Wzrosna stopy procentowe?

Data: 2018-09-27 17:07:15
Autor: Zenek
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 27.09.2018 o 07:34, kacepr pisze:
Coś słyszałem w radiu że maja wzrosnac stopy procentowe, a zazwyczaj jak rosna to lokaty ida w gore. Potwierdzicie ta informacje ?

nie potwierdzam, nie zaprzeczam, jak w w Fakcie napiszą lub Faktach TVN podadzą to będzie prawda :)

-- -

Data: 2018-09-27 22:26:13
Autor: RobertS
Wzrosna stopy procentowe?

nie potwierdzam, nie zaprzeczam, jak w w Fakcie napiszą lub Faktach TVN podadzą to będzie prawda :)

oczywiście, że wzrosną, kiedyś na pewno, tylko nikt nie wie jeszcze kiedy

ps
te setki tysięcy kredytobiorców z pewnością również się ucieszy...

RobertS

Data: 2018-09-28 06:11:43
Autor: pasztab
Wzrosna stopy procentowe?
Den torsdag 27 september 2018 kl. 22:26:19 UTC+2 skrev RobertS:
> [...]

ps
te setki tysięcy kredytobiorców z pewnością również się ucieszy...

-- pozdrawiam
RobertS

Raty kredytow wcale nie musialyby wzrosnac nawet przy stopie procentowej o 1-1,5% wyzszej.
Wystarczy, ze banki zrezygnowalyby z czesci marz i prowizji, ktore pobieraja w zwiazku z udzieleniem i obsluga kredytu.
A stopy procentowe rzeczywiscie nalezaloby podniesc i to przede wszystkim w eurolandzie, Szwecji, Szwajcarii, Danii, ktore to mimo od wielu lat utrzymujacej sie dobrej koniunktury prowadza eksperymenty ze stopa procentowa.

Data: 2018-09-30 21:33:10
Autor: RobertS
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-09-28 o 15:11, pasztab@gmail.com pisze:

[...]

jezeli kredyt ma oprocentowanie wibor + marża to w jaki sposób oprocentowanie miałoby nie wzrosnąć przy wzrośnie stóp %?

i dlaczego banki mają rezygnować z części swojej marży?

nie widzę sytuacji, że nagle wzrosną stopy procentowe banki zapłacą więcej za depo a koszt kredytu pozostanie na takim samym poziomie...

RobertS

Data: 2018-09-30 12:47:18
Autor: pasztab
Wzrosna stopy procentowe?
Raty kredytow nie musialyby wzrosnac. Bank nawet przy wyzszej stopie i marzy moze zrezygnowac z czesci lub calosci prowizji za jego przyznanie, a wtedy dla kredytobiorcy koszt wcale nie musialby byc wiekszy.

Data: 2018-09-30 12:58:29
Autor: Kris
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu niedziela, 30 września 2018 21:47:20 UTC+2 użytkownik pas....@gmail.com napisał:
Raty kredytow nie musialyby wzrosnac. Bank nawet przy wyzszej stopie i marzy moze zrezygnowac z czesci lub calosci prowizji za jego przyznanie,

A czemu niby?

Data: 2018-09-30 22:11:20
Autor: RobertS
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-09-30 o 21:47, pasztab@gmail.com pisze:
Raty kredytow nie musialyby wzrosnac. Bank nawet przy wyzszej stopie i marzy moze zrezygnowac z czesci lub calosci prowizji za jego przyznanie, a wtedy dla kredytobiorcy koszt wcale nie musialby byc wiekszy.

w umowie masz zapisane: oprocentowanie to marża + wibor, wibor wzrośnie więc rata również, wibor spadnie to rata też

i bank z niczego nie zrezygnuje, to nie jest organizacja charytatywna

ps
korzystałeś kiedyś z kredytu bankowego? mam poważne wątpliwości...

RobertS

Data: 2018-10-01 11:55:15
Autor: Piotr Gałka
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-09-30 o 22:11, RobertS pisze:
[...]

Myślę, że nie chodzi o umowy już zawarte, tylko o to jak to będzie w nowych.
P.G.

