"Za długi rodziców nie odpowiadam" - jak ?

Data: 2013-06-07 09:19:50
Autor: Marcin N
"Za długi rodziców nie odpowiadam" - jak ?
Modne w Polsce w ostatnich latach stało się żerowanie banków na ludziach, którzy odziedziczyli po zmarłym długi, których narobił często bez ich wiedzy.

Taki sprytny bank czeka kilka lat po śmierci dłużnika i dopiero wtedy zgłasza się z roszczeniem do spadkobierców.

Dlaczego? Bo po kilku latach już nie mogą się zrzec tego bagażu.

Jak można się zrzec zawczasu takiej niespodzianki? Komu się zgłasza, że przyjmuje się spadek z dobrodziejstwem inwentarza? Co, jeśli rodzic gdzieś szlaja się po świecie i nie wiadomo, co zostawi zaskoczonym dzieciom, nie wiadomo kiedy umrze, czy w ogóle jeszcze żyje?

Jak się bronić?

--
MN

Data: 2013-06-07 09:33:32
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-06-07 09:19, Marcin N pisze:
[...]

Odrzucenie spadku o zrzeczeniu się spadku albo przyjęciu go z dobrodziejstwem inwentarza należy złożyć w ciągu pół roku od czasu dowiedzenia się o swoim powołaniu do spadku - do sądu lub przed notariuszem, który od niedawna może też prowadzić proste sprawy spadkowe.

Zatem jeśli nie wiadomo, co rodzic zostawi, najlepiej przyjmować w ciemno z dobrodziejstwem.

Jeśli nie wiemy, czy żyje - półroczny termin liczy się od dowiedzenia się o śmierci.

--
Liwiusz

Data: 2013-06-07 01:13:56
Autor: Adam Klobukowski
"Za d³ugi rodziców nie odpowiadam" - jak?
On Friday, 7 June 2013 09:33:32 UTC+2, Liwiusz  wrote:
> [...]

> ludziach, którzy odziedziczyli po zmar³ym d³ugi, których narobi³ czêsto
> bez ich wiedzy.

> Taki sprytny bank czeka kilka lat po ¶mierci d³u¿nika i dopiero wtedy
> zg³asza siê z roszczeniem do spadkobierców.
> Dlaczego? Bo po kilku latach ju¿ nie mog± siê zrzec tego baga¿u..
>
> Jak mo¿na siê zrzec zawczasu takiej niespodzianki? Komu siê zg³asza, ¿e
> przyjmuje siê spadek z dobrodziejstwem inwentarza? Co, je¶li rodzic
> gdzie¶ szlaja siê po ¶wiecie i nie wiadomo, co zostawi zaskoczonym
> dzieciom, nie wiadomo kiedy umrze, czy w ogóle jeszcze ¿yje?

Odrzucenie spadku o zrzeczeniu siê spadku albo przyjêciu go z dobrodziejstwem inwentarza nale¿y z³o¿yæ w ci±gu pó³ roku od czasu dowiedzenia siê o swoim powo³aniu do spadku - do s±du lub przed notariuszem, który od niedawna mo¿e te¿ prowadziæ proste sprawy spadkowe.

Zatem je¶li nie wiadomo, co rodzic zostawi, najlepiej przyjmowaæ w ciemno z dobrodziejstwem.

Je¶li nie wiemy, czy ¿yje - pó³roczny termin liczy siê od dowiedzenia siê o ¶mierci.

Przy czym:
Je¶li przyjmuje siê spadek z dobrodziejstwem inwentarza, to nastêpuje spisanie inwentarza (pasywów i aktywów). To co nie zosta³o wykazane w tym spisie, nie wchodzi do spadku. Ewentualni nie ujawnieni wówczas wierzyciele mog± jednak dochodziæ swego, je¶li wyka¿± pó¼niej ¿e spadkobiorca wiedzia³ o nich, lub móg³ w prosty sposób siê dowiedzieæ.

W sumie, je¿eli na pierwszy rzut oka masa spadkowa jest pusta lub wiemy ¿e s± same d³ugi, najlepiej taki spadek odrzuciæ. Oznacza to mniejsze koszta (bo spis inwentarza kosztuje) i s± z tego mniejsze problemy na przysz³o¶æ, bo odrzucenia spadku wierzyciele spadkodawcy nijak zakwestionowaæ nie mog±.

