Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo   »   ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

Data: 2009-07-16 09:08:02
Autor: Herald
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania
Data: 2009-07-16 07:35:51
Autor: Olgierd
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania
Dnia Thu, 16 Jul 2009 09:08:02 +0200, Herald napisał(a):

Po co im te wszytkie dane?
Permanentna inwigilacja
http://infokolej.pl/printview.php?
t=7107&start=0&sid=c49a95a207fdd636f7274a0e0893ef45

Częściowo nieaktualne:

http://www.zw.com.pl/artykul/379872_ZTM_nie_moze_nas_sledzic_.html

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl <==
[Reklama]: Tanio i dobrze zrobić zdjęcia we Wrocławiu?
==> http://zaklad.foto-krzyki.pl <==

Data: 2009-07-16 09:38:45
Autor: szerszen
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2009.07.16.07.35.50rudak.org...

Częściowo nieaktualne:

no wlasnie, tylk oeczesciowo, czyli jak dobrze rozumiem, jesli nie chce podac ztm swoich danych, to o karcie miejskiej moge zpomniec i nie ma sily zmusic ich do wydania mi takiej karty bez podawania danych osobowych?

Data: 2009-07-16 10:05:32
Autor: Herald
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania
Dnia Thu, 16 Jul 2009 09:38:45 +0200, szerszen napisał(a):


Częściowo nieaktualne:

no wlasnie, tylk oeczesciowo, czyli jak dobrze rozumiem, jesli nie chce podac ztm swoich danych, to o karcie miejskiej moge zpomniec i nie ma sily zmusic ich do wydania mi takiej karty bez podawania danych osobowych?

Częściowo to znaczy że (jeżeli ZTM się nie odwoła) - będą zmuszeni do
usunięcia powiązań w bazie danych ze zdjęciem, z danymi o "przejściach
przez bramki" itp.
Ale zarąbiste jest to że bilety są tylko w postaci karty - papierowych już
nie ma dostępnych w ofercie. czyli jesteś skazany na podanie swoich danych
wymaganych do uzyskania karty. Chyba ze przerzucisz się na taksówki ;)

Data: 2009-07-16 10:12:13
Autor: spp
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania
Herald pisze:

Ale zarąbiste jest to że bilety są tylko w postaci karty - papierowych już
nie ma dostępnych w ofercie.

Ale tylko okresowe.

--
spp

Data: 2009-07-16 10:12:43
Autor: szerszen
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

Użytkownik "Herald" <herald@onet.eu> napisał w wiadomości news:orx9kodq2vbo$.1i6fltok4kp3v.dlg40tude.net...

Częściowo to znaczy

wiem co to znaczy

Ale zarąbiste jest to że bilety są tylko w postaci karty - papierowych już
nie ma dostępnych w ofercie. czyli jesteś skazany na podanie swoich danych
wymaganych do uzyskania karty. Chyba ze przerzucisz się na taksówki ;)

i o to wlasnie pytalem

Data: 2009-07-16 11:14:29
Autor: piotr [trzykoty]
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał
Częściowo nieaktualne:

http://www.zw.com.pl/artykul/379872_ZTM_nie_moze_nas_sledzic_.html

W sumie dobrze, dane są bezpieczne. Ale...
Jak przewoźnik ma dostosować rozkład do potrzeb klientów nie mając danych o ich przesiadkach. Tzn. jakby wiedzieli, że w relacji A-B jedzie ileś tam osób, które to potem te same osoby jadą w B-C to mogliby wprowadzić np. linię relacji A-C.
Oczywiście możnaby pomyśleć o jakiś zaanonimizowanym systemie zbierania tych danych, np. z losowymi identyfikatorami kart umiejscowionymi w ich chipach, które to nie byłby w żadnym systemie wiązane z danymi osobowymi.

Data: 2009-07-16 11:17:31
Autor: szerszen
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

Użytkownik "piotr [trzykoty]" <trzykoty.usunto.@o2.pl> napisał w wiadomości news:h3mr1j$2rg$1okapi.ict.pwr.wroc.pl...

