Wyszński - bohater czy zdrajca?

Data: 2013-01-12 21:20:39
Autor: jr
Wyszński - bohater czy zdrajca?
Gdy prymas Wyszyński dowiedział się o ekskomunikowaniu Bieruta przez papieża piusa XI, był tym bardzo przejęty. Księdzu, który razem z nim był uwięziony kazał się za Bieruta modlić. Na pytanie 'Dlaczego?' miał odpowiedzieć, że to jest polski prezydent... (ciekawe, czy równie gorliwie modliłby się za Hansa Franka?)

W rozmowach z komunistami Wyszyński stawiał sprawę jasno: Odda cesarzowi wszystko, byle ten nie siadał mu na ołtarzu - wtedy to padło owe słynne 'non posumus'. Wynika z tego, że sprawa polskiego narodu mordowanego przez stalinowski system nie leżała naszemu prymasowi tak bardzo na sercu, jak jego ołtarze.

Można przytaczać wiele przykładów na to, że swoją 'walke' z komuną Wyszyński traktował w sposób wybiórczy ograniczając się głównie do materialnych interesów kościoła katolickiego w Polsce. Obietnica zwrotu kościelnego majątku była głównym powodem poparcia polskiego kościoła dla hańby Okragłego Stołu.

I jeszcze coś dla abc: To Wyszyński jest faktycznym ojcem Vaticanum II i ugody Kościoła z komunistami. Przez lata polski kościół prymasa Wyszyńskiego był poletkiem doświadczalnym dla komunistów przed skokiem na światowy katolicyzm.

Data: 2013-01-13 08:22:01
Autor: abc
Wyszński - bohater czy zdrajca?
Porozumienie Kościoła z władzą z 1950 r., było straszne. Ale trzeba
zrozumieć, w jakiej sytuacji był wówczas Wyszyński. Komuniści zniszczyli
podziemie, opozycję, prywatną gospodarkę i wzięli się za Kościół.

Gdy zaczynała się ofensywa przeciw Kościołowi, Wyszyński chwycił się
rozpaczliwej próby ugody z władzą. Wierzył, że trzeba to przeczekać.  I miał
rację.

Decyzja, którą podjął była dla niego trudna, ale stawką było przetrwanie
Kościoła w Polsce. Dzięki temu Kościół w Polsce przetrwał w znacznie lepszym
stanie niż gdzie indziej.

Data: 2013-01-13 14:28:20
Autor: Grzegorz Z.
abc napisał:

Porozumienie Kościoła z władzą z 1950 r., było straszne.

Wcale nie takie straszne, przecież to nie było demokratyczne państwo
diabła, a jedynie państwo stalinowskie.

#26: "Nauka nie obaliła starych mitów, tylko je doprecyzowała."

Data: 2013-01-13 19:40:19
Autor: mkarwan
Wyszński - bohater czy zdrajca?
Użytkownik "Grzegorz Z." <szurszurszur@umarli.org> napisał w wiadomości news:kcucpj$g86$1dont-email.me...

Z listów Grzegorza Z. tchórzliwie ukrywającego się za anonymizerem

"stado moherskiego bydla wychodzacego z kosciola"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/342e7d3b837d07b3?hl=pl

"Watykanskie totemy won z Polski!"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/a472c27183b8834e?hl=pl

"Mój oficer prowadzacy równiez tak uwaza"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/f99857d114119f2a?hl=pl

"i huj :)"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/6064ad8733dd4618?hl=pl

"O kurwa!"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/13170d7cc479cda3?hl=pl

"Rozjebalo mnie"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/0da237172c7c09a5?hl=pl

"O zesz kurwa"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/735c8000b655b53a?hl=pl

"Co ty kurwa "
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/a7305c3c70f25a21?hl=pl
"Jebany"
http://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/ec14c8342075f1fb?hl=pl
"Pierdolisz od rzeczy"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/d9d7d637e72a5ad4?hl=pl
"ale wez nie pierdol"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/e664a994ded103f6?hl=pl