AdamK

Data: 2013-06-07 11:57:47
Autor: t-1
"Za d³ugi rodziców nie odpowiadam" - jak?

U¿ytkownik "Adam Klobukowski" <adamklobukowski@gmail.com> napisa³

[...]

Tylko, ¿e po odrzuceniu spadku problem przechodzi na dalszych krewnych.
£adny prezent mo¿na im zrobiæ.

Data: 2013-06-07 03:12:45
Autor: Adam Klobukowski
On Friday, 7 June 2013 11:57:47 UTC+2, t-1  wrote:
> [...]

>spadku wierzyciele spadkodawcy nijak zakwestionowa� nie mog�.

Tylko, �e po odrzuceniu spadku problem przechodzi na dalszych krewnych.

A oni mog± zrobiæ dok³adnie to samo.

AdamK

Data: 2013-06-07 04:07:47
Autor: Kris
"Za d³ugi rodziców nie odpowiadam" - jak?
W dniu pi±tek, 7 czerwca 2013 12:12:45 UTC+2 u¿ytkownik Adam Klobukowski napisa³:
A oni mog± zrobiæ dok³adnie to samo.
1.Obci±¿aj±c swoje dzieci lub
2.Zrzeczenie siê spadku przez nieletniego ju¿ takie proste nie jest chyba.

Data: 2013-06-07 13:13:12
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 07.06.2013 13:07, Kris pisze:
W dniu pi±tek, 7 czerwca 2013 12:12:45 UTC+2 u¿ytkownik Adam Klobukowski napisa³:
A oni mog± zrobiæ dok³adnie to samo.
1.Obci±¿aj±c swoje dzieci lub

Które, je¶li s± pe³noletnie, mog± te¿ spadek odrzuciæ.

2.Zrzeczenie siê spadku przez nieletniego ju¿ takie proste nie jest chyba.

Nieletni maj± ustawowo dziedziczenie z dobrodziejstwem inwentarza.

--
¦wiadomie psuj±cy kodowanie i formatowanie wierszy
s± jak sraj±cy z lenistwa i g³upoty na ¶rodku pokoju.

Data: 2013-06-07 13:37:30
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2013-06-07 13:07, Kris pisze:
[...]

Nieletni z tego co pamiêtam przyjmuje domyslnie z dobrodziejstwem inwentarza...

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2013-06-07 15:17:22
Autor: m4rkiz
"Adam Klobukowski" <adamklobukowski@gmail.com> wrote in message news:c9597322-48c9-4a08-8b57-fa4edfc12b1agooglegroups.com...
Tylko, �e po odrzuceniu spadku problem przechodzi na dalszych krewnych.
�adny prezent mo�na im zrobi�.
A oni mog± zrobiæ dok³adnie to samo.

a co sie dzieje jezeli zalozmy dalsi krewni wiedzieli o smierci ale nie
wiedzieli o tym ze zostaja spadkobiercami?

Data: 2013-06-07 09:29:38
Autor: witek
m4rkiz wrote:
[...]

jak wiedzieli o smierci to w ich interesie bylo dowiedziec sie czy cos ze spadku im sie nalezy.

Jesli spadkobiercami zostali dopiero w momencie kiedy ktos inny spadek odrzucil to maja 6 miesiecy na decyzje od momentu w ktorym dowiedzieli sie, o tym, ze zostali spadkobiercami.

Data: 2013-06-07 16:23:20
Autor: m
On 07.06.2013 16:17, m4rkiz wrote:
[...]

Chodzi o kogo¶ takiego kto wie o tym ¿e uprawia³ seks ale nie wie ¿e z tego mog± byæ dzieci?

p. m.

Data: 2013-06-08 00:23:07
Autor: Marcin N
W dniu 2013-06-07 09:33, Liwiusz pisze:

[...]

Co oznacza "dowiedzenie siÄ™ o spadku"?
Dlaczego w mediach słyszę historie o rodzinach "obdarowanych" długami po pijaku mężu/ojcu, który robił za "słupa" przy lewym kredycie? Bank podobno czeka dwa lata, po których spadkobierca już nie może nie przyjąć spadku.

Jak więc to jest naprawdę?

