Za premiera Tuska NAPRAWDĘ "Przekroczyliśmy granice naszej wyobraźni" (2013) [KGHM,NIK,19.6 mld strat]

Data: 2019-03-14 10:05:12
Autor: A. Filip
Za premiera Tuska NAPRAWDĘ "Przekroczyliśmy granice naszej wyobraźni" (2013) [KGHM,NIK,19.6 mld strat]
https://www.tvp.info/41724848/nik-inwestycja-kghm-przyniosla-196-mld-zl-strat-przekraczamy-pewne-granice-chwalil-ja-donald-tus
NIK: Inwestycja KGHM przyniosła 19,6 mld zł strat. ,,Przekraczamy pewne
granice" - chwalił ją Donald Tusk
; raf, ak 13.03.2019, 13:22 |aktualizacja: 14:05 ;

NIK negatywnie oceniła działania KGHM, które doprowadziły do zakupu w
2012 r. kanadyjskiej spółki Quadra FNX Mining, większościowego
właściciela chilijskiej kopalni Sierra Gorda - podała Izba w
wystąpieniu pokontrolnym, do którego dotarła PAP. Straty spółki
zarządzającej kopalnią w Chile NIK oszacowała na ok. 19,6 mld
zł. ,,Przekraczamy granice naszej wyobraźni" - tak pod koniec 2013
r. chwalił inwestycję premier Donald Tusk. [...]

Na ponad dwa tuziny przekopów Mierzei by starczyło!
Ile Janowów Podlaskich by się zbilansowało! ;-)

Jak się gra o wysokie stawki to (rzadkie) błędy są nieuniknione.
Tyle że 20 miliardów w plecy to nie jest coś co jest łatwo
rozgrzeszyć i (całkiem) wybaczyć.  Nie powinno być łatwo.

Czy może wtedy "my (PO+PSL) przekraczaliśmy" a dziś
"(niegodni) reprezentanci w zarządzie KGHM przekroczyli"?

--
A. Filip : Pij mleko!

Data: 2019-03-14 02:16:58
Autor: Bruno Brunowski
W dniu czwartek, 14 marca 2019 10:05:59 UTC+1 użytkownik A. Filip napisał:
> [...]

Czy może wtedy "my (PO+PSL) przekraczaliśmy" a dziś
"(niegodni) reprezentanci w zarządzie KGHM przekroczyli"?

Oświadczenie prezesa Herberta Wirtha:

"W związku z raportem Najwyższej Izby Kontroli ws. Sierra Gorda oświadczenie wydał Herbert Wirth (prezes KGHM w latach 2009-2016). Oto jego treść:

Wstęp

1. KGHM było jedyną dużą firmą na świecie w tej branży, która nie posiadała zdywersyfikowanych złóż. Chile to miejsce, gdzie znajduje się najwięcej światowych złóż miedzi.

2. Sierra Gorda ma strategiczne znaczenie dla KGHM, m.in.: zabezpiecza przyszłe zyski, poszerza dostęp do zasobów, buduje wartość dla akcjonariuszy, wzmacnia pozycję firmy na globalnym rynku.

3. Zakup Quadra FNX miał charakter decyzji strategicznej o budowie drugiej górniczej nogi biznesu za granicą ze względu na to, że obecna eksploatacja złóż jest coraz bardziej wymagająca i kosztowna.

4. Zakup Quadry sprawił, że KGHM stał się jedną z niewielu polskich firm globalnych, a także zapewnił spółce stabilne perspektywy rozwoju na co najmniej 20 lat, co bez wątpienia nie byłoby możliwe w oparciu o złoża zlokalizowane w Polsce.

Odpowiedź na doniesienia medialne o wynikach raportu NIK w sprawie inwestycji w Sierra Gorda:

1. Cytat: ,,Wśród nieprawidłowości Izba wymieniła wnioskowanie przez zarząd i udzielenie zgody przez Radę Nadzorczą KGHM na zakup aktywów Quadra FNX za ponad 9 mld zł, pomimo że w strategii KGHM wskazywano, że na projekty zasobowe przeznaczona zostanie kwota rzędu 5 mld zł."

o Strategia ta powstała w czasie kryzysu gospodarczego, późniejszy wzrost cen metali zmienił wycenę wszystkich aktywów górniczych, a także przychody i zyski KGHM, a proporcjonalnie z tym zdolności finansowe do przejmowania określonych aktywów złożowych.

o Rada Nadzorcza, która przyjmowała strategię, wyraziła również zgodę na tę transakcję, co stanowiło aktualizację strategii.

2. Cytat: ,,Zarząd KGHM we wniosku do rady nadzorczej przedstawił wyniki wycen aktywów Quadra FNX w części dot. SG w sposób nieodpowiadający rzeczywistości i wprowadzający w błąd członków RN."

o Cały proces nabycia przeprowadzany był przez kilka miesięcy. Wyceny całej Spółki przygotowywały co najmniej 3 niezależne podmioty, które miały możliwość i prezentowały swoje prace również RN.

o Każde aktywo, które wchodziło w skład tej transakcji, w tym Sierra Gorda, było przedmiotem wycen oddzielnie: dwóch globalnych banków inwestycyjnych, zespołu KGHM wraz z zespołem McKinsey & Company Poland Sp. z o.o..Spółka posiada odpowiednią dokumentację wewnętrzną na temat tych wycen.

3. Cytat: ,,Straty spółki zarządzającej kopalnią w Chile NIK oszacowała na około 19,6 mld zł".

o Po pierwsze, zawiązana została rezerwa na wartość aktywów spółki utworzona w poprzednich latach (około 11 mld złotych), która z natury jest bardzo zmienna i wraz ze wzrostem cen metali oraz polepszaniem się sytuacji firmy powinna zostać odwrócona.

o Po drugie, kopalnia w dużej mierze finansowana była pożyczkami od KGHM oraz japońskiego wspólnika Sumitomo (45% udziałów w SG), które są oprocentowane, a naliczone odsetki formalnie wpływają negatywnie na wynik Spółki. Na koniec września 2018r. to kwota około 5,5 mld zł.

o Po trzecie, nie można stwierdzać straty na inwestycji w kopalnie, która będzie przynosić przychody przez następne 25 lat, na podstawie 3 pierwszych lat działania."

Szczególnie polecam uwadze ostatni punkt.

--
Bruno

Data: 2019-03-14 10:15:14
Autor: u2
W dniu 14.03.2019 o 10:05, A. Filip pisze:
Jak się gra o wysokie stawki to (rzadkie) błędy są nieuniknione.
Tyle że 20 miliardów w plecy to nie jest coś co jest łatwo
rozgrzeszyć i (całkiem) wybaczyć.  Nie powinno być łatwo.

dodaj do tego OFE, VAT, przykłady złego rządzenia rządu PO-PSL się mnożą:)

--
George Orwell :

Za premiera Tuska NAPRAWDĘ "Przekroczyliśmy granice naszej wyobraźni" (2013) [KGHM,NIK,19.6 mld strat]