"Gówno prawda"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/523a66587e2da510?hl=pl

"A teraz spierdalajcie"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/3aca36a9157ed006?hl=pl
"Obys zdychal dlugo i bolesciach"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/7b99cac811db7ebb?hl=pl
"Ty popierdolona kurwo!"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/51fafb78319eebaa?hl=pl
"Spierdalaj pedale!"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/b3e042ca774655b8?hl=pl

"Alez ja jestem skurwielem"
https://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/a0796e4133375fa8?hl=pl
"najebany jak swinia"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/1c1566508a8e386c?hl=pl

"Grzesia sobie zamów na telefon."
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/b4e4b38e4442ae39?hl=pl

"Przeciez juz nalezalem do seminarium duchownego, a wyrzucili mnie za
pedalstwo"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/9ebda8b1607f6a0a?hl=pl

"Tak, ja i mój partner."
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/a50eb25dd7f6ac48?hl=pl

"Oj boli dzisiaj dupa"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/c3917633a7fad87a?hl=pl
"Mam kurwa w dupie"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/67d54e75ea2c4d92?hl=pl

"plwam na wasze sakramenta" i na ten wasz kosciól.
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/380f491375cfb03f?hl=pl

"Niechaj bedzie przeklety Bóg Ojciec i Syn, i Duch, i Matka Najswietsza, i
cale królestwo niebieskie"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/8ea0b3856782ccb4?hl=pl

"Serdecznie zydów nie znosze"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/2de9105554d4e52e?hl=pl
"spierdalaj Zydu"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/58f9dc37842a482b?hl=pl

"Nie lubie dzieci"
https://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/b96c58e80aad45aa?hl=pl

"KURWA NIE MAM NIESTETY"
http://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/fe62c85440eafc86?hl=pl

"No bo to kurwa smieszne jest! "
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/c8a26f239ba3a8b5?hl=pl

"i co mi kurwa zrobisz"
http://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/5b13a9c0633f8804?hl=pl
" kurwa jego mac"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/7e073b9eaf1ab30c?hl=pl
"To kurwa co"
http://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/a22abf0463bf28a6?hl=pl
"A zebys kurwa"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/f21d11f26a95e84c?hl=pl

"Huj i dupa"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/0604810f57bf3c1a?hl=pl

"huj i dupa. Huj i dupa"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/aab27b11aa3a4651?hl=pl

"A teraz wykurwiaj w podskokach"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/4d3fe7f2c006b740?hl=pl

Data: 2013-01-13 22:39:16
Autor: jr

Użytkownik "abc" <abc@wp.pl> napisał w wiadomości
| Porozumienie Kościoła z władzą z 1950 r., było straszne.

Tym straszniejsze, że owczesny papież Pius XII (za którego się tutaj
modlisz) ekskomunikował komunistów. Musisz zatem przyznać, że Wyszyński
zdradził koscioł Piusa XII przystając na żądania komunistów. Z ich punktu
widzenia najważniejszym było uwiarygodnić okupanta w oczach prostych ludzi.
Bo skoro Koscioł modli się za 'Polskę Ludową', to znaczy, ze jej wrogowie sa
wrogami polskiego narodu. Potępienie przez Kosciol 'band podziemia'
dopelniło bałamutnego obrazu sytuacji.

 Ale trzeba
| zrozumieć, w jakiej sytuacji był wówczas Wyszyński. Komuniści zniszczyli
| podziemie, opozycję

Odcinajac jej pomoc ze strony społeczeństwa. Nikt komuchom nie mogl w tym
lepiej pomoc, niz Polski Kosciol

, prywatną gospodarkę i wzięli się za Kościół.

A czego się spodziewac?

> [...]
miał
| rację.
|
| Decyzja, którą podjął była dla niego trudna, ale stawką było przetrwanie

Stawka nie powinno byc przetrwanie Koscioła, lecz przetrwanie calego
spoleczenstwa.

 Dzięki temu Kościół w Polsce przetrwał w znacznie lepszym
| stanie niż gdzie indziej.

