Wywiad z Prezydentem

Data: 2015-06-06 20:01:50
Autor: u2
Wywiad z Prezydentem

http://niezalezna.pl/67771-publikujemy-wywiad-z-prezydentem-ktorego-nie-mogla-doczekac-sie-monika-olejnik

"Nie mog艂am si臋 doczeka膰 wywiadu niepokornego dziennikarza Samuela Pereiry z prezydentem elektem" - o艣wiadczy艂a Monika Olejnik, publikuj膮c list臋 pyta艅, kt贸re jej zdaniem powinny zosta膰 mu zadane i jednocze艣nie atakuj膮c autora, co wywo艂a艂o gor膮c膮 polemik臋 na naszych 艂amach. W zwi膮zku ze zwi臋kszonym zainteresowaniem wywiadem prezydenta Andrzeja Dudy dla "Gazety Polskiej" cytujemy go w ca艂o艣ci. Mi艂ej lektury.

Nowy prezydent, kt贸ry zostanie zaprzysi臋偶ony 6 sierpnia, przedstawia w nim swoj膮 wizj臋 prezydentury. Pytany jest mi臋dzy innymi o media publiczne, ustaw臋 o Trybunale Konstytucyjnym, jego prze偶ywanie wiary, relacje prezydent-rz膮d oraz o to jak zbuduje relacje z wyborcami, kt贸rzy go nie poparli. Przedstawia r贸wnie偶 popierane przez niego metody rozwoju Polski i komentuje powstanie nowej partii NowoczesnaPL, dorobek 25 lat transformacji. W wywiadzie dla "Gazety Polskiej" prezydent Duda pytany jest te偶 o wizj臋 swojej polityki historycznej, polityki zagranicznej w regionie, relacji z Niemcami, w tym o to jak przyj膮艂 depesz臋 od Angeli Merkel oraz o rozw贸j nauki, o wsp贸艂czesne ambicje ludzi m艂odych i to czy "Internet wygra艂 mu wybory".

Gdy otrzyma艂 Pan oficjalny akt wyboru na prezydenta, zwr贸ci艂 si臋 Pan z pro艣b膮 do rz膮du i rz膮dz膮cej w sejmie koalicji PO鈥揚SL o wstrzymanie si臋 z 鈥瀙owa偶nymi zmianami ustrojowymi鈥 w okresie przej艣ciowym mi臋dzy odej艣ciem prezydenta Bronis艂awa Komorowskiego a oficjalnym obj臋ciem przez Pana tego urz臋du. Szef klubu PO Rafa艂 Grupi艅ski uzna艂 pa艅sk膮 pro艣b臋 za ingerencj臋 w prace sejmu. To zwiastun trudnych relacji na linii prezydent鈥搑z膮d?
Jestem cz艂owiekiem otwartym na dialog i st膮d ta moja grzeczna pro艣ba. Mandat prezydencki 24 maja przeszed艂 w moje r臋ce decyzj膮 Narodu, Polak贸w.  Obywatele oczekuj膮 ode mnie troski o ich interesy i prawa. Tak偶e w tym przej艣ciowym okresie, gdy jestem prezydentem-elektem, mam taki obowi膮zek. Uwa偶am, 偶e obecnie nie jest wskazane, by podejmowane by艂y jakie艣 radykalne zmiany o charakterze prawnoustrojowym. 呕eby by艂a jasno艣膰: absolutnie nie chodzi mi o bie偶膮ce prace parlamentu czy rz膮du. Chodzi o decyzje, kt贸re mog膮 ingerowa膰 zasadniczo w ustrojowe formy dzia艂ania instytucji pa艅stwa 鈥 jak np. pospieszne zmiany dotycz膮ce Trybuna艂u Konstytucyjnego. Trudno nie odnie艣膰 wra偶enia, 偶e dzia艂ania w tej kwestii zosta艂y dziwnie przyspieszone po przegranych przez PO i Bronis艂awa Komorowskiego wyborach.

