ZUS pocz?tkuj?cego, je?li wykonywa? prac? twórcz?

Data: 2011-02-25 00:05:09
Autor: Michał
ZUS pocz?tkuj?cego, je?li wykonywa? prac? twórcz?
Witajcie, Mam wątpliwość związaną z wysokością składki ZUS. Otóż: powszechnie wiadomo że rozpoczynający działalność gospodarczą może przez
24 miesiące płacić tzw. preferencyjną składkę , jednak przy spełnieniu pewnych
wymogów. Konkretnie, nie może on m. in. w ciągu ostatnich 60 miesięcy prowadzić
pozarolniczej działalności gospodarczej. Na pewnym portalu znalazłem informację
(http://mojafirma.infor.pl/abc-zakladania-firmy/zus/96876,1,Skladki-dla-osob-rozpoczynajacych-dzialalnosc.html
)że oprócz tego nie można w ciągu ostatnich 60 miesięcy wykonywać pracy o
charakterze twórczym.
 Podana została podstawa prawna - ustawa z 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o
systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 150, poz.
1248 [ http://www.abc.com.pl/serwis/du/2005/1248.htm ]) oraz art. 14d
rozporządzenia nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia
społecznego do pracowników najemnych osób prowadzących działalność na własny
rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (DzUrz UE
Polskie wydanie specjalne 2004 r., rozdz. 5, t. 1, s. 35 [
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:05:01:31971R1408:PL:PDF ]).

Zajrzałem w te kwity i nie ma tam mowy o wymogu braku pracy o charakterze
twórczym (albo ja jakoś kiepsko szukam, ale raczej ta pierwsza opcja) Pierwszy kwit, owszem mówi o Tych 60 miesiącach, drugi zaś o pracy w więcej niż
jednym kraju. Nic jednak nie znalazłem o wymogu braku pracy twórczej. A w taki
sposób rozliczałem się z US przez ostatnich kilka lat - tzn deklarowałem 50%
koszt uzyskania przychodu z powodu przeniesienia praw autorskich, więc pewnie
kwalifikowałbym się do wykonywania pracy twórczej.  Czy ktoś może wyjaśnić czy prawdziwa jest teza że osoby wykonujące pracę o
charakterze twórczym (np. 2 lata przed planowanym teraz rozpoczęciem
działalności) nie mogą skorzystać z preferencyjnej stawki ZUS ? Dzięki za pomoc,
Pozdrawiam
Michał

Data: 2011-02-25 08:47:08
Autor: Piotrek
On 2011-02-25 00:05, Michał wrote:
Czy ktoś może wyjaśnić czy prawdziwa jest teza że osoby wykonujące pracę o
charakterze twórczym (np. 2 lata przed planowanym teraz rozpoczęciem
działalności) nie mogą skorzystać z preferencyjnej stawki ZUS ?

Sprawdź sobie definicję dg w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i dojdziesz skąd się wzięli twórcy.

Piotrek

Data: 2011-02-25 08:48:17
Autor: Piotrek
On 2011-02-25 08:47, Piotrek wrote:
Sprawdź sobie definicję dg w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych i dojdziesz skąd się wzięli twórcy.

art. 8 ustęp 6 i dalsze

Piotrek

Data: 2011-02-25 11:40:10
Autor: Michał
On 2011-02-25 08:47, Piotrek wrote:
> Sprawdź sobie definicję dg w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń
> społecznych i dojdziesz skąd się wzięli twórcy.

art. 8 ustęp 6 i dalsze
Piotrek

Hej, dzięki za pomoc. Doczytałem, ale wciąż mam wątpliwości: bo pisze: 6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
  2) twórcę i artystę;

7. Za twórcę, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, uważa się osobę, która tworzy dzieła
w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu,
urbanistyki, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki, fotografiki,
twórczości audiowizualnej, choreografii i lutnictwa artystycznego oraz sztuki
ludowej, będące przedmiotem prawa autorskiego.

Natomiast ja ani nie jestem architektem, ani urbanistą,..ani żadnym z ww Rozliczałem się z US deklarując koszt 50% uzyskania przychodu z tytułu transferu
praw do wytworzonego oprogramowania - w ramach umowy o dzieło. Czy zatem jeśli moje zajęcie nie jest wymienione z nazwy w ustawie (ale tworzę
'dzieła' będące przedmiotem prawa autorskiego), to nie podlegam pod te przepisy ? Pozdrawiam,
Michał --

Data: 2011-02-27 21:58:29
Autor: SDD

Użytkownik "Michał" <michal_jan@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:2679.00000a6a.4d67870anewsgate.onet.pl...

Natomiast ja ani nie jestem architektem, ani urbanistą,..ani żadnym z ww
Rozliczałem się z US deklarując koszt 50% uzyskania przychodu z tytułu transferu
praw do wytworzonego oprogramowania - w ramach umowy o dzieło.

Czyli wykonywales dziela na cudzy rachunek.
Nie rejestrowales sie z tego tytulu w ZUS-ie. Nie placiles samodzielnie skladek ani podatkow, nie wystawiales faktur ani rachunkow "gospodarczych" z tytlu wykonywanych prac.
A wiec ten etap Twojego zycia nie ma wplywu na ustalenie prawa do ulgowego ZUS-u

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-02-28 00:14:29
Autor: Michał
> [...]

A wiec ten etap Twojego zycia nie ma wplywu na ustalenie prawa do ulgowego ZUS-u

Wyglądało to tak: Obie strony podpisywały umowę, po czym jeśli przedmiot tejże umowy został
wytworzony (przeze mnie), to miałem prawo do tego aby wystawić rachunek (w
formie/treści ustalonej przez firmę zamawiającą).  Firma płaciła, po czym ja
płaciłem z tego podatek (z 50% kosztem..) Zusu faktycznie nie płaciłem. Pozdrawiam,
Michał --

ZUS pocz?tkuj?cego, je?li wykonywa? prac? twórcz?