Z28net rozrząd się rozjechał? po 90tys k m ?

Data: 2011-10-10 20:52:23
Autor: BartekK
Z28net rozrząd się rozjechał? po 90tys k m ?
opel vectra c, silnik 2.8 V6 Z28net, przebieg od nowości ~90 tyś km

Przejechałem 100km, bez problemów najmniejszych, zatrzymałem się na obiad (ostatni kilometr prawie na luzie toczony, żeby turbina wystygła).

nie wiem czy to istotne, ale wspomnę:
Po pół godzinie wsiadam, wsiadając wcisnąłem sprzęgło i auto mi się zaczęło staczać lekko do tyłu (tak z 0.5m się delikatnie stoczyłem z prędkością żółwia) po czym puściłem sprzęgło bo zauważyłem że się staczam - auto stanęło (miałem 1szy bieg), nic nadzwyczajnego.

Odpalam - a tu jakoś dziwnie chodzi, obroty wolne ~500rpm falujące, ponad 800rpm buczy jakbym filtru powietrza nie założył, ale nie wkreca się na obroty. Jedzie jak uno 1.0 LPG, zero przyspieszenia, buczy, przerywa. Po przejechaniu 500m (delikatnie, tak do 1000rpm i 2ka) błąd silnika, ale tyle miałem do domu to dojechałem na swoje podwórko zamiast zostawiać na ulicy.
Pod maską nic ciekawego nie widać, żeby odpadło lub się odłączyło, powietrze nie świszczy gdzieś z filtra czy intercoolera...

Po podłączeniu interfejsu opcoma:

OP-COM - Okno odczytu CAN> 2007 (7)|Vectra-C / Signum|Silnik|Z 28 NET

Odczyt informacji...

Identyfikator: 0x1133
VIN W0L0ZCF3581044039
Numer sprzętu:12590360
Typ silnika: BOSCH_ME96
Numer części:55568090
Numer wersji oprogramowania: 55566297
Programming Date: 20071005
Hardware key number: ˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙
Opis systemu: BOSCH0100
Wpisz numer aprobaty: B08006
Variant programming: 0x383648592D2D4A373930303531313434
Kod alfa: ˙˙˙
Software version: 1037390774
Temperature Index and version: 0261209171
ECU variant coding: 0x00003004

Łączna ilość kodów: 4

P000A - Mechanika fazowania wlotowego wałka rozrządu poza zakr (rząd 1)
(65)  - Obecny

P000C - Mechanika fazowania wlotowego wałka rozrządu poza zakr (rząd 2)
(65)  - Obecny

P0011 - Mechaniczne położ. odniesienia faz wlotowego wałka rozrządu poza zakresem (rząd 1)
(67)  - Obecny

P0021 - Mechaniczne położ. odniesienia faz wlotowego wałka rozrządu poza zakresem (rząd 2)
(67)  - Obecny

Obstawiacie - rozrząd przeskoczył/rozjechał się? Dziwne jak na rozrząd na łancuchu. Uważam że stoczenie się pół metra i przyhamowanie na 1ce nie miałoby prawa zepsuć silnika rozrządu. Czy nagle oba czujniki położenia wałków się mogły rozkaszanić (i dlaczego by się tak miało stać), czy jeden ma wpływ na drugi?
Ale dlaczego akurat oba _dolotowe_ a nie np na jednej głowicy?
I co dalej robić...

Data: 2011-10-10 21:07:08
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-10-10 20:52, BartekK pisze:

[...]

AFAIR tam masz jakiś system zmiennych faz rozrządu.
Nie wiem czym napędzany i czy na wszystkich wałkach, ale może wysiadło sterowanie właśnie tym i komputer po prostu przeszedł w tryb awaryjny?

Co do przestawiania się rozrządu, to wątpię żeby każdy wałek miał osobny czujnik (bo po co, skoro wszystkie napędzane są tak samo?), a jeżeli rozrząd się przestawił, to poszczególne rzędy mogą to raportować na podstawie błędnego odczytu tylko z jednego czujnika.

Data: 2011-10-10 21:36:21
Autor: Hinek
Z28net rozrząd się rozjechał? po 90tys km ?
Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał

Obstawiacie - rozrząd przeskoczył/rozjechał się? Dziwne jak na rozrząd na łancuchu. Uważam że stoczenie się pół metra i przyhamowanie na 1ce nie miałoby prawa zepsuć silnika rozrządu.

Może popsuć jeśli silnik ma rozrząd łańcuchowy z napinaczem
hydraulicznym. Jeśli wał w takim silniku obrócisz w przeciwnym
kierunku napinacz może się cofnąć i całkowicie wyluzować łańcuch.
Łańcuch może wtedy przeskoczyć.
Pozdr

--
Hinek

Data: 2011-10-10 22:16:42
Autor: Jacek
Z28net rozrzd si rozjecha? po 90tys km ?
Uytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisa w wiadomoci news:j6vf31$ral$1mx1.internetia.pl...
opel vectra c, silnik 2.8 V6 Z28net, przebieg od nowoci ~90 ty km

moe napinacz paska rozrzdu.
miaem tak u siebie. podczas odpalania strza, i chodzi jak kosiarka
dao sie jecha, doturlaem sie do warsztatu, moc symboliczna, tak jak kompresja.
pasek dosta luzu, napinacz sie wykrci, pare zaworw poszo na czoowe z cylindrem

Jacek

Data: 2011-10-10 22:22:06
Autor: BartekK
W dniu 2011-10-10 22:16, Jacek pisze:
U¿ytkownik "BartekK"<sibi@NOSPAMdrut.org>  napisa³ w wiadomo¶ci
opel vectra c, silnik 2.8 V6 Z28net, przebieg od nowo¶ci ~90 ty¶ km

mo¿e napinacz paska rozrz±du.
Ale tu jest łańcuch a nie pasek... Teoretycznie łańcuchy miewają mniejszą elastyczność, to i skok napinacza mniejszy, więc i jego całkowite poluźnienie nie powinno być dramatyczne?

mia³em tak u siebie. podczas odpalania strza³, i chodzi³ jak kosiarka
da³o sie jechaæ, doturla³em sie do warsztatu, moc symboliczna, tak jak
kompresja.
pasek dosta³ luzu, napinacz sie wykrêci³, pare zaworów posz³o na czo³owe z
cylindrem
Tu strzału nie było, ale zaworów jest 24 sztuki i wszystkie z czymś kolidują... zwłaszcza w kwestii wydatków na ten rok :/