Premier Ewa Kopacz nazywa pa艅ski apel 鈥瀦askakuj膮cym鈥. Liczy艂 Pan, 偶e mo偶na 艂adnie poprosi膰, powo艂a膰 si臋 na mandat prezydencki i rz膮d na tak膮 pro艣b臋 przystanie?
Chcia艂bym, 偶eby zosta艂a ona uszanowana. To te偶 jest kwestia pewnej uczciwo艣ci w polityce. Gdybym zak艂ada艂, 偶e b臋dzie inaczej 鈥 nie wychodzi艂bym z takim apelem.

27 maja koalicja rz膮dz膮ca uchwali艂a now膮 ustaw臋 o Trybunale Konstytucyjnym, zabezpieczaj膮c膮 wi臋kszo艣膰 w tej instytucji na wypadek przegranej w wyborach parlamentarnych. W skr贸cie: PO i PSL zagwarantowa艂y sobie wyb贸r ca艂ego sk艂adu TK jeszcze za tej kadencji, kt贸ra ko艅czy si臋 na jesieni. Jak Pan ocenia ten ruch?
Sprawa tej ustawy jest ewidentna. Tak wygl膮da psucie pa艅stwa. W ten spos贸b Platforma z Trybuna艂u czyni instytucj臋 polityczn膮. Z instytucji, kt贸ra powinna sta膰 na stra偶y konstytucji, w ostatniej chwili przed wyborami parlamentarnymi czyni si臋 urz膮d polityczny. Niestety, trzeba by膰 naiwnym jak dziecko, by nie zauwa偶y膰,  偶e chodzi tutaj wy艂膮cznie o zachowanie politycznych wp艂yw贸w, nawet w sytuacji utraty w艂adzy.

Pa艅ska wizyta na Jasnej G贸rze dzie艅 po wyborach wzbudzi艂a u niekt贸rych bardzo negatywne emocje. To by艂a decyzja wynikaj膮ca z wiary? Czuje si臋 Pan osob膮 religijn膮?
Nie tylko si臋 czuj臋, ale jestem osob膮 religijn膮. W zwi膮zku z tym by艂o dla mnie naturalne, 偶e pojad臋 do Cz臋stochowy pomodli膰 si臋 i podzi臋kowa膰 Matce Naj艣wi臋tszej. By艂em tam w trakcie kampanii, modli艂em si臋, dla mnie to te偶 jest pewne zobowi膮zanie.

Prezydent na kl臋czkach przed obrazem Maryi 鈥 niekt贸rych to wystraszy艂o.
Przecie偶 ja nikomu nie ka偶臋 si臋 modli膰, nie mam najmniejszego zamiaru tego robi膰. Ka偶dy ma do tego prawo, chcia艂bym jednak, by mnie te偶 nie odbierano prawa do prze偶ywania mojej wiary.

Czy jest w og贸le mo偶liwe 艂膮czenie polityki z g艂臋bok膮 wiar膮? Ta pierwsza cz臋sto wymaga kompromis贸w natury moralnej.
Szukanie dobrych rozwi膮za艅 w polityce nie musi oznacza膰 po艣wi臋cenia moralno艣ci. Klucz tkwi w znalezieniu porozumienia, nie zatracaj膮c, nie odwracaj膮c si臋 od swoich warto艣ci. Pierwszym krokiem jest rozmowa. Dialog to jest to, czego dzi艣 najbardziej w polskiej polityce brakuje.

Mo偶e to troch臋 osobiste pytanie, ale dla wielu Polak贸w to wa偶ny temat. Modli si臋 Pan przed podj臋ciem wa偶nej decyzji politycznej?
Trudno mi sobie przypomnie膰 tak膮 jedn膮, konkretn膮 decyzj臋. Wiele razy modli艂em si臋 do Ducha 艢wi臋tego o m膮dro艣膰, o to, by pom贸g艂 mi podejmowa膰 m膮dre decyzje. Jako cz艂owiek wierz膮cy modl臋 si臋 codziennie.

Wracaj膮c do kampanii, pa艅ski sztab wyborczy ostro krytykowa艂 dzia艂ania Telewizji Publicznej, m.in. za brak pluralizmu i jednostronno艣膰. Czy to by艂 jedynie problem zako艅czonej ju偶 kampanii, czy szerszy?
Media publiczne wymagaj膮 generalnej naprawy. Przede wszystkim je艣li media s膮 publiczne, s膮 w du偶ym stopniu finansowane przez spo艂ecze艅stwo 鈥 powinny by膰 mediami obiektywnymi.

