Z czego rama dla zim贸wki?

Data: 2009-08-21 11:15:29
Autor: Tomasz Minkiewicz
Z czego rama dla zim贸wki?
On Thu, 20 Aug 2009 22:26:18 +0000 (UTC)
"Ryszard Mikke" <rmikke@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:

Plan jest taki:

Kupi膰 rower na zim臋, jako艣 tanio i potem go sobie dopasowywa膰 do w艂asnych do
w艂asnych gust贸w w miar臋 zu偶ywania cz臋艣ci, z kt贸rymi by艂 kupiony.

Na razie wiem, 偶e chc臋:
* haki poziome lub sko艣ne - 偶eby wsadzi膰 piast臋 z wewn臋trzn膮 przerzutk膮
  je艣li nie b臋dzie takiej od razu. Celuj臋 w Nexusa 8, g艂贸wnie dlatego,
  偶e na preclu m贸wi膮, 偶e do艣膰 szczelna, a o szczelno艣ci innych wiem ma艂o.
  Mo偶e co艣 podrzucicie? Pi臋膰 bieg贸w mi chyba na zim臋 ca艂kiem wystarczy...
* sztywny widelec - jeden amor ze偶arty przez S艂on膮 Bryj臋 wystarczy
  (g艂贸wny pow贸d, dla kt贸rego nie chc臋 w zimie je藕dzi膰 g贸ralem)
* ko艂a 26" - BO TAK! Chocia偶 ju偶 widz臋, 偶e to bardzo utrudnia znalezienie
  roweru...
* ram臋 du偶膮 i m臋sk膮 - bo jestem du偶y i m臋ski, to jest, ten, ci臋偶ki,
  i m臋ska rama wzbudza wi臋ksze zaufanie. G贸ral ma 21", na Wagancie
  ju偶 si臋 ledwo mieszcz臋...

A teraz pytanie, dla kt贸rego w og贸le pisz臋:
Czy powinienem si臋 przejmowa膰 materia艂em, z kt贸rego jest rama?
Np. unika膰 alu, albo wprost przeciwnie?

My艣l臋, 偶e jednak stal. Aluminium to oczywi艣cie bardzo dobry materia艂
na ram臋, ale szanse ustrzelenia aluminiowej ramy z poziomymi hakami
s膮 marne. A jak stal, to raczej HiTen 鈥 ramk臋 ze stali CroMo b臋dziesz
w solnej zupie moczy艂? Szkoda pieni臋dzy.

I czemu ko艂a 26" maj膮 cokolwiek utrudnia膰? Mam wra偶enie, 偶e dost臋pne
jest znacznie wi臋cej fajnych ram pod 鈥瀖a艂e鈥 ko艂a. Cho膰 mo偶e dlatego mam
takie wra偶enie, 偶e sam w艂a艣nie w艂a艣nie szukam ramki do zim贸wki, bardzo
zbli偶onej do tego, czego Ty chcesz, tylko na ko艂ach 28" (bo u mnie na
艣cianie wisz膮 Snow Study w tym rozmiarze :)) i jako艣 nic fajnego si臋 nie
trafia.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-08-21 11:25:33
Autor: Wooyek
Z czego rama dla zim贸wki?
> A teraz pytanie, dla kt贸rego w og贸le pisz臋:
> Czy powinienem si臋 przejmowa膰 materia艂em, z kt贸rego jest rama?
> Np. unika膰 alu, albo wprost przeciwnie?

Jedynym materia艂em, kt贸ry bardzo nie lubi wody z sol膮 jest stal (zw艂aszcza te gorsze gatunkowo lub mocno cieniowane). Je艣li wi臋c chodzi o odporno艣膰 na zimowe warunki, alu b臋dzie lepsze (bo zak艂adam, 偶e nie zamierzasz pakowa膰 tytanowej lub carbonowej ramy do zim贸wki ;)). Warto natomiast wybra膰 dobr膮 jako艣ciowo ram臋, kt贸ra cho膰 troch臋 imitowa艂aby stal w kwestii t艂umienia drga艅 (bo tych na lodzie i ubitym 艣niegu nie brakuje) - z mojego do艣wiadczenia bardzo dobrze w tej kwestii wypada Giant, kt贸ry przy okazji zawsze mia艂 do艣膰 bogat膮 rozmiar贸wk臋.

