Wysokość Bartkovej w Niskich Tatrach

Data: 2010-10-13 20:28:49
Autor: Zbynek Ltd.
Wysokość Bartkovej w Niskich Tatrach
Witam

Z uporem maniaka powrócę do tej kwestii z mojej wypowiedzi z 5 lipca
i z tegoż dnia wyjaśnienia Wojtka. Mapy wektorowe GPS Garmina
Slovakia Topo oraz Google Earth kłamią :-P

I w tym roku wysokość tej góry wg wysokościomierza wyszła mi ok.
1740m. Nie jak podaje mapa - 1790. Teraz zwracałem szczególną uwagę
na wskazania. Góra trochę dalej na wschód, Orlova, ma tyle ile
powinna - 1840mnpm. To tylko około 20 minut marszu. I dalej, do
Kralovej Holi też prawidłowo. Nie zdarzyło mi się nigdy, by dwa razy
na takim krótkim odcinku różnica byłaby aż taka duża - 50 metrów.
Chyba, że na Bartkovej jest anomalia baryczna ;-)

Wygląda to na powielany od wielu lat błąd sekretarza kartografa -
niedbale napisana 4 została odczytana niedbale jako 9. I tyle.

   Zbyszek
PGP key: 0x5351FDE3

wszystkie możliwości.]

Data: 2010-10-13 20:51:29
Autor: wiktor [wiki] matlakiewicz
Wysokość Bartkovej w Niskich Tatrach
czeŚĆ,
 ... a dzień taki sam u nas jak u Was,
 napisał Zbynek Ltd. na pl.rec.gory do nas:

Z uporem maniaka powrócę do tej kwestii z mojej wypowiedzi z 5 lipca
i z tegoż dnia wyjaśnienia Wojtka. Mapy wektorowe GPS Garmina
Slovakia Topo oraz Google Earth kłamią :-P

Jeśli już ktoś/coś, to 'kłamie' mapa źródłowa, pochodząca z odpowiedniego zasobu krajowego.
Przecież ani Garmin ani GE sami tego wszystkiego nie mierzą,
a jedynie korzystają z gotowego zasobu kartograficznego.

Wygląda to na powielany od wielu lat błąd sekretarza kartografa -
niedbale napisana 4 została odczytana niedbale jako 9. I tyle.

Celem poprawienia powinieneś się skontaktować z właściwym
dla danej okolicy urzędem zajmującym sie mapami.

A dla (naj)większej pewności zgłosić, zorganizować i sfinansować pomiar geodezyjny :o)

pozdrawiam
Wiki

--
                                            wiktor [wiki] matlakiewicz
(> - - ^.^_,                                     http://wiki.smutek.pl

Data: 2010-10-14 09:26:48
Autor: Jarek Kardasz
Dnia Wed, 13 Oct 2010 20:28:49 +0200, Zbynek Ltd. napisał(a):

Witam

Z uporem maniaka powrócę do tej kwestii z mojej wypowiedzi z 5 lipca
i z tegoż dnia wyjaśnienia Wojtka. Mapy wektorowe GPS Garmina
Slovakia Topo oraz Google Earth kłamią :-P

A czy przypadkiem Google Earth nie opiera swoich map na podstawie danych 3D
ze skanowania powierzchni ziemi, które wykonano z satelity?

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

Data: 2010-10-16 00:00:34
Autor: wiktor [wiki] matlakiewicz
 napisał Jarek Kardasz na pl.rec.gory do nas:

> [...]
A czy przypadkiem Google Earth nie opiera swoich map na podstawie danych 3D
ze skanowania powierzchni ziemi, które wykonano z satelity?

W takim przypadku należy sprawdzić jakie jest oczko "siatki" tego
skanowania (czyli co ile metrów jest zczytywany kolejny punkt).
A potem usiąść przy czymś smakowitym i zastanowić się nad
prawdopodobieństwem trafienia jednym z ww. punktów dokładnie
w czubek góry.

Do przetwarzenia zdjęć na potrzeby GE taka siatka (i dokładność)
spokojnie wystarczy, ale do podania konkretnej wysokości... nie.

pozdrawiam
Wiki

--
                                            wiktor [wiki] matlakiewicz
(> - - ^.^_,                                     http://wiki.smutek.pl

Data: 2010-10-14 14:56:51
Autor: Michał Siwicki
Wysokość Bartkovej w Niskich Tatrach

 Wygląda to na powielany od wielu lat błąd sekretarza kartografa -
niedbale napisana 4 została odczytana niedbale jako 9. I tyle.

Witaj,

Jeżeli na podstawowej mapie słowackiej, czyli w skali 1:10T, jest błąd w opisie wysokości, to sugeruję prześledź układ poziomic w okolicy. I wyjdzie Ci, czy tylko ten jeden szczyt ma błędnie opisaną wysokość, czy też wysokość jest poprawna.
Ta mapa jest jedynym wiarygodnym źródłem, poza mapami geodezyjnymi naturalnie.

Pozdrawiam

Michał Siwicki

Data: 2010-10-16 00:03:42
Autor: wiktor [wiki] matlakiewicz
 napisał Michał Siwicki na pl.rec.gory do nas:

Jeżeli na podstawowej mapie słowackiej, czyli w skali 1:10T,

"Podstawowa mapa słowacka" (jak też żadna inna "podstawowa") na pewno nie jest w skali 1: 1 000 000 000 000 :o)

hint: http://pl.wikipedia.org/wiki/Przedrostek_SI

Pozdrawiam
Michał Siwicki

pozdrawiam