Data: 2018-10-01 21:22:31
Autor: RobertS
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-10-01 o 11:55, Piotr Gałka pisze:

Myślę, że nie chodzi o umowy już zawarte, tylko o to jak to będzie w nowych.
P.G.

a jak jest w nowych?

90% kredytów ma oprocentowanie wibor + marża więc zmiana wiboru powoduje zmianę oprocentowania i raty

pozostałe to kredyty ze stałą stopą %, o ile zdarza się, że gotówkowe mają sensowne oprocentowanie (stałe) to hipo już niekoniecznie:

co byście wybrali?

oprocentowanie stałe 4,85% przez 5 lat a następnie marża 1,99% + wibor

lub
od razu marża 1,99% + wibor?

dla przypomnienia obecnie wibor 3M to 1,72

3,71% zmienne czy 4,85% stałe (ale tylko przez 5 lat)?

właśnie zajmuję się takim tematem, klienci mieli ww. wybór, podjęli decyzję w zeszłym tygodniu, kto zgadnie jak wybrali?

RobertS

Data: 2018-10-01 23:04:39
Autor: J.F.
Wzrosna stopy procentowe?
Dnia Mon, 1 Oct 2018 21:22:31 +0200, RobertS napisał(a):
[...]

Madrzy byli i wybrali stałe ?

Bo kiedys WIBOR skoczy, i wiborowcy beda komitety zakladac, ze ich
bank nie poinformowal o ryzyku :-)

J.

Data: 2018-10-02 09:19:11
Autor: RobertS
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-10-01 o 23:04, J.F. pisze:

Madrzy byli i wybrali stałe ?

no właśnie nie, każdy (100% klientów, z którymi się spotykam) patrzy na dzisiejszą ratę, a nie na to co może być za 5, 10 czy 20 lat

Bo kiedys WIBOR skoczy, i wiborowcy beda komitety zakladac, ze ich
bank nie poinformowal o ryzyku :-)

ale bank ich informuje, jest taki obowiązek i co z tego? ludzie to podpisują, ale ich te obliczenia zupełnie nie interesują, jakoś to będzie...

RobertS

Data: 2018-10-02 10:29:54
Autor: Pete
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-10-02 o 09:19, RobertS pisze:
W dniu 2018-10-01 o 23:04, J.F. pisze:

Madrzy byli i wybrali stałe ?

no właśnie nie, każdy (100% klientów, z którymi się spotykam) patrzy na dzisiejszą ratę, a nie na to co może być za 5, 10 czy 20 lat

No ale w twoim przykladzie stale jest tylko przez 5lat.
Wiec wszystko sprowadza sie do zakladu, czy w ciagu 5 lat Wibor skoczy o 2 pp. (dwa, żeby średnie oprocentowanie w ciagu 5 lat wyniosło 4,85)

Wierzysz w wibor = 3,72 za 5 lat?

[...]

Gdyby stałe  było na cały okres kredytowania - to można się zastanowić. A 5 lat to popierdółka jakaś :)

--
Pete

Data: 2018-10-02 10:24:04
Autor: Piotr Gałka
Wzrosna stopy procentowe?
[...]

Gdyby bank zaproponował stałe (i w tej wysokości) to prawdopodobnie wybranie stałego byłoby mądre, ale bank zaproponował stałe tylko na 5 lat - tu wybór jest trudniejszy.
Ja się spodziewam wzrostu WIBORu, ale myślałem, że to już się z pół roku temu zdarzy. Po prostu myślałem, że jak była deflacja a teraz jest inflacja to WIBOR wzrośnie mniej więcej tyle co wzrost od tej deflacji do inflacji a tu nic.
Nie wiem co go trzyma (może polityka) - nie znam się. Być może związek WIBORu z inflacją to tylko mój chory wymysł nie mający nic wspólnego z rzeczywistością.

W każdym razie jak są jakieś pozarynkowe czynniki utrzymujące WIBOR (za mało wiem, aby w ogóle wiedzieć, czy są takie możliwości) na niskim poziomie to powstaje pytanie jak długo uda się utrzymywać niski - może całe te 5 lat się uda i wtedy wybór zmiennej jest uzasadniony.
I drugie pytanie - czy jak utrzymywanie się w końcu nie uda to czy skok nie będzie kilka razy większy niż by był jakby nie utrzymywano na siłę.
Jeśli tak to działa i będzie duży skok to na decyzję powinno wpłynąć przypuszczenie kiedy ten skok nastąpi - jak za 2 lata to lepiej wybrać stałe na te 5 lat, ale jak za 5 lat to lepiej zmienne.