I czemu ko艂a 26" maj膮 cokolwiek utrudnia膰? Mam wra偶enie, 偶e dost臋pne
jest znacznie wi臋cej fajnych ram pod 鈥瀖a艂e鈥 ko艂a.

To por贸wnaj sobie dost臋pno艣膰 rower贸w z piast膮 wielobiegow膮 na ko艂ach 26" i 28". Kupowanie zwyk艂ego MTB i przerabianie go pod Nexusa to droga zabawa, cho膰 pewnie tak si臋 to tutaj sko艅czy...

Data: 2009-08-21 11:54:09
Autor: Tomasz Minkiewicz
Z czego rama dla zim贸wki?
On Fri, 21 Aug 2009 11:25:33 +0200
"Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> wrote:

Jedynym materia艂em, kt贸ry bardzo nie lubi wody z sol膮 jest stal (zw艂aszcza te gorsze gatunkowo lub mocno cieniowane). Je艣li wi臋c chodzi o odporno艣膰 na zimowe warunki, alu b臋dzie lepsze (bo zak艂adam, 偶e nie zamierzasz pakowa膰 tytanowej lub carbonowej ramy do zim贸wki ;)). Warto natomiast wybra膰 dobr膮 jako艣ciowo ram臋, kt贸ra cho膰 troch臋 imitowa艂aby stal w kwestii t艂umienia drga艅

Akurat stal to taki materia艂, kt贸ry wyj膮tkowo 藕le t艂umi drgania. ;)

> [...]

To por贸wnaj sobie dost臋pno艣膰 rower贸w z piast膮 wielobiegow膮 na ko艂ach 26" i 28". Kupowanie zwyk艂ego MTB i przerabianie go pod Nexusa to droga zabawa, cho膰 pewnie tak si臋 to tutaj sko艅czy...

A co takiego trzeba przerabia膰? Jedyne, co mo偶e nie pasowa膰, to rozstaw
hak贸w, a i to o ledwie 5 milimetr贸w (Nexus ma OLD 130 mm, prawda?).
Dziesi臋cioletnia rama w pe艂ni sztywnego g贸rala b臋dzie kosztowa艂a
kilkadziesi膮t z艂otych i znakomicie si臋 nada do tego zastosowania,
a w najgorszym razie mo偶na j膮 po paru zimach zez艂omowa膰 bez 艂ez
w oczach.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-08-21 13:35:04
Autor: Wooyek
Z czego rama dla zim贸wki?
> Warto natomiast wybra膰 dobr膮 jako艣ciowo ram臋, kt贸ra
> cho膰 troch臋 imitowa艂aby stal w kwestii t艂umienia drga艅

Akurat stal to taki materia艂, kt贸ry wyj膮tkowo 藕le t艂umi drgania. ;)

Gdy偶 poniewa偶...?

> [...]

prawda?). Dziesi臋cioletnia rama w pe艂ni sztywnego g贸rala b臋dzie
kosztowa艂a kilkadziesi膮t z艂otych i znakomicie si臋 nada do tego

Nie wiem, pewnie s膮 te偶 Nexusy 135 mm. Chodzi mi bardziej o to, 偶e zwykle taniej/lepiej wychodzi kupi膰 kompletny rower z piast膮 wielobiegow膮, ni偶 go sk艂ada膰.

Data: 2009-08-21 13:52:28
Autor: Tomasz Minkiewicz
Z czego rama dla zim贸wki?
On Fri, 21 Aug 2009 13:35:04 +0200

> Akurat stal to taki materia艂, kt贸ry wyj膮tkowo 藕le t艂umi drgania. ;)

Gdy偶 poniewa偶...?

