Z dysku twardego zniknely pliki - same przez sie!

Data: 2010-02-03 17:22:01
Autor: tokelau
Z dysku twardego zniknely pliki - same przez sie!

Z dysku twardego pod Win XP zniknely wazne pliki. Same przez sie!
Jest to bardzo niepokojace.

Czy cos komus takiego sie przytrafilo? Jak to mozliwe?

Nawet gdyby sektory na dysku padaly, to chyba co najwyzej moglyby byc
trudnosci z odczytaniem plikow, a nie ich znikanie. Trudnosci z
odczytaniem nie ma.

Dzieki wykonywanemu co jakis czas recznemu backupowi i porownaniu
backupu z zawartoscia HD wiadomo, ze z ponad 1100 plikow edytora
tekstu (bedacych w jednym katalogu) zniknelo 38 plikow, z czego 30 w
kolejnosci alfabetycznej az do nazw zaczynajacych sie na "an*" - pliki
te pochodzily z roznych dat (a nawet roznych lat), a ponadto zniknelo
8 plikow ktorych nazwy zaczynaly sie na litery i, k, s i z.

Zniknely tez dwa pliki z odrebnego katalogu zawierajacego skany.

Program antywirusowy nic istotnego jak dotad nie wykazal, system jest
za firewallem. Dysk z ktorego zniknely pliki to Samsung SP1614N.

Co prawda zdarza sie, iz komputer sie co jakis czas zawiesza i trzeba
go restartowac (taki restart jednak nie powinien powodowac utraty
plikow), ale to najczesciej wina przegrzewajacego sie hardware lub
braku kontaktu, a nie systemu Win XP. Choc nie mozna wykluczyc, ze to
moze tez byc wina HD, ale zadne komunikaty na temat zlego "zdrowia" HD
nie wyskakuja, podejrzanych dzwiekow HD tez nie wydaje. Aczkolwiek
jest jeden warning, gdy sie podejrzy wyniki SMARTa.

Czy mozna jakos zbadac dlaczego te pliki zniknely (czy to wina dysku,
a jesli nie dysku to czego?) i jak zapobiec takim wydarzeniom w
przyszlosci?

Czy jeszcze trzymac na tym dysku dane, czy lepiej je przeniesc na inny
dysk?

Wynik SMART z HD Tune:
http://obrazki.elektroda.net/81_1265244922.png

Data: 2010-02-04 05:36:23
Autor: januszek
tokelau napisał(a):

Z dysku twardego pod Win XP zniknely wazne pliki. Same przez sie!

Stawiam na błąd ludzki np w konfiguracji oprogramowania do backupu.

j.

Data: 2010-02-04 04:41:17
Autor: tokelau
On 4 Lut, 05:36, januszek <janus...@polska.irc.pl> wrote:
tokelau napisał(a):

> Z dysku twardego pod Win XP zniknely wazne pliki. Same przez sie!

Stawiam na błąd ludzki np w konfiguracji oprogramowania do backupu.

j.

Nie bylo uzywane oprogramowanie do backupu lecz backup reczny poprzez
porownanie total commanderem katalogow w backupie i na HD i
skopiowanie automatycznie zaznaczonych brakujacych plikow. Wszystkie
pliki ktore poznikaly byly od dawna niemodyfikowane (czesc od wielu
lat), wiec nie mogla sie zdarzyc np. taka sytuacja, ze zostaly
zaznaczone stare pliki (nie mogly zostac, gdyz byly niezmodyfikowane)
i zamiast skopiowania bylo zaznaczone przeniesienie.

Data: 2010-02-04 08:33:30
Autor: Kajetan Staszkiewicz
Dnia czwartek 04 lutego 2010 02:22, tokelau napisał(a):

[...]

"Co pewien czas przed mym domem znajduję rozjechanego kota. Samego przez
się! Co prawda sąsiad nie ma hamulców w samochodzie, ale to przecież nie
powinno powodować śmierci zwierząt."