Nied艂ugo b臋dzie mia艂 Pan wp艂yw na media publiczne w Polsce. W przysz艂ym roku ko艅czy si臋 kadencja wszystkich pi臋ciu cz艂onk贸w Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, z czego dw贸ch nowych powo艂a Pan. Co konkretnie wymaga naprawy w mediach publicznych?
Mog臋 powiedzie膰 dzisiaj na pewno, 偶e chcia艂bym, aby telewizja wr贸ci艂a na drog臋 dzia艂a艅 misyjnych. Tego dzisiaj nie ma.

Jak jednak po艂膮czy膰 misyjno艣膰 z komercyjno艣ci膮, z przynoszeniem zysku?
To nie jest tak, 偶e obecny system finansowania uniemo偶liwia realizowanie misji. Wszystko zale偶y od tego, w jaki spos贸b si臋 dzia艂a, jak si臋 dysponuje 艣rodkami publicznymi.

Sp贸jrzmy teraz na internet. To on wygra艂 Panu wybory?
Na pewno mia艂 ogromne znaczenie. Zgodz臋 si臋 tutaj z Paw艂em Szefernakerem, szefem mojej kampanii internetowej, 偶e rola internetu b臋dzie wzrasta膰. Ilu ludzi dzi艣 rezygnuje z tradycyjnej telewizji na rzecz medi贸w spo艂eczno艣ciowych?

Przyznaj臋 鈥 sam nie mam telewizora.
Dok艂adnie. Sp贸jrzmy, jak wzros艂o znaczenie internetu od 2010 r. Gdy pracowa艂em w Kancelarii Prezydenta Lecha Kaczy艅skiego, w wi臋kszo艣ci nie mieli艣my internetu w kom贸rkach. Dzi艣 ka偶dy mo偶e do niego si臋gn膮膰 w ka偶dym w艂a艣ciwie momencie.

Jest Pan r贸wnie偶 prezydentem tych, kt贸rzy 鈥 by膰 mo偶e w wyniku dzia艂a艅 kampanijnych konkurencji 鈥 boj膮 si臋 Pana. Jak chce Pan z nimi nawi膮za膰 kontakt?
Przede wszystkim chcia艂bym podkre艣li膰, 偶e ludzie, kt贸rzy pr贸buj膮 w polityce budowa膰 poparcie spo艂eczne na strachu, s膮 przeciwnikami naszej narodowej wsp贸lnoty i tym samym wzmocnienia potencja艂u obywatelskiego. Do naprawy kraju niezb臋dne jest poczucie, 偶e jako obywatele zale偶ymy jeden od drugiego i razem mamy szans臋 budowa膰 lepsz膮 Polsk臋. Deklaracje dialogu sk艂ada艂em ju偶 w trakcie kampanii, teraz chc臋 to udowodni膰 moim dzia艂aniem. Swoje zapewnienia co do szukania porozumienia ju偶 z艂o偶y艂em, teraz chc臋 je zrealizowa膰. Przez ostatnie osiem lat dzia艂ano na si艂臋, referenda, projekty obywatelskie trafia艂y do kosza, a ich inicjatorzy byli atakowani. Jak powsta艂 ruch 鈥瀂mielonych鈥? 750 tysi臋cy podpis贸w zwyk艂ych ludzi zosta艂o najnormalniej w 艣wiecie przez Platform臋 Obywatelsk膮 zmielone, a ludzie oszukani. W艂adza zap艂aci艂a w tych wyborach cen臋 swojej arogancji.

T臋 arogancj臋 zauwa偶aj膮 r贸wnie偶 wyborcy PO, kt贸rzy pisz膮 kolejne listy otwarte, a ich rozgoryczenie stara si臋 dzi艣 wyborczo zagospodarowa膰 by艂y polityk Unii Wolno艣ci Ryszard Petru i 艣rodowisko Leszka Balcerowicza. Jak Pan ocenia inicjatyw臋 utworzenia partii NowoczesnaPL?
Ryszard Petru i Leszek Balcerowicz na czele 鈥瀢kurzonych鈥? Oczywi艣cie ka偶dy ma prawo kolejny raz pr贸bowa膰 swoich si艂 w polityce, ale Balcerowicz nie jest 鈥瀗ow膮 twarz膮鈥 i Polacy powinni pami臋ta膰, kto 鈥 przede wszystkim w sferze gospodarczej 鈥 doprowadzi艂 nasz kraj do obecnej sytuacji, kto chcia艂 wszystko prywatyzowa膰.