Gdy偶 poniewa偶 co? Pytasz, dlaczego stal jest spr臋偶ysta i 藕le t艂umi
drgania? Tak konkretnie, to nie mam poj臋cia, ale wydaje mi si臋, 偶e to
kwestia si艂y jakich艣 wi膮za艅 w kryszta艂ach 偶elaza, k膮t贸w mi臋dzy nimi,
czy innych takich tajemniczych kwestii.

> [...]

Nie wiem, pewnie s膮 te偶 Nexusy 135 mm. Chodzi mi bardziej o to, 偶e zwykle taniej/lepiej wychodzi kupi膰 kompletny rower z piast膮 wielobiegow膮, ni偶 go sk艂ada膰.

Taniej 鈥 bardzo prawdopodobne. Lepiej 鈥 prawie na pewno nie.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-08-21 16:24:14
Autor: Adrian S.
Z czego rama dla zim體ki?
Tomasz Minkiewicz wrote:

> Akurat stal to taki materia, kt髍y wyj眛kowo 糽e t硊mi drgania. ;)

Gdy poniewa...?

Gdy poniewa co? Pytasz, dlaczego stal jest spr昕ysta i 糽e t硊mi
drgania?

 w砤禼iwie to rowerzy禼ie nie jest potrzebna rama kt髍a t硊mi drgania tylko
taka kt髍a deformuj眂 si przyczynia si do poch砤niania nier體no禼i
pod硂縜 zanim przenios si na ty砮k/r阠e rowerzysty ;)

--
Adrian S. the Lajt Rider

Data: 2009-08-21 13:46:05
Autor: Coaster
Z czego rama dla zim贸wki?
Tomasz Minkiewicz wrote:
[...]

'Jasne', i dlatego jest najlepszym materialem na sztywne widelki w rowerze ;-)

[...]

--
PoZdR
increasing the risk of pinch flats."

Data: 2009-08-21 14:18:55
Autor: Tomasz Minkiewicz
Z czego rama dla zim贸wki?
On Fri, 21 Aug 2009 13:46:05 +0200
Coaster <manypeny@mac.com> wrote:

Tomasz Minkiewicz wrote:

'Jasne', i dlatego jest najlepszym materialem na sztywne widelki w rowerze ;-)

Owszem, jest. Ale to ma do艣膰 ma艂o wsp贸lnego z jej nisk膮 zdolno艣ci膮
t艂umienia drga艅. Stal mo偶na mocno odkszta艂ci膰, a ona i tak wr贸ci do
pierwotnego kszta艂tu (i dlatego dobrze si臋 nadaje na widelce), przy
czym tak naprawd臋, to nie od razu do tego pierwotnego kszta艂tu wr贸ci,
a odkszta艂ci si臋 w drug膮 stron臋 i b臋dzie sobie tak drga膰, przy ka偶dym
鈥瀌rgni臋ciu鈥 tylko niewielk膮 cz臋艣膰 zakumulowanej energii mechanicznej
zamieniaj膮c na ciep艂o. Za艣 t艂umienie drga艅 polega w艂a艣nie na
rozpraszaniu tej energii.

Ta legendarna zdolno艣膰 stali do amortyzowania wyboj贸w, kt贸r膮 obaj macie
na my艣li, to po prostu nie jest t艂umienie drga艅.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-08-21 16:19:27
Autor: Coaster
Z czego rama dla zim贸wki?

Tomasz Minkiewicz wrote:
[...]

Rozumiem, ze procz teoretycznego 'rozpracowania' problemu zjezdziles wiele stalowych widelek? ;-)

Bo tak naprawde, jak zwal tak zwal - chodzi o efekt koncowy. A on jest taki, ze stalowy wilelec o wlasciwej geometrii bardzo ladnie zwieksza komfort jazdy. Polecam przejechanie sie jakims dobrej jakosci klasykiem (Huragan nadaje sie idealnie) i zaobserwowanie jak widelec pieknie 'pracuje' przy wiekszej predkosci przy jezdzie po kocich lbach.
Oczywiscie, ze widelec jest 'resorem' nie 'amortyzatorem'. Role amortyzatora spelnia tu w pewnym sensie rowerzysta.