Zobacz no jak wyglada kosciol na Wegrzech. Wiesz dlaczego nie bedzie w
Polsce drugiego Budapesztu? Na Wegrzech kosciol przetrwal, u nas nie ma
kosciola. U nas jest koscielno-podobna sowdepia.
jb

Data: 2013-01-15 10:48:08
Autor: No pasaran
"jr" <tractusalbus@gru.pl> schrieb im Newsbeitrag news:kcv9jb$f1e$1node2.news.atman.pl...

> [...]

Bo skoro Koscioł modli się za 'Polskę Ludową', to znaczy, ze jej wrogowie sa
wrogami polskiego narodu. Potępienie przez Kosciol 'band podziemia'

Kościół zawsze służył władzy, nigdy narodowi, z którego wraz z władzą soki wypijają.

Data: 2013-01-13 09:21:24
Autor: Trybun
Wyszński - bohater czy zdrajca?
W dniu 2013-01-12 21:20, jr pisze:

Nie będzie odpowiedzi dopóki nie nie zdefiniujesz tego co rozumiesz poprzez pojęcia zdrada czy bohater w tym kontekście. Bo moim zdaniem ani jedno ani drugie nie wchodziło w grę jego przypadku.

Data: 2013-01-13 22:39:56
Autor: jr

Użytkownik "Trybun" <CheIlih@.yachuoo.com> napisał w wiadomości news:kctqqh$26v$1node2.news.atman.pl...
|W dniu 2013-01-12 21:20, jr pisze:
| >

| Nie będzie odpowiedzi dopóki nie nie zdefiniujesz tego co rozumiesz
| poprzez pojęcia zdrada czy bohater w tym kontekście.

Co tutaj definiować? Wyszyński zdradził zolnierzy podziemia. Zdradzil tez Piusa XII. Za to po jego smierci zostal bohaterem Vaticanum II, a nawet ojcem duchowym tego soboru.

Data: 2013-01-14 10:13:30
Autor: Trybun
W dniu 2013-01-13 22:39, jr pisze:
> [...]

Co tutaj definiować? Wyszyński zdradził zolnierzy podziemia. Zdradzil tez
Piusa XII. Za to po jego smierci zostal bohaterem Vaticanum II, a nawet

A kiedy On składał przysięgę wierności tym "żołnierzom podziemia"? Postąpił tak jak zdecydowana większość Polaków by postąpiła, i tyle..
  I niestety nie jestem aż tak zaawansowany w sprawy kościelne żeby domyślać się na czym polegała jego zdrada Piusa XII. Mgłbys w skrócie opisać na czym polegała zdradzenie owego Papieża?

Data: 2013-01-14 16:30:18
Autor: jr

Użytkownik "Trybun" <CheIlih@.yachuoo.com> napisał w wiadomości news:kd0i8s$jeq$1node2.news.atman.pl...
> [...]
| > |

| A kiedy On składał przysięgę wierności tym "żołnierzom podziemia"?

Nie wiem, czy Wyszyński był w Armii Krajowej, ale w czasie Powstania Warszawskiego działał w Puszczy Kampinowskiej dokąd ewakuowano część rannych żołnierzy z Żoliborza. Opiekował się nimi, ponoć na własnych plecach ich nosił.
Część tych żołnierzy pozostała w lesie po 1944 roku, więc potępiając później 'bandy podziemia' potępił tych, którym kiedyś służył (i oni jemu też).

| Postąpił tak jak zdecydowana większość Polaków by postąpiła, i tyle..

Jego sprawa Trybunie. Nie oceniam tutaj wyborów moralnych, lecz skutki określonych decyzji dla losu mojego kraju.

|  I niestety nie jestem aż tak zaawansowany w sprawy kościelne żeby
| domyślać się na czym polegała jego zdrada Piusa XII. Mgłbys w skrócie
| opisać na czym polegała zdradzenie owego Papieża?

