'Wypuszczanie demonów trwa sekundę, a uwi ęzienie ich z powrotem jest bardzo mozolnym procesem'

Data: 2018-02-15 03:27:10
Autor: stevep
'Wypuszczanie demonów trwa sekundę, a uwi ęzienie ich z powrotem jest bardzo mozolnym procesem'
# Przyzwyczajanie się do antysemityzmu i stopniowe oswajanie się z nim  jest bardzo groźne - mówi Marian Turski, były więzień Auschwitz,  wieloletni przewodniczący Rady Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.  Dodaje, że na tym właśnie polegało nieszczęście, które miało miejsce w  czasie II Wojny Światowej, że ludzie się znieczulali. 'Wypuszczanie  demonów trwa sekundę, a uwięzienie ich z powrotem jest bardzo mozolnym  procesem' - mówi gość programu 'Świat, którym żyjemy', komentując sytuację  w jakiej znalazła się Polska po uchwaleniu nowelizacji ustawy o IPN.  Zaznacza, że bardziej niż nadwątlona pozycja naszego kraju na arenie  międzynarodowej, martwi go to, co wydarzyło się w umysłach Polaków: 'Mnie  nawet nie interesuje sprawa mapy międzynarodowej. Mnie interesuje tu, tu i  teraz ? w tym miejscu, co jest w umysłach, tutaj na miejscu, w tym kraju,  w którym ja żyję, w tym społeczeństwie, w którym ja żyję. To jest wielki  smutek, ponieważ to jest cofnięcie się o wiele lat i na wiele lat '. Czy  były więzień obozu koncentracyjnego wie, co można zrobić, by wznoszącą się  falę antysemityzmu powstrzymać? 'Trzeba się przeciwstawiać, opamiętać się  i próbować powstrzymać demony' - mówi Marian Turski w rozmowie z Dorotą  Wysocką-Schnepf. Czy możliwe jest zrobienie tego szybko? Marian Turski nie  ma wątpliwości - to będzie długotrwały i żmudny proces. Czy możemy wynieść  coś z zamieszania międzynarodowego? 'Mam w jakimś sensie myśl przewrotną:  po jakimś czasie, kiedy to się przemaceruje, chociaż to będzie długi czas,  następne pokolenie będzie więcej wiedziało dzięki temu o naszej  przeszłości aniżeli obecne' ? mówi gość Doroty Wysockiej-Schnepf. #
Ze strony:
http://wyborcza.pl/10,158533,23025034,zastanawiam-sie-czy-jestesmy-w-roku-1934-czy-1935-a-przede.html

--
stevep

'Wypuszczanie demonów trwa sekundę, a uwi ęzienie ich z powrotem jest bardzo mozolnym procesem'