Za instrukcję kosztową - PKO BP /przelew do GB/

Data: 2018-11-21 22:34:55
Autor: Adam
Za instrukcję kosztową - PKO BP /przelew do GB/
Witajcie.

Jestem w tym temacie totalnie zielony, więc nie bijcie ;)

Dostałem zadanie - wykonać przelew na 20 funtów do Anglii do jakiegoś banku HSBC.

W PKO BP zacząłem robić przelew z opłatą za koszty własną (OUR) i przelew zwykły (nie szybki).
Wg tabeli opłat PKO BP powinienem zapłacić 8 zł. prowizji.
Natomiast przy podsumowaniu transakcji pokazuje mi:

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Podsumowanie:
Od zlec: 105.00 PLN
Poniżej zestawienie prowizji z poszczególnych tytułów:
Podstawowe: Realizacja przelewu zagranicznego: 25.00 PLN;
Dodatkowe: Za instrukcję kosztową OUR: 80.00 PLN;
Przelew zagraniczny (dewizowe polecenie wypłaty) zostanie zrealizowany w walucie określonej w zleceniu. Jeżeli waluta operacji jest inna niż waluta rachunku, z którego została zlecona, wówczas nastąpi przeliczenie w oparciu o kursy walut z aktualnej tabeli kursów PKO Banku Polskiego.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

W PKO BP mam konto złotówkowe typu ROR.

Ki diabeł?
Komu się poprzewracało w głowie?

Jak pchnąć na konto HSBC w Anglii 20 funtów?

Na Internecie widzę oddział HSBC w Warszawie.
Wziąć z zęby te 20 funtów i zrobić u nich wpłatę własną?
Czy wpłacić równowartość w złotówkach?

Czy może jakiś jeszcze inny sposób?

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-11-21 22:07:19
Autor: PiteR
Adam pisze tak:

Komu się poprzewracało w głowie?

z Aliora kantora przychodzi 20 funtów do np Lloyds bez zadnej opłaty.

[...]

Ty mi wyślesz na konto polskie ja ci wyśle na HSBC ;)

Tak działa np www.transferwise.com i inne gady.

--
Piotrek

Let me see your war face.

Data: 2018-11-22 21:06:29
Autor: Adam
W dniu 2018-11-21 o 23:07, PiteR pisze:
Adam pisze tak:

[...]

Dzięki wszystkim za odpowiedzi.
Skorzystałem z TransferWise. Opłata wyszła nieco ponad 3 zł.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-11-22 01:48:11
Autor: Dawid Rutkowski
Za instrukcję kosztową - PKO BP /przelew do GB/
Uuuu, to kto Ci zlecił takie zadanie?
Zapłata za waciki przelewem za granicę...
Oczywiście można się tak bawić, ale, jak sam zauważyłeś, koszty mogą wynosić równowartość sumy przelewu.
Gdzie w TOiP PKO wyczytałeś o tych 8zł?
I to jeszcze za OUR - tak hojny to nie jest żaden bank ;>
Choć ta "instrukcja kosztowa" jest rozczulająca, to jest naprawdę niepowtarzalny styl, tak umie tylko skarbonka, inni ją tylko nieudolnie naśladują.

Niestety w warszawskim HSBC pewnie wyśmieli by Cię, gdybyś im te 20 funtów przyniósł i chciał wpłacać - musiałbym się pofatygować do Londynu (czy też innego brytyjskiego miasta, gdzie może byłby tańszy lot).

Jak światle zauważył Piter, jest szansa na to, że z kantoru aliora (ale z kantoru, a nie "dużego" aliora) w opcji SHA dojdzie bez żadnych opłat, a dodatkowo te 20 funtów zakupisz po dobrym kursie.

Jeśli się jednak boisz, możesz z konta złotówkowego zrobić przelew SEPA - bo do UK jeszcze można - na pewno będzie kosztować mniej, pewnie 5zł, ale oczywiście bez "ale" się nie obejdzie.
Przelew bowiem przejdzie przez następujące przewalutowania:
- PLN->EUR po kursie PKO,
- EUR->GBP po kursie brytyjskiego HSBC.
Więc praktycznie niemożliwe będzie przelanie dokładnie 20 funtów - musisz odżałować i przelać z górką.
I najlepiej wpisać jako kwotę przelewu SEPA równowartość np. 25 funtów, ale w złotówkach - bo jak wpiszesz w funtach, to dodatkowo zapłacisz za przewalutowanie PLN->GBP (a potem GBP->EUR jeszcze będzie), też po kursie PKO (a kursy banków są złodziejskie).

Data: 2018-11-22 21:12:01
Autor: Adam
Za instrukcję kosztową - PKO BP /przelew do GB/
Uuuu, to kto Ci zlecił takie zadanie?

No comment ;)

Zapłata za waciki przelewem za granicę...
Oczywiście można się tak bawić, ale, jak sam zauważyłeś, koszty mogą wynosić równowartość sumy przelewu.
Gdzie w TOiP PKO wyczytałeś o tych 8zł?

https://www.pkobp.pl/media_files/1aac5315-c3a7-4c4b-a411-1b660b8de04b.pdf

II / 5/ 1 / a

polecenie przelewu SEPA [usługa bankowości elektronicznej] 8.00 zł.

