ZIMOWA WŁÓCZĘGA- Jak się przygotować

Data: 2016-01-19 01:51:56
Autor: Korek
ZIMOWA WŁÓCZĘGA- Jak się przygotować
Pytanie mam,

mam ambitny plan wybrać się w Pieniny pod koniec stycznia.

Zdarzyło mi się być w górach zimą, ale tym razem chce się porządnie przygotować pod kątem sprzętu.

Pytanie co tak naprawdę jest niezbędnie do szczęścia i przeżycia potrzebne ?

Plan obejmuje wyprawę na 4 dni włóczęgi, noclegi w schroniskach.

Do zakupu mam:

Buty

Spodnie

Stuputy

Kurtka Polar

Kijki ?

Czym się kierować podczas zakupów ? Na co zwracać uwagę ? Jak nie dać się oskubać ? Czy marka i cena idzie za jakością ? czy lepiej kupić jakiś "noname" ?

Jeżeli chodzi o teorię to lekcję odrobiłem, natomiast praktyka a teoria to dwie różne rzeczy :) więc pytam się was

Data: 2016-01-19 11:43:54
Autor: bbjk
W dniu 16-01-19 o 10:51, Korek pisze:

mam ambitny plan wybrać się w Pieniny pod koniec stycznia.

  ;)

  Mogą ci się przydać raczki, jest mało śniegu.
W których schroniskach spanie?
--
B.

Data: 2016-01-20 00:20:25
Autor: Korek
W dniu wtorek, 19 stycznia 2016 11:43:54 UTC+1 użytkownik bbjk napisał:
> [...]

> mam ambitny plan wybrać się w Pieniny pod koniec stycznia.

  ;)

  Mogą ci się przydać raczki, jest mało śniegu.

Teoretycznie wyjście z okolic Nowego Sącza zielonym szlakiem do Schroniska Kordowiec. Następnie w kierunku Szczawnicy.

Jeżeli chodzi o śnieg, wyprawa zacznie się 28 stycznia. Gdzie nie szukałem zapowiadają ocieplenie w tych terminach (temperatura bliżej 0c) czyli śniegu pewnie jeszcze dowali.

Data: 2016-01-20 11:00:16
Autor: bbjk
W dniu 16-01-20 o 09:20, Korek pisze:

Teoretycznie wyjście z okolic Nowego Sącza zielonym szlakiem do Schroniska Kordowiec.
Następnie w kierunku Szczawnicy.

O ile zauważyłam, Kordowiec jest sezonowy. Czyli zaczynasz od Beskidu Sądeckiego, w Paśmie Radziejowej jest teraz naprawdę niewiele śniegu, może jeszcze dopada, ale rakiety całkiem zbędne. To są miłe i łatwe trasy, sporo ludzi, nie przejmuj się zbytnio. Po drodze masz Niemcową, zobaczysz  ruinkę "szkoły nad obłokami" http://lubimyczytac.pl/ksiazka/106933/szkola-nad-oblokami , potem masz ładny spacer do Jaworek z widokiem Tatr, Pienin, Babiej. Zobaczysz też prawdopodobnie ślady wilków na śniegu, samych zwierzaków nie udało mi się spotkać, choć często tamtędy chodzę :)
--
B.

Data: 2016-01-19 12:00:52
Autor: Jacek G.
W dniu 2016-01-19 10:51, Korek napisał(a)::
Pytanie mam,
mam ambitny plan wybrać się w Pieniny pod koniec stycznia.
Zdarzyło mi się być w górach zimą, ale tym razem chce się porządnie przygotować pod kątem sprzętu.
Ambitność planu, to sprawa względna - Pieniny to góry dość niskie i dość cywilizowane, ale w sumie dobrze, że ich nie lekceważysz, bo zimą nawet w łatwych górach można dostać w kość.