Pius XII potepił sowietyzm a na komunistów nalozyl ekskomunike. Wyszynskiemu powinno to wystarczyc. Swoim dalszym postepowaniem zniszczył cały dorobek Piusa XII i walnie przyczynil sie do Vaticanum II.
Ze swojego punktu widzenia mozesz to uwazac za plus, lecz jak nie patrzec, byla to forma zdrady.

Data: 2013-01-15 12:49:29
Autor: Trybun
W dniu 2013-01-14 16:30, jr pisze:

> [...]

'bandy podziemia' potępił tych, którym kiedyś służył (i oni jemu też).

No i co mu można zarzucić - 99% Polaków popierała, walkę AK z hitlerowcami, znaczna część z tych 99% nawet czynnie wspierała. Ale ilu samych AKowców porzuciła szeregi gdy już przepędzono faszystów.. Kto do diabła ma prawo do osądzanie ich za to że nie chcieli walki z Polakami? Czy ta przysięga zabowiązywała ich do wierności Polsce czy jakiemuś kapitalistycznemu watażce na wierność?

| Postąpił tak jak zdecydowana większość Polaków by postąpiła, i tyle..

Jego sprawa Trybunie. Nie oceniam tutaj wyborów moralnych, lecz skutki
określonych decyzji dla losu mojego kraju.

Powinieneś jednak oceniać - w jedyny sposób jaki jest możliwy. Czyli w kategorii pozytywu.

> [...]

Piusa XII i walnie przyczynil sie do Vaticanum II.
Ze swojego punktu widzenia mozesz to uwazac za plus, lecz jak nie patrzec,

No tak, w tej kwestii sprawa nie ulega wątpliwości - zdradził Papieża. Ale w ten sposób pokazał że był nie tylko posłuszną marionetką, ale także człowiekiem. Tym nie mniej w moim odczuciu dla zdrajców nie ma "przebacz". Zdrada ma jasną definicję, i nie tłumaczy jej nic. Zdrada bez względu na intencje pozostaje zdradą.

Data: 2013-01-15 15:40:32
Autor: jr

> [...]
| hitlerowcami, znaczna część z tych 99% nawet czynnie wspierała. Ale ilu
| samych AKowców porzuciła szeregi gdy już przepędzono faszystów..

Podziekuj za to Wyszyńskiemu

Data: 2013-01-15 21:28:00
Autor: Trybun
W dniu 2013-01-15 15:40, jr pisze:
> [...]
| hitlerowcami, znaczna część z tych 99% nawet czynnie wspierała. Ale ilu
| samych AKowców porzuciła szeregi gdy już przepędzono faszystów..

Gdybym tylko był pewny że to jego zasługa...

Data: 2013-01-15 22:30:31
Autor: jr

Użytkownik "Trybun" <CheIlih@.yachuoo.com> napisał w wiadomości news:kd4e8j$s08$1node1.news.atman.pl...
> [...]
| > | > |

| > |

| Gdybym tylko był pewny że to jego zasługa...

Z pewnością nie tylko jego. Świat jest bardziej złożony, niż nam się to wydaje.

Data: 2013-01-17 15:13:02
Autor: Trybun
W dniu 2013-01-15 22:30, jr pisze:

Z pewnością nie tylko jego. Świat jest bardziej złożony, niż nam się to
wydaje.

Przepraszam, lecz za siebie mów. I jeżeli cos dla ciebie jest niezrozumiałe to ja bardzo chętnie rozwieje twoja niewiedzę i wątpliwości.

Data: 2013-01-17 19:52:53
Autor: jr

Użytkownik "Trybun" <CheIlih@.yachuoo.com> napisał w wiadomości news:kd90t4$fao$1node1.news.atman.pl...
|W dniu 2013-01-15 22:30, jr pisze:
| > |

| Przepraszam, lecz za siebie mów. I jeżeli cos dla ciebie jest
| niezrozumiałe to ja bardzo chętnie rozwieje twoja niewiedzę i wątpliwości.

No to wyjasnij w rzeczonej kwestii (ktorą wyciales)

Data: 2013-01-13 19:37:48
Autor: mkarwan
Użytkownik "jr" <tractusalbus@gru.pl> napisał w wiadomości news:kcsgim$rul$1node2.news.atman.pl...
[...]