Przykladowo, w dawnych konstrukcjach przednich widelek w motocyklach istnial miedzy innymi system 'Webb'
http://www.wehikul.riders.pl/images/motocykle/2000_nsu_lewa_m.jpg
Zadaniem _calych_ widel byla oczywiscie amortyzacja (specjalnie dla Ciebie: to za SJP 芦艂agodzenie uderze艅 i wstrz膮s贸w w pojazdach, maszynach itp. za pomoc膮 specjalnych urz膮dze艅禄) za pomoca stalowych sprezyn, specjalnej konstrukcji widelca oraz amortyzatora ciernego. W efekcie nastepowalo zlagodzenie uderzen 'na kierownice'.

PS. Ja nigdzie nie pisalem o 'tlumieniu' a przedprzedpiscy chodzilo pewnie jednak efekt o 'efekt z艂agodzenia uderze艅 i wstrz膮s贸w' w rozumieniu praktycznym a nie o "tlumienie" jako definicje fizyczna ;-)

Data: 2009-08-21 16:45:18
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Z czego rama dla zim贸wki?

[...]

Ale co innego rama, a co innego widelec!

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-21 18:55:31
Autor: Coaster
Z czego rama dla zim贸wki?
Zygmunt M. Zarzecki wrote:

[...]

Rama to trojkat plus 2x widelki. ;-)

--
PoZdR
"A properly shaped leather saddle is an excellent choice

Data: 2009-08-21 21:34:41
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Z czego rama dla zim贸wki?

[...]

K艂erwa! Rama ma by膰 sztywna, a wide艂ki maj膮 amortyzowa膰, dlatego s膮 wygi臋te!
Co innego to skok na takiej stalowej ramie, wtedy co艣 tam wyt艂umi, ale nie t艂umi kamyczk贸w!

Pisanie o t艂umieniu stalowej ramy jest g艂upot膮!
Pisanie o t艂umieniu wide艂ek stalowych 艣wiadczy o posiadaniu wiedzy z materia艂贸wki!

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-21 23:02:34
Autor: Coaster
Z czego rama dla zim贸wki?
Zygmunt M. Zarzecki wrote:

[...]

To masz wygiete przednie i tylne :-P
http://www.hetchins.org/pix/ec2-34.jpg
http://www.hetchins.org/504mo-11.htm
http://www.hetchins.org/504xc5.htm

Co innego to skok na takiej stalowej ramie, wtedy co艣 tam wyt艂umi, ale nie t艂umi kamyczk贸w!

Jakich kamyczkow? Jadac 'na skroty' na huraganowej wjechalem kiedys z duza predkoscia na 'tarke' zaschnietgo blota - muldy mialy wysokosc ze 20 cm powstaly ze sladow aut jechalem w poprzek sladow i juz myslalem, ze rama sie rozleci ale dala rade a w trakcie uderzen czulem jak 'pracuje' (tarka miala ze cztery metry szerokosci). Odkad naocznie doswiadczylem - nie watpie. A kamyczki wybiera opona, nie rama.

Pisanie o t艂umieniu stalowej ramy jest g艂upot膮!
Pisanie o t艂umieniu wide艂ek stalowych 艣wiadczy o posiadaniu wiedzy z materia艂贸wki!

Patrz wyzej - powtarzam po raz enty - nigdzie nie pisalem o _TLUMIENIU_ ramy!

Data: 2009-08-22 00:27:57
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Z czego rama dla zim贸wki?

[...]

Zgoda, to s膮 specjalnie wygi臋te tylne wide艂ki, by si臋 ugina艂y.

[...]

Pisa艂em og贸lnie.
Ile wa偶y艂e艣?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-22 09:51:14
Autor: Coaster
Z czego rama dla zim贸wki?
Zygmunt M. Zarzecki wrote:

[...]

Wtedy jakies 6,4 puda ;-)

Data: 2009-08-21 17:16:30
Autor: Tomasz Minkiewicz
Z czego rama dla zim贸wki?
On Fri, 21 Aug 2009 16:19:27 +0200

Tomasz Minkiewicz wrote:

> [...]
> Rozumiem, ze procz teoretycznego 'rozpracowania' problemu zjezdziles wiele stalowych widelek? ;-)

Jedne. Tzn. wi臋cej, ale takie co si臋 艂adnie uginaj膮, to jedne.