[...]
Zestaw i jakość sprzętu moim zdaniem należy uzależnić też od dalszych planów jego wykorzystania. Jeśli będzie używany sporadycznie i w niezbyt trudnych terenach i warunkach, a przy tym masz ograniczony budżet, to wystarczy nawet sprzęt klasy "Decathlon". Jeśli masz bardziej ambitne i rozwojowe plany, to pewne elementy wyposażenia możesz kupować od razu nieco lepszej klasy.
Buty - na zimę to najlepiej ze skóry bez szmacianych wkładek.
Kijki - jak najbardziej mogą się przydać.
Nie wiem czy posiadasz latarkę - jeśli nie, to obowiązkowo dopisz do listy.
Czym się kierować podczas zakupów ? Na co zwracać uwagę ?
> Jak nie dać się oskubać ? Czy marka i cena idzie za jakością ? czy lepiej kupić jakiś "noname" ?
Na ten temat to by można książkę napisać, a akurat nie bardzo mam czas ;)
--
Jacek G.

-- -

Data: 2016-01-19 17:55:50
Autor: cef
W dniu 2016-01-19 o 12:00, Jacek G. pisze:

Ambitność planu, to sprawa względna - Pieniny to góry dość niskie i dość
cywilizowane, ale w sumie dobrze, że ich nie lekceważysz, bo zimą nawet
w łatwych górach można dostać w kość.

Może i nie lekceważy, ale chce iść w góry w zimie i w zasadzie nie wie co zabrać?
Tzn nie wie czego potrzebuje czyli nie ma żadnej praktyki
choćby takiej z października czy marca.

Data: 2016-01-20 00:31:30
Autor: Korek
W dniu wtorek, 19 stycznia 2016 12:00:54 UTC+1 użytkownik Jacek G. napisał:
> [...]

Na ten temat to by można książkę napisać, a akurat nie bardzo mam czas ;)

Tak posiadam latarkę, sztuk dwie + zapas baterii :)

Co do sprzętu to się w większości ogarnąłem i już wiem co chcę:)
Ale mam nieco bardziej szczegółowe pytania:

Najwięcej problemów mam z spodniami ...

Czy takie coś ma rację bytu ?
http://attiq.net/spodnie-softshell.html

Cena zachęca ale mam obawy że jaja na twardo się ugotują.
W celowałem w to aby nie przemokły na śniegu i za zimno nie było (ew. pod to termiczna bielizna).
Inna bajka że zbyt uniwersalne to one raczej nie są, wydaje mi się że tylko w zimie da się w tym pochodzić.

-- -

Pytanie drugie: Buty ...

To że buty porządne muszą być wiem, tylko czy celować w buty typowo zimowe z ociepleniem?

Czy wystarczą wysokie skórzane + do ocieplenia jakaś pancerna skarpeta ? (wtedy mam opcje nieco bardziej uniwersalną na pozostałe sezony).

Data: 2016-01-20 12:39:06
Autor: Jacek G.
W dniu 2016-01-20 09:31, Korek napisał(a)::
[...]

Sens mają, ale faktycznie tylko na zimę. Inne rozwiązanie, to spodnie membranowe - same lub w połączeniu z kalesonkami, lub zwykłe turystyczne spodnie letnie + bielizna termoaktywna i ochraniacze.
Wszystko zależy jak często zamierzasz w przyszłości to wykorzystywać.

[...]

W butach do chodzenia ocieplenie (typu jakieś futerka itp.) nie mają sensu. Konkretnego modelu ci nie polecę, bo każdy ma inną stopę i nie każdy model i każdy producent będzie mu pasował. Ważne, aby było mało szwów, solidna podeszwa (takie lżejsze, letnie buty - mimo, że też z cholewką mają miększą i cieńszą podeszwę).
Np. coś takiego:
esklep.intersport.pl/pl/product/51583/buty-mckinley-cordova-ii-aq-m-148875
będzie ok na lato, ale na zimę za lekkie.
Natomiast taki but (akurat takie posiadam):
http://8a.pl/meindl-colorado-gtx-braun.html
będzie ok zarówno na lato jak i na lekkie wycieczki zimowe.
Są oczywiście jeszcze solidniejsze buty na cięższy teren, np:
http://8a.pl/meindl-engadin-mfs-brown.html
ale myślę, że na Pieniny nawet zimą nie są konieczne aż takie.
Do tego jedna grubsza, trekkingowa skarpeta i powinno wystarczyć.
--
Jacek G.

