Wyrok w sprawie faktur - ciekawostka

Data: 2010-02-05 18:29:23
Autor: Tomek
Wyrok w sprawie faktur - ciekawostka
http://www.podatki.biz/artykuly/4_9599.htm

Cyt:
"Sąd stwierdził, Ĺźe podatnik moĹźe przechowywać kopie faktur papierowych w  formie elektronicznej, pod warunkiem Ĺźe są zabezpieczone przed  modyfikacjami, mają jasno określone brzmienie, czyli, Ĺźe zapisana  elektronicznie kopia faktury zawiera słowo „kopia” oraz Ĺźe system, w  ktĂłrym są przechowywane, umoĹźliwia ich wydrukowanie na kaĹźde żądanie  organĂłw podatkowych."

--
Tomek

Data: 2010-02-05 18:51:28
Autor: Piotrek
On 2010-02-05 18:29, Tomek wrote:
http://www.podatki.biz/artykuly/4_9599.htm

Cyt:
"Sąd stwierdził, że podatnik może przechowywać kopie faktur papierowych
w formie elektronicznej, pod warunkiem że są zabezpieczone przed
modyfikacjami, mają jasno określone brzmienie, czyli, że zapisana
elektronicznie kopia faktury zawiera słowo „kopia” oraz że system, w
którym są przechowywane, umożliwia ich wydrukowanie na każde żądanie
organĂłw podatkowych."

Niestety dalej nie ma opublikowanego uzasadnienia wyroku, a padło tam pewne - dość ciekawe - zdanie: "NSA przyjął, że wystawienie faktury to zgromadzenie informacji do ich sporządzenia, a nie wydrukowanie dokumentu."

Piotrek

Data: 2010-02-05 19:18:52
Autor: Tomek
Dnia 05-02-2010 o 18:51:28 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info>  napisał(a):

On 2010-02-05 18:29, Tomek wrote:
[...]

Niestety dalej nie ma opublikowanego uzasadnienia wyroku, a padło tam  pewne - dość ciekawe - zdanie: "NSA przyjął, Ĺźe wystawienie faktury to  zgromadzenie informacji do ich sporządzenia, a nie wydrukowanie  dokumentu."

Teraz pytanie - w jakiej odległości te informacje mogą być od siebie,
Ĺźebym mĂłgł spać spokojnie (tzn. kiedy wystawiam faktury nie wiedząc o tym)  :)

--
Tomek

Data: 2010-02-05 19:25:31
Autor: Piotrek
On 2010-02-05 19:18, Tomek wrote:

Teraz pytanie - w jakiej odległości te informacje mogą być od siebie,
żebym mógł spać spokojnie (tzn. kiedy wystawiam faktury nie wiedząc o
tym) :)

Może to jest jakoś tak, jak z materiałami rozszczepialnymi i masą krytyczną ;-)

Piotrek

Data: 2010-02-05 21:31:27
Autor: Tomek

On 2010-02-05 19:18, Tomek wrote:

Teraz pytanie - w jakiej odległości te informacje mogą być od siebie,
żebym mógł spać spokojnie (tzn. kiedy wystawiam faktury nie wiedząc o
tym) :)

MoĹźe to jest jakoś tak, jak z materiałami rozszczepialnymi i masą  krytyczną ;-)

Hehe :)

--
Tomek

Data: 2010-02-06 10:34:19
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 5 Feb 2010, Piotrek wrote:

dość ciekawe - zdanie: "NSA przyjął, że wystawienie faktury to zgromadzenie informacji do ich sporządzenia, a nie wydrukowanie dokumentu."

  Czyli "wydruk u klienta" byłby legalny :>
(bo faktura by *już* istniała).

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-02-06 16:40:26
Autor: mvoicem
(06.02.2010 10:34), Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

To zależy co masz na myśli mówiąc "legalny". Literalnie rzecz biorąc -
oczywiście że wydruk jest legalny, pod warunkiem że nie ma na wydruku
np. treści faszystowskich lub pornografii z udziałem dzieci lub zwierząt
:).

Ale ten wyrok nijak nas nie przybliża do zalegalizowania odliczania VATu
na podstawie takiego wydruku. IMHO.

p. m.