Bo tak naprawde, jak zwal tak zwal - chodzi o efekt koncowy. A on jest taki, ze stalowy wilelec o wlasciwej geometrii bardzo ladnie zwieksza komfort jazdy.

Owszem, zwi臋ksza (cho膰 czy i w tym przypadku鈥? widelec w szwagrowej
Bottecchii si臋 wprawdzie ugina, ale przy cienkich i nabitych oponkach,
a zim膮 to ja bym wola艂 je藕dzi膰 na czym艣 szerszym i mi臋kszym).
A 偶e u偶y艂em s艂贸wka 鈥瀕egendarne鈥? No bo to zazwyczaj jest tylko legenda.
Widelce rzeczywi艣cie mog膮 si臋 ugina膰, ale ju偶 w wooykowym stwierdzeniu,
偶e 鈥瀢arto wybra膰 dobr膮 jako艣ciowo ram臋, kt贸ra cho膰 troch臋 imitowa艂aby
stal w kwestii t艂umienia drga艅鈥 bzdura bzdur臋 pogania.

Oczywiscie, ze widelec jest 'resorem' nie 'amortyzatorem'.

Dlaczego nie? O ile ja rozumiem te s艂owa, jest i resorem,
i ca艂ym amortyzatorem te偶, tylko prostym, bez dampera.

Zadaniem _calych_ widel byla oczywiscie amortyzacja (specjalnie dla Ciebie: to za SJP 芦艂agodzenie uderze艅 i wstrz膮s贸w w pojazdach, maszynach itp. za pomoc膮 specjalnych urz膮dze艅禄)

Dzi臋ki, zi膮, ale nie musia艂e艣. Ja wiedzia艂em, co to jest amortyzacja.
A teraz Ty wiesz tak偶e, co to nie jest to samo, co t艂umienie. ;)

PS. Ja nigdzie nie pisalem o 'tlumieniu' a przedprzedpiscy chodzilo pewnie jednak efekt o 'efekt z艂agodzenia uderze艅 i wstrz膮s贸w' w rozumieniu praktycznym a nie o "tlumienie" jako definicje fizyczna ;-)

Pitupitu. Tu nie chodzi o rozr贸偶nienie formalnej definicji i potocznego
znaczenia, tylko o rozr贸偶nienie dw贸ch zupe艂nie osobnych (i niejako
przeciwstawnych) zjawisk, dziej膮cych si臋 w amortyzatorach.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-08-21 19:46:42
Autor: Coaster
Z czego rama dla zim贸wki?

Tomasz Minkiewicz wrote:
[...]

Jedne.

O, to rzeczywiscie masz porownanie ;-)

Tzn. wi臋cej, ale takie co si臋 艂adnie uginaj膮, to jedne.

A te co sie 'brzydko uginaja' to sa 'be'? Podaj przyklad tych ladnych i tych brzydkich. To starsze widelce z korona na mosiadz czy po prostu spawane? Z krzywizna czy 'proste'? Jaki przekroj?

[...]

A ktos Ci zabrania jezdzic na szerszych? Jaki model? Np. tej kasycznej nie ma problemu z wiekszymi oponami.

[...]

Teraz sie zapetliles i zaraz bedziesz sobie zaprzeczal. Dwa w jednym masz np. w resorze piorowym (z kilkoma piorami). Podczas pracy takiego resora procz resorowania dochodzi do tez tlumienia w wyniku tarcia miedzy piorami. Gdyby skonstruowac widelec z dwoch polresorow piorowych (zreszta przed wojna byly podobne konstrukcje). W przypadku 'golego' tradycyjnego stalowego widelca jak juz wczesniej pisalem 'amortyzatorem' jest czlowiek. Wystarczy zrobic doswiadczenie - przejechac nierownym podlozem najpierw z rekoma na kierownicy a potem ten sam odcinek bez trzymanki ;-)

[...]

Pitupitu.