Co byś zrobił na miejscu Wyszyńskiego?

Data: 2013-01-13 22:54:48
Autor: jr

Użytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:kcuuts$gjo$1usenet.news.interia.pl...
| Użytkownik "jr" <tractusalbus@gru.pl> napisał w wiadomości

| Co byś zrobił na miejscu Wyszyńskiego?

Powiedz mi mkarwan, skad ja mam wiedziec, co ja bym zrobil w tej sytuacji?
Twoje pytanie jest typowo michnicze, jako ze kieruje dyskusje na dywagacje personalne.
Daleko mi do oceniania prymasa Wyszynskiego jako indywidualnego czlowieka (jest mi to do niczego nie potrzebne). Natomiast Wyszynski nie byl tylko osoba prywatna - pelnil bardzo istotne funkcje publicze. Dlatego oceniam tutaj jego dzialalnosc publiczna i jej dlugowalowe skutki dla kazdego z nas. Sytuacja moralna dzisiejszego polskiego spoleczenstwa jest zalosna na tle innych naszego regionu i najgorsza od kilkuset lat. Osobiscie uwazam, ze nie poleprzy jej karmienie sie mitami na wlasny temat, na przyklad mitem Prymasa Tysiaclecia, lub mitem pokolenia JPII.

Data: 2013-01-13 23:07:59
Autor: mkarwan
Użytkownik "jr" <tractusalbus@gru.pl> napisał w wiadomości news:kcvaf7$fqe$1node2.news.atman.pl...
> [...]
poleprzy jej karmienie sie mitami na wlasny temat, na przyklad mitem Prymasa

Skoro nie masz pojęcia co sam byś zrobił będąc na jego miejscu to czemu go oceniasz?

Data: 2013-01-13 23:18:20
Autor: jr

Użytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:kcvb7u$2b6$1usenet.news.interia.pl...
| Użytkownik "jr" <tractusalbus@gru.pl> napisał w wiadomości
|
| Skoro nie masz pojęcia co sam byś zrobił będąc na jego miejscu to czemu go
| oceniasz?

Ślepy jestes mkarwan, czy GW zakleilo ci oczy?
Pisalem wyraznie, ze nie oceniam jego indywidualnych motywow dzialania etc, ale skutki jego dzialalnosci, gdy piastowal godnosc prymasowska. Jasne juz?
jb

Data: 2013-01-14 14:22:55
Autor: mkarwan
Użytkownik "jr" <tractusalbus@gru.pl> napisał w wiadomości news:kcvbrb$h3h$1node2.news.atman.pl...

> [...]

ale skutki jego dzialalnosci, gdy piastowal godnosc prymasowska. Jasne juz?

Robisz siebie durnia czy nim jesteś.
Pytałem wyraźnie co byś zrobił będąc na jego miejscu.
Masz problemy ze zrozumieniem prostego pytania?
Więc teraz  łopatologicznie,  co byś zrobił będąc na miejscu Wyszyńskiego jako prymasa.
Jeszcze jaśniej co byś zrobił gdybyś to nie Wyszyński ale ty był prymasem.
Potrafisz odpowiedzieć na to pytanie czy podkulisz ogon pod siebie, jak do tej pory i będziesz grał głupa, ze nie rozumiesz o co się ciebie pytam?

Data: 2013-01-14 16:16:44
Autor: jr

Użytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:kd10rg$fa5$1usenet.news.interia.pl...
> [...]
|
| Robisz siebie durnia czy nim jesteś.
| Pytałem wyraźnie co byś zrobił będąc na jego miejscu.
| Masz problemy ze zrozumieniem prostego pytania?

Nie mam żadnych problemów, więc odpowiedziałem, że nie wiem (nie wystarcza ci to?)

| Więc teraz  łopatologicznie,  co byś zrobił będąc na miejscu Wyszyńskiego
| jako prymasa.

I tu wychodzi z ciebie ubek Karwan (kto wie, czy Tsva nie ma racji).