Data: 2010-02-06 23:14:35
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 6 Feb 2010, mvoicem wrote:

[...]

  Coś między 297 a 303 KK ;)

Literalnie rzecz biorąc -
oczywiście że wydruk jest legalny, pod warunkiem że nie ma na wydruku
np. treści faszystowskich lub pornografii z udziałem dzieci lub zwierząt
:).

  Nie, miałem na myśli iż faktura która może wprowadzać w błąd w ten sposób,
że faktycznie nie powinna umożliwić odliczenia a "wygląda jak" pozwalająca
na odliczenie IMVHO na któryś z ww. art. KK się załapie.

Ale ten wyrok nijak nas nie przybliża do zalegalizowania odliczania VATu
na podstawie takiego wydruku. IMHO.

  A jakiego, skoro "wydrukowanie" uznajemy za bez znaczenia dla
wystawienia f-ry? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-02-07 11:52:44
Autor: mvoicem
(06.02.2010 23:14), Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Pobieżnie czytając artykuły 297-303 KK nie widzę tam nic co by mogło się
odnieść do nielegalności *wydruku*. Chodzi mi o (nie)legalność wydruku
samego, nie przedkładania go komukolwiek w takim czy innym celu.

[...]

Nie mam dostępu do pełnej treści (a ich formularz rejestracyjny nie
przyjmuje "+" w emailu, więc nie mogę się zarejestrować), ale na
podstawie tego co mogę przeczytać bez rejestracji wydaje mi się że:

a) przepisy dotyczące obowiązku wystawienia faktury (i ewentualnych
sankcji za niedopełnienie tego obowiązku) a przepisy które nam pozwalają
wrzucić fakturę w koszty należy traktować oddzielnie,

b) wyrok dotyczy tego czy faktura wystawiona w oryginale papierowo, zaś
w kopii tylko jako wpis w systemie informatycznym przedsiębiorstwa jest
poprawnie wystawioną fakturą. Nie ma tam nic o tym że .pdf (wpis w
systemie informatycznym klienta) jest prawidłowym oryginałem faktury.

Więc "wydrukowanie" *kopii* faktury uznajemy bez znaczenia dla
wystawienia f-ry.

Myślę że takie było też ewentualne stanowisko właściwych organów i
wywodzenie z w/w wyroku tego że można wysyłać faktury mailem jest
wymagałoby daleko posuniętej odwagi i gotowości na starcie w NSA włącznie.

p. m.

Data: 2010-02-11 22:11:15
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 7 Feb 2010, mvoicem wrote:

[...]

  Znaczy mówisz, że przestępstwo zajdzie dopiero w momencie przedstawienia
"dokumentacji księgowej" przy kontroli?
  Coś w tym jest ;) - taki tok rozumowania ma wadę, przedawnienie się
wydłuża.

Więc "wydrukowanie" *kopii* faktury uznajemy bez znaczenia dla
wystawienia f-ry.

  A, to przepraszam.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-02-12 00:36:42
Autor: mvoicem
(11.02.2010 22:11), Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Oj rany ... :)

Mam na myśli tylko to, że przestępstwo zajdzie dopiero w momencie kiedy
po wydrukowaniu włożymy taki wydruk "w księgi". Jeżeli wydrukujemy w
celu pokazania komuś "o patrz co mi tu wysłali", to chyba nie ma
wątpliwości że przestępstwem to nie jest.

Dlatego właśnie się czepiłem że wydruk sam w sobie nielegalny raczej nie
jest, tylko to co z tym wydrukiem dalej robimy.

p. m.

Data: 2010-02-12 02:00:36
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 12 Feb 2010, mvoicem wrote:

Dlatego właśnie się czepiłem że wydruk sam w sobie nielegalny raczej nie
jest, tylko to co z tym wydrukiem dalej robimy.

  A to racja.
  Dzięki wyjaśnieniu, nikt nie wpadnie na pomysł żeby *wykorzystać*
taki wydruk, rozumując: "skoro legalny, to wykorzystam" :D

pzdr, Gotfryd

Wyrok w sprawie faktur - ciekawostka