Związek między znikającymi plikami, a wadliwym, zawieszającym się sprzętem
jest wg mnie bardzo prawdopodobny. Twardy restart komputera może zastać
system plików w pół jakiejś operacji np. właśnie na tych plikach.

--
| pozdrawiam / greetings | powered by SUSE, CentOS and FreeBSD  |
|  Kajetan Staszkiewicz  | jabber,email: vegeta()tuxpowered net |

Data: 2010-02-04 10:15:40
Autor: Radosław Sokół
tokelau pisze:
Czy mozna jakos zbadac dlaczego te pliki zniknely (czy to wina dysku,

Można. Cytuję:

Co prawda zdarza sie, iz komputer sie co jakis czas zawiesza i trzeba
go restartowac (taki restart jednak nie powinien powodowac utraty
plikow), ale to najczesciej wina przegrzewajacego sie hardware lub

Nie wiem dlaczego piszesz, że "nie powinien powodować utraty
plików". MOŻE POWODOWAĆ. Po restarcie może nawet system już
nigdy się nie uruchomić na nowo albo możesz stracić WSZYSTKIE
dane za jednym zamachem.

Data: 2010-02-04 04:45:56
Autor: tokelau
On 4 Lut, 09:15, Radosław Sokół <rso...@magsoft.com.pl> wrote:

Nie wiem dlaczego piszesz, że "nie powinien powodować utraty
plików". MOŻE POWODOWAĆ. Po restarcie może nawet system już
nigdy się nie uruchomić na nowo albo możesz stracić WSZYSTKIE
dane za jednym zamachem.

Sadzilem, ze starych, od dawna niemodyfikowanych plikow utracic w ten
sposob nie mozna.
Do tej pory restarty nie powodowaly utraty plikow, ktore juz byly
zapisane (a nie w trakcie zapisywania).
Coz, widocznie kiedys musial byc ten pierwszy raz. :(
Ale coz poczac, gdy komp na klawiature nie reaguje.
Co konkretnie moze sie z systemem plikow dziac, ze gina tylko niektore
pliki?

Data: 2010-02-04 05:16:16
Autor: tokelau
On 4 Lut, 12:45, tokelau <ekp...@googlemail.com> wrote:
> [...]

Ale coz poczac, gdy komp na klawiature nie reaguje.
Co konkretnie moze sie z systemem plikow dziac, ze gina tylko niektore

Moze uscisle, ze chodzilo mi o to, ze pierwszy raz spotykam sie z taka
czesciowa utrata plikow, co innego gdyby caly system plikow padl.
Czy sa jakies narzedzia diagnostyczne ktore moglyby potwierdzic, ze to
byl problem z systemem plikow? Tyle, ze ten dysk jest ciagle uzywany,
wiec juz sytuacja sie na nim zmienila.

Data: 2010-02-05 00:05:44
Autor: MAR
W dniu 2010.02.04 14:16, tokelau pisze:
Moze uscisle, ze chodzilo mi o to, ze pierwszy raz spotykam sie z taka
czesciowa utrata plikow, co innego gdyby caly system plikow padl.

Widziałem już takie cuda na zainfekowanym systemie. Sprawcą znikania plików był program antywirusowy.

Czy sa jakies narzedzia diagnostyczne ktore moglyby potwierdzic, ze to
byl problem z systemem plikow?

Nawet nie wiadomo, jaki to system plików.

--
Mar

Data: 2010-02-04 16:46:32
Autor: tokelau
On 4 Lut, 23:05, MAR <marITYLKOMAR...@spox.org> wrote:
> [...]

> czesciowa utrata plikow, co innego gdyby caly system plikow padl.

Widziałem już takie cuda na zainfekowanym systemie. Sprawcą znikania

Znikaja pliki worda i graficzne. Antywirus Avira nie dostal pozwolenia
na automatyczne robienie co mu sie chce.