Pitac to sobie mozesz jak tak to lubisz ;-)

Tu nie chodzi o rozr贸偶nienie formalnej definicji i potocznego
znaczenia, tylko o rozr贸偶nienie dw贸ch zupe艂nie osobnych (i niejako
przeciwstawnych) zjawisk, dziej膮cych si臋 w amortyzatorach.

Chcesz powiedziec, ze wedlug Ciebie rama jest amortyzatorem?

PS. Pierwszy raz wymienialem w  McPhersonie amortyzator jakies 18 lat temu z okladem i juz wtedy wiedzialem za jakie dzialanie jest odpowiedzialna dana z czesci skladowych (oczywiscie nia ma ich wiele).

Data: 2009-08-21 16:52:19
Autor: Wooyek
Z czego rama dla zim贸wki?
Ta legendarna zdolno艣膰 stali do amortyzowania wyboj贸w, kt贸r膮 obaj
macie na my艣li, to po prostu nie jest t艂umienie drga艅.

Tracisz czas (nie tylko sw贸j) na snucie teorii, a i tak wszyscy wiedz膮 o co chodzi.

To jest pl.rec.rowery a nie pl.sci.inzynieria...

Data: 2009-08-22 14:41:36
Autor: Adampio
Z czego rama dla zim贸wki?
Coaster pisze:
Akurat stal to taki materia艂, kt贸ry wyj膮tkowo 藕le t艂umi drgania. ;)

'Jasne', i dlatego jest najlepszym materialem na sztywne widelki w rowerze ;-)

Z metali to najlepiej tlumi drgania 偶eliwo, tak przynajmnje mnie uczono na studiach ;-)

Data: 2009-08-22 18:39:29
Autor: Wooyek
Z czego rama dla zim贸wki?

> 'Jasne', i dlatego jest najlepszym materialem na sztywne widelki w
> rowerze ;-)

Z metali to najlepiej tlumi drgania 偶eliwo, tak przynajmnje mnie
uczono na studiach ;-)

W sumie jest w seryjnej produkcji rama odlewana (Empire Cycles AP-1), wi臋c czemu nie? ;)

Data: 2009-08-22 19:25:25
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Z czego rama dla zim贸wki?

> [...]

uczono na studiach ;-)

W sumie jest w seryjnej produkcji rama odlewana (Empire Cycles AP-1), wi臋c czemu nie? ;)

http://www.empire-cycles.com/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=12
Hmm, ciekawie to wygl膮da.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-22 20:21:15
Autor: Wooyek
Z czego rama dla zim贸wki?

> W sumie jest w seryjnej produkcji rama odlewana (Empire Cycles
> [...]

I podobno jeszcze ciekawiej je藕dzi:
http://www.pinkbike.com/news/Empire-AP-1-review-part-1-2009.html
http://www.pinkbike.com/news/Empire-Test-Two-2009.html

Ale nie o tym temat...

Data: 2009-08-21 16:47:39
Autor: PeJot
Z czego rama dla zim贸wki?
Tomasz Minkiewicz pisze:

[...]

Kupi艂em taki stary frameset za 30 z艂otych. Jako 偶e mia艂 by膰 to antyz艂odziejski mieszczuch, lakier zosta艂 miejscowo wydrapany, aby dobra艂a si臋 gustowna rdza. Po 2 zimach nic z tego, musi to by膰 titanium :)

--
P. Jankisz
"Dop贸ki nie skorzysta艂em z Internetu, nie wiedzia艂em, 偶e na 艣wiecie jest

Data: 2009-08-21 12:15:56
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Z czego rama dla zim贸wki?

> A teraz pytanie, dla kt贸rego w og贸le pisz臋:
> Czy powinienem si臋 przejmowa膰 materia艂em, z kt贸rego jest rama?
> Np. unika膰 alu, albo wprost przeciwnie?

Jedynym materia艂em, kt贸ry bardzo nie lubi wody z sol膮 jest stal

A co to ramy niemalowane s膮?
:>

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-21 13:21:13
Autor: Wooyek
Z czego rama dla zim贸wki?

