01
Autor: Cavallino

On 2012-05-01 20:50, Cavallino wrote:

Czyli w tytule wÄ…tku?

[...]

Potwierdzam wyprzedzanie, zaprzeczam jeździe jako takiej, o której Ty pisałeś.

Data: 2012-05-02 09:52:11
Autor: Shrek
On 2012-05-02 08:24, Cavallino wrote:

Czyli potwierdzasz?

Potwierdzam wyprzedzanie, zaprzeczam jeździe jako takiej, o której Ty
pisałeś.

Nie ja tylko Kris "Powiedz że jechałeś zgodnie z przepisami lewym pasem i tir cię wyprzedzał po prawej i to jego wynik widnieje na fotce"

Czyli potwierdzasz;)

Shrek.

Data: 2012-05-02 09:54:48
Autor: Cavallino

On 2012-05-02 08:24, Cavallino wrote:

Czyli potwierdzasz?

Potwierdzam wyprzedzanie, zaprzeczam jeździe jako takiej, o której Ty
pisałeś.

Nie ja tylko Kris

Ty też.

"Powiedz że jechałeś zgodnie z przepisami lewym pasem i tir cię wyprzedzał po prawej i to jego wynik widnieje na fotce"

Czyli potwierdzasz;)

Że zgodnie z przepisami to zaprzeczam, praktyka pokazuje, że 99,99% jadących sobie lewym pasem i wyprzedzanych po prawym, jedzie niezgodnie z przepisami.

Data: 2012-05-02 10:14:21
Autor: Shrek
On 2012-05-02 09:54, Cavallino wrote:

Czyli potwierdzasz;)

Że zgodnie z przepisami to zaprzeczam, praktyka pokazuje, że 99,99%
jadÄ…cych sobie lewym pasem i wyprzedzanych po prawym, jedzie niezgodnie
z przepisami.

Strasznie siÄ™ wijesz;)

Shrek.

Data: 2012-05-02 11:00:25
Autor: Cavallino

On 2012-05-02 09:54, Cavallino wrote:

Czyli potwierdzasz;)

Że zgodnie z przepisami to zaprzeczam, praktyka pokazuje, że 99,99%
jadÄ…cych sobie lewym pasem i wyprzedzanych po prawym, jedzie niezgodnie
z przepisami.

Strasznie siÄ™ wijesz;)

Nie, to Ty się wijesz chcąc zalegalizować polskie lewopasowe kapelusznictwo.
Im do większej ilości ludzi dotrze, do czego służą lewe pasy, tym lepiej, więc po prostu szkodzisz.

Data: 2012-05-02 11:24:39
Autor: Shrek

On 2012-05-02 09:54, Cavallino wrote:

Czyli potwierdzasz;)

[...]

Miałeś jasno opisaną sytuację, a i tak zajęło ci 8 postów udzielenie niejasnej odpowiedzi. Przy okazji - dodajesz kolejne Odp: do każdego posta. Jak będziesz się tak wił to Odp:Odp:Odp:Odp... będzie dłuższe od tematu;)

Shrek.

Data: 2012-05-02 19:30:51
Autor: Cavallino

On 2012-05-02 09:54, Cavallino wrote:

Czyli potwierdzasz;)

[...]

Ale ja nie odpowiadałem na pytanie zadane przez autora wątku, tylko prostowałem Twoje dyrdymały.
Gdybym chciał odpowiadać autorowi, to bym odpowiedział na jego post.

Przy okazji - dodajesz kolejne Odp: do każdego posta.

Nie - to Twoje Re jest zamieniane (automatem) na Odp, a potem TWÓJ program nie wie co to Odp i dodaje kolejne Re.
W Polsce jesteśmy, więc powinien wiedzieć. ;-)

Data: 2012-05-02 20:12:16
Autor: Shrek
On 2012-05-02 19:30, Cavallino wrote:

Ale ja nie odpowiadałem na pytanie zadane przez autora wątku, tylko
prostowałem Twoje dyrdymały.
Gdybym chciał odpowiadać autorowi, to bym odpowiedział na jego post.

Ale ja tego nie oczekiwałem, a to na co miałeś odpowiedzieć było jasno napisane, a potem nawet podkreślone;)

Przy okazji - dodajesz kolejne Odp: do każdego posta.

Nie - to Twoje Re jest zamieniane (automatem) na Odp, a potem TWÓJ
program nie wie co to Odp i dodaje kolejne Re.
W Polsce jesteśmy, więc powinien wiedzieć. ;-)

Problemem nie jest czy Re: czy Odp:, ale to że dodajesz po jednym do każdej odpowiedzi. Nie tylko mnie się to objawia i tylko w twoich postach. Ale widzę, że sobie już poradziłeś;)

Shrek.