-- -

Data: 2016-01-20 20:32:22
Autor: Jacek/Jaco/Jakubowski
ZIMOWA WŁÓCZĘGA- Jak się przygotow ać
W dniu 2016-01-20 o 09:31, Korek pisze:
[...]
[...]

To i ja swoje subiektywne 3gr dorzucę:

1. Spodnie, które wybrałeś będą za ciepłe przy temp. już około 0C (przynajmniej dla mnie) poza tym oddychalność 3000 - to strasznie słabo prawie jak worek foliowy, na szczęście, jeśli dobrze widzę, mają zapinane na zamek wywietrzniki - ale ja bym odpuścił - bardziej uniwersalne będą typowe górskie spodnie (najlepiej elastyczne np. Milo Nevada, Milo Stran) + kalesony termiczne (gdy będzie zimniej)

2. W buty radzę dobrze zainwestować, gdy kupisz niewygodne, to otarcia zepsują Ci wycieczkę. Na mokry śnieg przydałby się gumowy otok + dobra impregnacja - ja polecam Meindle i Hanwagi - dobre, wygodne, trwałe. Ja używam Meindl Jersey Pro - na cieplejsze warunki i Hanwag Yukon na zimę i roztopy - oba modele są bez membran, Meindle niedawno odnowiłem i zaimpregnowałem, olejem, tłuszczem i pastą woskowo-żywiczną:
http://skibicki.pl/forum/viewtopic.php?t=1638
Pamiętaj aby dobrze sznurować buty - stopa nie może w nich się przesuwać ale też nie może być też za mocno ściśnięta, lepiej (dosłownie) 8 razy poprawiać wiązania niż nabawić się otarć. W schronisku warto chodzić w klapkach -  butom trzeba pozwolić wyschnąć a i stopom odpocząć.

3. Nie zapomnij o nieprzewiewnych rękawiczkach - gdy zawieje to sam polarek nie pomoże - ja przez większość zimy chodzę w takich sprytnych (ale niezbyt ciepłych):
http://sportmix.pl/viking/rekawice-viking-hunter-- -130083801-34446
gdy za ciepło to odsłaniam palce :-)

4. Polecam także polarową/lub nieprzewiewną kominiarkę, waży toto 20g, kosztuje 30zł a twarz może uratować :-)
+ ewentualnie elastyczną bandanę/komin - super sprawa - używam tego najczęściej zamiast cienkiej czapki albo zamiast cienkiej kominiarki - koszt 20zł

5. Nie zapomnij o okularach przeciwsłonecznych/przeciwwiatrowych

6. Skarpety - weź na zapas, ja polecam z coolmaxu - przyjemne jak bawełniane a lepiej odprowadzają pot, no i można je kupić w przyzwoitych cenach 20-30zł

7. Kurtka najlepiej z wywietrznikami pod pachami i dobrą membraną (gdy zimą nie wieje i temp. jest do -10C, to przez większość czasu chodzę bez kurtki - wystarczy koszulka termiczna z długimi rękawami i jakiś polar "200"). Warto poszukać na wyprzedażach (400-600zł) jakiegoś GoreTexu - bo jest duża różnica pomiędzy Gore a membraną typu "10 000".

Pozdr.

--
Jacek/Jaco/Jakubowski

Data: 2016-01-19 22:01:42
Autor: J.F.
Dnia Tue, 19 Jan 2016 01:51:56 -0800 (PST), Korek napisał(a):
[...]

Pieniny ?
Piekne gorki, ale 4 dni ?

Sa tam jeszcze jakies schroniska ?

J.

