Wyznawcy Boga Abrahama - paradoksy monoteizmów

Data: 2010-03-26 23:07:30
Autor: boukun
Wyznawcy Boga Abrahama - paradoksy monoteizmów
Niedawno z racji wyjazdów zawodowych przeczytałem pewną książkę, tytuł i autor mało ważni, bo książka "podróżna" czyli mało ambitna, za to z wartką akcją. Tak naprawdę z całej książki wartościowe było jedno zdanie, jedno które sprawiło że o poruszonym w nim problemie myślę codziennie. Otóż za większość wojen religijnych i prześladowań stoją różne odmiany 3 religii monoteistycznych (uznających że Bóg jest tylko jeden): judaizmu, chrześcijaństwa i islamu. Nie będę roztrząsał która religia i czemu jest winna, wszystkie mają za uszami, a nawet ostatnio ogłasza się że następuje globalne starcie Chrześcijaństwa (Zachodu - większość ludzi na ziemi utożsamia Amerykę i Europę z Chrześcijaństwem) z Islamem. Najgorsze jest jedna kto że Ci nienawidzący się ludzie są braćmi w wierze, bo ... wierzą w tego samego Boga.

     Zaskoczeni? Jedni mają Jahwe, inni Boga i Jezusa, a inni Allaha. W Starym Testamencie Bóg nie miał imienia, a sam mówił o sobie "jestem który jestem" to ludzie nadali mu imiona. Jeśli zajrzymy za te "imiona" to dowiemy się zaskakującej rzeczy - zarówno Żydzi, Chrześcijanie jak i Muzułmanie wierzą w ... Boga Abrahama. Bóg Abrahama - Bóg w którego wierzył Abraham patriarcha dla wszystkich religii monoteistycznych. Różnice polegają na tym, że judaizm nadal czeka na Mesjasza (a Jezusa za proroka), Chrześcijaństwo uważa Jezusa za Mesjasza i do kanonu judaistycznego (Starego Testament) dodano Nowy Testament, Islam uznaje Jezusa za proroka tak jak Mahometa, przy czym Mahomet spisał ostatnią i jedyną obowiązującą księgę objawioną (przez Archanioła Gabriela) - Koran. Czemu więc piszę o Abrahamie - bo powołują się na niego wszystkie religie monoteistyczne - od pierwszego syna Izmaela (z niewolnicą Hagar) wywodzą swój rodowód plemiona arabskie, od drugiego syna (z żoną Sarą) wywodzą się Izraelici i Edomici. Chrześcijaństwo jest religią wywodzącą się z judaizmu a dopiero św. Paweł wywalczył "prawo do wiary" dla pogan (osób nie będących żydami). Połowa świata powołuje się na przynależność krwi do Abrahama a druga połowa na przynależność duchową.

     Dlaczego o tym napisałem, czyżbym chciał głosić jedność religii i braci w wierze? - w końcu ten sam Bóg, a jedynie różne sposoby jego wyznawania. Po pierwsze nie byłbym pierwszym - obecnie najszybciej przybywa wyznawców bahaizmu - religii próbującej połączyć 3 wcześniejsze, monoteistyczne religie. Po drugie gdyby się udało stworzyłbym kolejny odłam, a nie unifikację. Patrząc z perspektywy czasu Judaizm wypączkował Chrześcijaństwo (zwlaczane przez rzymian jako kolejna sekta żydowska), a ono Islam (zwalczany początkowo jako sekta chrześcijańska). Same religie także się podzieliły: Judaizm składa się z różnych nurtów (konserwatywny, ortodoksyjny, postępowy, itp.), a nurty z kolejnych mniejszych grup (np. haredim, chasydzi, Felaszowie, itp.). Chrześcijaństwo dzieli się na katolicyzm, prawosławie, unitów oraz protestantów (a ci z kolei na dalsze odłamy), zaś Islam posiada trzy główne odłamy sunnicki, szyicki i charydżycki. Jak widzicie każda religia po kolei dzieli się odłamy - taka chyba jest natura ludzka. Po cóż więc o tym wspominam? Dla pokazania tzw. mądrości ludowej.

     Tu Was dopiero zadziwiłem - o co chodzi z tą mądrością ludową. Nie obraźcie się lecz my tutaj na blogu trochę rozprawiamy i dysputujemy o religiach, wnikamy w pisma, szukamy podobieństw i różnic czyli podchodzimy do zagadnienia od sprawy nauki i zastanawiamy się co zrobić by jeden Bóg oznaczał jedna religię. Tymczasem 1 listopada byłem w Lubrańcu na cmentarzu i tradycyjnie (skończyłem szkołę wojskową) poszedłem zapalić znicze na mogiły żołnierzy poległych podczas rozlicznych wojen trapiących nasz kraj w zeszłym wieku. Znalazłem tam unifikację stworzoną przez prostych ludzi, unifikację nie opierającą się na pismach, a wierze i zdrowym rozsądku, na mądrości ludowej właśnie. Grób (zdjęcie poniżej) zaopatrzono w symbole 4 religii bo tych religii mogli być Ci których tam pochowano. Nie silono się na to kto wierzy tak jak powinien, a kto "błędnie" po prostu pochowano wszystkich razem, bo Bóg wynagrodzi tych co czynili dobro niezależnie od odmiany kultu i symboli z nim związanych.

