Data: 2009-06-11 03:02:03 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Wywolywanie filmow BW w wyzszych temperaturach | |
Użytkownik dan napisał:
Hej, Spróbuj poszukać książki pt. "O fotografowaniu" A. Mroczka z połowy lat osiemdziesiątych. Opisał tam fajny myk - czterokrotnie rozcieńczony wywoływacz (dający w efekcie wywoływacz jednorazowy - wywołujesz i wylewasz) i wywoływanie w temperaturze, uwaga - 27 - 28 stopni. Sprawdzałem osobiście - działa bez pudła, ziarno nie rośnie zauważalnie, tony wypracowuje świetnie, w dwulitrowym koreksie daje pełną powtarzalność właśnie przez jednorazowe użycie wywoływacza. -- Darek |
|
Data: 2009-06-11 16:50:38 | |
Autor: dan | |
Wywolywanie filmow BW w wyzszych temperaturach | |
Użyszkodnik ""Dariusz K. Ładziak"" <ladzk@waw.pdi.net> w wiadomości news:h0pl6c$7a8$1atlantis.news.neostrada.pl napisał coś takiego:
Spróbuj poszukać książki pt. "O fotografowaniu" A. Mroczka z połowy Znam ksiązkę (trudno jej nie znać). Opisał tam fajny myk - czterokrotnie Nie do końca o to mi chodziło. Sprawdziłem kilka wywoływaczy, efekty z Xtola mnie satysfakcjonują, pytałem tylko o różnice w efektach wołania w różnych temperaturach. Nie szukam innego wywoływacza. Mimo wszystko dziękuję za chęć pomocy! :-) pozdrawiam, dan |
|
Data: 2009-06-11 14:36:21 | |
Autor: Vector | |
Wywolywanie filmow BW w wyzszych temperaturach | |
On 11 Cze, 16:50, "dan" <dan1...@gazeta.pl> wrote:
Nie do końca o to mi chodziło. Sprawdziłem kilka wywoływaczy, efekty z Xtola To ciężko ustalić, bo dalej można manipulować czasem czy rozcieńczeniem i wpływać na efekt końcowy. Wołać w wyszych temperaturach zacząłem po pierwszym właśnie Mroczku, szukają sposobu na okiełznanie motywu o rozpiętości 12,5EV. Z czasem doszedłem do wniosku, że efekty w wyższej temperaturze niczym się nie różnią w zasadzie. Do dziś używam A49, Tetenalu (butelka w lodówce:-)), D23. Temperaturą się w zasadzie nie przejmuję. Jak mam w domu 24 to 24 jak 26 to 26, a jak 22 to 22. Paranoją jest trzymanie stałej temp. np. w kuchni, gdzie otwarcie okna już wywala cały proces. NIe miej jednak zwracam uwagę na sugerowane tabele czasów wywoływacza i jego skład, a w zasadzie główny składnik wywołujący. Jeżeli producent np. nie podaje czasu dla 24st i danego rozcieńczenia, to biorę inny lub zmniejszam rozcieńczenie. Właściwy składnik wywołujący lub ich mieszanka może się różnie zachowywać w powiedzmy umownie skrajnych temperaturach. Ich aktywność może rosnąć bądź spadać. Jakie i jak to jest napisane w Technice Powiększania T. Klimeckiego ;-) Co do moczenia filmów przed to moczę wszystkie. Czasem czas wychodzi w okolicach 4min i też jest dobrze. W każdym razie zrobiłem jedną ważną rzecz - przestałem kręcić ;-) Filmy wywołuję metodą kodaka, przewracając koreks co 30 sek, a w przypadku tetenala co 3 sek. Z resztą od kiedy mam JOBO to już nie ma czym kręcić ;-) Natomiast co do ziarna, to spotkałem się z opinią, że np. Kodak TX wołany w odpowiedniku ID-11 (skleroza) daje ładne ziarenko. Nie zauważyłem, aby w wyszych temperaturach rosło ziarno - wręcz przeciwnie. Uważam, że jest mniejsze. A! D76 oczywiście, bo w czym innym kodak może wywołać kodaka :-) Nie mniej jednak wywoływacz ma wpływ na ziarno. Mamy więc drobnoziarniste jak D76 które dają ładne drobne ziarno i ultradrobnoziarniste, które dają bardzo małe ziarenko jak A49, D23, Tetenal Ultrafin Plus chyba mam ;-) I to jest ta podstawowa różnica. Podsumowując jeżeli nie ma różnicy, a negatyw wywołany cieplej poprawnie się kopiuje i uzyskujesz to co chcesz, to znaczy że jest OK. |
|
Data: 2009-06-19 21:13:15 | |
Autor: Fereby | |
Wywolywanie filmow BW w wyzszych temperaturach | |
"dan" napisał:
[cut] > Opisał tam fajny myk - czterokrotnieO.K. robiłem w A-49 i X-tolu (oba 1+3). W przypadku A-49 podniesienie temperatury spowoduje podniesienie światłoczułości, za cenę niewielkiego wzrostu zadymienia. Jest to o tyle ważne, że nierozcieńczony A-49 nie wyzyskuje w pełni światłoczułości błon, więc przy podniesieniu temperatury i zastosowaniu rozcieńczenia uzyska się światłoczułość nawet wyższą od nominalnej, choć nie będzię to, aż taki wzrost jak w przypadku wywoływaczy dwuroztworowych. W przypadku X-tola 1+3, nie nastąpi wzrost światłoczułości, ponieważ jest on wywoływaczem z fenidonem jako reduktorem, a ten na wzrost temperatury nie reaguje wzrostem wyzyskania światłoczułości (tyle że z kolei nawet nierozcieńczony X-tol potrafi podnieść światłoczułość). Wzrośnie nieco zadymienie, jednak nie będzie to wartość istotna w przypadku błony nieprzeterminowanej. A-49 1+3 27 st C. daje lepsze wyrównanie motywów od dużym kontraście, z kolei X-tol 1+3 22-24 st. C. lepsze wyrównanie motywów o niskim kontraście. Obiekty o średnim kontraście uzyskują podobne kontrasty na negatywie 1:6-1:10 (0.8-1.0). Fereby -- |