> [...]
| tej pory i będziesz grał głupa, ze nie rozumiesz o co się ciebie pytam?

Przesłuchiwać to mogliście w swoich czasach Karwan! Dzisiaj musisz zadowolić się odpowiedzią:
'nie wiem'
Jeszcze coś nie pasi?

Data: 2013-01-15 10:29:27
Autor: mkarwan
Użytkownik "jr" <tractusalbus@gru.pl> napisał w wiadomości news:kd17gq$91g$1node2.news.atman.pl...
> [...]

Jeszcze coś nie pasi?

Skoro nie masz pojęcia co sam byś zrobił będąc na jego miejscu to czemu go oceniasz?

Ostrzegam cię, że kłamiesz na mój temat.

Data: 2013-01-15 15:51:52
Autor: jr

Użytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:kd37hn$jnn$1usenet.news.interia.pl...
| Użytkownik "jr" <tractusalbus@gru.pl> napisał w wiadomości
| > | > |

| > |

| Skoro nie masz pojęcia co sam byś zrobił będąc na jego miejscu to czemu go
| oceniasz?
|
| Ostrzegam cię, że kłamiesz na mój temat.

Chciałbym się mylić na twój temat, ale sam wydajesz o sobie swiadectwo.

Data: 2013-01-15 20:28:29
Autor: mkarwan
Wyszński - bohater czy zdrajca?

Użytkownik "jr" <tractusalbus@gru.pl> napisał w wiadomości news:kd3qe6$6hg$1node1.news.atman.pl...
| > |

> [...]
|
| Ostrzegam cię, że kłamiesz na mój temat.

Chciałbym się mylić na twój temat, ale sam wydajesz o sobie swiadectwo.

Nadal kłamiesz na mój temat.

Data: 2013-01-15 20:32:15
Autor: u2
W dniu 2013-01-15 20:28, mkarwan pisze:

> [...]
|
| Ostrzegam cię, że kłamiesz na mój temat.

Chciałbym się mylić na twój temat, ale sam wydajesz o sobie swiadectwo.

bo to ubek.

Data: 2013-01-15 21:33:16
Autor: u2
Wysz�ski - bohater czy zdrajca?
W dniu 2013-01-12 21:20, jr pisze:
Gdy prymas Wyszy�ski dowiedzia� si� o ekskomunikowaniu Bieruta przez papie�a
piusa XI, by� tym bardzo przej�ty. Ksi�dzu, kt�ry razem z nim by� uwi�ziony
kaza� si� za Bieruta modli�. Na pytanie 'Dlaczego?' mia� odpowiedzie�, �e to
jest polski prezydent... (ciekawe, czy r�wnie gorliwie modli�by si� za Hansa
Franka?)

W rozmowach z komunistami Wyszy�ski stawia� spraw� jasno: Odda cesarzowi
wszystko, byle ten nie siada� mu na o�tarzu - wtedy to pad�o owe s�ynne 'non
posumus'. Wynika z tego, �e sprawa polskiego narodu mordowanego przez
stalinowski system nie le�a�a naszemu prymasowi tak bardzo na sercu, jak
jego o�tarze.

Mo�na przytacza� wiele przyk�ad�w na to, �e swoj� 'walke' z komun� Wyszy�ski
traktowa� w spos�b wybi�rczy ograniczaj�c si� g��wnie do materialnych
interes�w ko�cio�a katolickiego w Polsce. Obietnica zwrotu ko�cielnego
maj�tku by�a g��wnym powodem poparcia polskiego ko�cio�a dla ha�by Okrag�ego
Sto�u.

I jeszcze co� dla abc: To Wyszy�ski jest faktycznym ojcem Vaticanum II i
ugody Ko�cio�a z komunistami. Przez lata polski ko�ci� prymasa Wyszy�skiego
by� poletkiem do�wiadczalnym dla komunist�w przed skokiem na �wiatowy
katolicyzm.

wez ubecki sqrwielu slownik do reki

Wyszński - bohater czy zdrajca?