Z czym ja tu mam problem? ;) Znikająca pami ęć RAM

Data: 2019-06-28 13:25:57
Autor: Tomaszek
Z czym ja tu mam problem? ;) Znikająca pami ęć RAM
Tak więc po zabiegu, a raczej po wszystkich zabiegach opisanych przez Was. Komputer stał wyłączony kilkanaście dni. Zrobiłem wszystko na raz (minus tego taki, że nie wiem co było przyczyną i czy na pewno ją usunąłem, plus to taki, że mniej czasu to zajęło)

Nie włączając komputera po takim czasie wykonałem:

1. Wymieniłem baterię CMOS na nową (napięcie poprzedniej 2.75V, napięcie nowej 3.35V)
2. Utopiłem złącza pamięci w izopropanolu;)
3. Przeczyściłem styki na modułach pamięci j/w
4. Przeczyściłem złącze baterii CMOS j/w
5. Zmieniłem położenie napędu DVD na inną zatokę
6. Wyjąłem płytę na zewnątrz obudowy i zamontowałem ponownie. Płyta jest dość sporo wygięta w okolicy procesora, ale to chyba normalne po takim czasie i fakcie dociskania chłodzenia do procesora. Przypominam: płyta ma 5 lat. Nie stwierdziłem pęknięć, zimnych lutów widocznych gołym okiem ani spuchniętych kondensatorów.
Jedno ze złącz pamięci, to które sprawia/sprawiało problemy (nie wiem czy problem jest rozwiązany) jest minimalnie luźniejsze i nie zmieniło się to po zamontowaniu ponownie płyty w obudowie, jak było tak jest.

Po złożeniu wszystkiego komputer wystartował od razu widząc całą pamięć i wszystkie inne komponenty (co jest miłym zaskoczeniem, bo ostatnio tak nie było zawsze) i oczywiście monitując CMOS checksum error:) I to jest zmiana sugerująca, że to mogła być przyczyna problemów (słaba bateria CMOS) Zawsze trzeba było kombinować. Najpierw jeden moduł i włączenie, potem drugi moduł i włączenie. Tu od razu całość.

Taka ciekawostka: pierwszy raz po operacji komputer uruchomił się widząc całą pamięć w trybie jednokanałowym, po zapisaniu zmian w biosie (bios nie pozwala wybrać trybu pracy: jednokanałowa, dwukanałowa) ponownie uruchomił się w trybie dwukanałowym i tak już został aż do teraz.

Wykonałem kilka zimnych rozruchów (odciąłem całkowicie prąd i rozładowałem kondensatory wciskając kilkukrotnie PWR) i za każdym razem od tej pory jest wszystko OK. Komputer startuje widząc wszystko tak jak powinien.

Ale niepewność pozostała, jeśli wiecie co mam na myśli:)

Dziękuję wszystkim za pomoc i sugestie.

--
t0maszek

Data: 2019-07-02 13:23:56
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Z czym ja tu mam problem? ;) Znikająca pamięć RAM

"Tomaszek" qf4tg6$9cb$1@node2.news.atman.pl

Ale niepewność pozostała, jeśli wiecie co mam na myśli:)

IMO bateria.

--

Z czym ja tu mam problem? ;) Znikająca pami ęć RAM