Data: 2012-05-02 23:29:03
Autor: Cavallino
[...]

Mylisz się i jeszcze się upierasz jak dziki osioł - masz tu przykład, z Twojego posta wyszło Re Odp, mój program zamienił Twoje zbędne Re na Odp. więc masz Odp Odp.
Nic nie dodał.

EOD

Data: 2012-05-02 23:55:44
Autor: Shrek
On 2012-05-02 23:29, Cavallino wrote:

[...]

Racja. Ale to ty kaszanisz tematy:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Netykieta_listy_dyskusyjnej#Odpowiedzi_zaczynaj_od_Re:

Shrek

Data: 2012-05-03 08:39:12
Autor: Cavallino
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?

Użytkownik "Shrek" <user@domain.invalid> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Netykieta_listy_dyskusyjnej#Odpowiedzi_zaczynaj_od_Re:

Chyba naprawiłem, sorry że nie od razu, ale nie wpadłem na pomysł, co może w praktyce oznaczać nazwa pewnej opcji. ;-)

Data: 2012-05-03 09:01:55
Autor: Shrek
On 2012-05-03 08:39, Cavallino wrote:

[...]

Wygląda na to że działa.

Shrek.

Data: 2012-05-03 00:16:43
Autor: jerzu
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?
On Wed, 2 May 2012 23:29:03 +0200, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> wrote:

Mylisz siê i jeszcze siê upierasz jak dziki osio³ - masz tu przyk³ad, z Twojego posta wysz³o Re Odp, mój program zamieni³ Twoje zbêdne Re na Odp. wiêc masz Odp Odp.
Nic nie doda³.

A powinno byæ jedno re:

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyñski  xxx.jerzu@interia.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2012-05-03 08:41:08
Autor: Cavallino
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?

U¿ytkownik "jerzu" <to_jest_fajans.jerzu@interia.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:

A powinno byæ jedno re:

I by by³o, gdyby¶cie nie dodawali za ka¿dym razem drugiego. ;-)
Ale ju¿ chyba jest ok.

Data: 2012-05-04 10:36:59
Autor: jerzu
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?
On Thu, 3 May 2012 08:41:08 +0200, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> wrote:

I by by³o, gdyby¶cie nie dodawali za ka¿dym razem drugiego. ;-)
Ale ju¿ chyba jest ok.

Ja nie dodajê. Ma³o tego, mój czytnik wycina te wszyskie re:odp:re:odp
itd zastêpuj±c je jednym re:

Data: 2012-05-04 15:34:48
Autor: Cavallino
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?

U¿ytkownik "jerzu" <to_jest_fajans.jerzu@interia.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:a857q7pl0f484rcb00i13n6j66sdh3l44g@4ax.com...
[...]

No mój tez nie dodawa³, wiêc pretensje do tych, którym dodawa³.

Data: 2012-05-04 18:24:54
Autor: 'Tom N'
Cavallino w <news:4fa3daf9$0$26687$65785112news.neostrada.pl>:

[...]

Owszem dodawa³ Odp: po wyciêciu Re:...

--
Tomasz Nycz

Data: 2012-05-04 19:18:27
Autor: Artur Ma¶l±g
W dniu 2012-05-04 18:24, 'Tom N' pisze:
[...]

Shrek mode:
Re: Odp: Odp: Odp: Odp: Odp: Odp: Odp: Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?

Cavallino mode:
Odp: Odp: Odp: Odp: Odp: Odp: Odp: Odp: Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?

No kop tu siê koniem ;)

Data: 2012-05-04 21:18:57
Autor: 'Tom N'
Artur Ma¶l±g w <news:jo134q$nka$1mx1.internetia.pl>:

[...]

W kwestii Shreka i konia:
http://www.youtube.com/watch?v=tNt8_5VvnkE&feature=player_detailpage#t=275s

albo samochodowo to:
<http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=LNH7097_Tls#t=37s>

:-)

--
Tomasz Nycz

Data: 2012-05-04 21:39:49
Autor: Artur Ma¶l±g
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?
W dniu 2012-05-04 21:18, 'Tom N' pisze:
(...)
[...]

ROTFL

Data: 2012-05-05 00:12:45
Autor: Cavallino
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?

U¿ytkownik "'Tom N'" <news@intf.dyndns.org.invalid> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:

Owszem dodawa³ Odp: po wyciêciu Re:...

Zamienia³, a nie dodawa³.

Data: 2012-05-04 19:19:12
Autor: jerzu
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?
On Fri, 4 May 2012 15:34:48 +0200, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> wrote:

No mój tez nie dodawa³, wiêc pretensje do tych, którym dodawa³.