I to jeszcze za OUR - tak hojny to nie jest żaden bank ;>
Choć ta "instrukcja kosztowa" jest rozczulająca, to jest naprawdę niepowtarzalny styl, tak umie tylko skarbonka, inni ją tylko nieudolnie naśladują.

Znajomy pracuje w PKO BP.
Teraz chyba już jasne, dlaczego dla niego np. kupić za gotówkę mieszkanie dla córki to żaden problem  :(

Niestety w warszawskim HSBC pewnie wyśmieli by Cię, gdybyś im te 20 funtów przyniósł i chciał wpłacać - musiałbym się pofatygować do Londynu (czy też innego brytyjskiego miasta, gdzie może byłby tańszy lot).

Nie przećwiczyłem.
Tak, jak odpowiedziałem obok - TransferWise bierze nieco pod 3 zł. Za tyle to nawet nie opłacało by mi się odpalać autka.

[...]

Dzięki za info, może mi się kiedyś przyda.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-11-23 12:41:58
Autor: Pete
W dniu 2018-11-22 o 21:12, Adam pisze:
[...]

Gdyby było SPPA (Single Pound Payments Area), to miałbyś za 8PLN.

Ale niestety jest SEPA (Single Euro Payments Area)

;)

--
Pete

Data: 2018-11-23 03:49:05
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 23 listopada 2018 12:41:57 UTC+1 użytkownik Pete napisał:
> [...]

Gdyby było SPPA (Single Pound Payments Area), to miałbyś za 8PLN.

Ale niestety jest SEPA (Single Euro Payments Area)

Za pomocą przelewu SEPA można jak najbardziej (póki co, brexit jeszcze przed nami) przelać z konta złotówkowego w banku w PL na konto funtowe w banku w GB - i PKO za tą usługę weźmie 8zł (swoją drogą typowe dla skarbonki, inni biorą po 5zł).
Problem jedynie w tym, że można jedynie z grubsza oszacować, ile funtów (czy też pensów) pojawi się na rachunku docelowym w odpowiedzi na każdą złotówkę, jaka zejdzie ze źródłowego.

Data: 2018-11-23 14:57:29
Autor: Adam
[...]

To dziwne, że wybierałem SEPA, a chciało policzyć 25 + 80.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-11-23 06:47:44
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 23 listopada 2018 14:57:31 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

To dziwne, że wybierałem SEPA, a chciało policzyć 25 + 80.

Cóż, widać ST skarbonki jest mundrzejszy od klienta (tzn. mądrość ma przynosić zysk skarbonce).
Już wyjaśniła mi się ta "instrukcja kosztowa" - chodzi o opcję OUR, za nią jest tej wielkości dodatkowy haracz.
Ale to wszystko tyczy się przelewu SWIFT.
SEPA jest zawsze SHA/pilny, czyli księgowany D+1.

Mogło się jeszcze zmienić z SEPA na SWIFT gdy wpisałeś 20 funtów - możliwe, że w SEPA jest wymóg podania sumy przelewu w EUR. Ale rachunki źródłowy i docelowy mogą być w dowolnej walucie.

Data: 2018-11-24 12:43:06
Autor: Adam
[...]

Więc pytanie:
Jak możliwie tanio przelać środki na konto w banku angielskim?

Założenia:
Nie ma znaczenia, w jakiej walucie dotrze do odbiorcy (jeśli głupotę napisałem, to poprawcie).
Wiem (teraz już) o różnych TransferWisach, ale chcę po prostu przelać z konta na konto.

Wczoraj zrobiłem testowe podejście:
Z PKO BP - ROR złotówkowy próba wysłania do Londynu do Loyd Bank czy jakoś tak, ale też na konto złotówkowe, prowizja OUR. Czyli przelew PL/PLN do GB/PLN.
Też mi PKO BP chciał policzyć dodatkowo 80+25 zł.

Jeżeli wybiorę SHA, to wszystkie opłaty są potrącane z mojego przelewu?
Czy wtedy wiadomo, ile pieniędzy w rzeczywistości dotrze na konto odbiorcy?

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-11-24 13:12:36
Autor: n
Za instrukcję kosztową - PKO BP /przelew do GB/
A czy to musi być na konto w banku a nie możesz opłacić np. PayPalem?

Data: 2018-11-24 18:59:59
Autor: Adam
W dniu 2018-11-24 o 13:12, n pisze:
A czy to musi być na konto w banku a nie możesz opłacić np. PayPalem?

Jeszcze nie wiem.
Jak pisałem w początkującym poście, była to dla mnie pierwsza tego typu sytuacja.
Jeśli chodzi o banki, to potrafię klientowi napisać strukturę przesyłu danych bank/jego program i w zasadzie na tym moja wiedza się kończy.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-11-22 11:11:54
Autor: gosc

Przetestuj np. <https://www.england.pl/> i jak się uda to daj znać ile prowizji pobrali.

Data: 2018-11-22 21:13:50
Autor: Adam
W dniu 2018-11-22 o 11:11, gosc pisze:
Adam wrote:
[...]

Dzięki za wskazówkę.
Ale przelew zrobiłem rano przez TransferWise, zanim zobaczyłem Twoją odpowiedź.

--
Pozdrawiam.

Adam

Za instrukcję kosztową - PKO BP /przelew do GB/