To właśnie chciałbym Wam przekazać, wszystkie wiary spierają się o to jak wielbić "Tego który jest", a On oczekuje czynienia dobra, a nie nawracania siłą, wojen i zniszczenia. Inteligenci będą siedzieć i debatować, a mądrość ludowa podpowiada nie jest ważne jakie imię nadałeś swojemu Bogu, ważne byś czynił dobro.

    Dla wytrwałych ciekawostka - wpiszcie do Wikipedii hasło "religie  abrahamowe". Zadziwiające że prawie cały świat wierzy w "Boga Abrahama". Prawda?

http://daban.blog.onet.pl/Wyznawcy-Boga-Abrahama-paradok,2,ID348828496,n

boukun

Data: 2010-03-26 15:26:18
Autor: Woland
Wyznawcy Boga Abrahama - paradoksy monoteizmów
boukun napisał(a):

Niedawno z racji wyjazdow zawodowych przeczytalem pewna ksiazke

Już myślałem, że ci się odmieniło, a ty tylko cudzego bloga
cytujesz...

judaizmu, chrzescijanstwa i islamu.

Autor tekstu jest kretynem, judaizm zupełnie nie pasuje do dwóch
pozostałych religii, gdyż przeznaczony jest wyłącznie dla wybrańców
bożych, czyli Żydów... Islam i chrześcijaństwo to sekty
uniwersalistyczne, których wyznawcą może stać się każdy, niezależnie
od przynależności narodowej... To, że islamiści i chrześcijanie
wznoszą swoje modły do żydowskiego boga nic nie znaczy, gdyż bóg
umiłował sobie wyłącznie naród żydowski.. Modlitwy nie-Żydów nie mają
kompletnie żadnej mocy z punktu widzenia teologicznego... Mogą odnosić
skutek jedynie w sferze społeczno-psychologicznej...

Data: 2010-03-27 09:40:01
Autor: abc
[...]

"Na to rzekli do Niego Żydzi: Pięćdziesięciu lat jeszcze nie masz, a
Abrahama widziałeś? Rzekł do nich Jezus: Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam:
Zanim Abraham stał się, JA JESTEM."  (Jn 8:57-58)

Pan Jezus wypowiedział w ten sposób słowo, którego żaden żyd nie ośmiela się
wypowiedzieć, ponieważ jest to osobiste imię Boga, wypowiedziane przez
samego Boga do Mojżesza w krzaku gorejącym.

Jednak Żydzi  odrzucili pełnię objawienia Bożego jako Trójcy Świętej
dokonaną w Jezusie Chrystusie.  Nie mogą pogodzić się z faktem że Bóg -
Stwórca wszyskich ludzi - okazał się nie być ich bożkiem plemiennym.

Zamiast przyjąć to do wiadomości i nawrócić się, Żydzi zaklinają
rzeczywistość - sprzeciwiają się Bogu, odrzucają Bóstwo Chrystusa i
bluźnierczo redukują Go do człowieka, do Żyda.

Trzeba się modlić w intencji nawrócenia Żydów słowami modlitwy Kościoła:

Módlmy się też za wiarołomnych Żydów: niech Pan i Bóg nasz zedrze zasłonę z
serc ich, aby z nami poznali Pana naszego, Jezusa Chrystusa.

Wszechmogący wieczny Boże, który w miłosierdziu swojemu nikomu, nawet
wiarołomnym Żydom, przebaczenia nie odmawiasz, wysłuchaj modlitw naszych za
lud ten zaślepiony, aby wreszcie poznał światło prawdy, którym jest Chrystus
i z ciemności został wybawiony.

Data: 2010-03-27 16:50:59
Autor: boukun

Użytkownik "abc" <abc@wp.pl> napisał w wiadomości news:hokge3$4gb$1atlantis.news.neostrada.pl...
[...]

A co na to Papuasi, do których jeszcze żaden Żyd z tą ewangelią nie dotarł?

1 godzina 13 minuta filmu: http://video.google.com/videoplay?docid=8347512759565932709#
Gdyby Bóg nie istniał, należałoby go wymyślić...
Niewielu ludzi jest wolnych na świecie, wielu mówi o wolności, ale tylko ja nim jestem...

boukun

Wyznawcy Boga Abrahama - paradoksy monoteizmów