Wyszński - bohater czy zdrajca?

Data: 2013-01-13 09:21:24
Autor: Trybun
Wyszński - bohater czy zdrajca?
W dniu 2013-01-12 21:20, jr pisze:

Nie będzie odpowiedzi dopóki nie nie zdefiniujesz tego co rozumiesz poprzez pojęcia zdrada czy bohater w tym kontekście. Bo moim zdaniem ani jedno ani drugie nie wchodziło w grę jego przypadku.

Data: 2013-01-13 22:39:56
Autor: jr

Użytkownik "Trybun" <CheIlih@.yachuoo.com> napisał w wiadomości news:kctqqh$26v$1node2.news.atman.pl...
|W dniu 2013-01-12 21:20, jr pisze:
| >

| Nie będzie odpowiedzi dopóki nie nie zdefiniujesz tego co rozumiesz
| poprzez pojęcia zdrada czy bohater w tym kontekście.

Co tutaj definiować? Wyszyński zdradził zolnierzy podziemia. Zdradzil tez Piusa XII. Za to po jego smierci zostal bohaterem Vaticanum II, a nawet ojcem duchowym tego soboru.

Data: 2013-01-14 10:13:30
Autor: Trybun
W dniu 2013-01-13 22:39, jr pisze:
> [...]

Co tutaj definiować? Wyszyński zdradził zolnierzy podziemia. Zdradzil tez
Piusa XII. Za to po jego smierci zostal bohaterem Vaticanum II, a nawet

A kiedy On składał przysięgę wierności tym "żołnierzom podziemia"? Postąpił tak jak zdecydowana większość Polaków by postąpiła, i tyle..
  I niestety nie jestem aż tak zaawansowany w sprawy kościelne żeby domyślać się na czym polegała jego zdrada Piusa XII. Mgłbys w skrócie opisać na czym polegała zdradzenie owego Papieża?

Data: 2013-01-14 16:30:18
Autor: jr

Użytkownik "Trybun" <CheIlih@.yachuoo.com> napisał w wiadomości news:kd0i8s$jeq$1node2.news.atman.pl...
> [...]
| > |

| A kiedy On składał przysięgę wierności tym "żołnierzom podziemia"?

Nie wiem, czy Wyszyński był w Armii Krajowej, ale w czasie Powstania Warszawskiego działał w Puszczy Kampinowskiej dokąd ewakuowano część rannych żołnierzy z Żoliborza. Opiekował się nimi, ponoć na własnych plecach ich nosił.
Część tych żołnierzy pozostała w lesie po 1944 roku, więc potępiając później 'bandy podziemia' potępił tych, którym kiedyś służył (i oni jemu też).

| Postąpił tak jak zdecydowana większość Polaków by postąpiła, i tyle..

Jego sprawa Trybunie. Nie oceniam tutaj wyborów moralnych, lecz skutki określonych decyzji dla losu mojego kraju.

|  I niestety nie jestem aż tak zaawansowany w sprawy kościelne żeby
| domyślać się na czym polegała jego zdrada Piusa XII. Mgłbys w skrócie
| opisać na czym polegała zdradzenie owego Papieża?

Pius XII potepił sowietyzm a na komunistów nalozyl ekskomunike. Wyszynskiemu powinno to wystarczyc. Swoim dalszym postepowaniem zniszczył cały dorobek Piusa XII i walnie przyczynil sie do Vaticanum II.
Ze swojego punktu widzenia mozesz to uwazac za plus, lecz jak nie patrzec, byla to forma zdrady.

Data: 2013-01-15 12:49:29
Autor: Trybun
W dniu 2013-01-14 16:30, jr pisze:

> [...]

'bandy podziemia' potępił tych, którym kiedyś służył (i oni jemu też).

No i co mu można zarzucić - 99% Polaków popierała, walkę AK z hitlerowcami, znaczna część z tych 99% nawet czynnie wspierała. Ale ilu samych AKowców porzuciła szeregi gdy już przepędzono faszystów.. Kto do diabła ma prawo do osądzanie ich za to że nie chcieli walki z Polakami? Czy ta przysięga zabowiązywała ich do wierności Polsce czy jakiemuś kapitalistycznemu watażce na wierność?

| Postąpił tak jak zdecydowana większość Polaków by postąpiła, i tyle..

Jego sprawa Trybunie. Nie oceniam tutaj wyborów moralnych, lecz skutki
określonych decyzji dla losu mojego kraju.

Powinieneś jednak oceniać - w jedyny sposób jaki jest możliwy. Czyli w kategorii pozytywu.

> [...]

Piusa XII i walnie przyczynil sie do Vaticanum II.
Ze swojego punktu widzenia mozesz to uwazac za plus, lecz jak nie patrzec,

No tak, w tej kwestii sprawa nie ulega wątpliwości - zdradził Papieża. Ale w ten sposób pokazał że był nie tylko posłuszną marionetką, ale także człowiekiem. Tym nie mniej w moim odczuciu dla zdrajców nie ma "przebacz". Zdrada ma jasną definicję, i nie tłumaczy jej nic. Zdrada bez względu na intencje pozostaje zdradą.

Data: 2013-01-15 15:40:32
Autor: jr

> [...]
| hitlerowcami, znaczna część z tych 99% nawet czynnie wspierała. Ale ilu
| samych AKowców porzuciła szeregi gdy już przepędzono faszystów..

Podziekuj za to Wyszyńskiemu

Data: 2013-01-15 21:28:00
Autor: Trybun
W dniu 2013-01-15 15:40, jr pisze:
> [...]
| hitlerowcami, znaczna część z tych 99% nawet czynnie wspierała. Ale ilu
| samych AKowców porzuciła szeregi gdy już przepędzono faszystów..

Gdybym tylko był pewny że to jego zasługa...

Data: 2013-01-15 22:30:31
Autor: jr

Użytkownik "Trybun" <CheIlih@.yachuoo.com> napisał w wiadomości news:kd4e8j$s08$1node1.news.atman.pl...
> [...]
| > | > |

| > |

| Gdybym tylko był pewny że to jego zasługa...

Z pewnością nie tylko jego. Świat jest bardziej złożony, niż nam się to wydaje.

Data: 2013-01-17 15:13:02
Autor: Trybun
W dniu 2013-01-15 22:30, jr pisze:

Z pewnością nie tylko jego. Świat jest bardziej złożony, niż nam się to
wydaje.

Przepraszam, lecz za siebie mów. I jeżeli cos dla ciebie jest niezrozumiałe to ja bardzo chętnie rozwieje twoja niewiedzę i wątpliwości.

Data: 2013-01-17 19:52:53
Autor: jr

Użytkownik "Trybun" <CheIlih@.yachuoo.com> napisał w wiadomości news:kd90t4$fao$1node1.news.atman.pl...
|W dniu 2013-01-15 22:30, jr pisze:
| > |

| Przepraszam, lecz za siebie mów. I jeżeli cos dla ciebie jest
| niezrozumiałe to ja bardzo chętnie rozwieje twoja niewiedzę i wątpliwości.

No to wyjasnij w rzeczonej kwestii (ktorą wyciales)

Wyszński - bohater czy zdrajca?