Jeśli faktycznie istnieje jakieś takie celowe utrzymywanie na niskim poziomie to ja się w sumie cieszę. W 2011 wziąłem kredyt hipoteczny na 10 lat. Dostałem niską marżę bo WIBOR był dość wysoki. WIBOR zaraz spadł i mam cały czas odsetki rzędu 2,7%. Jak utrzymają do 2021 to wyjdzie że "głupi (czyli ja) ma szczęście" :)
P.G.

Data: 2018-10-01 15:54:55
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Wzrosna stopy procentowe?
RobertS wrote in message:

bank z niczego nie zrezygnuje, to nie jest organizacja charytatywna

Nie jest -- przyznaję. Dzięki bankom nie straciłem mieszkania. Żadna organizacja charytatywna nigdy niczego dla mnie nie dała...
 Chyba nawet dobrego słowa... Natomiast banki (dając mi wisienki i
 orzeszki) odegrały w moim życiu rolę strategiczną.

Nie skłamię, jeśli powiem, że dzięki bankom i galeriom handlowym
 -- w ogóle przeżyłem.

Co do rezygnacji z marż, prowizji, profitów -- banki nieraz
 rezygnowały dobrowolnie z tego, co im należało się zgodnie z
 umowami, regulaminami i tak dalej...

--
Eneuel

-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2018-10-01 11:53:43
Autor: Piotr Gałka
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-09-30 o 21:33, RobertS pisze:

i dlaczego banki mają rezygnować z części swojej marży?

Dlaczego to nie wiem, ale jest jakaś taka zależność.

Jak brałem kredyt hipoteczny (listopad 2011) to WIBOR był około 5% i dostałem kredyt z marżą 0,99% (znalazłem promocję, że do tego prowizja była 0).

Jak WIBOR spadł to marże (przy nowo zawieranych umowach) wzrosły. Nie wiem, czy to jest zależność przyczynowo-skutkowa, czy zbieg okoliczności. Nie śledzę tematu więc nie wiem dokładnie jak jest teraz, ale jakoś nie sądzę, aby dla zwykłego Kowalskiego istniały marże rzędu 1%.
W każdym razie można podejrzewać, że jak WIBOR znowu wzrośnie to być może marże z powrotem spadną. Zapewne nie tak jak wtedy (o to już politycy zadbali, aby skubać obywateli tak, że im się wydaje, że to nie oni są skubani tylko wredne, głównie zagraniczne banki).
P.G.

Data: 2018-10-01 12:25:33
Autor: Pete
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-10-01 o 11:53, Piotr Gałka pisze:
[...]

Przy wysokich stopach, dostępność kredytów się zmniejsza, więc żeby mieć jako-taką sprzedaż, banki zjeżdżają z marżą do minimum.

Przy niskich stopach - można kroić chętnych na marży i prowizji

--
Pete

Data: 2018-10-01 18:01:07
Autor: Poldek
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-10-01 o 12:25, Pete pisze:
[...]

Marża wpisana na umowy 12 lat temu nie zmieni się, choćby strzały z nieba prały.

Data: 2018-10-01 18:33:01
Autor: Piotr Gałka
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-10-01 o 18:01, Poldek pisze:

Marża wpisana na umowy 12 lat temu nie zmieni się, choćby strzały z nieba prały.

To jest tzw. oczywista oczywistość. Natomiast nie rozumiem dlaczego to piszesz.
Ktoś w tym wątku twierdził, że marże w starych umowach się jakoś pozmieniają?
P.G.

