Wywolywanie filmow BW w wyzszych temperaturach

Data: 2009-06-11 03:02:03
Autor: Dariusz K. Ładziak
Wywolywanie filmow BW w wyzszych temperaturach
Użytkownik dan napisał:
Hej,

Otatnio wywołuję filmy w 24 stopniach, ponieważ nie muszę wtedy stosować płaszcza wodnego do utrzymania 20 stopnii (w domu mam ciepło). Skróciłem czasy wg zaleceń i jest ok. Zastanawiam się tylko, czy krótsze wołanie w wyższej temp. może dawać inne wyniki, niż wołanie dłuższe w niższej temp. Podbno zwiększa się ziarno, czy coś jeszcze?..

Spróbuj poszukać książki pt. "O fotografowaniu" A. Mroczka z połowy lat osiemdziesiątych. Opisał tam fajny myk - czterokrotnie rozcieńczony wywoływacz (dający w efekcie wywoływacz jednorazowy - wywołujesz i wylewasz) i wywoływanie w temperaturze, uwaga - 27 - 28 stopni.
Sprawdzałem osobiście - działa bez pudła, ziarno nie rośnie zauważalnie, tony wypracowuje świetnie, w dwulitrowym koreksie daje pełną powtarzalność właśnie przez jednorazowe użycie wywoływacza.

--
Darek

Data: 2009-06-11 16:50:38
Autor: dan
Użyszkodnik ""Dariusz K. Ładziak"" <ladzk@waw.pdi.net> w wiadomości news:h0pl6c$7a8$1atlantis.news.neostrada.pl napisał coś takiego:

Spróbuj poszukać książki pt. "O fotografowaniu" A. Mroczka z połowy
lat osiemdziesiątych.

Znam ksiązkę (trudno jej nie znać).

[...]

Nie do końca o to mi chodziło. Sprawdziłem kilka wywoływaczy, efekty z Xtola mnie satysfakcjonują, pytałem tylko o różnice w efektach wołania w różnych temperaturach. Nie szukam innego wywoływacza. Mimo wszystko dziękuję za chęć pomocy! :-)

pozdrawiam,
dan

Data: 2009-06-11 14:36:21
Autor: Vector
On 11 Cze, 16:50, "dan" <dan1...@gazeta.pl> wrote:

[...]

To ciężko ustalić, bo dalej można manipulować czasem czy
rozcieńczeniem i wpływać na efekt końcowy. Wołać w wyszych
temperaturach zacząłem po pierwszym właśnie Mroczku, szukają sposobu
na okiełznanie motywu o rozpiętości 12,5EV. Z czasem doszedłem do
wniosku, że efekty w wyższej temperaturze niczym się nie różnią w
zasadzie. Do dziś używam A49, Tetenalu (butelka w lodówce:-)), D23.
Temperaturą się w zasadzie nie przejmuję. Jak mam w domu 24 to 24 jak
26 to 26, a jak 22 to 22. Paranoją jest trzymanie stałej temp. np. w
kuchni, gdzie otwarcie okna już wywala cały proces. NIe miej jednak
zwracam uwagę na sugerowane tabele czasów wywoływacza i jego skład, a
w zasadzie główny składnik wywołujący. Jeżeli producent np. nie podaje
czasu dla 24st i danego rozcieńczenia, to biorę inny lub zmniejszam
rozcieńczenie. Właściwy składnik wywołujący lub ich mieszanka może się
różnie zachowywać w powiedzmy umownie skrajnych temperaturach. Ich
aktywność może rosnąć bądź spadać. Jakie i jak to jest napisane w
Technice Powiększania T. Klimeckiego ;-) Co do moczenia filmów przed
to moczę wszystkie. Czasem czas wychodzi w okolicach 4min i też jest
dobrze. W każdym razie zrobiłem jedną ważną rzecz - przestałem
kręcić ;-) Filmy wywołuję metodą kodaka, przewracając koreks co 30
sek, a w przypadku tetenala co 3 sek. Z resztą od kiedy mam JOBO to
już nie ma czym kręcić ;-) Natomiast co do ziarna, to spotkałem się z
opinią, że np. Kodak TX wołany w odpowiedniku ID-11 (skleroza) daje
ładne ziarenko. Nie zauważyłem, aby w wyszych temperaturach rosło
ziarno - wręcz przeciwnie. Uważam, że jest mniejsze. A! D76
oczywiście, bo w czym innym kodak może wywołać kodaka :-) Nie mniej
jednak wywoływacz ma wpływ na ziarno. Mamy więc drobnoziarniste jak
D76 które dają ładne drobne ziarno i ultradrobnoziarniste, które dają
bardzo małe ziarenko jak A49, D23, Tetenal Ultrafin Plus chyba mam ;-)
I to jest ta podstawowa różnica. Podsumowując jeżeli nie ma różnicy, a
negatyw wywołany cieplej poprawnie się kopiuje i uzyskujesz to co
chcesz, to znaczy że jest OK.

Data: 2009-06-19 21:13:15
Autor: Fereby
Wywolywanie filmow BW w wyzszych temperaturach
"dan" napisał:

[cut]
> [...]

Nie do końca o to mi chodziło. Sprawdziłem kilka wywoływaczy, efekty z Xtola mnie satysfakcjonują, pytałem tylko o różnice w efektach wołania w różnych temperaturach. Nie szukam innego wywoływacza. Mimo wszystko dziękuję za chęć pomocy! :-)

O.K. robiłem w A-49 i X-tolu (oba 1+3). W przypadku A-49 podniesienie temperatury spowoduje podniesienie światłoczułości, za cenę niewielkiego wzrostu zadymienia. Jest to o tyle ważne, że nierozcieńczony A-49 nie wyzyskuje w pełni światłoczułości błon, więc przy podniesieniu temperatury i zastosowaniu rozcieńczenia uzyska się światłoczułość nawet wyższą od nominalnej, choć nie będzię to, aż taki wzrost jak w przypadku wywoływaczy dwuroztworowych. W przypadku X-tola 1+3, nie nastąpi wzrost światłoczułości, ponieważ jest on wywoływaczem z fenidonem jako reduktorem, a ten na wzrost temperatury nie reaguje wzrostem wyzyskania światłoczułości (tyle że z kolei nawet nierozcieńczony X-tol potrafi podnieść światłoczułość). Wzrośnie nieco zadymienie, jednak nie będzie to wartość istotna w przypadku błony nieprzeterminowanej. A-49 1+3 27 st C. daje lepsze wyrównanie motywów od dużym kontraście, z kolei X-tol 1+3 22-24 st. C. lepsze wyrównanie motywów o niskim kontraście. Obiekty o średnim kontraście uzyskują podobne kontrasty na negatywie 1:6-1:10 (0.8-1.0). Fereby --

Wywolywanie filmow BW w wyzszych temperaturach