--
MN

Data: 2013-06-07 18:55:57
Autor: witek
Marcin N wrote:
[...]

a) ze dowiedziales się, że dana osoba zmarła

to czy coś dziedziczysz po danej osobie lub nie, to jest twój interes zeby sie dowiedziec jak juz wiesz, że osoba nie zyje

np. jesteś bratem zmarłego, normalnie dziedziczą jego dzieci i małżonek.
ty nie jesteś spadkobiercą. Ale nagle możesz dowiedzieć się, że dzieci i małżonek spadek odrzucili i przypadł on tobie.

Dlaczego w mediach słyszę historie o rodzinach "obdarowanych" długami po
pijaku mężu/ojcu, który robił za "słupa" przy lewym kredycie?

bo zwykle takie osoby nie robią nic bo nie wiedzą, że coś trzeba lub można
Znajomość prawa w Polsce jest mniej niż zero.

Bank
podobno czeka dwa lata,

ma prawo. wolno mu.

po których spadkobierca już nie może nie przyjąć
spadku.

przyjąć czy odrzucić?

Jak więc to jest naprawdę?

jak wyżej.

owszem może zdazyć siÄ™ tak, że nagle po jakim czasie dowiadujemy siÄ™, że szanowny małżonek ma  kupÄ™ dÅ‚ugów.
Ale skoro nie jesteśmy w 200% pewni małżonka, to lepiej przyjąć spadek z dobrodziejstwem inwentarza, mimo, że o długach jeszcze nic nie wiemy.
Na decyzję i poszukanie długów jest 6 miesiecy.

Data: 2013-06-08 07:30:49
Autor: zgred
W dniu 2013-06-08 01:55, witek pisze:
Marcin N wrote:
W dniu 2013-06-07 09:33, Liwiusz pisze:

Hej!!! Puk-puk! Wróćmy do tematu :)

Jeśli chcesz (wątkotwórco) wydymać bank i nie zwrócić kredytu na 500k na zakup domu - to choćbyś nie wiem jak kombinował, to Ci się nie uda, bo bank ma lepiej opłacane papugi, niż Ty mógłbyś zamarzyć.
A jeśli chcesz wydymać wujka Kazika, co pożyczył (bez papierów zapewne) Twojemu ojcu 50k na auto/remont/młockarnię - to pewno Ci się uda, ale ryzykujesz, że wujek Kazik Ci mordę obije albo chałupę podpali.

Do tego siÄ™ sprowadzajÄ… nasze-tu teoretyczne dywagacje.

:)

--

DziÄ™kujÄ™. Pozdrawiam.   Zgred.

Data: 2013-06-08 09:36:28
Autor: Marcin N
W dniu 2013-06-08 07:30, zgred pisze:

Jeśli chcesz (wątkotwórco) wydymać bank i nie zwrócić kredytu na 500k na
zakup domu - to choćbyś nie wiem jak kombinował, to Ci się nie uda, bo
bank ma lepiej opłacane papugi, niż Ty mógłbyś zamarzyć.

Bzdury. Milcz, jak ze mnÄ… rozmawiasz.

--
MN

Data: 2013-06-08 11:13:01
Autor: zgred
W dniu 2013-06-08 09:36, Marcin N pisze:
[...]

Nie napinaj się, bo Ci żyłka pęknie.

.... no to oświeć mnie jak zamierzasz wydymać bank, któremu tatuś był winien pół miliona, za które kupił dom?
("wydymać" = "posiąść dom i nie spłacić tatusia długów")

--

DziÄ™kujÄ™. Pozdrawiam.   Zgred.

Data: 2013-06-08 09:37:19
Autor: Marcin N
"Za długi rodziców nie odpowiadam" - jak?
W dniu 2013-06-08 01:55, witek pisze:

Co oznacza "dowiedzenie siÄ™ o spadku"?

a) ze dowiedziales się, że dana osoba zmarła

Śliska definicja. Nie wierzę, że nie ma precyzyjniejszej interpretacji.

--
MN

Data: 2013-06-08 10:39:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 8 Jun 2013, Marcin N wrote:

W dniu 2013-06-08 01:55, witek pisze:

Co oznacza "dowiedzenie siê o spadku"?

a) ze dowiedziales siê, ¿e dana osoba zmar³a

¦liska definicja.