> Jedynym materia艂em, kt贸ry bardzo nie lubi wody z sol膮 jest stal

A co to ramy niemalowane s膮?

Od 艣rodka?

Poza tym chyba nie musz臋 Ci臋 przekonywa膰, 偶e lakier nie jest idealnym zabezpieczeniem antykorozyjnym - zw艂aszcza tam, gdzie uszkodzi艂y go np. kamienie (dziury), linki, murki (przetarcia), czy 艂a艅cuch (dziury i przetarcia).

Data: 2009-08-21 13:42:06
Autor: Coaster
Z czego rama dla zim贸wki?
Wooyek wrote:

> [...]

Poza tym chyba nie musz臋 Ci臋 przekonywa膰, 偶e lakier nie jest idealnym zabezpieczeniem antykorozyjnym - zw艂aszcza tam, gdzie uszkodzi艂y go np. kamienie (dziury), linki, murki (przetarcia), czy 艂a艅cuch (dziury i przetarcia).

I oczywiscie to wszystko od srodka :-P
Jak komus bardo zalezy na dobrym samopoczuciu to mozna zastosowac do wewnatrz ramy srodek do konserwacji profili zamknietych w spreju lub po prostu olej silnikowy.

Data: 2009-08-21 15:55:35
Autor: Wooyek
Z czego rama dla zim贸wki?

> [...]
> idealnym zabezpieczeniem antykorozyjnym - zw艂aszcza tam, gdzie
> uszkodzi艂y go np. kamienie (dziury), linki, murki (przetarcia), czy

Czytanie ze zrozumieniem (nie bez powodu podzieli艂em swoj膮 wypowied藕 na dwa "akapity") :P

Jak komus bardo zalezy na dobrym samopoczuciu to mozna zastosowac do
wewnatrz ramy srodek do konserwacji profili zamknietych w spreju lub
po prostu olej silnikowy.

Co nie zmienia faktu, 偶e "stal nie lubi wody z sol膮", co napisa艂em wy偶ej.

Poza tym, wspomnianych uszkodze艅 lakieru raczej nie zalepisz smarem (itp.). No i pozostaj膮 krytyczne miejsca, gdzie czasem nawet smar nie pomo偶e - mufa suportu, rura podsiod艂owa.

Data: 2009-08-21 13:55:28
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Z czego rama dla zim贸wki?

> [...]

Poza tym chyba nie musz臋 Ci臋 przekonywa膰, 偶e lakier nie jest idealnym zabezpieczeniem antykorozyjnym - zw艂aszcza tam, gdzie uszkodzi艂y go np. kamienie (dziury), linki, murki (przetarcia), czy 艂a艅cuch (dziury i przetarcia).

Zak艂adamy, 偶e lakier jest nietkni臋ty.
:-P

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-23 23:12:05
Autor: Ryszard Mikke
Z czego rama dla zim體ki?
Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
napisa(a):

Zak&#65533;adamy, 偶e lakier jest nietkni&#65533;ty.
:-P

Do舵 odwa縩e za硂縠nie w stosunku do u縴wek z Allegro :D

rmikke

Data: 2009-08-23 23:17:39
Autor: Ryszard Mikke
Z czego rama dla zim體ki?
Wooyek <wooyek@(nospam)epf.pl> napisa(a):

Jedynym materia&#65533;em, kt贸ry bardzo nie lubi wody z sol&#65533; jest stal (zw&#65533;aszcza te gorsze gatunkowo lub mocno cieniowane). Je&#65533;li wi&#65533;c chodzi o odporno&#65533;&#65533; na
 zimowe warunki, alu b&#65533;dzie lepsze

A jak z odporno禼i na mr髗?

Nie wiem, czy to ma zwi眤ek, ale rama poprzedniego g髍ala
p阫砤 po pierwszej porz眃nie przeje縟縪nej zimie... Aluminiowy by.

Na szcz甓cie Gary Fisher wymieni ram bez mrugni阠ia okiem
(i troch wazeliny dla SSC te wypada kapn辨) ;)

rmikke

--

Z czego rama dla zim贸wki?