> Czy sa jakies narzedzia diagnostyczne ktore moglyby potwierdzic, ze to
> byl problem z systemem plikow?

Nawet nie wiadomo, jaki to system plików.

NTFS.

Data: 2010-02-04 16:50:02
Autor: tokelau
Z dysku twardego zniknely pliki - same przez sie!
A z czego wynikaja nieudane proby realokacji (bo gdyby to byly udane
realokacje to Reallocated Sector Count tez by pokazywal 4, a pokazuje
0 - zob. obrazek w linku w pierwszym poscie w watku)?

Data: 2010-02-04 14:59:04
Autor: Radosław Sokół
tokelau pisze:
Sadzilem, ze starych, od dawna niemodyfikowanych plikow utracic w ten
sposob nie mozna.

Oczywiście, że można. Wystarczy, by na dysku zapisywane były
uszkodzone wpisy w katalogu. System plików wykryje uszkodze-
nie przy najbliższym skanowaniu, ale wpis może być tak uszko-
dzony, że odzyskanie danych będzie niemożliwe i jedynym wyj-
ściem będzie skasowanie wpisu, a więc utrata zapisu o jakimś
od dawna istniejącym pliku.

Do tej pory restarty nie powodowaly utraty plikow, ktore juz byly
zapisane (a nie w trakcie zapisywania).

To oznaka szczęścia, ale nie reguła.

Ale coz poczac, gdy komp na klawiature nie reaguje.

Naprawić go. Nie ma prawa się zawieszać.

Data: 2010-02-04 20:12:54
Autor: Animka
W dniu 2010-02-04 14:59, Radosław Sokół pisze:
tokelau pisze:
[...]

Ja nigdy nie skanuję dysku i mi zginęła jedna płyta z piosenkami w mp3 i parę pojedyńczych. Na drugiej partycji, nie systemowej.
Wczoraj patrzę, a katalog pusty. Wygląda to tak jakby mi ktoś zdalnie wykradał te pliki, ale ja nikomu nic nie udostępniam i netbios mam wyłączony. Czy to możliwe, żeby WMP 12 podczas odtwarzania wykradał czy usuwał z dysku utwory?

--
animka

Data: 2010-02-05 08:49:41
Autor: Szczesiu
[...]

Jak najbardziej, to standardowe zachowanie tego programu i dlatego wiele osób określa go mianem kleptomana.

Data: 2010-02-05 16:14:36
Autor: Animka
W dniu 2010-02-05 08:49, Szczesiu pisze:

[...]

Nie jest zaznaczona w WMP 12 opcja "Usuń pliki z komputera po usunięciu ich z biblioteki", więc nie rozumiem.

--
animka

Data: 2010-02-05 11:06:14
Autor: Robbo
Z dysku twardego zniknely pliki - same przez sie!

Uzytkownik "tokelau" <ekpczl@googlemail.com> napisal w wiadomosci news:a61ee8cf-6696-4640-a051-6b6be191303bk41g2000yqm.googlegroups.com...

[...]

Jak dla mnie to najistotniejszy sek problemu. Co to znaczy komputer sie zawiesza? Trzeba to wykryc i naprawic/wymienic wadliwy komponent. Przyzcyna zawieszen moze byc hardware ale równiez software - w takim przypadku istnieje podejrzenie jakiegos wirusa/spyware lub innego smiecia.
Sprawny komputer pracuje godzinami bez zadnego zawieszania. Moje komputery (te które kupowalem/konfigurowalem) potrafia pracowac tygodniami bez zawieszen (24h/7) w biurach/domach.

Zawieszenie sie komputera zle wrózy - zdecydowanie oznacza jakis problem i owszem w takim przypadku problemy z systemem plików sa jak najbardziej prawdopodobne.

--
rb

Z dysku twardego zniknely pliki - same przez sie!