Tówj wycina³ re: a dodawa³ kolejne odp:

Data: 2012-05-05 00:13:23
Autor: Cavallino
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?

U¿ytkownik "jerzu" <to_jest_fajans.jerzu@interia.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:tr38q7hl9nntoo7vesbobqm9619ge1i2dp@4ax.com...
On Fri, 4 May 2012 15:34:48 +0200, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> wrote:

No mój tez nie dodawa³, wiêc pretensje do tych, którym dodawa³.

Tówj wycina³ re: a dodawa³ kolejne odp:

To siê nazywa zamiana, s³ów nadal jest tyle samo co by³o w takim przypadku
Dodawanie to co innego.

Data: 2012-05-02 11:29:30
Autor: J.F
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?
Użytkownik "Cavallino"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup
Strasznie siÄ™ wijesz;)
Nie, to Ty się wijesz chcąc zalegalizować polskie lewopasowe kapelusznictwo.
Im do większej ilości ludzi dotrze, do czego służą lewe pasy, tym lepiej, więc po prostu szkodzisz.

Ty bys cos zrobil z tym "odp*sie", bo tu juz trudno zliczyc ile tego jest. Osiem.
Wybrales sobie taki program, to kasuj recznie :-)

A co do polskiego kapelusznictwa, ostatnio jechalem po Niemczech ... tam to same kapelusze. Robi sie ciasniej na autostradzie, to zaraz na lewym pasie jest kolejka jeden za drugim, jada ile wypadnie - czasem 110, czasem 70, ale wszyscy przeciez "wyprzedzaja".

No i kolejna ciekawostka - wedlug radia mamy stau i wypadek za pare kilometrow, dwa pasy stoja, czasem jada ... i tak jakos dziwnie - auto obok ma szybszy pas, ucieka o kilkanascie czy wiecej aut, a po paru minutach go wyprzedzamy, potem on nas i powtorka.

Co jest - nie jada na zamek, czy zamek sie nie oplaca i policja tam puszcza po wiecej aut z jednego pasa, a potem uruchamia drugi ?

J.

Data: 2012-05-02 12:02:14
Autor: RoMan Mandziejewicz
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?
Hello J.F,

Wednesday, May 2, 2012, 11:29:30 AM, you wrote:

[...]

[...]

To samo masz na A4 w wiêkszym ruchu - zap³akaæ siê mo¿na :(

[...]

Wystarczy cokolwiek. Zwe¿enie do jednego pasa i ju¿ ruch staje.

Widzia³em w TV ciekawy eksperyment, pokazuj±cy to zjawisko - kazali
jechaæ kierowcom w kó³ko - jeden za drugim na pustym placu. I
wystarczy³o, ¿eby jeden schrzanil p³ynno¶æ i za chwilê kó³ko...
stanê³o. Bez przyczyny - jeden zwolni³, ten za nim zwolni³ gwa³owniej
i który¶ z kolei juz siê musia³ zatrzymaæ.

To tylko kwestia zagêszczenia ruchu - zawsze siê znajdzie cielê, które
zwolni za bardzo i leci efekt domina. Niedawno mi sie trafi³o takie
co¶ d³ugo¶ci kilkudziesiêciu kilometrów.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2012-05-02 12:55:06
Autor: J.F
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?
U¿ytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisa³ w
Hello J.F,
[...]
[...]

W niemczech ruch wiekszy, to i placz wiekszy :-)

250 km w 2h, 5 km w pol godziny, kolejne 25 km w pol godziny - i po ch* bylo te autostrady budowac :-)

[...]

Ale ja nie mam pretensji do stawania - mnie dziwi ze pasy jechaly na przemian - jeden spory kawalek, potem drugi spory kawalek, a przeciez przy wypadku powinny pieknym zamkiem sie laczyc.

Widzia³em w TV ciekawy eksperyment, pokazuj±cy to zjawisko - kazali

http://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M

[...]

Taki stary elektronik, a taki glupi :-)
Toz przeciez transformujesz odpowiedz impulsowa regulatora, ukladasz uklad rownan dla n powiazanych obiektow, obliczasz macierz ukladu, rozwiazujesz - i badasz kryterium stabilnosci.
Jak sie okaze ze nie spelnia, to nie trzeba wiele schrzanic - uklad jest niestabilny i bedzie sie wzbudzal. Trzeba zmniejszyc wzmocnienie w petli albo zastosowac tlumik pod pedalem gazu :-)

To tylko kwestia zagêszczenia ruchu - zawsze siê znajdzie cielê, które
zwolni za bardzo i leci efekt domina. Niedawno mi sie trafi³o takie
co¶ d³ugo¶ci kilkudziesiêciu kilometrów.