Profesor Marek W. Kozak z Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN zwraca uwag臋, 偶e 80 proc. 艣rodk贸w unijnych wydajemy na beton: drogi, chodniki, budynki, remonty. Takie stawianie przede wszystkim na infrastruktur臋 kosztem pozosta艂ych dziedzin nazywa on 鈥瀉trap膮 rozwoju鈥. Zgadza si臋 Pan z tak膮 opini膮?
Nie podzielam pogl膮du, 偶e realizacja takich przedsi臋wzi臋膰 jak nowe drogi czy sieci kolejowe to betonowanie kraju. Rozw贸j komunikacyjny jest 艣ci艣le zwi膮zany z rozwojem kraju. W Polsce wci膮偶 mamy za ma艂o dr贸g ekspresowych i autostrad, poniewa偶 tych plan贸w inwestycyjnych, kt贸re zak艂ada艂a Platforma, nie uda艂o si臋 zako艅czy膰. Inna sprawa, jak przeprowadzano te inwestycje, ile kosztuje podatnika w Polsce kilometr drogi. Je偶eli u nas jest on dro偶szy ni偶 w Niemczech, to pokazuje absurdalny spos贸b wydawania publicznych pieni臋dzy. Wielkie firmy zachodnie budowa艂y u nas drogi, po czym wywioz艂y te 艣rodki unijne, a polscy podwykonawcy tych pieni臋dzy nie dostali.

Kto艣 m贸g艂by powiedzie膰, 偶e przynajmniej drogi nam zosta艂y鈥
Na tyle, na ile to mo偶liwe, nale偶a艂o wykorzysta膰 艣rodki unijne prorozwojowo, czyli tak, by zosta艂y w naszej gospodarce, w kieszeni polskich pracownik贸w. Tak w艂a艣nie wygl膮da m膮dra polityka gospodarcza, kt贸rej nam w ostatnich o艣miu latach brakuje.

W kampanii m贸wi艂 Pan o potrzebie wykorzystania nauki do rozwoju. Jak konkretnie mia艂oby to wygl膮da膰?
Kwestia wspierania finansowo polskiej nauki jest niezwykle istotna. Obecnie inwestuje si臋 w ni膮, jednak wci膮偶 mamy do czynienia z niespo偶ytkowanym potencja艂em. Je偶eli go nie wykorzystujemy, je偶eli te pieni膮dze nie daj膮 impulsu rozwojowego, to s膮 one zmarnowane. Wsp贸艂praca pa艅stwa z uczelniami, ze 艣rodowiskiem naukowym powinna by膰 podstaw膮 rozwoju kraju, ale w艂a艣nie pod tym warunkiem: wykorzystania potencja艂u. Wyniki wielu prac naukowych trafiaj膮 dzi艣 na p贸艂ki, ich my艣l nie jest wykorzystana w spos贸b efektywny.

W depeszy gratulacyjnej do Pana od kanclerz Angeli Merkel pojawia si臋 zwrot o 鈥瀗iemieckich zbrodniach dokonanych podczas drugiej wojny 艣wiatowej鈥. Dla nas historycznie to zdanie jest oczywiste, jednak tutaj pada ono z ust kanclerz Niemiec. Pa艅skim zdaniem to sygna艂 wi臋kszego szacunku w relacjach niemiecko-polskich?
Bardzo mnie cieszy taka deklaracja pani kanclerz. W mojej ocenie z zasady relacje z naszymi s膮siadami powinni艣my wzmacnia膰, r贸wnie偶 ze wzgl臋d贸w gospodarczych, by dawa膰 naszej przedsi臋biorczo艣ci szanse rozwoju i gospodarczej ekspansji zagranicznej. Te s膮siedzkie relacje musz膮 jednak uk艂ada膰 si臋 na zasadach partnerskich i wzajemnego szacunku.

