Wyząbkowana Dębica Frigo HP2

Data: 2017-03-26 17:52:21
Autor: Leszek Kowalski
Wyząbkowana Dębica Frigo HP2
Witam !!

Na sezon zimowy kupiłem nowe opony Dębica Frigo HP2 w rozmiarze 205/55/16. Opony na początku sprawowały się bardzo dobrze - były ciche i dobrze radziły sobie zarówno na suchej i mokrej nawierzchni.

Po przejechaniu około 7000km z przodu auta zaczął być słyszalny hałas. Głównie przy niewielkich prędkościach rzędu 30-60 km/h. Z początku podejrzewałem uszkodzone łożysko, ale po przyjrzeniu się oponom z przodu okazało się, że prawdopodobnie się wyząbkowały. Konkretnie wyząbkowana jest tylko środkowa cześć bieżnika. Boczne części bieżnika wydają się OK. Opona jest zużyta równomiernie. Z tyłu opony są idealne.

Teraz pytanie, czy te wyząbkowanie to będzie wada albo przypadłość danego typu opon, czy coś nie tak z zawieszeniem/geometrią? Jeżeli chodzi o geometrię, to wydaję się być w porządku - nic nie ściąga i dobrze się prowadzi.

Tutaj zdjęcia bieżnika opony:
http://www.gorzow.mm.pl/~kovalek/opona1.jpg
http://www.gorzow.mm.pl/~kovalek/opona2.jpg

Leszek Kowalski

-- -

Data: 2017-03-26 18:19:29
Autor: Cavallino
W dniu 26-03-2017 o 17:52, Leszek Kowalski pisze:

Teraz pytanie, czy te wyząbkowanie to będzie wada albo przypadłość
danego typu opon, czy coś nie tak z zawieszeniem/geometrią?

Niektóre samochody ząbkują opony, zwłaszcza takie z niezależnym zawieszeniem.
Ceed mi tak zrobił po 2 latach - geometria była ok.

Data: 2017-03-26 18:44:37
Autor: Leszek Kowalski
W dniu 2017-03-26 o 18:19, Cavallino pisze:
[...]

Opony są na Fordzie Mondeo Mk3. Problem pojawił się po 6 miesiącach, czyli trochę za szybko chyba.
Z tego co czytałem, to problem raczej powinien dotyczyć tylnej osi, a u mnie jest na odwrót. Podejrzewam też samą oponę, bo Frigo HP2 to nowość.

Pytanie czy na przyszły sezon założyć te wyząbkowane na tył, czy na przód?

Leszek Kowalski

-- -

Data: 2017-03-28 22:18:47
Autor: ąćęłńóśźż
Wyząbkowana Dębica Frigo HP2
Przełóż, najlepiej LP na PT i PP na LT (ale w takim przypadku trzeba przekładać gumy na felgach - dodatkowa robota i więcej kosztuje - więc znacznie prościej jest przełożyć całe koła PP na PT i LP na LT).

-- -- -
Pytanie czy na przyszły sezon założyć te wyząbkowane na tył, czy na przód?

Data: 2017-03-26 23:00:22
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Sun, 26 Mar 2017 17:52:21 +0200, Leszek Kowalski napisał(a):

Konkretnie wyząbkowana jest tylko środkowa cześć bieżnika. Boczne części bieżnika wydają się OK. Opona jest zużyta równomiernie. Z tyłu opony są idealne.

A nie pompujesz opon za mocno?
Ze szczególnym uwzględnieniem tego, że na większości stacji benzynowych jak
manometr pokazuje 2.2, to w oponie jest jakieś 2.8.

Wg. książki:
https://www.puretyre.co.uk/ford-mondeo-tyre-pressure-placard-2/
powinieneś pompować wszystkie koła 2.2bar, chyba że masz diesla to 2.4 z
przodu.

Data: 2017-03-27 19:16:59
Autor: Leszek Kowalski
W dniu 2017-03-26 o 23:00, Tomasz Pyra pisze:

[...]

No dziś sprawdziłem na Orlenie i było 2,3 bara. Jednak gdy sprawdziłem za pomocą takiego przyrządu który znalazłem w szafie -
http://tiny.pl/g57dz (niby z homologacją i auto świat poleca),
to okazało się, że w oponie jest ponad 2,7 atm !