Jak przewoźnik ma dostosować rozkład do potrzeb klientów nie mając danych o ich przesiadkach.

ale w czym widzisz problem?
kazda karta ma, albo moze miec swoj numer indwyidualny i wiadomo jak sie porusza, nie potrzeba do tego danych personalnych

Data: 2009-07-16 11:25:19
Autor: piotr [trzykoty]
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

Użytkownik "szerszen" <szerszen@tlen.pl> napisał
ale w czym widzisz problem?
kazda karta ma, albo moze miec swoj numer indwyidualny i wiadomo jak sie porusza, nie potrzeba do tego danych personalnych

Tak, ale jak ZTM chce mieć możliwość wydawania duplikatów, np. po zgubieniu czy kradzieży to musi wiedzieć jaką kartę i komu ma anulować i zastąpić nową. Stąd konieczne jest ich powiązanie. Z drugiej strony też chce mieć dane o obciążeniu i przesiadkach, a to już z przyczyn ochrony danych budzi wątpliwości.
To nie jest kwestia jednego powodu, a kilku. Trzeba coś wymyślić, aby pogodzić wszystkie wymagania.

Data: 2009-07-16 09:49:53
Autor: Olgierd
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania
Dnia Thu, 16 Jul 2009 11:25:19 +0200, piotr [trzykoty] napisał(a):

ale w czym widzisz problem?
kazda karta ma, albo moze miec swoj numer indwyidualny i wiadomo jak
sie porusza, nie potrzeba do tego danych personalnych

Tak, ale jak ZTM chce mieć możliwość wydawania duplikatów, np. po
zgubieniu czy kradzieży to musi wiedzieć jaką kartę i komu ma anulować i
zastąpić nową. Stąd konieczne jest ich powiązanie.

Zaraz zaraz, to klient powinien "móc chcieć" i wówczas może "musieć dać". Jak pasażera nie obchodzi możliwość wytworzenia duplikatu, powinien mieć możliwość odmówienia podania tych danych. Najwyżej wówczas nie będzie mógł składać reklamacji tego rodzaju.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl <==
[Reklama]: Tanio i dobrze zrobić zdjęcia we Wrocławiu?
==> http://zaklad.foto-krzyki.pl <==

Data: 2009-07-16 11:59:00
Autor: szerszen
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

Użytkownik "piotr [trzykoty]" <trzykoty.usunto.@o2.pl> napisał w wiadomości news:h3mrlv$464$1okapi.ict.pwr.wroc.pl...

Tak, ale jak ZTM chce mieć możliwość wydawania duplikatów, np. po zgubieniu czy kradzieży to musi wiedzieć jaką kartę i komu ma anulować i zastąpić nową.

ale po grzyba?
jak zgubie to sobie wyrobie nowa, na co mi duplikat

Data: 2009-07-16 12:02:02
Autor: piotr [trzykoty]
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

Użytkownik "szerszen" <szerszen@tlen.pl> napisał
ale po grzyba?
jak zgubie to sobie wyrobie nowa, na co mi duplikat

Po to, żeby nie przepadła Ci suma, którą zebrałeś na pierwszej karcie.

Data: 2009-07-16 12:03:35
Autor: szerszen
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

Użytkownik "piotr [trzykoty]" <trzykoty.usunto.@o2.pl> napisał w wiadomości news:h3mtqr$8mr$1okapi.ict.pwr.wroc.pl...

Po to, żeby nie przepadła Ci suma, którą zebrałeś na pierwszej karcie.

to tez sie da zalatwic bez podawania danych osobowych, a nawet jesli przepadnie, to jest to konsekwencja mojej decyzji niecheci podawania swoich danych kazdemu patafianowi ktoremu wydaje sie ze sa mu niezbednie potrzebne

Data: 2009-07-16 12:13:18
Autor: piotr [trzykoty]
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania
....możesz zgłosić taką chęć ewentualnego duplikatu...
....mogą być też bilety imienne... ich nie da się zorganizować bez danych osobowych...

....Ale moim zdaniem lepszym rozwiązaniem jest budowa takiego systemu, który zbiera dane o ruchu dla przwoźnika w sposób zanonimizowany, a dane osobowe przechowuje dla biletów (bez łączenia z ruchem), gdy ktoś je podał
niż
dzielenie ludzi: na tych co wyrażą zgodę i nie wyrażą a o tych pierwszych będzie zbierane wszystko, łącznie z numerem wagonu tramwaju, w którym kichneli.

Data: 2009-07-16 13:36:08
Autor: szerszen
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

Użytkownik "piotr [trzykoty]" <trzykoty.usunto.@o2.pl> napisał w wiadomości news:h3mug0$9sp$1okapi.ict.pwr.wroc.pl...

