Wywiad Jerrym Lewartem bratem Bronisława Geremka

Data: 2014-09-13 11:18:12
Autor: mkarwan
Wywiad Jerrym Lewartem bratem Bronisława Geremka
- Czy mógłby pan coś powiedzieć o waszej rodzinie?

- Nazwisko rodzinne brzmi Lewertow. Rodzice nosili imiona Boruch i Szarca.
Mieszkaliśmy w Warszawie przy ulicy Mławskiej 3.
Ja urodziłem się w 1926 r.
Po dziadku, który był magidem*, dostałem imię Israel, ale powszechnie nazywano mnie Izio.
Brat, urodzony w 1932 r., miał na imię Benjamin, wołano go Benek.
Potem losy potoczyły się tak, że ja zostałem Jerrym Lewartem, a on Bronisławem Geremkiem.
Nasza rodzina była dość zamożna.
Utrzymywała się z prowadzonej przez ojca wytwórni futer, które cieszyły się dużym powodzeniem nie tylko w Warszawie, lecz przede wszystkim na Śląsku, gdzie ojciec często jeździł w interesach.
Mimo że cała nasza bliższa i dalsza rodzina była ortodoksyjna, bardzo religijna i pobożna, ojciec był syjonistą.
Jego marzeniem było powstanie Izraela. Próbowali nawet tam się osiedlić.
Tam przyszedłem na świat.
Po paru latach wrócili do Warszawy, gdzie już urodził się Bronek.
*Magid - charyzmatyczny rabin, biegły interpretator Tory, przywódca
społeczności żydowskiej, często o przypisywanych zdolnościach wizjonerskich.
więcej w http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/moj-wielki-brat

Wywiad Jerrym Lewartem bratem Bronisława Geremka