ZUS - umowa zlecenie - obowiÄ…zki pracodawcy

Data: 2011-11-09 18:49:02
Autor: Rafal T.
ZUS - umowa zlecenie - obowiÄ…zki pracodawcy
Proszę się nie śmiać, pytania mogą być banalne:)

Zatrudniam sobie pracownika na dwa dni na umowę zlecenie. Podpisuje umowę i po wykonaniu pracy wystawiam rachunek do umowy o zlecenie. Zleceniobiorca podpisuje i następnego dnia wypłacam pieniądze.

i teraz pytania:

1. mam obowiązek zgłoszenia do ZUS zleceniobiorcy w przeciągu 7 dni - od daty podpisania umowy czy wykonania pracy?

2. jeśli zleceniobiorca pracuje w innej firmie na pełen etat z dość dużym wynagrodzeniem to składam tylko ZZA?

3. czy muszę taką osobę wyrejestrować? Na jakim formularzu mogę coś takiego wykonać?

4. w miesiącu następnym po zaplaceniu pracowniakowi muszę złożyć DRA? (składam 3 razy na początku bezpośrednio do ZUSu i kazali mi zaprzestać:) i RZA

5. czy poza tym co powyżej mam jeszcze zlożyć dodatkową deklaracje?

z gĂłry dziekujÄ™ za odpowiedzi

Rafal

Data: 2011-11-09 12:22:13
Autor: witek
On 11/9/2011 11:49 AM, Rafal T. wrote:
  i po wykonaniu pracy wystawiam rachunek do umowy o zlecenie.

...i po wykonaniu pracy zleceniobiorca wystawia ci rachunek

jak chcesz to za niego zrobic, przeciwskazań nie ma.
Jakby to powiedział Gotfryd, tylko nie zapomnij mu powiedzieć, że sporządzenie przez ciebie, (za niego) rachunku, podlega opodatkowaniu.
Czyli 2% od komercyjnej ceny jakby on poszedl do jakiegos fachowca, aby mu taki rachunek dla ciebie przygotował, bo on nie umie.
Wszak swiadczysz mu "darmowa" usluge.  A no tak, VAT sie nalezy po twojej jakby to powiedzial pewien piekarz.
A masz to wpisane w zakres działalnosci? A moze to doradztwo podatkowe i licencji wymaga. hmm, to 50 tys na kare przygotuj.

:)

tak sie rozmazylem.

Data: 2011-11-10 21:34:20
Autor: Gotfryd Smolik news
ZUS - umowa zlecenie - obowiÄ…zki pracodawcy
On Wed, 9 Nov 2011, witek wrote:

Jakby to powiedział Gotfryd, tylko nie zapomnij mu powiedzieć, że sporz±dzenie przez ciebie, (za niego) rachunku, podlega opodatkowaniu.

  Jakby to powiedzieć: nie znam przypadku aby US się przyczepił,
ale formalnie trzeba się zgodzić że konsekwencje powinny wyst±pić
(rzecz jasna "w skali czynno¶ci"!), czyli raczej drobnej.
  Niemniej - to że dzi¶ nikt się nie czepia, nie znaczy że kto¶
sobie nie "przypomni" za 5 lat, przyroda zna takie przypadki
i tu się zgadzam.
  Ryzyko IMVHO jest ¶ladowe lub nikłe, ale jest.

  Ale bardziej mi się nie podoba dokładanie innych wymagań:

A masz to wpisane w zakres działalnosci?

  Wymóg podlegaj±cy karalno¶ci (teoretycznej, bo też nie
słyszałem aby o *drobne* kwoty kto¶ się czepiał) chyba
jest tylko z ustawy o statystyce publicznej (REGON),
dobrze my¶lę?
  Z p. widzenia PDoOF opodatkowaniu podlega prawidłowo
zaliczony przychód, a nie przychód z prawidłowo zare-
jestrowanego Ľródła :]

A moze to doradztwo podatkowe

  IMVHO nie. Doradc± nie jestem jakby co ;)
  Uzasadnienie: płatnik i tak musi te warto¶ci sam wyliczyć,
aby sprawdzić czy prawidłowo odprowadzi podatek z kwitka.
  To jest jego obowi±zek.
  Jedyne z czym IMVHO mamy to czynienia to fakt że wykonawca
lub zleceniobiorca rzeczywi¶cie dostaje do ręki co¶
zrobione "za niego".

:)

tak sie rozmazylem.

  Cóż, skarbówki (i nie tylko one) do¶ć wybiórczo losuj±
do czego się przyczepić, na razie na takie operacje
jeszcze nie trafiło, więc z jednej strony podatnik sobie
powie "przecież to niemożliwe żeby się czepiali", z drugiej
ziarno niepokoju jednak mu zasiałe¶ ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-09 19:18:02
Autor: Gotfryd Smolik news
ZUS - umowa zlecenie - obowiÄ…zki pracodawcy
On Wed, 9 Nov 2011, Rafal T. wrote:

Proszę się nie ¶miać, pytania mog± być banalne:)

Zatrudniam sobie pracownika na dwa dni na umowę zlecenie.

  Khem... zleceniobiorcę, nie pracownika.

Podpisuje umowę i po wykonaniu pracy wystawiam rachunek do umowy o zlecenie.
Zleceniobiorca podpisuje i następnego dnia wypłacam pieni±dze.

i teraz pytania:

1. mam obowi±zek zgłoszenia do ZUS zleceniobiorcy w przeci±gu 7 dni - od daty podpisania umowy

  Na pewno nie - bo umowę mogłe¶ podpisać i pół roku wcze¶niej, prawda?
  Raczej od dnia rozpoczęcia *wykonywania* umowy, fakt, że w opisie
pokrywa się on z podpisaniem to inna sprawa :)

czy wykonania pracy?

  Też nie. "Ja po prawdzie cały czas tu co¶ robię, ale umowa kończy
się za dwa lata, to wtedy złożymy deklaracje" :D

pzdr, Gotfryd

ZUS - umowa zlecenie - obowiÄ…zki pracodawcy