Upuściłem teraz do 1,9 atm (według mojego przyrządu) i wydaję się jakby było trochę ciszej, ale to pewnie autosugestia.

Czy jak teraz pojeżdżę trochę gdy ciepło z takim obniżonym ciśnieniem (albo obniżę jeszcze bardziej), to opona się chociaż trochę "dotrze" i będzie mniej hałaśliwa, czy już nadaje się tylko na śmietnik?

Leszek Kowalski

-- -

Data: 2017-03-27 23:44:03
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Mon, 27 Mar 2017 19:16:59 +0200, Leszek Kowalski napisał(a):

[...]

No zgadzałoby się to z moimi obserwacjami, chociaż ten ciśnieniomierz też
jakoś na super wiarygodnie nie wygląda :)

Czy jak teraz pojeżdżę trochę gdy ciepło z takim obniżonym ciśnieniem (albo obniżę jeszcze bardziej), to opona się chociaż trochę "dotrze" i będzie mniej hałaśliwa, czy już nadaje się tylko na śmietnik?

Trudno powiedzieć, raczej myślę że najlepszy pomysł to jeździć z
prawidłowym ciśnieniem.

Data: 2017-03-28 00:20:43
Autor: sczygiel
W dniu poniedziałek, 27 marca 2017 19:17:06 UTC+2 użytkownik Leszek Kowalski napisał:
> [...]

Czy jak teraz pojeżdżę trochę gdy ciepło z takim obniżonym ciśnieniem (albo obniżę jeszcze bardziej), to opona się chociaż trochę "dotrze" i będzie mniej hałaśliwa, czy już nadaje się tylko na śmietnik?

Trudno powiedzieć.

Z tego co wyczytalem to ząbkowanie bierze sie z długiej i monotonnej jazdy po autostradach/ekspresówkach.
Jak sie zrobi to tylko frezowanie pomaga. No chyba że opona nie jest kierunkowa to można załozyc ja na druga strone i sie zetrze odwrotnie.

Jak to zimówka to nie dziwota ze tak szybko sie wyząbkowała. Zimy nie ma, jezdzi sie po asfalcie to sie szybko wytarła i wyząbkowała.

I raczej nie jest mozliwe aby ja przełozyć bo jest kierunkowa.

Jak jest z przodu to możesz sprobować ją zetrzeć na asfalcie. Spal gume przez chwile to ząbki powinny sie stracic. Ale metody nie testowałem, moze ktos tu doradzi jak ją wyrównać.

Pomierz sobie ile ci bieżnika ubyło. Jesli załozysz ze opona maksymalnie zyje 6-8 sezonów to bedziesz wiedział czy sciera sie z zapasem który mozna zetrzeć czy jednak szybciej.

Data: 2017-03-28 21:22:39
Autor: pueblo
Wyząbkowana Dębica Frigo HP2
Witaj Tomasz Pyra, 26 mar 2017 w
news:jo7nif17siov.opih02lko0nz$.dlg40tude.net napisałeś/aś:
Ze szczeg˘lnym uwzglednieniem tego, ze na wiekszosci stacji
benzynowych jak manometr pokazuje 2.2, to w oponie jest jakies 2.8.

No właśnie, to jak to jest nie ma co wierzyć kompresorom na stacjach - to  reguła?

Data: 2017-03-29 00:23:02
Autor: Tomasz Pyra
Dnia 28 Mar 2017 21:22:39 GMT, pueblo napisał(a):

[...]

Moim zdaniem te na stacjach bardzo często są popsute.

Manometr to delikatne urządzenie, a takie na wężach są rzucane, uderzane,
zamarzają z wilgocią w środku itp. Potem dokładnie tak to wygląda że jak
manometr pokazuje 2.0 a w oponie jest 2.5.

Nie wiem jak takie kompresory z cyfrowo ustawianym ciśnieniem które same
pompują oponę.
Albo takie które mają manometr w samej "budce" kompresora - widziałem taki
wyglądają porządniej, z manometrem pracującym w oleju.

Data: 2017-03-27 12:40:54
Autor: Adam
W dniu 2017-03-26 o 17:52, Leszek Kowalski pisze:
[...]

Oprócz tego, co koledzy napisali (zwłaszcza przekroczenie ciśnienia) dodałbym jeszcze problem z tłokiem lub zaworkiem w amortyzatorze.

--
Pozdrawiam.

Adam

Wyząbkowana Dębica Frigo HP2