Data: 2016-01-19 22:13:31
Autor: j
On 19.01.2016 10:51, Korek wrote:
Pytanie mam,

mam ambitny plan wybrać się w Pieniny pod koniec stycznia.

Zdarzyło mi się być w górach zimą, ale tym razem chce się porządnie przygotować pod kątem sprzętu.

1. Rakiety lub
2. narty (toury)
oraz umiejętność ich użycia

pzdr

Data: 2016-01-19 22:40:15
Autor: Jacek G.
W dniu 2016-01-19 22:13, j napisał(a)::
[...]

Jasiu, przy takiej zimie jak tegoroczna, to może być zbędny balast. A na dodatek jak już jest śnieg, to szlaki między schroniskami ostatnio przetarte/rozjeżdżone skuterami. No chyba, że nasypie znienacka z metr śniegu, co też się może zdarzyć :)
--
Jacek G.

-- -

Data: 2016-01-20 00:34:12
Autor: Korek
W dniu wtorek, 19 stycznia 2016 10:51:57 UTC+1 użytkownik Korek napisał:
[...]

Jeszcze jedno pytanie mi się przypomniało.

Jak wygląda sprawa z czasami przejść ?
Czas letni x2 ?

Data: 2016-01-20 10:50:03
Autor: bans
W dniu 2016-01-20 o 09:34, Korek pisze:

Jak wygląda sprawa z czasami przejść ?
Czas letni x2 ?

Nie, x 3,141592

Czizus... przypomina mi się forum bieganie.pl i pytania typu "czy zimą zakładacie czapkę?"

--
bans

Data: 2016-01-24 12:44:17
Autor: Titus Atomicus
ZIMOWA WŁÓCZĘGA- Jak się przygotow ać
In article <6da62943-c712-4131-8b5a-0acae9633fda@googlegroups.com>,
 Korek <lkornatowski@gmail.com> wrote:

[...]
Moze kup se ksiazke... Allen O'Bannon/Mike Clelland: 'Sztuka zimowej wedrowki'. Dostepna w Sklepie Pdroznika.
--
TA

Data: 2016-01-26 02:29:59
Autor: Korek
[...]

Fragment opisu: "Duża porcja praktycznej wiedzy dla wszystkich zimowych turystów ... przygotowanie papieru toaletowego ze śniegu"
?!

Ja rozumiem że mam nie jeść żółtego śniegu, ale papier toaletowy ze śniegu to dla mnie nowość :)

Data: 2016-01-26 12:03:50
Autor: Henek Dąbrowski
W dniu 26.01.2016 o 11:29, Korek pisze:

Ja rozumiem że mam nie jeść żółtego śniegu, ale papier toaletowy ze śniegu to dla mnie nowość :)

Brązowego również ... :-(

Pzdr Henek

Data: 2016-01-27 00:57:18
Autor: Kuba D
ZIMOWA WŁÓCZĘGA- Jak się przygotować

Brązowego również ... :-(

OT: Parę dni temu - przed ociepleniem - sprokurowaliśmy z synem bałwana za blokiem. Śnieg lepił się fenomenalnie, ale okazał się mieć brązową podszewkę (częściowo z wiadomego powodu, częściowo ze względu na jesienne liście). Dlaczego o tym piszę? Bo nasz bałwan stał dobrą dobę dłużej niż konkurencyjne białe bałwany z grodzonego bloku obok, gdzie liści i psów niet.

Pozdrawiam,
Kuba

Data: 2016-01-29 23:48:14
Autor: Titus Atomicus
ZIMOWA WŁÓCZĘGA- Jak się przygotow ać
In article <a600a1ca-20e1-49b7-b5be-1650a7a5254b@googlegroups.com>,

> [...]

?!

Ja rozumiem że mam nie jeść żółtego śniegu, ale papier toaletowy ze śniegu to dla mnie nowość :)

A widzisz. Wielu jeszcze rzeczy nie wiesz...
--
TA

ZIMOWA WŁÓCZĘGA- Jak się przygotować