Jak Pan odbiera to pismo, w kontek艣cie naszych relacji na p艂aszczy藕nie historycznej? Jeszcze niedawno dyrektor FBI James Comey postawi艂 nas w jednej linii z Niemcami, jako nar贸d sprawc贸w Holokaustu.
Niemcy od lat prowadz膮 bardzo skuteczn膮 polityk臋 historyczn膮. Mo偶na powiedzie膰, 偶e dzia艂aj膮c w spos贸b konsekwentny, realizuj膮 j膮 praktycznie od zako艅czenia II wojny 艣wiatowej. My r贸wnie偶 powinni艣my konsekwentnie kszta艂towa膰 nasz膮 polityk臋 historyczn膮, prowadz膮c skuteczne dzia艂ania na arenie mi臋dzynarodowej. Konieczne jest powo艂anie specjalnej instytucji, kt贸ra b臋dzie podejmowa膰 zdecydowane interwencje w zwi膮zku z przypadkami dyfamacji Polski na 艣wiecie, z drog膮 procesow膮 w艂膮cznie. Chcia艂bym, aby dzia艂a艂a pod auspicjami prezydenta, cho膰 nie przeszkadza艂by mi tr贸jpatronat prezydenta, ministra spraw zagranicznych i premiera. Musimy twardo walczy膰 o nasze prawa, jednocze艣nie prowadz膮c w艂asn膮 polityk臋 historyczn膮 na zewn膮trz.

W jaki konkretnie spos贸b Polska mo偶e j膮 prowadzi膰?
Cho膰by w przestrzeni kultury, poprzez finansowanie film贸w, kt贸re pokazywa艂yby prawdziw膮 histori臋 Polski, pokazywa艂yby nasze zas艂ugi dla Europy i 艣wiata. W tym jest ogromna rola prezydenta jako najwy偶szego przedstawiciela Rzeczypospolitej na 艣wiecie. Jego obecno艣膰 i g艂os w trakcie rozmaitych uroczysto艣ci podkre艣la rang臋 i warto艣膰 naszego stanowiska, r贸wnie偶 w sferze historycznej.

Bronis艂aw Komorowski w trakcie swojej prezydentury powtarza艂 wci膮偶 fraz臋 鈥25 lat wolno艣ci鈥, przedstawia艂 transformacj臋 ustrojow膮 w naszym kraju jako nasz膮 wizyt贸wk臋. Z czym chcia艂by Pan, 偶eby Polska kojarzy艂a si臋 na 艣wiecie, na koniec pa艅skiej prezydentury za pi臋膰 albo dziesi臋膰 lat?
Polska jest krajem, kt贸ry niez艂omnie i bohatersko walczy艂 o w艂asn膮 wolno艣膰, lecz tak偶e  o wolno艣膰 innych pa艅stw i narod贸w. Chcia艂bym, by 艣wiat widzia艂 Polsk臋 przez pryzmat tego, co w naszej historii najbardziej pozytywne, czyli ludzi bohaterskich i oddanych Ojczy藕nie. Sp贸jrzmy chocia偶by na to, ile miast Europy zosta艂o wyzwolonych przez polskich 偶o艂nierzy w czasie II wojny 艣wiatowej. To jest nasz konkretny wk艂ad w wolno艣膰 naszego kontynentu, w zako艅czenie wojny.

Publicysta Przemys艂aw Pi臋tak zwraca uwag臋, 偶e por贸wnanie z PRL zast膮pi艂o dzi艣 u wyborc贸w por贸wnanie z krajami 鈥瀞tarej Unii鈥. Czy to oznacza, 偶e narracja o 鈥25 latach wolno艣ci鈥 nie przekona艂a Polak贸w?
M艂odzi Polacy widz膮, 偶e mimo zapewnie艅 o sukcesie oni, ich znajomi, bliscy musz膮 wyjecha膰 za granic臋. My艣l臋, 偶e przede wszystkim dlatego nie poparli prezydenta Komorowskiego. Oczywi艣cie w wielu elementach te 25 lat to nasz sukces, jednak z pewno艣ci膮 nie jest tak, 偶e mo偶na nazwa膰 ten okres 鈥瀦艂otym wiekiem鈥 Polski. Gdyby spo艂ecze艅stwo nie uwa偶a艂o, 偶e naprawa i zmiana sytuacji w naszym kraju s膮 potrzebne 鈥 podj臋艂oby inn膮 decyzj臋 w ostatnich wyborach. Pami臋taj膮c o korzy艣ciach,  jeste艣my na etapie, 偶e nasz polski sukces wci膮偶 musimy budowa膰. Musimy te偶 pami臋ta膰, jak i kto rozpocz膮艂 demonta偶 systemu komunistycznego w naszym regionie. Nie zacz膮艂 si臋 on upadkiem Muru Berli艅skiego, rozpocz臋艂a go polska Solidarno艣膰.