Ja tez to raz doswiadczylem - jechala sobie ciezarowka, chyba nawet w miare rowno i spokojnie, a za nia ciag samochodow i wyprawiali dzikie harce.
I nie bylem w stanie tego skompensowac, mimo ze widzialem co sie dzieje i usilowalem przeciwdzialac.

Ale to sie trafilo raz jeden.  Zazwyczaj kierowcom sie udaje dobrze pojechac.

J.

Data: 2012-05-02 19:27:20
Autor: Cavallino

Użytkownik "J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:

Ty bys cos zrobil z tym "odp*sie", bo tu juz trudno zliczyc ile tego jest. Osiem.
Wybrales sobie taki program, to kasuj recznie :-)

Sam kasuj jak Ci przeszkadza, albo nie wstawiaj "re". :-)
A z pretensjami do Billa.

[...]

Nie mówię że nie.
Ale przynajmniej nie zostają na tym lewym, jeśli prawy się zwalnia, jak to zazwyczaj jest w Polsce.

Data: 2012-05-02 20:13:04
Autor: Shrek
On 2012-05-02 19:27, Cavallino wrote:

[...]

No - widzę pewien postęp;)

Shrek.

Data: 2012-05-02 17:25:17
Autor: Gotfryd Smolik news

U¿ytkownik "Shrek" <user@domain.invalid> napisa³
On 2012-05-01 19:54, Cavallino wrote:

Powiedz ¿e jecha³e¶ zgodnie z przepisami lewym pasem i tir ciê
wyprzedza³ po prawej i to jego wynik widnieje na fotce :)

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Przecie¿ masz napisane.

Oczywisto¶ci komentowaæ nie mam w zwyczaju.
Ty pisa³e¶ o je¼dzie, a ta ma ró¿ne warianty.

To na samej górze;)

Czyli w tytule w±tku?

Udajesz?

Nie, wolê siê nie rozpisywaæ tylko po to, ¿eby¶ móg³ siê wycofaæ rakiem, ¿e niby chodzi³o Ci o co innego.
Powiem tak - szansa ¿e lewym pasem kto¶ sobie jecha³ ZGODNIE Z PRZEPISAMI, podczas gdy TIR wyprzedza³ go prawym, oczywi¶cie jest, ale naprawdê bardzo ma³a.

  Nie zmienia to faktu, ¿e zarzut o przekroczenie prêdkosci zosta³ tym
samym obalony, zas zarzutu o inne wykroczenia nie by³o.
  Czyli po przedawnieniu (ile to jest, 3 miesiace czy 6?) kierujacy jest
na wygranej pozycji :P (a praktyce chyba zawsze, bo nie wiem czy po
uwaleniu 1. zarzutu komus chcia³oby siê sk³adaæ wniosek o ukaranie
za cos zupe³nie innego).

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-02 19:20:32
Autor: Cavallino
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?

U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:

[...]

Bezsprzecznie masz racjê.
Zw³aszcza ¿e udowodnienie, i¿ nieprawid³owo porusza³ siê pasem lewym jest niewykonalne, zd±¿y douczyæ siê mapy i zezna ¿e chcia³ skrêcaæ na nastêpnym skrzy¿owaniu w lewo.

Data: 2012-05-02 10:30:29
Autor: J.F
[...]

Lewy, jesli jest wiecej pasow w jedna strone, bo jesli lewym jedzie sie w przeciwna ... to nie ma takiego jawnego zezwolenia w ustawie na jazde nim przy wyprzedzaniu :-)

J.

Data: 2012-05-02 17:30:34
Autor: Gotfryd Smolik news
Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?
On Wed, 2 May 2012, J.F wrote:

U¿ytkownik "Cavallino"  napisa³
Zale¿y do czego siê tego pasa u¿ywa.
Generalnie lewy pas s³u¿y do wyprzedzania pojazdów jad±cych pasem prawym.

Lewy, jesli jest wiecej pasow w jedna strone, bo jesli lewym jedzie sie
w przeciwna ... to nie ma takiego jawnego zezwolenia w ustawie na jazde
nim przy wyprzedzaniu :-)

  Tak w ogóle, to odnoszê wra¿enie ¿e art.31 Konstytucji by³ "w sprawie
lewego pasa" dosc oglêdnie pomijany, wraz z przemycona teza i¿
wyprzedzanie z Vdiff ~ 3kmph to nie wyprzedzanie ;)

pzdr, Gotfryd

Wyprzedzanie i fotoradar jak to jest?