Wysokość czynszu

Data: 2010-01-05 10:42:05
Autor: R De
Wysokość czynszu
Pytanie może niezbyt mądre, ale ...

Czy wspólnota mieszkaniowa ma prawo zmienić wysokość czynszu, na podstawie doniesienia sąsiadów? W rozmowie w siedzibie durnej instytucji wyszło na jaw, że nie chodzi o samą eksploatację, tylko o zużycie wody. Namówiono nas do zainstalowania wodomierzy. I tu druga głupota. Ryczłtem płacimy - zdaje się - za średnie zużycie wody, na poziomie 5 czy 6 m3. Po zamontowaniu wodomierza, zużycie znacząco spadnie, bo myjemy się, owszem, ale nie zużyjemy tyle wody na pewno. Zatem wspólnota straci na takim działaniu.

Data: 2010-01-05 11:25:55
Autor: Kapsel
Wysokość czynszu
Tue, 5 Jan 2010 10:42:05 +0100, R De napisał(a):

[...]

Jeśli to nie będzie problem finansowy i techniczny (remont czy coś), to
zakładaj liczniki i zapomnij o problemie.

Zdarzyło mi się kiedyś, że przy standardowym ryczałcie ~50-60 zł, nagle do
zapłaty przysło ponad 200, "bo tyle zużyli lokatorzy i solidarnie trzeba
zapłacić". Nie wiadomo kiedy, kto i co, kasę trzeba było wyłożyć, ale
następną inwestycją były właśnie liczniki. --
Kapsel
  http://kapselek.net
  kapsel(malpka)op.pl

Data: 2010-01-05 13:35:50
Autor: R De
Wysokość czynszu
[...]

Wszystko ok, ale nie chodzi o to, że podnieśli opłtę za media, bo to mogli oczywiście. Problem polega na podwyższeniu opłat eksploatacyjnych, na które według informacji, nie wiadomo co się składa. Liczniki swoją szosą, ale co z czynszem?
Wedłu UoWL - nie mają prawa, ale ja prawnikiem nie jestem. Może jakieś akty prawne ?

Data: 2010-01-05 14:33:04
Autor: Dominika Widawska
Wysokość czynszu
R De pisze:
[...]

Najpierw postaraj się opisać sytuację. Czynsz czy opłaty eksploatacyjne, a może coś innego? I co to znaczy "na które według informacji, nie wiadomo co się składa"? Kto jest właścicielem mieszkania?

D.

Data: 2010-01-05 16:20:14
Autor: R De
Wysokość czynszu
[...]

No po prostu świetnie. Zwróć uwagę, że każda osoba zwracająca się o pomoc w ramach grupy dyskusyjnej, spodziewa się odpowiedzi od osób, mających coś do powiedzenia w zadanym temacie. Ponieważ prosiłaś - wyjaśniam.
Zgodnie z przepisami (UoWL) wyliczenie czynszu odbywa się według pewnych zasad. Po szczegóły odsyłam do UoWL. Oczywiste jest, że najemca pokrywa również koszty eksploatacyjne, które jednak, zgodnie z tymi samymi przepisami, naliczane są w pewien określony sposób. W każdym akcie prawnym jest zapis o tym, że ilość lokatorów, w przypadku wyposażenia lokalu w liczniki (np. energii, wody, gazu, itp), nie ma znaczenia. Ponadto, jeśli w mieszkaniu nie ma np. wodomierzy, to lokator opłaca zużycie wody - w tym przypadku - ryczałtem. Na przykład za 6 m3 wody miesięcznie. To znaczna ilość, na pewno nie wykorzystywana w praktyce normalnego, codziennego życia, ale tak już jest.
Do tej pory wszystko jasne.
W moim przypadku jest tak, że zgodnie z oświadczeniem durnej baby w biurze, opłatę czynszową (konkretny zapis: czynsz) podniesiono na podstawie doniesienia sąsiadów o przebywaniu w mieszkaniu większej liczby osób. Chcąc "wytestować" odpowiedzialność durnej urzędniczki, sam doniosłem, że u sąsiada jest również więcej osób, niż powinno być. Niestety - mój donos nie został uwzględniony, bo to ja. Zatem, skoro przepisy mówią, że nie można zmieniać czynszu, a wspólnota to robi, to narusza prawo. Tylko jak to teraz wykorzystać? Jak zmusić ich do powrotu do wcześniejszej stawki? To jest pytanie. Może zbyt skomplkowałem pierwszy post, ale nie chciałem zaśmiecać grupy.

Data: 2010-01-05 10:15:41
Autor: witek
Wysokość czynszu
R De wrote:
W moim przypadku jest tak, Âże zgodnie z oÂświadczeniem durnej baby w biurze, opÂłatĂŞ czynszowÂą (konkretny zapis: czynsz) podniesiono na podstawie doniesienia sÂąsiadĂłw o przebywaniu w mieszkaniu wiĂŞkszej liczby osĂłb.

Któryś składnik czynszu zależny jest od ilości osób.
Śmieci zapewne.

> Jak zmusiĂŚ ich do powrotu do wczeÂśniejszej stawki?

Złożyć oświadczenie o ilości osób zamieszkałych w danym lokalu.
Zamieszkałych czyli faktycznie mieszkających, a nie zamledowanych lub nie.

Data: 2010-01-05 17:45:31
Autor: R De
Wysokość czynszu
No nie do końca, a śmieci - wywóz - są rozliczane w inny sposób. Pisałem wyżej.

Data: 2010-01-06 11:11:53
Autor: Dominika Widawska
Wysokość czynszu
R De pisze:
[...]

No po prostu świetnie. Zwróć uwagę, że Twoje wyjaśnienia nie dają mi możliwości odniesienia się do Twojej sytuacji. Mam coś do powiedzenia w temacie i ustawę w miarę znam. Ale piszesz zbyt chaotycznie, jak na moje możliwości. Nadal nie wiem, kto jest właścicielem i jakie opłaty Ci podniesiono oraz co uważasz za czynsz.

A tak BTW woda płacona ryczałtem czy też wg wodomierza nie gwarantuje braku dopłat po rozliczeniu okresowym wodomierza głównego.

D.

Data: 2010-01-06 12:03:57
Autor: R De
Wysokość czynszu
Informacje, o które prosisz, są w tej chwili nie istotne. Z tego co napisałem, można zorientować się, o co chodzi, ale trzeba czytać. Nie wątpię w to, że masz coś do powiedzenia w tym temacie, ale ...
W każdym razie dziękuję za zainteresowanie. Już otrzymałem odpowiedź. Co prawda nie z grupy, ale zawiera również akty prawne i orzeczenia sądów w tym zakresie.

Data: 2010-01-06 12:35:24
Autor: Dominika Widawska
Wysokość czynszu
R De pisze:
Informacje, o które prosisz, są w tej chwili nie istotne. Z tego co napisałem, można zorientować się, o co chodzi, ale trzeba czytać.

Czytam. I owszem, mogę zgadywać, co masz na myśli.
Ale jednoznacznie nie piszesz.

D.

Data: 2010-01-06 18:17:18
Autor: R De