Przed wyborami je藕dzi艂 Pan po ca艂ym kraju. Czy w rozmowach z lud藕mi potwierdzi艂a si臋 teza, 偶e po 25 latach od transformacji wci膮偶 wi臋cej jest poszkodowanych przez system ni偶 jego beneficjent贸w?
Powiem wi臋cej: wielu z tych, kt贸rzy uzyskali pewn膮 pozycj臋 finansow膮, zawdzi臋cza to cz臋sto pracy ponad si艂y. Mam na my艣li g贸rnik贸w, hutnik贸w, lecz tak偶e ludzi pracuj膮cych w korporacjach. Oni mog膮 偶y膰 na poziomie wy偶szym od przeci臋tnej, jednak dzieje si臋 to ogromnym kosztem. Do tego dochodzi brak pewno艣ci zatrudnienia i zwi膮zany z tym stres.

Jakie zmiany proponuje Pan w tym zakresie?
Konieczna jest zmiana cho膰by w zakresie przestrzegania prawa pracy czy tzw. um贸w 艣mieciowych. Warunkiem poprawy sytuacji w Polsce jest tak偶e poprawa warunk贸w pracy. To by艂 r贸wnie偶 przedmiot porozumienia z Komisj膮 Krajow膮 鈥濻olidarno艣膰鈥.

W kampanii wyborczej powo艂ywa艂 si臋 Pan na dziedzictwo 艣p. Lecha Kaczy艅skiego. Za jego prezydentury funkcjonowa艂 bardzo silny sojusz pa艅stw naszego regionu Europy i 艣wiata. Jak chce go Pan odbudowa膰?
Nale偶y odbudowa膰 wsp贸艂prac臋 w ramach grupy wyszehradzkiej. Pojawia si臋 problem obecnego prorosyjskiego stanowiska W臋gier, odmiennego ni偶 nasze i wi臋kszo艣ci kraj贸w Europy. Niezb臋dne jest, by mimo tych r贸偶nic szuka膰 wsp贸lnych interes贸w i je na arenie mi臋dzynarodowej realizowa膰. Jako prezydent chc臋 dba膰 o stosunki z Litw膮, nies膮siaduj膮cymi z nami: 艁otw膮 i Estoni膮, lecz tak偶e Bu艂gari膮 i Rumuni膮. To s膮 kraje, z kt贸rymi 艂膮czy nas do艣wiadczenie komunizmu, a dzi艣 buduj膮c regionalny sojusz 鈥 razem mamy szans臋 wzmocnienia naszej pozycji w Europie. To jest bardzo trudne zadanie, kt贸rego chc臋 si臋 podj膮膰.

Jaros艂aw Kaczy艅ski zapowiada przedstawienie w lipcu nie gabinetu cieni Prawa i Sprawiedliwo艣ci, lecz 鈥瀍kipy鈥. Podobno ma ona liczy膰 oko艂o 150 os贸b, ekspert贸w 鈥 potencjalnych kandydat贸w do realizacji programu PiS po wygranej na jesieni. Jak, ju偶 jako prezydent, podchodzi Pan do tego pomys艂u?
Jako prezydent b臋d臋 na pewno przygl膮da艂 si臋 temu z du偶ym zainteresowaniem. To sprawa bardzo wa偶na tak偶e dla Polski i jestem przekonany, 偶e pojawi si臋 tam wielu interesuj膮cych kandydat贸w.

--
General Skalski o zydach w UB :

niczego nie prowadzi... Ludzi, ktorzy uzywaj膮 slow 'antysemita',
tworza mowe nienawisci".

Data: 2015-06-06 22:02:24
Autor: Mark Woydak
Wywiad z Prezydentem