  Ustawowa.

Nie wierzê, ¿e nie ma precyzyjniejszej interpretacji.

  Co chcesz interpretowaæ w cytacie z tekstu ustawy?
(zapoda³em w po¶cie obok)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-06-08 11:25:09
Autor: witek
Marcin N wrote:
W dniu 2013-06-08 01:55, witek pisze:

Co oznacza "dowiedzenie siÄ™ o spadku"?

a) ze dowiedziales się, że dana osoba zmarła

Śliska definicja. Nie wierzę, że nie ma precyzyjniejszej interpretacji.

nie ma

to na tobie spoczywa obowiazek udowodnienia, ze dowiedziales sie pozniej niz data smierci.

Data: 2013-06-08 10:22:37
Autor: Liwiusz
Marcin N wrote:
[...]

Dodajmy, że należy być wówczas ustawowym spadkobiercą takiej osoby.

że wcześniej nim nie byłeś

O to to.

--
Liwiusz

Data: 2013-06-08 10:37:43
Autor: Gotfryd Smolik news
"Za długi rodziców nie odpowiadam" - jak?
On Sat, 8 Jun 2013, Marcin N wrote:

Co oznacza "dowiedzenie siê o spadku"?

  Tak w³a¶nie jak Ci napisali.
  Spadek to jest co¶ co nastêpuje W WYNIKU ¦MIERCI spadkodawcy, starczy.
  Nie wymaga siê u spadkobierców ¶wiadomo¶ci tego, ¿e spadkodawca
mia³ w Kalifornii dwa domy ani tego, ¿e BG¯ mia³ æwieræ miliona
d³ugu.

Dlaczego w mediach s³yszê historie o rodzinach "obdarowanych" d³ugami
po pijaku mê¿u/ojcu, który robi³ za "s³upa" przy lewym kredycie?

  Bo rodzina nie zdaje sobie sprawy z tego, ¿e "ze spadkiem trzeba
co¶ zrobiæ". My¶li, ¿e po pijaku nic nie zosta³o.

Bank podobno czeka dwa lata, po których spadkobierca ju¿ nie mo¿e nie przyj±æ spadku.

  Wygl±da sensownie.
  Bankowi siê nie spieszy, byleby siê nie przedawni³o.
  A odczekanie znacz±co obni¿a mo¿liwo¶æ pu³apki dzia³aj±cej w drug±
stronê, ¿e pozwany powie "akurat by³em za granic±, o tu mam kwitki,
i naprawdê nic nie wiedzia³em".
  Do tego daje czas, aby rodzina jakie¶ *ewentualne* zobowi±zania
po zmar³ym uregulowa³a, zabra³a jaki¶ papier (albo dostarczy³a)
np. w zwi±zku z mieszkaniem zmar³ego, w ten deseñ jest ostateczny
dowód ¿e wiedzieli o ¶mierci.
  Czas do "automatu" to pó³ roku, ale od dowiedzenia siê od
¶mierci w³a¶nie. Po co wiêc bank ma siê szarpaæ niezw³ocznie
po up³yniêciu pó³ roku, skoro mo¿e wykluczyæ ewentualne
u¿eranie siê ze spadkobiercami.

Jak wiêc to jest naprawdê?

  Przecie¿ Ci napisali :)
  Przepisy przeczytaj:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
+++
Art. 924.
  Spadek otwiera siê z chwil¹ œmierci spadkodawcy.
Art. 925.
  Spadkobierca nabywa spadek z chwil¹ otwarcia spadku.
[...]
Art. 1012.
  Spadkobierca mo¿e b¹dŸ przyj¹æ spadek bez ograniczenia odpowiedzialnoœci
  za d³ugi (przyjêcie proste), b¹dŸ przyj¹æ spadek z ograniczeniem
  tej odpowiedzialnoœci (przyjêcie z dobrodziejstwem inwentarza),
  b¹dŸ te¿ spadek odrzuciæ.
[...]
Art. 1015.
§ 1. Oœwiadczenie o przyjêciu lub o odrzuceniu spadku mo¿e byæ z³o¿one
  w ci¹gu szeœciu miesiêcy od dnia, w którym spadkobierca
  dowiedzia³ siê o tytule swego powo³ania.
  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

§ 2. Brak oœwiadczenia spadkobiercy w powy¿szym terminie jest
  jednoznaczny z prostym przyjêciem spadku. [...tu wyj±tki...]
-- -

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-06-08 14:12:02
Autor: Marcin N
"Za d³ugi rodziców nie odpowiadam" - jak?