Data: 2018-10-01 21:27:09
Autor: RobertS
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-10-01 o 18:01, Poldek pisze:

Marża wpisana na umowy 12 lat temu nie zmieni się, choćby strzały z nieba prały.

może się zmienić:
1. klient nie spełnił warunków promocji i bank marżę podniósł,
2. bank i klient zgodnie zgodzą się na aneks do umowy zmieniający marżę (na wyższą oczywiście), kiedy taka sytuacja ma miejsce? np. jeżeli klient chce zmienić zabezpieczenie, bank się zgodzi ale np. pod warunkiem podwyższenia marży do poziomu "rynkowego"

RobertS

Data: 2018-10-01 23:01:49
Autor: J.F.
Wzrosna stopy procentowe?
Dnia Mon, 1 Oct 2018 21:27:09 +0200, RobertS napisał(a):
[...]

A tak normalnie nie mozna ?
"Z dniem 1.12.2018 zmieniamy marze na udzielony kredyt.
Moze Pan/i nic nie robic i nowa umowa zacznie obowiazywac od w/w dnia,
lub jesli nie wyraza Pan/i zgody na zmiany - moze Pan/i w terminie
14-dni od otrzymania niniejszego powiadomienia wypowiedziec umowe
kredytu"

Co prawda UOKiK dopadl pare bankow, i bodajze zarzucil im brak podania
podstawy prawnej, wiec lepiej dopisac "z powodu wzrostu cen w I
polroczu br" ...

J.

Data: 2018-10-02 09:22:41
Autor: RobertS
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-10-01 o 23:01, J.F. pisze:

[...]

no pewnie, że nie! kto w takiej sytuacji decydowałby się na długoterminowy kredyt? marża może się tylko zmienić w sytuacjach określonych w umowie kredytowej

Co prawda UOKiK dopadl pare bankow, i bodajze zarzucil im brak podania
podstawy prawnej, wiec lepiej dopisac "z powodu wzrostu cen w I
polroczu br" ...

bo były kiedyś takie banki, w których oprocentowanie było ustalane decyzją zarządu, przykładowo:

średnie oprocentowanie na rynku 5%, taki bank dawał 3% (ludzie brali kredyty masowo) a po pół roku z powodu "wzrostu ryzyka rynkowego" robiło się 9%

teraz tak nie można, wartością zmienną jest wibor ale nie marża

RobertS

Data: 2018-10-02 20:23:03
Autor: J.F.
Wzrosna stopy procentowe?
Dnia Tue, 2 Oct 2018 09:22:41 +0200, RobertS napisał(a):
[...]

Kazdy :-)
Tzn przed rokiem 2008 kazdy, a po 2018 z 90% :-)

A w sumie to i 100% - jaka roznica, czy zmieni sie marza, czy wibor ?

marża może się tylko zmienić w sytuacjach określonych w umowie kredytowej

"jesli Zarzad zmieni tabele oplat, prowizji i marz" :-)

[...]

A wzrostu ryzyka rynkowego nie mozna wpisac do umowy ? J.

Data: 2018-10-02 12:51:03
Autor: ń
Wzrosna stopy procentowe?
Akurat.
Nie znasz banku, co "uprzejmie wymagał" zmiany kredytu waluty z jenów na inną?

-- -- -
Marża wpisana na umowy 12 lat temu nie zmieni się, choćby strzały z nieba prały.

Data: 2018-10-02 21:44:22
Autor: RobertS
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-10-02 o 12:51, ń pisze:
Akurat.
Nie znasz banku, co "uprzejmie wymagał" zmiany kredytu waluty z jenów na inną?

czy możesz rozwinąć temat?

kojarzę, który bank udzielał takich kredytów, ale nie słyszałem, aby klienci byli do czegoś zmuszani...

RobertS

Data: 2018-10-01 21:25:10
Autor: RobertS
Wzrosna stopy procentowe?
W dniu 2018-10-01 o 11:53, Piotr Gałka pisze:

Jak brałem kredyt hipoteczny (listopad 2011) to WIBOR był około 5% i dostałem kredyt z marżą 0,99% (znalazłem promocję, że do tego prowizja była 0).

i masz bdb ofertę ;-)

[...]

odpowiadam nie, nie ma takich, jak ktoś jest pracownikiem sektora bankowego to może 1,2% dostanie, pozostali (przy dobrych wiatrach) min. 1,6-1,7%

[...]

tak bywało wcześniej, gdyż wibor spadał, ale oprocentowanie kredytów nie, więc banki podwyższały marże (i nadal to robią)

RobertS

Wzrosna stopy procentowe?