Za wszystkim stał Gomułka.

Data: 2011-06-27 10:10:08
Autor: cirrus
Za wszystkim stał Gomułka.
# W roku 1983 studiowałem podyplomowo i politycznie w Warszawie. Był to jeszcze czas stanu wojennego. Szok stanowiło dla mnie stwierdzenie profesora Bogdana Hillebrandta z Akademii Nauk Społecznych: "Gierek? Rządziłby do dzisiaj, to był spisek spółki Jaruzelski - Kania. Za wszystkim stał Gomułka".
Wtedy ta teoria wyprzedzała epokę. Dzisiaj młodzieży trzeba tłumaczyć kim kto wtedy był a nawet co oznacza skrót PZPR - na pewno nie Polski Związke Piłki Ręcznej. Klimat tamtych dni, schyłku PRL wywołała u mnie książka, której autorem jest profesor Paweł Bożyk. Tytuł brzmi: "Hanka - miłość - polityka".
Profesor był głównym doradcą ekonomicznym Edwarda Gierka przez prawie całą dekadę jego rządów. Nie szczędził mu słów prawdy, uprzedzał o kryzysie, o tym, że kredytów nie można tylko przejeść. Gierek znajdował się w klinczu - musiał brać pod uwagę opinią wojska, milicji i wszechwładnego aparatu partyjnego. Nie było łatwo znaleźć złoty środek.
Co by było gdyby to on udał się podczas strajków na Wybrzeżu rozmawiać z Wałęsą? Miał taki zamiar, ale w wieczór przed go odwołano.Jeszcze słowo o tytułowej Hance Bożyk, zmarłej przedwcześnie żonie profesora. Pogotowie Ratunkowe przyjechało za późno. Sporo opisów ich podróży po demoludach, a także basenie Morza Śródziemnego. Zapis to epoki, ciekawy nie tylko dla średniego i starszego pokolenia. #
Ze strony:
http://tiny.pl/hfnb5

--
stevep