§ 2. Brak oœwiadczenia spadkobiercy w powy¿szym terminie jest
  jednoznaczny z prostym przyjêciem spadku. [...tu wyj±tki...]

I to wystarczy³oby zmieniæ.
Zamieniæ to na "inwentarz" i po k³opocie. Oczywi¶cie to jest sprzeczne z interesem banków wiêc tego nie zrobi±.

--
MN

Data: 2013-06-08 15:20:39
Autor: m
On 08.06.2013 14:12, Marcin N wrote:

[...]

To jest te¿ sprzeczne z interesem zwyk³ych ludzi, za to by by³o na rêkê komornikom.

Spis kosztuje, je¿eli dobrze pamiêtam - kilkadziesi±t z³otych za godzinê pracy komornika. W wiêkszo¶ci przypadków spadku wiele nie ma, za¶ drobiazgu do spisywania by by³o.

p. m.

Data: 2013-06-07 09:34:38
Autor: witek
Marcin N wrote:
[...]

rozwiazan jest kilka

jeszcze za zycia potencjalnego spadkodawcy idziecie razem do notariusza i podpisujecie zrzeczenie  dziediczenia. wowczas ani ty ani twoje dzieci niczego nie odziedzicza. bedziecie traktowani tak jakbyscie nie istnieli

po smierci spadkodawcy mozesz albo spadek przyjac z dobrodziejstwme inwentarza. wowczas za dlugi (zwykle) nie zaplacisz wiecej niz sam odziedziczyles

mozesz tez spadek odrzucic, wowczas takie "jajo" podrzucasz albo swoim dzieciom, ktore operacje musza powtorzyc (przy małolatach za zgodą sądu rodzinnego; uwaga moze sie nie zgodzic) albo swojemu rodzenstwu, albo innym spadkobiercom w zaleznosci kto tam nastepny w kolejce stoi.

uwaga. jak ktos latał po swiecie i narobił dlugów za granicą to trzeba sie tym zajac oddzielnie.

Data: 2013-06-08 14:26:34
Autor: poszukiwacz
witek wrote:
uwaga. jak ktos latał po swiecie i narobił dlugów za granicą to trzeba sie tym zajac oddzielnie.

Załóżmy że mój ojciec miał obywatelstwo kanadyjskie (wyłącznie).
Ojciec w kanadzie zawarł umowy/zobowiązaia i tam zmarł.
Ja mam tylko obywatelstwo polskie i chcę odrzucić spadek po ojcu.
Co robić?

Data: 2013-06-08 07:19:47
Autor: Adam Klobukowski
On Saturday, 8 June 2013 14:26:34 UTC+2, poszukiwacz  wrote:
witek wrote:

> uwaga. jak ktos lata³ po swiecie i narobi³ dlugów za granic± to trzeba > sie tym zajac oddzielnie.

Za³ó¿my ¿e mój ojciec mia³ obywatelstwo kanadyjskie (wy³±cznie).
Ojciec w kanadzie zawar³ umowy/zobowi±zaia i tam zmar³.
Ja mam tylko obywatelstwo polskie i chcê odrzuciæ spadek po ojcu.

Co robiæ?

I¶æ do notariusza, spisaæ odrzucenie spadku, koniec sprawy.

AdamK

Data: 2013-06-08 11:24:18
Autor: witek
poszukiwacz wrote:
witek wrote:
[...]

najlepiej odrzucic spadek w Polsce wg prawa polskiego i w Kanadzie wg prawa kanadyjskiego.

w zasadzie niewiele sie stanie jesli w kanadzie tego nie zrobisz.

jesli tamtejszy sad orzeknie ze spadek przyjales, to zeby wyegzekwowac to w polsce musiliby pojsc z tamtejszym wyrokiem do sadu w Polsce, a ten orzeknie, ze spadek w Polsce odrzuciles. W ten sposob w Polsce jestes "bezpieczny".
Ale niech sie okaze, że za 10 lat przeprowdzisz sie do Niemiec. I tam cie już nic nie chroni, bo spadku wg prawa niemieckiego nie odrzuciles i jesli kanadyjczycy tam by poszli do sadu to wygraja.

Dlatego lepiej jesli  masz takie mozliwosci to spadek w kanadzie odrzucic.
jak to zrobic spkojnie znajdziesz na internecie, sadze, ze bez problemu znalazlbys nawet prawnika, ktory by to dla ciebie zrobil.
W ostatecznosci mozesz prosic o pomoc amabasade polska w kanadzie.

Data: 2013-06-09 17:35:20
Autor: Dezeusz
W dniu 2013-06-07 16:34, witek pisze:

jeszcze za zycia potencjalnego spadkodawcy idziecie razem do notariusza
i podpisujecie zrzeczenie  dziediczenia. wowczas ani ty ani twoje dzieci
niczego nie odziedzicza. bedziecie traktowani tak jakbyscie nie istnieli

o ile ww. umowa zrzeczenia dziedziczenia nie zawierala innych postanowień dot. dzieci/wnukow - jest taka możliwość (choć w tym przypadku ma to mały sens)

pozdr
Dezeusz

Data: 2013-06-09 11:06:42
Autor: witek
Dezeusz wrote:
[...]

tak.
domyslnie umowa zrzeczenia dytyczy podpisującego i jego zstepnych chyba, że w umowie określono właśnie inaczej.

Data: 2013-06-09 22:11:55
Autor: Marcin N
"Za długi rodziców nie odpowiadam" - jak?
Z innej strony: jak zadłużony rodzic może pozbawić swoich długów spadkobierców?
Czy może napisać testament, w którym przekazuje wszystko na przykład urzędowi skarbowemu, albo jakiejś instytucji?

--
MN

Data: 2013-06-09 15:59:00
Autor: witek
Marcin N wrote:
Z innej strony: jak zadłużony rodzic może pozbawić swoich długów
spadkobierców?

nie da sie pozbawic dlugów.
moze ich co najwyzej pozbawic wszystkiego co ma podpisujac umowa zrzeczenia sie dziedziczenia, ze wszystkimi mozliwymi spadkobiercami.

Czy może napisać testament, w którym przekazuje wszystko na przykład
urzędowi skarbowemu, albo jakiejś instytucji?

moze spisac testament na calosc majatku jednej osobie, a ta swiadoma dlugów moze przyjac spadek z dobrodziejstwem inwentarza.
wowczas splaci sie tylko tyle ile bylo majatku.
tylko spis inwentarza nie zapomniec zrobic.

na ile skutecznie mozna napisac testament na urzad skarbowy to nie wiem, z tym, że tak instytucja moze spadek odrzucic i wowczas i tak dostana to inni.

Data: 2013-06-10 18:47:59
Autor: Dezeusz
W dniu 2013-06-09 22:59, witek pisze:
Marcin N wrote:
[...]

Nie tyle na urząd skarbowy, co na Skarb Państwa, który z mocy ustawy dziedziczy z dobrodziejstwem inwentarza.

pozdr
DeZeusz

Data: 2013-06-10 11:57:44
Autor: witek
Marcin N wrote:
[...]

tylko wtedy kiedy dziedziczy ustawowo, a nie z racji testamentu.

A co jak skarb panstwa spadek odrzuci?
Wolno mu.
Wraca do ustawowych spadkobiercow i problem zaczyna sie od poczatku.

Data: 2013-06-12 08:13:05
Autor: poszukiwacz
witek wrote:
A co jak skarb panstwa spadek odrzuci?

Art. 1023 kc
§ 1. Skarb Państwa ani gmina nie mogą odrzucić spadku, który im
przypadł z mocy ustawy.
§ 2. Skarb Państwa ani gmina nie składają oświadczenia o
przyjęciu spadku, a spadek uważa się za przyjęty z
dobrodziejstwem inwentarza.

CiekawostkÄ… jest:
Art. 927.
§ 1. Nie może być spadkobiercą osoba fizyczna, która nie żyje w chwili otwarcia
spadku, ani osoba prawna, która w tym czasie nie istnieje.
§ 2. Jednakże dziecko w chwili otwarcia spadku już poczęte może być
spadkobiercą, jeżeli urodzi się żywe.
§ 3. Fundacja ustanowiona w testamencie przez spadkodawcę może być
spadkobiercą, jeżeli zostanie wpisana do rejestru w ciągu dwóch lat od
ogłoszenia testamentu.

Czyli można testamentowo zapisać całość spadku na Fundację albo na kilkaset Fundacji (przez kolejne podstawienia w treści testamentu) a w ten sposób prawdopodobnie któraś z nich nie odrzuci spadku albo przynajmniej wydłuży się czas na kolejne odrzucania spadków i analizowanie przez prawników.

Data: 2013-06-12 07:23:15
Autor: witek
poszukiwacz wrote:
witek wrote:
A co jak skarb panstwa spadek odrzuci?

Art. 1023 kc
§ 1. Skarb Państwa ani gmina nie mogą odrzucić spadku, który im
przypadł z mocy ustawy.

Z MOCY USTAWY.

spadek przypadajacy na podstawie testamentu odrzucic moga tak jak kazdy inny.

§ 2. Skarb Państwa ani gmina nie składają oświadczenia o
przyjęciu spadku, a spadek uważa się za przyjęty z
dobrodziejstwem inwentarza.

nie dotyczy.

[...]

a nie prosciej na nielubianych sąsiadów. I zaprosic ich na pogrzeb.
tak zeby nie mogli powiedziec, ze o smierci nie wiedzieli, po czym ogłosić, że kochany sąsiad zapisał im majatek, po czym poczekac 6 miesiecy.

Data: 2013-06-12 16:56:34
Autor: poszukiwacz
witek wrote:
Z MOCY USTAWY.

spadek przypadajacy na podstawie testamentu odrzucic moga tak
jak kazdy inny.

Przepraszam, dopiero później zauważyłem że pisałeś o odrzuceniu
spadku przypadajÄ…cego tylko z testamentu.

a nie prosciej na nielubianych sąsiadów. I zaprosic ich na
pogrzeb. tak zeby nie mogli powiedziec, ze o smierci nie
wiedzieli, po czym ogłosić, że kochany sąsiad zapisał im
majatek, po czym poczekac 6 miesiecy.

Eh, miej litość dla tych sąsiadów:)
Znalazłem coś takiego: prawnicze.cba.pl/kt.htm

Poza tym w przypadku dziedziczenia na podstawie testamentu to
trzeba wykazać że spadkobierca testamentowy poznał treść
testamentu i dopiero od tej chwili biegnie mu 6 miesięcy czasu na
odrzucenie spadku.

Data: 2013-06-12 10:05:17
Autor: witek
poszukiwacz wrote:
witek wrote:
[...]

a dlaczego?
ja mam takiego jednego, ze chetnie bym mu cos podarowal w testamencie

[...]

inaczej.
wykazac musi ten kto chce cos na tej podstawie udowodnic.

jak ty chcesz udowodnic, ze ktos sie z testamentem zapoznal to musisz to udowodnic

jak druga strona chce udowodnic, ze 6 miesiecy nie minelo, to sama musi udowodnic, że wcześniej o testamencie nie wiedziała.
A przynajmniej uprawdopodobnic, ze nie miala okazji sie dowiedziec.

Data: 2013-06-12 08:16:01
Autor: poszukiwacz
poszukiwacz wrote:
Czyli można testamentowo zapisać całość spadku na Fundację

Co ja mówię... wróć! Nie na Fundację tylko na inne osoby prawne - czyli na przykład na banki - to byłaby piękna zemsta zza grobu ich dłuznika!

Data: 2013-06-13 21:53:47
Autor: Dezeusz
W dniu 2013-06-10 18:57, witek pisze:

[...]

Zawsze. Z mocy ustawy.

A co jak skarb panstwa spadek odrzuci?
Wolno mu.

Może i wolno, ale czemu miałby to robić?

Data: 2013-06-13 16:18:48
Autor: witek
Dezeusz wrote:
[...]

no wlasnie z mocy ustawy skarb panstwa dziedziczy jesli nikt inny spadku nie dostaje na podstawie KC.

z racje testamentu nie jest "z mocy ustawy".

A co jak skarb panstwa spadek odrzuci?
Wolno mu.

Może i wolno, ale czemu miałby to robić?

a czemu miałby przyjąć spadek o ktorym nic nie wie.
Wzialbys np kluczyki do samochodu od nieznajomego czlowieka, który ci go daje na ulicy bo ma taki kaprys?
A nawet jak przyjmie to z dobrodziejstwem inwentarza.

Data: 2013-06-13 22:37:43
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 13 Jun 2013, Dezeusz wrote:

W dniu 2013-06-10 18:57, witek pisze:

A co jak skarb panstwa spadek odrzuci?
Wolno mu.

  Nie wolno.
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
+++
Art. 1023.
§ 1. Skarb Pañstwa ani gmina nie mog¹ odrzuciæ spadku, który
  im przypad³ z mocy ustawy.

§ 2. Skarb Pañstwa ani gmina nie sk³adaj¹ oœwiadczenia o przyjêciu spadku,
  a spadek uwa¿a siê za przyjêty z dobrodziejstwem inwentarza.
-- -

Mo¿e i wolno, ale czemu mia³by to robiæ?

  ¯eby znajomi królika mogli wykazaæ ¿e wedle amerykañskiego prawa nale¿y
siê im ;) (skoro wg polskiego nie nale¿a³by siê nikomu, to szpece od
prawa m-narodowego pewnie usi³owaliby wykrêciæ kota ogonem)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-06-13 16:20:41
Autor: witek
Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Wolno.
z mocy ustawy znaczy na podstawie KC o dziedziczeniu ustawowym.

spadek przypadajacy na mocy testemenu moze odrzucic.

Data: 2013-06-14 10:51:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 13 Jun 2013, witek wrote:

Wolno.
z mocy ustawy znaczy na podstawie KC o dziedziczeniu ustawowym.

spadek przypadajacy na mocy testemenu moze odrzucic.

  A to wycofujê siê rakiem, nie przyuwa¿y³em i¿ o testament na rzecz
skarbu mo¿e chodziæ :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-06-09 22:32:59
Autor: Andrzej Lawa
"Za d³ugi rodziców nie odpowiadam" - jak?
W dniu 09.06.2013 22:11, Marcin N pisze:
Z innej strony: jak zad³u¿ony rodzic mo¿e pozbawiæ swoich d³ugów
spadkobierców?
Czy mo¿e napisaæ testament, w którym przekazuje wszystko na przyk³ad
urzêdowi skarbowemu, albo jakiej¶ instytucji?

Zachowku nie przeskoczysz.

Data: 2013-06-09 15:59:56
Autor: witek
Andrzej Lawa wrote:
[...]

jaki zachowek przy d³ugach?

Data: 2013-06-09 23:14:34
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 09.06.2013 22:59, witek pisze:

Czy mo¿e napisaæ testament, w którym przekazuje wszystko na przyk³ad
urzêdowi skarbowemu, albo jakiej¶ instytucji?

Zachowku nie przeskoczysz.

jaki zachowek przy d³ugach?

Pard±, nie ten temat... Ale przy okazji - czy czasem nie wspomina³ kto¶ tu kiedy¶ o sytuacji, ¿e wierzyciel domaga³ siê s±downie kasy od spadkobiercy, któremu przys³ugiwa³ zachowek?

Data: 2013-06-09 18:53:05
Autor: witek
Andrzej Lawa wrote:
[...]

bylo.
i skonczylo sie na niczym, bo nie ma przepisu, ktory nakazywalby sie upominanie sie o zachowek, a wierzytelnosc do czasu upomnienia sie to nie jest. Zachowek nie jest obowiazkowy w sensie "musze wziac".

Data: 2013-06-10 08:35:58
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 10.06.2013 01:53, witek pisze:

[...]

OIDP wierzyciel chcia³ jako¶ pokrêtnie wykorzystaæ skargê pauliañsk±...

Data: 2013-06-10 07:34:27
Autor: witek
Andrzej Lawa wrote:
[...]

Nie widze podstaw.

To tak jakby chciec wykorzystac skarge paulianska do tego, ¿e gosciowi oferowane dobrze p³atn± pracê a on jej nie przyj±³.
I teraz s±downie chc± go zmusic do przyjecia tej oferty.

Data: 2013-06-10 14:38:00
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 10.06.2013 14:34, witek pisze:

[...]

No w³a¶nie to by³o co¶ w tym stylu ;)