Wystrzal airbagu

Data: 2009-03-09 23:27:36
Autor: kruszyzna2
Wystrzal airbagu
Witam,

Mam pytanie przede wszystkim do osob, ktorym dane bylo przezyc
wystrzal poduszek powietrznych. Jaka won unosi sie potem w kabinie
pojazdu? Moze ktos sie orientuje jakim gazem napelniane sa poduszki?

Wiem, ze pytanie co najmniej dziwne, mimo wszystko prosze o odpowiedz.

Data: 2009-03-10 08:02:09
Autor: bartekk
Wystrzal airbagu

<kruszyzna2@o2.pl> wrote in message news:ce1cbcd1-05ce-45fd-a88d-99a11353b830j38g2000yqa.googlegroups.com...
[...]

W  gugle jest.

"Nazwa poduszki powietrzne jest mylaca, poniewaz gazem, który napelnia poduszke jest azot. Glównym skladnikiem chemicznym ladunku w poduszce jest azydek sodu - NaN3, oraz azotan potasu KNO3 i dwutlenek krzemu SiO2. W generatorze gazu mieszanka powyzszych skladników jest inicjowana elektrycznie, impulsem rozgrzewajacym wlókno zapalnika. Powoduje to wzglednie wolny rodzaj detonacji, zwany "deflagracja". Wyzwala ona okreslona ilosc azotu, wypelniajacego poduszke wedlug nastepujacych po sobie reakcji chemicznych.

Reakcja 1

NaN3 -> 2Na + 3N2

Sód Na - produkt uboczny pierwszej reakcji i azotan potasowy KNO3 wytwarzaja dodatkowy azot N2 do wypelnienia poduszki w reakcji wtórnej:

Reakcja 2

10Na + 2KNO3 -> K2O + 5Na2O + N 2

W procesie powyzszym powstaja tlenek potasu K2O i tlenek sodu Na2O, jako skladniki do reakcji z dwutlenkiem krzemu SiO2. Powstaje krzemian alkaliczny (szklo), który jest zwiazkiem chemicznie bezpiecznym i stabilnym.

Reakcja 3

K2O + Na2O + SiO2 -> krzemian alkaliczny (szklo)

Generator gazowy zawiera zapalnik i okolo 73g stalego azydku sodowego, który okazal sie najbardziej stabilny. Po zaplonie rozklada sie wydzielajac gaz o zawartosci 99% azotu i sladowe ilosci innych skladników. Reakcja trwa ok. 25 ms, a podana wyzej ilosc azydku wystarcza do napelnienia poduszki o objetosci 60 dm3. Poduszka rozwija sie z predkoscia 200 do 300 km/h"

http://airbag.com.pl/systemy/artykul.htm

Data: 2009-03-10 09:38:50
Autor: Kuba \(aka cita\)
Wystrzal airbagu
Uzytkownik wrote:
[...]

generalnie czuc swat materialu wybuchowego, a nie gazu ktory znajduje sie w poduszczce
Powstaje 'kupa' dymu i zapach j.w

Kuba (aka cita) gg:1461968
www.autoeden.com.pl  www.cita.pl
Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
HONDA VTX 1800S |  Omega A R6 3,0 24V  |  i zwykle jakies TDI

Data: 2009-03-10 11:05:49
Autor: boropi
Wystrzal airbagu
[...]

Delikaty "dymek" mialem wrazenie, ze raczej jakis talk i nie w twarz ale gdzies w bok poszedl.
Zapach trudny do okreslenia, ale na ewno nie zapach ladunku wybuchowego (prochowego)
raczej jak jakis magazyn "mundurowy" przy czym na pewno nic "przeciwmolowego" bardziej jakas guma.

boropi

Data: 2009-03-10 19:48:17
Autor: Michal
Wystrzal airbagu
[...]

dodatkowy zapaszek chyba jest jeszcze z wybuchu napinaczy pirotechnicznych...

<MK>

Wystrzal airbagu