...mogą być też bilety imienne... ich nie da się zorganizować bez danych osobowych...

jakos do tej pory nie bylo z tym problemu, dziwne :)

Data: 2009-07-16 11:26:18
Autor: Liwiusz
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania
piotr [trzykoty] pisze:

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał
Częściowo nieaktualne:

http://www.zw.com.pl/artykul/379872_ZTM_nie_moze_nas_sledzic_.html

W sumie dobrze, dane są bezpieczne. Ale...
Jak przewoźnik ma dostosować rozkład do potrzeb klientów nie mając danych o ich przesiadkach. Tzn. jakby wiedzieli, że w relacji A-B jedzie ileś tam osób, które to potem te same osoby jadą w B-C to mogliby wprowadzić np. linię relacji A-C.
Oczywiście możnaby pomyśleć o jakiś zaanonimizowanym systemie zbierania tych danych, np. z losowymi identyfikatorami kart umiejscowionymi w ich chipach, które to nie byłby w żadnym systemie wiązane z danymi osobowymi.


  I tak nikt nie kasuje karty podczas każdego przejazdu, więc ZTM nie ma jak zbierać tego typu danych.

--
Liwiusz

Data: 2009-07-16 11:30:30
Autor: piotr [trzykoty]
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał
 I tak nikt nie kasuje karty podczas każdego przejazdu, więc ZTM nie ma jak zbierać tego typu danych.

No to o co ta awantura z geolokalizacją i inwigilacją pasażerów...?
Są miasta w Polsce, gdzie trzeba karty kasować w każdym pojeździe, tak wiec problem może dotyczyć szerszego spektrum miast.

Data: 2009-07-16 11:31:38
Autor: Liwiusz
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania
piotr [trzykoty] pisze:

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał
 I tak nikt nie kasuje karty podczas każdego przejazdu, więc ZTM nie ma jak zbierać tego typu danych.

No to o co ta awantura z geolokalizacją i inwigilacją pasażerów...?

   Zawsze się znajdzie ktoś przewrażliwiony :)

Są miasta w Polsce, gdzie trzeba karty kasować w każdym pojeździe, tak wiec problem może dotyczyć szerszego spektrum miast.

   Poważnie są takie miasta? Jakie?

--
Liwiusz

Data: 2009-07-16 11:37:36
Autor: piotr [trzykoty]
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w
  Poważnie są takie miasta? Jakie?

Częstochowa
http://www.zycie.czest.pl/modules/show.php?id=1252

Data: 2009-07-16 11:41:43
Autor: Liwiusz
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania
piotr [trzykoty] pisze:

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w
  Poważnie są takie miasta? Jakie?

Częstochowa
http://www.zycie.czest.pl/modules/show.php?id=1252


    "Pokazywać biletu kierowcy, zamiast tego muszą ją jednak skasować, mogą więc wsiadać wszystkimi drzwiami. Za nie skasowanie karty będzie groziła kara jak za jazdę bez ważnego biletu."


   Bardzo nieprzyjemnie miasto, jak widać. W dodatku argument o możliwości układania rozkładów jazdy na podstawie skasowanych kart jest mocno naciągany. Chyba, że oprócz kasowania przy wsiadaniu wprowadzimy kasowanie przy wysiadaniu.


--
Liwiusz

Data: 2009-07-22 08:19:54
Autor: Zbynek Ltd.
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania
Liwiusz napisał(a) :
   Bardzo nieprzyjemnie miasto, jak widać. W dodatku argument o możliwości układania rozkładów jazdy na podstawie skasowanych kart jest mocno naciągany. Chyba, że oprócz kasowania przy wsiadaniu wprowadzimy kasowanie przy wysiadaniu.

Jak w Radomsku
http://www.mpk-radomsko.pl/?q=mpk/karta
Kaliszu
http://www.kla.com.pl/page.php?id=Karta%20elektroniczna%20KLA
i pewnie innych miastach

--
Pozdrawiam
    Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-07-22 08:21:57
Autor: Liwiusz
ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania
Zbynek Ltd. pisze:
Liwiusz napisał(a) :
   Bardzo nieprzyjemnie miasto, jak widać. W dodatku argument o możliwości układania rozkładów jazdy na podstawie skasowanych kart jest mocno naciągany. Chyba, że oprócz kasowania przy wsiadaniu wprowadzimy kasowanie przy wysiadaniu.

Jak w Radomsku
http://www.mpk-radomsko.pl/?q=mpk/karta
Kaliszu
http://www.kla.com.pl/page.php?id=Karta%20elektroniczna%20KLA
i pewnie innych miastach


   Ale nie są to karty, które działają przez określony czas bez względu na ilość przejazdów, tylko umożliwiają określoną liczbę i czas skorzystań.

--
Liwiusz

ZTM i mnóstwo danych do przetwarzania

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona