"Za długi rodziców nie odpowiadam" - jak?

Data: 2013-06-07 09:34:38
Autor: witek
"Za długi rodziców nie odpowiadam" - jak?
Marcin N wrote:
Modne w Polsce w ostatnich latach stało się żerowanie banków na
ludziach, którzy odziedziczyli po zmarłym długi, których narobił często
bez ich wiedzy.

Taki sprytny bank czeka kilka lat po śmierci dłużnika i dopiero wtedy
zgłasza się z roszczeniem do spadkobierców.

Dlaczego? Bo po kilku latach już nie mogą się zrzec tego bagażu.

Jak można się zrzec zawczasu takiej niespodzianki? Komu się zgłasza, że
przyjmuje się spadek z dobrodziejstwem inwentarza? Co, jeśli rodzic
gdzieś szlaja się po świecie i nie wiadomo, co zostawi zaskoczonym
dzieciom, nie wiadomo kiedy umrze, czy w ogóle jeszcze żyje?

Jak się bronić?

rozwiazan jest kilka

jeszcze za zycia potencjalnego spadkodawcy idziecie razem do notariusza i podpisujecie zrzeczenie  dziediczenia. wowczas ani ty ani twoje dzieci niczego nie odziedzicza. bedziecie traktowani tak jakbyscie nie istnieli

po smierci spadkodawcy mozesz albo spadek przyjac z dobrodziejstwme inwentarza. wowczas za dlugi (zwykle) nie zaplacisz wiecej niz sam odziedziczyles

mozesz tez spadek odrzucic, wowczas takie "jajo" podrzucasz albo swoim dzieciom, ktore operacje musza powtorzyc (przy małolatach za zgodą sądu rodzinnego; uwaga moze sie nie zgodzic) albo swojemu rodzenstwu, albo innym spadkobiercom w zaleznosci kto tam nastepny w kolejce stoi.

uwaga. jak ktos latał po swiecie i narobił dlugów za granicą to trzeba sie tym zajac oddzielnie.

Data: 2013-06-08 14:26:34
Autor: poszukiwacz
witek wrote:
uwaga. jak ktos latał po swiecie i narobił dlugów za granicą to trzeba sie tym zajac oddzielnie.

Załóżmy że mój ojciec miał obywatelstwo kanadyjskie (wyłącznie).
Ojciec w kanadzie zawarł umowy/zobowiązaia i tam zmarł.
Ja mam tylko obywatelstwo polskie i chcę odrzucić spadek po ojcu.
Co robić?

Data: 2013-06-08 07:19:47
Autor: Adam Klobukowski
"Za d³ugi rodziców nie odpowiadam" - jak?
On Saturday, 8 June 2013 14:26:34 UTC+2, poszukiwacz  wrote:
witek wrote:

> uwaga. jak ktos lata³ po swiecie i narobi³ dlugów za granic± to trzeba > sie tym zajac oddzielnie.

Za³ó¿my ¿e mój ojciec mia³ obywatelstwo kanadyjskie (wy³±cznie).
Ojciec w kanadzie zawar³ umowy/zobowi±zaia i tam zmar³.
Ja mam tylko obywatelstwo polskie i chcê odrzuciæ spadek po ojcu.

Co robiæ?

I¶æ do notariusza, spisaæ odrzucenie spadku, koniec sprawy.

AdamK

Data: 2013-06-08 11:24:18
Autor: witek
poszukiwacz wrote:
witek wrote:
[...]

najlepiej odrzucic spadek w Polsce wg prawa polskiego i w Kanadzie wg prawa kanadyjskiego.

w zasadzie niewiele sie stanie jesli w kanadzie tego nie zrobisz.

jesli tamtejszy sad orzeknie ze spadek przyjales, to zeby wyegzekwowac to w polsce musiliby pojsc z tamtejszym wyrokiem do sadu w Polsce, a ten orzeknie, ze spadek w Polsce odrzuciles. W ten sposob w Polsce jestes "bezpieczny".
Ale niech sie okaze, że za 10 lat przeprowdzisz sie do Niemiec. I tam cie już nic nie chroni, bo spadku wg prawa niemieckiego nie odrzuciles i jesli kanadyjczycy tam by poszli do sadu to wygraja.

Dlatego lepiej jesli  masz takie mozliwosci to spadek w kanadzie odrzucic.
jak to zrobic spkojnie znajdziesz na internecie, sadze, ze bez problemu znalazlbys nawet prawnika, ktory by to dla ciebie zrobil.
W ostatecznosci mozesz prosic o pomoc amabasade polska w kanadzie.

Data: 2013-06-09 17:35:20
Autor: Dezeusz
W dniu 2013-06-07 16:34, witek pisze:

jeszcze za zycia potencjalnego spadkodawcy idziecie razem do notariusza
i podpisujecie zrzeczenie  dziediczenia. wowczas ani ty ani twoje dzieci
niczego nie odziedzicza. bedziecie traktowani tak jakbyscie nie istnieli

o ile ww. umowa zrzeczenia dziedziczenia nie zawierala innych postanowień dot. dzieci/wnukow - jest taka możliwość (choć w tym przypadku ma to mały sens)

pozdr
Dezeusz

Data: 2013-06-09 11:06:42
Autor: witek
Dezeusz wrote:
[...]

tak.
domyslnie umowa zrzeczenia dytyczy podpisującego i jego zstepnych chyba, że w umowie określono właśnie inaczej.

"Za długi rodziców nie odpowiadam" - jak?